SSD wilt niet in AHCI mode

Pagina: 1
Acties:

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Hallo Tweakers,

Probleem. Vandaag kwam eindelijk m'n SSD (samsung evo 840, 250GB) binnen. Nadat ik windows 8.1 geinstalleerd (met de oude HDD niet aangesloten) wilde allereerst windows niet goed starten. Ik heb uiteindelijk 3x moeten installeren voor het na rebooten weer fatsoenlijk startte zonder crash. Enfin. Zoals mij geadviseerd was had ik de SSD voor ik windows installeerde via m'n bios op AHCI mode gezet. Na het installeren m'n HDD weer aangesloten, en waarempel, de HDD komt niet voor in de boot list.
Nu is dit niet mijn grootste probleem aangezien hij wel als opslagmedium in 'Deze PC' staat en ik er wel materiaal op kan installeren als ik wil.

Alleen heb ik zojuist via Samsung Magician een performance test gedaan die naar mijn idee niet helemaal overeenkomt met andere performance testen die ik gezien heb van deze SSD op het internet.
Het lukt me niet helemaal goed om een screenshot te maken maar hier de uitslag:

Sequential Read: 376 MB/s
Sequential Write: 395 MB/s
Random Read: 7739
Random Write: 21724

Ik heb ook al het internet afgespeurd voor oplossingen. Ook al via regedit.exe waardes veranderd, daarna opnieuw opgestart en nogmaals in de BIOS op AHCI gezet. Maar de Samsung software geeft aan dat de SSD niet in AHCI staat. Ik ben ten einde raad.
Alvast bedankt. ;(

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12 18:27

Swordlord

Act first, think never

je hebt waarschijnlijk een x58 pf P55 moederbord met een crap SATA-600 add-on controller.
Deze controllers hebben nog eens hun eigen instellingen verstopt in de BIOS.
Daarnaast zijn het ook gewoon kut controllers

Als het een ander type moederbord, graag zeggen ;)

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Op welke poort zit ie aangesloten? wel op de 600 poort hoop ik niet op marvell of iets anders.
iets meer info graag over je hardware etc.
Ook achi gesaved in je bios?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Vincedf
Het betreft een AsRock 970 Extreme 3 R2.0. De ACHI is zeker gesaved in m'n BIOS en de SSD is aangesloten op de SATA600 poort met SATA600/3 kabel.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-12 12:26
Staat redelijk vol met problemen over het herkennen van SSD's https://www.google.nl/#q=asrock+970+extreme3+ssd

Hallo

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-12 18:33
De top SSD benchmarks worden over het algemeen behaald met volledig lege SSD's, zodar je er iets op zet ga je ander getallen zien.

Het heeft er ook mee te maken hoeveel je hem onlangs hebt gebruikt.

Die cijfers zien er niet persé verkeerd uit.

Het probleem is dat je meestal (niet zonder problemen) van IDE, naar AHCI of Raid kunt overschakelen, omdat het verschillende harddisk drivers zijn, kane j windows niet goed laden als je na windows installatie overschakeld.

Meestal kunt je Windows ook in Raid mode installeren op een enkele drive, dat heet Raid Ready en is dus vergelijkbaar met AHCI.

• Vincedf
Bedankt voor de info. Ik vind het alleen zo raar dat ik wel in AHCI mode windows geinstalleerd heb. Echter staat hij vervolgens is IDE mode en m'n HDD zelfs staat wel in AHCI mode. Vind het gewoon jammer dat ik op deze manier niet het optimale uit mn SSD kan halen en dat voelt een beetje als verspilt geld.

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
denk dat je gewoon even verder moet verdiepen in de materie het moet heus wel werken.
Hoe is het met de chipset drivers bv en Rst drivers, ssd firmware, bios etc ?
misschien heb je iets aan de volgende link

SSD wil niet in ACHI Modus

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Post eens een screenshot van je ASSSD benchmark. Dan zien we vanzelf wat, en of, er iets fout zit.

• Vincedf
Nou ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen m'n SSD in AHCI modus te krijgen. Dit heb ik uiteindelijk gedaan door wat SATA kabels te verwisselen en opnieuw een clean instal van windows te doen. Na het installeren gelijk een benchmark gedaan. Deze zag er een stuk beter uit dan eerst. Echter na een paar uur van drivers installeren en wat programma's opnieuw op m'n PC te zetten deed ik opnieuw een benchmark. Dit keer was de write snelheid zo laag dat het echt minuten duurde voor hij klaar was met de benchmark. Laat staan een benchmark van ASSSD . Deze duurde zo lang dat ik hem maar gestopt heb. Hieronder de screens van de benchmarks. Alvast bedankt voor de hulp.

Eerste benchmark.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5l3wuv.jpg

Tweede benchmark.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2a7678y.jpg

• Vincedf
Nou ik heb een BIOS update gedaan. Vervolgens kwam opeens m'n SSD weer in IDE mode en toen ik hem terug wilde zetten in AHCI modus startte windows niet meer op. Vervolgnes via een andere methode wel weer op AHCI mode gekregen. Echter zijn m'n write snelheden nog steeds om te huilen. Heb al verschillende tweaks e.d. toegepast van verschillende websites wat de snelheid zou kunnen bevorderen maar niks werkt bij mij blijkbaar. Tevens als ik de AS SSD benchmark doet gaat hij bij de '4K' zo traag dat ik een aantal uur zou moeten wachten (1,9 mb/s).
Iemand anders nog opties?

Update: Ik heb het gefixt. Het bleek een probleem van AMD AHCI drivers te zijn. Heb alle AMD drivers verwijderd. Nu is de benchmark weer normaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Vincedf op 25-05-2014 18:09 ]

Pagina: 1