Internet zojuist offline?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344395

Topicstarter
Hey mensen.

Was net druk aan het surfen voor school waarna ik werkelijk geen enkele pagina meer kon bereiken. Direct nadat het weer werkte ging ik even twitter afzoeken of er meer mensen last van hadden en vond dit: http://goo.gl/oCC263

Was nou serieus het 'internet' even offline door zo'n gigant als google? :P Ervaarden jullie het ook dat je tijdelijk niks kon bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hier haperde het ook net even.
Op zich logisch, de googleDNS wordt door veel mensen gebruikt, als die faalt hebben gelijk veel mensen er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 09:40
Ik gebruik de resolver van google ook en had inderdaad ook wat gedoe, dacht dat het aan mijn laptop lag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Ik zat eerst te denken dat Ziggo hier een probleem had. Blijkbaar was het dus Google voor de verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Klopt, ik had het ook, persoonlijke PC loopt ook via Google DNS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 17:27

BramT

Rule #1

Hier gebruiken we de DNS van google niet, maar ook alle google-sites zelf waren even niet bereikbaar (google, google-analytics, googleapis, etc). Dan merk je ineens hoeveel sites gebruik maken via diensten (analytics, fonts, etc). Wel grappig :)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
Skynick schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:25:
Ik zat eerst te denken dat Ziggo hier een probleem had. Blijkbaar was het dus Google voor de verandering.
Dit ja, ging meteen kijken of andere site wel werkte...als google niet werkt ga je erg twijfelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BramT schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:28:
Hier gebruiken we de DNS van google niet, maar ook alle google-sites zelf waren even niet bereikbaar (google, google-analytics, googleapis, etc). Dan merk je ineens hoeveel sites gebruik maken via diensten (analytics, fonts, etc). Wel grappig :)
Nee, helemaal niet grappig, eerder schrikbarend.

Als je er over nadenkt is het enorm eng hoeveel macht Google op internet heeft en hoeveel invloed het internet en daarmee Google op ons leven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik dacht dat het aan mij lag toen Google toenstraks even plat lag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 11:24
Afbeeldingslocatie: http://www.host-tips.com/wp-content/uploads/2014/05/Schermafbeelding-2014-05-23-om-14.03.29.png

Best wel schokkend. Bovenstaande is het verkeer van AMS-IX.

[ Voor 12% gewijzigd door nanoChip op 23-05-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:30:
[...]

Als je er over nadenkt is het enorm eng hoeveel macht Google op internet heeft en hoeveel invloed het internet en daarmee Google op ons leven heeft.
Zo te zien was het net weer kort raak. Ams-ix is ook flink aan het droppen. Erg benieuwd wat er gaande is!:P

Je hebt gelijk, eigenlijk is het echt schrikbarend erg. Maar, hoe vaak zien we nou een dergelijke storing? Ik kan me persoonlijk niet herinneren dat dit eerder voor kwam. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:16
nanoChip schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:32:
[afbeelding]

Best wel schokkend. Bovenstaande is het verkeer van AMS-IX.
ik zie maar een dipje van 0.1 TB. dat valt nog wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alleen het DNS verkeer werkte niet, als je dus naar een website toe surft. Als je naar een IP zou gaan werkte het wel, alleen doet niemand dat natuurlijk haha:P

Over google. Het is dus schrikbarend hoe erg we eigenlijk afhankelijk zijn van zo'n grootmacht als Google(onbewust). Oplossen is natuurlijk niet zo even done, maar wat zou volgens jullie een goede stap zijn om die afhankelijkheid te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 11:24
tomcool schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:39:
[...]

ik zie maar een dipje van 0.1 TB. dat valt nog wel mee
Per seconden hé, dat is redelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Anoniem: 344395 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:41:
Alleen het DNS verkeer werkte niet, als je dus naar een website toe surft. Als je naar een IP zou gaan werkte het wel, alleen doet niemand dat natuurlijk haha:P

Over google. Het is dus schrikbarend hoe erg we eigenlijk afhankelijk zijn van zo'n grootmacht als Google(onbewust). Oplossen is natuurlijk niet zo even done, maar wat zou volgens jullie een goede stap zijn om die afhankelijkheid te verminderen?
DNS servers van OpenDNS gebruiken.

208.67.222.222
208.67.220.220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:16
nanoChip schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:41:
[...]

Per seconden hé, dat is redelijk veel.
Je moet het in verhouding zien met wat het normaal zou zijn.
Dat zou betekenen dat er ~5% minder verkeer was. 95% had dus gewoon nog internet ;)
En 5% vind ik niet redelijk veel.. Wel is het natuurlijk heftig dat die 5% daling kan komen door één bedrijf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:27
Bij ipv6 is de dip goed te zien
Afbeeldingslocatie: https://stats.ams-ix.net/cgi-bin/stats/sflow_grapher?type=ipv6;counter=bps;scale=normal;interval=daily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo dennis, hier zie je de dip inderdaad een heel stuk beter! Duidelijk toch iets geweest bij Google. Jammer dat ze nooit met een verklaring erover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik merkte het ook.

