NO of NC koppelingschakelaar cruise control?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57
Ik wil een cruise control setje in m'n auto (Toyota Yaris 2001) gaan bouwen. Je sluit hem aan via je rempedaal, zodat hij afschakelt als je de rem intrapt. Ook zit er een reedcontact + magneetje bij om aan je koppeling te fabriceren. Omdat ik liever eenzelfde schakelaar als bij het rempedaal heb (voorbereiding zit er al) wil ik daar even naar op zoek op de sloop.

Maar moet ik een NO (Normally Open) of NC (Normally Closed) schakelaar hebben :?

Hier het schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VMGDzvMdVw8luimdkhifqAC8/full.png
Het gaat om onderdeel B5, Clutch switch.

Bij een Peugeot 206 weet ik dat de remschakelaar NC is. Contact wordt door pedaal in ruststand verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 15:28
lijkt mij een NC contact

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dan meet je toch even wat die remschakelaar doet ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het cruise control setje nog niet, dus ik kan het niet meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Dergelijke tekeningen zouden de stand in "rust" moeten weergeven.
Lijkt mij dus ene NC contact voor de koppeling. Rem is NO.

[ Voor 14% gewijzigd door SniperGuy op 23-05-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

mijn setje had een reed-contact en een magneet, waarbij inderdaad het ding closed was als je niet het koppelingspedaal indrukte. NC dus.

Rem is inderdaad NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan is het net andersom toch? In de schakeling is de koppeling NC, maar daarvoor moet ik dus een NO schakelaar hebben :p Zodra je de magneet weghaalt springt hij open > NO dus

Je beschrijft de schakelaar als hij voor je op tafel ligt toch? Wat hij in de schakeling doet is dan niet ter zake :p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Schakelaar rempedaal = NC, het rempedaal drukt in rust op de schakelaar waardoor deze geen contact maakt.
Schakelaar koppelingspedaal = NO, het koppelingspedaal drukt in rust op de schakelaar / brengt een magneetje naar het reedcontact waardoor deze contact maakt.

draad naar CCrempedaal in rustremmen
koppeling in rustmassa12V
ontkoppelenzwevendzwevend

Als de schakelaar van het koppelingspedaal NC zou zijn, zou deze met het koppelingspedaal in rust open zijn en zou de schakelaar van het rempedaal geen effect op de CC meer hebben.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, het is duidelijk nu. Ik verwacht de set vanmiddag binnen te krijgen. Dan ook maar even langs de autosloop met multimeter op zak :p Kon nog wel eens lastig worden om een goede schakelaar te vinden als ze bij veel auto's NC zijn, en ik NO nodig heb.

Edit: Op CircuitsOnline denkt iemand dat het misschien met beiden wel werkt... http://www.circuitsonline...w/message/1618764#1618764

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2014 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Je hebt helemaal gelijk. ik zat te denken aan de rust-positie van de pedalen, maar op dat moment zijn de schakelaars ingedrukt, en zouden ze inderdaad precies andersom moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ThinkPadd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 08:19:
Edit: Op CircuitsOnline denkt iemand dat het misschien met beiden wel werkt... http://www.circuitsonline...w/message/1618764#1618764
Grote kans dat ie zowel bij met een no als nc werkt .

Ik heb in het verleden div john golds geplaatst en deze werkte met beide schakelaars .

Als de cruise gebruikt wordt en de schakelaar is bijv gesloten dan gebeurd er pas wat als deze wordt onderbroken .

Zo ook andersom deze kijkt alleen naar toestands verandering no of nc .
Ik geloof zijn verhaal niet eerlijk gezegd.
Ten eerste, een CC die alleen kijkt naar verandering van toestand van de schakelaar, weet nooit wat de uitgangspositie is. Dus je kunt de CC dan ook inschakelen terwijl je het rem- en/of koppelingspedaal ingedrukt hebt. Of mocht de bruine draad naar de CC helemaal niet aangesloten worden, of losraken, dan zou de CC werken zonder mogelijkheid om deze uit te schakelen met koppeling en/of rem.
Ten tweede, als je de schakelaars aansluit zoals in jouw schema, dan heeft bij een NC koppelingsschakelaar met koppelingspedaal in rust de remschakelaar geen enkele invloed meer. In de praktijk betekent dat dat wanneer je begint met remmen zonder te ontkoppelen, de CC zal reageren door net zoveel gas bij te geven als nodig is om de ingestelde snelheid te behouden.

Overigens is bruin een draadkleur die in auto's vaak gebruikt wordt voor massa. Dat gecombineerd met de tabel die ik eerder postte bevestigt mijn idee dat die draad aan massa moet liggen wil de CC werken. Dus met een NC koppelingsschakelaar doet je CC het gewoon helemaal niet, tenzij je het koppelingspedaal ver genoeg ingedrukt houdt - maar het idee van de CC was volgens mij juist om geen pedalen ingedrukt te hoeven houden :P

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verrek, inderdaad!

Op zoek naar een NO schakelaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Meld je 't even als je met die cruise control de weg op gaat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
:')

Ding is gewoon goedgekeurd door allerlei instanties (TUV etc. volgens mij) hoor. Reviews zeggen ook dat het prima werkt. Beetje loze opmerking dus.

Maar ik ben er verder wel uit, helaas waren de sloperijen al om 15.00 dicht dus ik was net te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Sowieso boeit het verder weinig als het gas blijft hangen. Tenzij je 250+pk onder de motorkap hebt liggen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Cruise control is bijna klaar. Moet alleen nog even de koppelingschakelaar maken.

