Verwijderd

Topicstarter
Als ik een foto maak van bijvoorbeeld een hoofd, dan krijg je ongeveer de borsten te zien.
Kan ook mooi zijn, maar het maakt toch lastig foto's.
Is dit nog te repareren?
Gezocht op internet, maar kan niet echt een goede omschrijving vinden met het probleem, heb dus ook geen oplossingen gevonden.
Als iemand een idee heeft dit te repareren zou dat top zijn!
Alvast bedankt.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als je een voorbeeld kan geven van de foto die je maakt en hoe de foto eigenlijk hoort te zijn (met je telefoon geschoten of zo) dan zou dat het verhaal iets gemakkelijker maken, want het is nu wel erg weinig informatie om een antwoord op je vraag te geven!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Denk dat de spiegel of het prisma verschoven is (val)?

Live view zou wel een goed beeld moeten geven dan. Repareren zal waarschijnlijk (te) duur worden...

Verwijderd

Topicstarter
Het toestel is niet gevallen.
Live view geeft hetzelfde probleem.
Lijkt inderdaad dat de spiegel of het prisma verschoven is...
Ik ga kijken voor een nieuwe reparatie is inderdaad te duur voor dit apparaat

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 20:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als liveview hetzelfde verkeerd beeld geeft en het niet overeenkomt met je foto, dan denk ik eerder aan user error

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Nomad schreef op zondag 25 mei 2014 @ 02:10:
Als liveview hetzelfde verkeerd beeld geeft en het niet overeenkomt met je foto, dan denk ik eerder aan user error
Sony gebruikt in de a330 en a350 een aparte chip bovenin het prisma voor het liveview beeld. Dit gaat dus NIET via de normale chip waarmee de foto gemaakt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080130230933.jpg

(Dit was ik even vergeten dus vandaar mijn eerdere post).

Lijkt er dus inderdaad op dat de spiegel of het prisma verschoven is. Dit zou bij normaal gebruik niet mogen/kunnen gebeuren dus ik neem aan dat de body wel een klap heeft gekregen ;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 20:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

AH ja dat was ik ook vergeten. Meestal gaat het via de main sensor en daar ging ik ook van uit hier. Je hebt gelijk. Prisma verschoven of een spiegel verplaatst is dan inderdaad een goede gok. Kan me voorstellen dat dit repareren inderdaad kostbaarder is dan een vervangende camera kost in aanschaf. Financieel total loss.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Bekend probleem (werk zelf in een fotozaak), aangezien er nog geen oplossing van de TS staat toch ff reageren: gebeurd regelmatig met die serie. Sensor is verschoven omdat de beeldstabilisatie niet lekker meer is in de meeste gevallen. Valt niet onder garantie van Sony en kost je rond de 250 euro om te laten maken.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-12 16:42
Hier op inhakend: ik heb bij mijn laatste foto's enorm veel horizons recht moeten zetten. Meer dan ik gewend was. Zou dit kunnen betekenen dat de sensor van mijn Sony A200 wat scheef zit? Of verzakt deze alleen horizontaal/verticaal?

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

heb ze nog niet scheef zien zitten, alleen verzakt naar onder.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

nielsgaastra schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:59:
Hier op inhakend: ik heb bij mijn laatste foto's enorm veel horizons recht moeten zetten. Meer dan ik gewend was. Zou dit kunnen betekenen dat de sensor van mijn Sony A200 wat scheef zit? Of verzakt deze alleen horizontaal/verticaal?
Ik moet al mijn horizons recht zetten. Probleem zit tussen mijn oren (ogen / hersenen combi). Hoe goed ik ook mijn best doe, de horizon staat scheef. Thank god for Lightroom (correctie van 1 graad CCW is vaak voldoende).
Dus het hoeft niet altijd aan de camera te liggen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
nielsgaastra schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:59:
Ik heb ook een A200 en exact hetzelfde probleem. Echt bijna AL mijn foto's hebben een scheve horizon. Ik let er met foto's nemen altijd op dat ik het beeld recht heb aan de hand van de streepjes in de zoeker.

Conclusie is dus dat deze reeks van Sony camera's gewoon troep is.

Sony was vroeger goed in walkmans en discmans, maar camera's is kennelijk niet hun ding. Baal hier flink van, dus voor de volgende vakantie ligt er een andere camera en de Sony gaat bij het afval. Voor mij nooit meer een Sony. :(

[ Voor 15% gewijzigd door Glenfiddich op 28-07-2014 12:25 ]

Catch a smile out there!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12 10:46
RZor schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:25:
Bekend probleem (werk zelf in een fotozaak), aangezien er nog geen oplossing van de TS staat toch ff reageren: gebeurd regelmatig met die serie. Sensor is verschoven omdat de beeldstabilisatie niet lekker meer is in de meeste gevallen. Valt niet onder garantie van Sony en kost je rond de 250 euro om te laten maken.
Als de beeldstabilisatie defect is gaat ie meestal ook staan klapperen de eerste 30 seconden bij het aanzetten.
Glenfiddich schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:16:
Ik heb ook een A200 en exact hetzelfde probleem. Echt bijna AL mijn foto's hebben een scheve horizon. Ik let er met foto's nemen altijd op dat ik het beeld recht heb aan de hand van de streepjes in de zoeker.

Conclusie is dus dat deze reeks van Sony camera's gewoon troep is.
Heb je al dingen geprobeerd uit te sluiten? Zo nee dan nog geen conclusie's.

Probeer eens eens test shots vanaf statief: foto's maken van een horizontale lijn op de muur (liefst met een draadontspanner of de 2 of 10 seconde zelfontspanner). Camera horizontaal, vervolgens kijken of je horizon recht is in je zoeker (desnoods met je telefoon er een foto van maken) als dat lukt en daarna de echte foto maken.

Er kunnen dan verschillende conclusie's uit rollen, sensor scheef, zoeker scheef of fotograaf scheef.

Note to self als ik landscappen ga schieten met m'n A57 moet ik niet vergeten de kunstmatige waterpas in de EVF aan te te zetten.Een beetje recht zetten en bijsnijden hou je toch wel maar vorige keer was het echt niet grappig meer hoe ver ik er regelmatig naast zat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

martijn_tje schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:27:
[...]

Als de beeldstabilisatie defect is gaat ie meestal ook staan klapperen de eerste 30 seconden bij het aanzetten.

[...]

Heb je al dingen geprobeerd uit te sluiten? Zo nee dan nog geen conclusie's.

Probeer eens eens test shots vanaf statief: foto's maken van een horizontale lijn op de muur (liefst met een draadontspanner of de 2 of 10 seconde zelfontspanner). Camera horizontaal, vervolgens kijken of je horizon recht is in je zoeker (desnoods met je telefoon er een foto van maken) als dat lukt en daarna de echte foto maken.

Er kunnen dan verschillende conclusie's uit rollen, sensor scheef, zoeker scheef of fotograaf scheef.

Note to self als ik landscappen ga schieten met m'n A57 moet ik niet vergeten de kunstmatige waterpas in de EVF aan te te zetten.Een beetje recht zetten en bijsnijden hou je toch wel maar vorige keer was het echt niet grappig meer hoe ver ik er regelmatig naast zat.
Psst, statief scheef ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12 10:46
Dat valt met een waterpas op de statiefkop uit te sluiten

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1