Fractal 1000 en radeon 290(x)

Pagina: 1
Acties:

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag mij al een tijdje af... ik heb een fractal 1000 behuizing en een120mm intake en een 135mm outtake zijnde als voeding (1200w)...

zo ziet de kast er uit > (niet mijn eigen foto)
http://itijyotaro.up.n.se...o/image/R0017448.jpg?d=a0

Ik zat te denken om een 2e hands 290 aan te schaffen of 290x aangezien die voor 220/280 worden verkocht hier en daar, op zich een leuke deal. heb momenteel een 4870 512mb ... beetje outdated.
Mijn i7 3770 trekt die nieuwere kaarten uiteraard wel. Dus geen bottlenecks

Alleen wat ik me afvraag... Heeft iemand hier een 290 in een hele kleine mini/micro behuizing met vrij slechte airflow?en draait dat nog wel of wordt de kaart zo heet dat het eigenlijk verspilde moeite/geld is in deze situatie?
Ik ben bang dat als ik zo'n kaart aanschaf de kaart meteen 100+ graden wordt onder full load.
Ik heb geen opties voor een extra outtake fan aangezien mijn moederbord geen extra aansluitingen meer heeft voor fans.. ik kan eventueel een 780ti aanschaffen maarja meteen 2x zo duur minimaal

greetz

[ Voor 25% gewijzigd door A87 op 23-05-2014 13:16 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik maak me vooral zorgen om je voeding, 1200w voedingen zijn namelijk of [erg] goed, of totale meuk, puur omdat er 1200w verbruikt moet worden om nog 500w op de 12v lijn te krijgen.

Probleempje is dat die leuke goedkope 290's bijna allemaal referencemodellen zijn. Het probleem van die krengen is dat de koeler erop slecht te noemen is. Maakt veel herrie, koelt slecht. Klein voordeeltje is dat alle warme lucht naar buiten geperst wordt.

Ook weet ik niet zeker of zo'n lang monster wel goed past.

In zo'n kastje met stevige hardware is goede airflow iig onmisbaar, dus een extra outtake kan geen kwaad, een extra intake ook niet.

People as things, that’s where it starts.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vraag me af of die kaart daar wel in past?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• A87
  • Niet online
sain onez schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:47:
Vraag me af of die kaart daar wel in past?
een 6990 past er zelfs makkelijk in

• A87
  • Niet online
VasZaitsev schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:17:
Ik maak me vooral zorgen om je voeding, 1200w voedingen zijn namelijk of [erg] goed, of totale meuk, puur omdat er 1200w verbruikt moet worden om nog 500w op de 12v lijn te krijgen.

Probleempje is dat die leuke goedkope 290's bijna allemaal referencemodellen zijn. Het probleem van die krengen is dat de koeler erop slecht te noemen is. Maakt veel herrie, koelt slecht. Klein voordeeltje is dat alle warme lucht naar buiten geperst wordt.

Ook weet ik niet zeker of zo'n lang monster wel goed past.

In zo'n kastje met stevige hardware is goede airflow iig onmisbaar, dus een extra outtake kan geen kwaad, een extra intake ook niet.
Die 1200w is een silverstone strider GOLD certified 100A over de 12v lijn.. dus 1200w flatout over de 12v. piek vermogen is 1300w. Die voeding was dan ook een euro of 250...
IDD... daar maak ik me dus zorgen om (airflow) en ik heb 1 120mm intake maar ik heb geen extra outtake want dat kan niet omdat mijn moederbord geen extra aansluiting heeft voor een fan aansluiting (power).

Straks koop ik leuk een 2e hands 290 en dan ga ik gamen.. wordt de kaart in 1minuut 100+ graden oid, loopt de game vast.
Daarom of iemand hier ervaring heeft met een 290 en een kleine behuizing want heb geen zin om er de fout mee in te gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door A87 op 23-05-2014 15:32 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Fancontrollertje halen, kan je nog een 80 of 92mm fan gericht op de vga zijn hotspot plaatsen zodat je ook nog eens 10-15gr van de loadtemps afkrijgt, of een met aftermarket koeler zoeken?

Hierdoor is die refference cooler dan ook weer optimaal omdat die het naar buiten blaast, wrs als je met afterburner het fanprofiel wat agressiever zet, is er al niets aan de hand, maar dan heb je weer een goede headset nodig..

[ Voor 38% gewijzigd door SAiN ONeZ op 23-05-2014 15:39 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• A87
  • Niet online
Kan een idee zijn.. wist geeneens dat dat kon met fancontroller.... alleen 0% verstand van
Zitten daar dan 3/ 4pins aansluitingen op?
http://www.thctalk.com/gallery/data/1104/medium/CIMG4847.JPG

Tja, gedoe... wil eigenlijk geen controller hebben voor 1 fannetje.. ik denk dat ik dan beter voor een 780 oid kan gaan

[ Voor 255% gewijzigd door A87 op 23-05-2014 15:57 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

http://itshootout.com/ben/R3/fan-controller.jpg

veel makkelijker..

En je kunt je outtake fan aansluiten en een voor op/tegen de vga, en naar wens harder en zachter bijstellen, gelang de omgevingstemp.