Hier foto van onder bij de pedalen: http://imgur.com/Cuzk5p9
Nu is dat niet heel moeilijk te monteren. Ik vraag me alleen af wat de bestaande bout doet. Mijn idee was om die bout eruit te draaien, en er dan zo'n schakelaar in te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7000/7050/7050/705092_RB_00_FB.EPS_100.jpg

Zorgt die bout voor afstelling van de koppeling ofzo (omdat er ook van die merkstreepjes op staan) ?
De bout zit vast, groene dop zit op het pedaal, en gaat naar achteren toe als je koppeling intrapt.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Die bout is voor de afstelling van je koppelingspedaal. Die moet je lekker laten zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door EG Mike op 27-05-2014 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die schakelaartjes moet je niet hebben, die gaan snel haperen.

Gebruik dan een microswitch:

Afbeeldingslocatie: http://www.highlandwoodworking.com/ProductImages/dust/184967.jpg

Die zijn schroefbaar en kunnen heel makkelijk afgesteld worden voor het juiste schakelmoment.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ThinkPadd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:07:
Zorgt die bout voor afstelling van de koppeling ofzo (omdat er ook van die merkstreepjes op staan) ?
Ik sluit me aan bij wat pryth zegt. Daarnaast leeft je schakelaar niet lang als die ook als aanslag voor het koppelingspedaal moet dienen ;)

Als je ergens deftig een microswitch kwijt kunt, prima. Alternatief kun je ook voor een reedcontact gaan, dat is wellicht wat makkelijker, aangezien het dan niet meer mechanisch allemaal 100% uit hoeft te komen. Zolang het magneetje in rust maar dichtbij genoeg is om het reedcontact te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, zo'n schakelaar had ik nog niet aan gedacht! Ken ze wel inderdaad.
Zal eens kijken of ik ergens zo'n schakelaar kan vinden.

Standaard zit er een reedcontact bij, maar de bevestiging daarvan staat mij niet aan. Je moet heel lomp een beugel vastschroeven waar je het reedcontact op schroeft. En op het pedaal zet je dan met tie-rips de magneet vast. Beetje el-cheapo gevoel kreeg ik er bij. Vandaar dat ik het wat professioneler aan wou pakken. Maar die bout laat ik mooi zitten dan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2014 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 23:33

StapelPanda

PB0MV

Ik zou voor een inductieve sensor gaan, deze heeft net als de reed-sensor geen bewegende delen. Op het moment dat er staal voor de sensor gehouden word schakelt deze in (geen tywrapje voor je magneet nodig).
Snel voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m811804469

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die hebben een voedingsspanning nodig om te werken, je kunt ze niet zo in het circuit zetten.

Ik ga wel even kijken, valt vast wel iets mooi's van te maken. Misschien toch maar dat reedcontact gebruiken, en dan netter wegwerken dan volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 18:14
Is er geen originele cruise-control beschikbaar uit een sloopauto? Ik heb het niet op de after-market meuk, zelfs trekhaak wil ik origineel, inpluggen en klaar. Draadjes aftappen en ty-wraps, blugh :p

Ik weet niet hoe het bij een Yaris zit, bij Volvo is bijvoorbeeld alles al voorbedraad en hoefde ik de boel er alleen maar in te schroeven en vast te klikken, maar bij een Fiat kon het bijvoorbeeld weer niet, dan zit er in de versie met cruise control gewoon compleet andere elektronica :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee. Ik heb ook nog een ouderwetse gaskabel ipv elektronisch pedaal en elektronische gasklep. Optie is er ook nooit geweest.

Bij VAG schijnt het ook zo te zijn dat je een hendel koopt, activeren in de boordcomputer en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 18:14
Geeft niets, in de Volvo had ik ook een gaskabel. Moest een vacuumpomp monteren in de motorruimte en een pompje bij het gaspedaal. Maar het was wel origineel en het werkte super :D

Maar als de optie er nooit is geweest dan is aftermarket inderdaad de enige oplossing...succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:39:

Bij VAG schijnt het ook zo te zijn dat je een hendel koopt, activeren in de boordcomputer en het werkt.
Is wel afhankelijk van de versie en leeftijd in hoeverre dat werkt.

Een vriend van me heeft een 2002 octavia, daarvan is het meeste nog "ouderwets" bedraad. Op een aantal luxere versies en de nieuwere zit ook een andere CECM module (het grote schakelpaneel onder het dashboard) die veel meer digitaal doet.

Cruise control was bij hem volgens mij nog wel redelijk plug en play (of het zat er al op, ik heb het niet gedaan namelijk). Maar upgrades als coming home leaving home verlichting en comfort knipperlicht enzo kon je in de boordcomputer niks. Daar mag ik nu zelf wat schakelmodules voor maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:46:
Standaard zit er een reedcontact bij, maar de bevestiging daarvan staat mij niet aan. Je moet heel lomp een beugel vastschroeven waar je het reedcontact op schroeft. En op het pedaal zet je dan met tie-rips de magneet vast. Beetje el-cheapo gevoel kreeg ik er bij.
Vanuit het oogpunt van veiligheid maakt het in ieder geval niet uit. Mocht het reedcontact en / of de magneet losraken, dan verbreekt de schakelaar het contact en schakelt de cruisecontrol uit.
Maar ik ben het met je eens dat tie wraps niet de eerste keus zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is waar. Ik heb het nu eerst met reedcontact vastgemaakt, en cruise control werkt uitstekend. Later misschien nog eens kijken naar die andere schakelaar die hierboven werd genoemd.
Pagina: 1