RZor schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:25:
Bekend probleem (werk zelf in een fotozaak), aangezien er nog geen oplossing van de TS staat toch ff reageren: gebeurd regelmatig met die serie. Sensor is verschoven omdat de beeldstabilisatie niet lekker meer is in de meeste gevallen. Valt niet onder garantie van Sony en kost je rond de 250 euro om te laten maken.
Als de beeldstabilisatie defect is gaat ie meestal ook staan klapperen de eerste 30 seconden bij het aanzetten.
Glenfiddich schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:16:
Ik heb ook een A200 en exact hetzelfde probleem. Echt bijna AL mijn foto's hebben een scheve horizon. Ik let er met foto's nemen altijd op dat ik het beeld recht heb aan de hand van de streepjes in de zoeker.
Conclusie is dus dat deze reeks van Sony camera's gewoon troep is.
Heb je al dingen geprobeerd uit te sluiten? Zo nee dan nog geen conclusie's.
Probeer eens eens test shots vanaf statief: foto's maken van een horizontale lijn op de muur (liefst met een draadontspanner of de 2 of 10 seconde zelfontspanner). Camera horizontaal, vervolgens kijken of je horizon recht is in je zoeker (desnoods met je telefoon er een foto van maken) als dat lukt en daarna de echte foto maken.
Er kunnen dan verschillende conclusie's uit rollen, sensor scheef, zoeker scheef of fotograaf scheef.
Note to self als ik landscappen ga schieten met m'n A57 moet ik niet vergeten de kunstmatige waterpas in de EVF aan te te zetten.Een beetje recht zetten en bijsnijden hou je toch wel maar vorige keer was het echt niet grappig meer hoe ver ik er regelmatig naast zat.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320