Maar dat is vreemd, heb op m'n laptop de Google DNS staan zag ik. Maar hoor er geen last van te hebben, want dnsmasq op m'n WRT54GL staat ingesteld op "Intercept DNS" en OpenDNS staat bovenaan (en heb de optie 'strict-order' meegegeven). Beetje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zou je het inderdaad niet moeten hebben. Maar duurt het niet even voordat die overschakelt als die geen reactie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik weet het niet. Als ik naar www.myresolver.info ga dan zie ik netjes OpenDNS, ongeacht wat ik op m'n laptop ook instel. Router lijkt het dus inderdaad te onderscheppen, zoals ik ook heb ingesteld.

Misschien dat OpenDNS er ook last van had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als openDNS haar niet bestaande domeinen weer ophaalt van bijvoorbeeld Google, dan kan het er last van hebben. Google is geen 'root' server, dus volgens mij zou opendns het daar niet weghalen, echter weet ik dat niet zeker;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:30:
[...]

Nou nou... Als er iets flexibel is, dan is het wel "het internet". Als 'google' er over 24 uur compleet mee ophoud, dan draaien we over 48 uur op alternatieven.
(Ok, misschien niet helemaal.. maar ik denk dat dat dichter tegen de waarheid zit dan "ohnoooz de hele wereld houdt er mee op".)
Vrijwel alle macht die google heeft is 'gegeven' en niet 'genomen'. Dwz dat het ook erg snel weer weggenomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BramT schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:30:
[...]

Nou nou... Als er iets flexibel is, dan is het wel "het internet". Als 'google' er over 24 uur compleet mee ophoud, dan draaien we over 48 uur op alternatieven.
(Ok, misschien niet helemaal.. maar ik denk dat dat dichter tegen de waarheid zit dan "ohnoooz de hele wereld houdt er mee op".)
Vrijwel alle macht die google heeft is 'gegeven' en niet 'genomen'. Dwz dat het ook erg snel weer weggenomen kan worden.
Ene kant true, andere kant is er ook erg veel afgestemd op google wat m.i zeker niet zo 'even' omgezet kan worden. Denk aan alle kleine bedrijfjes(en grote) die vrolijk op google apps draaien. Ik wil het drama niet weten als dit morgen spontaan weg is en niemand meer ergens bij komt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Hehe, ja, figuren die bedrijfskritische zaken daar aan opgehangen hebben zonder backup hebben dan een probleempje ja. Maar dat is de afweging die je dus maakt. Geldt ook office365 en alle andere vergelijkbare oplossingen natuurlijk.

Ben toch benieuwd naar wat er aan de hand was. Stagiair die over een kabeltje struikelde? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
BramT schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:42:
Ben toch benieuwd naar wat er aan de hand was. Stagiair die over een kabeltje struikelde? ;)
aangezien 8.8.8.8 en 8.8.4.4 anycast adressen zijn, kan je die niet onderuit halen door over een kabeltje te struikelen ;) vermoedelijk was er tijdelijk iets mis met de route injectie, en allicht was dit ook enkel regionaal merkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 12:13
Ze upgraden in het kader van:
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/google_announcement.png

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdverolme
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 22:16
Alleen in NL en België zo te zien:
http://downdetector.com/status/google/map/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Plaatje werkt hier niet helaas! Anycast gebruiken ze inderdaad, maar als de service die erachter zit echt 'down' is , zal het wel blijven pingen, maar niet responden op de vragen aan de DNS server als het goed is. Misschien inderdaad toch simpelweg enkel een grote route kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 10:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Ook hier op kantoor een dipje inderdaad! We waren al bang dat het internet hier onderuit gegaan was, maar gelukkig was dat niet het geval! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

volgens mij is google net vandaag gestart met het aanbieden van films in play store. Aantal apps ook update ontvangen (chrome, plus, ...). Mss is er een verband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Dipje ervoor, en een piek kort erna. Net alsof er verloren tijd is ingehaald. De piek komt wellicht doordat mensen gaan checken waarom er uitval is na verschijnen nieuws over de dip... of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Kunnen ook automatische processen zijn die een retry doen na 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moraal van dit verhaal: nooit volledig op een enkele DNS provider steunen. Het is makkelijk zat om meerdere adressen in te stellen (zelfs in Windows kun je twee instellen) - doe dat dan ook ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:59:
Moraal van dit verhaal: nooit volledig op een enkele DNS provider steunen. Het is makkelijk zat om meerdere adressen in te stellen (zelfs in Windows kun je twee instellen) - doe dat dan ook ;)
Inderdaad, haha! Alles is goed gekomen en ik heb er geen last meer van gehad! _/-\o_
Pagina: 1