Ik ben een amd ATi fanboy dus ik wist het wel ;)

[ Voor 59% gewijzigd door SAiN ONeZ op 23-05-2014 23:07 ]

• A87
  • Niet online
FF kijken dan maar wat ik ga doen iig weer wat opties.
thanks

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Of een watercooler op je gpu gooien met zo'n NZXT ding ;)

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

En die kast van €30 kan niet worden vervangen?

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik vind het wel vet, zo een klein machinetje met een hoop power inside, met de juiste (stille) fans en slim controllertje kan je de vga-fan ook nog een behoorlijk ontlasten die er om bekend staat om zijn geluid en weer net wat minder hard hoeft te draaien en is iedereen toch weer Happy de Peppie?

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
bbblije schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 23:12:
En die kast van €30 kan niet worden vervangen?
+1 Als je ruimte gebrek hebt dan zou ik voor een andere case gaan kijken. Nu loop je te hannesen met fancontroller hier en fannetje daar. Ik zelf heb de fractal design R4. Je hoort m niet als je de fans in de bovenkant niet gebruikt en ziet er netjes uit. Full size kaarten passen en hij is niet supergroot.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
en het is geen gehannes om alle hardware uit een kast te halen en in een nieuwe te schroeven? afhankelijk van of je een kaart neemt met gesloten reference koeler of een open zoals de meeste van tegenwoordig zou ik meer in/out fans erin schroeven. bij een gesloten kaart vooral intake

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kunt voor de 290(X) gewoon zelf een fan profiel maken dmv MSI Afterburner of Sapphire Trixx.
Ik heb de mijn ingesteld dat deze niet warmer mogen worden dan 80 Graden, ik heb geen last van throttling of teruglopende gpu clocks. Maar er komt wel bij dat de fan herrie maakt.

Op deze manier kun je je max temps zelf regelen, maar inderdaad dit kan met wat herrie komen.

Kun je de ruimte opmeten? Binnenkant-achterkant kast tot aan je HDD bracket? Als dit meer dan 28,5cm is dan kan er een 290(X) ref. kaart in, is dit minder dan 30,5cm/305mm dan kan er GEEN b.v. Sapphire VaporX of Tri-X in, deze kaarten zijn 305mm lang.

Ik heb wel het vermoeden dat als je op de onderste plek van je HDD bracket gebruikt een 290(X) niet gaat passen.

Andere kaarten durf ik zo niet te noemen maar ik neem aan dat je die maten wel van de websites van de betreffende fabrikanten af kan trekken.

Er zijn eventueel '3rd party koel oplossingen' zoals b.v. een (Gelid 2 nogiets?) NZXT Kraken G10 (icm Corsair H55 b.v.) Maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee en de reviews zijn gemixed, er zijn ook een aantal reviews te vinden op Tweakers over deze koel oplossingen.

1 ding is zeker, een 290X icm een 3570K levert al hele mooie prestaties, een 3770K zal helemaal leuk zijn, zelf gebruik ik 2 x 290X icm een 4770K.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• mike30
aminam schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:38:
en het is geen gehannes om alle hardware uit een kast te halen en in een nieuwe te schroeven? afhankelijk van of je een kaart neemt met gesloten reference koeler of een open zoals de meeste van tegenwoordig zou ik meer in/out fans erin schroeven. bij een gesloten kaart vooral intake
Ik doe liever dan een hardware verhuizing dan dat ik ga zitten twijfelen of m'n airflow wel goed is, of m'n kaart uberhaupt gaat passen en of ik er wel of niet een of twee extra fans in kan zetten.
Weet niet hoe lang je er meestal over doet om een pc in elkaar te zetten maar zodra de cpu koeler zit en je een idee hebt voor het kabelmanagement ben ik over het algemeen zo klaar.
En als je dan wilt uitbreiden of iets dan kan dat gewoon. Of het moet leuk zijn om te kijken of je alles in de kast krijgt dan vooral doen. Gaf gewoon mijn mening.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:44

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Kan hij niet gewoon een splitter kabeltje halen enzo 2 fans aansluiten op een aansluitpunt van het moederbord?

of een een lowrpm silent fan en dan met een verloopstuk op deb12 v lijn?

• A87
  • Niet online
Ik heb dus uiteindelijk een 290 gekocht. En die draait nu stock en 50% fan speed (gewoon auto)tijdens gamen. Ik hoor amper fan noise! En het is een laag geluid, en geen irritante coil whine buzz.
Prima kaart ongeveer zelfde snelheid als mijn titan toendertijd. }:O alleen 4x goedkoper..

Maar het is geen fabel dat je alsnog 40/60 fps krijgt in games zoals wolfenstein 2014.. Dus het is zeker geen overkill voor 1080p!

2 kaarten is eigenlijk toch het beste! maar ik heb maar 1 pci slot =). Ik heb een 120hz scherm en vind het toch wel lekker als je minimaal 100 fps haalt.

[ Voor 126% gewijzigd door A87 op 27-05-2014 15:43 ]

• mike30
2 kaarten is helemaal niet heiligmakend vind ik zelf. Heb zelf SLI gedraaid en bij spellen als BF4 kon ik gewoon m'n SLI uitzetten anders was het een ramp. En bij andere spellen werkte het wel weer goed. Heb nu een goede kaart gekocht die gewoon bijna alles op high/ultra kan draaien en neem zelf geen SLI meer.
Weet natuurlijk niet hoe dat zit met crossfire maar SLI vind/vond ik persoonlijk niet super.
Pagina: 1