Toon posts:

Advies voor nieuwe PC voor Oculus Rift 2 (+-1000 Euro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik een geheel nieuwe PC samenstellen:

Doel: Vrijwel alleen voor gebruik met de Oculus Rift (DK2) en wat lichte development daarvoor in Unity/UE2. Met developen wil ik nu beginnen, vandaar dat ik niet wacht tot de DK2 uit is.

Budget: ca. 1000 Euro excl. bestelkosten (niet echt veel, I know :))

Wensen/eisen:
Kort: Een lage latency bij 75-90 fps, niet perse op ultra settings

Detail:
* Een redelijk stevige GTX 780 omdat de DK2 75 fps nodig heeft zonder framedrops. Voorkeur voor NVIDIA.
* Overklokbaarheid. Zou namelijk mooi zijn om de build ook voor de CV1 te kunnen gebruiken (90 fps). Ik hoeft trouwens niet alles op ultra te hebben, fps gaat altijd voor.
* Redelijk stil: Teveel lawaai stoort bij virtual reality, maar dit is niet super essentieel want kan deels opgelost worden met een afgesloten koptelefoon.

De componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 186,55€ 186,55
1MSI Z87-G45 Gaming€ 115,-€ 115,-
1Zotac GeForce GTX 780 3GB AMP! (ZT-70203-10P)€ 460,39€ 460,39
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,-€ 49,-
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.1 USB Micro Adapter€ 7,95€ 7,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 60,50€ 60,50
1Corsair CX750M€ 75,50€ 75,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,89

Grootste vragen:
* Ik ben een noob wat pc bouwen betreft. Ik heb het gecheckt, maar vinden jullie dat de onderdelen goed gematcht zijn?
* Kan ik ergens op besparen met behoud van lage latency zoals boven beschreven? Ik zal ook Windows 8 moeten kopen (apart budget). Is er een legale versie die goedkoper is dan de 82 Euro van de Pricewatch? Ik ben student maar mijn uni is niet aangesloten op Dreamspark..

Verdere beredenering van de componenten keuze:
* 1x 8 gb omdat ik toekomstig mogelijk wil uitbreiden naar 16 gb.
* Alleen een SSD omdat snel opstarten me handig lijkt en ik weinig schijfruimte ga gebruiken
* Geen aparte cooling fan, die ik nodig zal hebben om te overklokken maar dat komt dan wel als ik er geld voor heb :)
* Toetsenbord en muis heb ik, als monitor gebruik ik mijn tv, die monitor komt later wel. Al het budget dat ik heb gebruik ik liever voor een zo snel mogelijk systeem.

Alvast veel dank voor iedereen die hier advies voor wil geven! Appreciate it!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2025
Alles past, daar hoef je je niet veel zorgen om te maken. Wel een aantal opmerkingen:

Persoonlijk zou ik de EVO gewoon vervangen door een crucial m500, je zal op zich weinig verschil merken ten opzichte van de EVO en scheelt toch weer 20 euro.

Je voeding is nogal een overkill en ook niet geweldig. Bijvoorbeeld 600 watt is al ruim voldoende. Je kunt beter gaan voor een voeding die niet uit de cx...m series komt, aangezien het risico wat groter is met de slechte caps. Zelf ben ik niet al te goed met het noemen van goede voedingen, dus iemand anders kan hier wellicht inspringen.

Gezien je nu iets over budget bent, raad ik je toch echt aan te kijken naar een r9 290, ondanks dat je voorkeur uitgaat naar NVIDIA. Het verschil in prestatie tussen de 2 is minimaal.

Wat betreft de Windows licentie: een optie zijn kijken op www.slim.nl/www.surfspot.nl Volgens mij hoeft voor surfspot je school niet aangesloten te zijn, maar ben hier niet zeker van.

• _Kyran
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 12:02
Voor RAM zou ik deze kiezen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU.
trakkere timings, lager stroomverbruik, 2x 4GB i.p.v. 1x 8GB en low-profile zodat je geen gedoe met je CPU-koeler krijgt.

Voor voeding zou ik deze aanraden: Seasonic M12II Evo 620W. Modulair en 620W van goede kwaliteit. Of deze: Seasonic S12II-bronze 620W is non-modulair.

[ Voor 32% gewijzigd door _Kyran op 23-05-2014 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Athos vk

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.

Geruststellend te weten dat de onderdelen bij elkaar passen!

Voor de voeding is de aanbeveling van NVIDIA 700w. Maar misschien bedoel je dat die wattages veiligheidshalve te hoog zijn en het dus gerust lager mag, zoals opgemerkt in deze discussie? --> http://www.tomshardware.c...mmended-power-supply.html

Ik las die pagina reeds eerder, maar vroeg me af of het vanwege overklokken niet beter was om voor 750w te gaan. Als iemand daar nog een mening over heeft dan graag :)

Bedankt voor de r9 290 tip, daar ga ik me verder in verdiepen. Ik had het er bij kunnen zetten maar surfspot heeft alleen goedkope 1 year licenses, geen full licenses.

Verwijderd

Topicstarter
@_Kyran

Bedankt voor je advies!

Volgens mij moet ik nog maar wat bijleren want ik weet bijvoorbeeld niet of je dan 2x 4gb sticks kunt bij plaatsen als je alsnog in totaal 16gb wilt, of dat het dan toch echt 2x 8gb moet zijn. Ook dank voor de tip over de voeding, ik probeer uit te zoeken of 620w voldoende is, ook voor als je een beetje wilt overklokken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:18:

Voor de voeding is de aanbeveling van NVIDIA 700w. Maar misschien bedoel je dat die wattages veiligheidshalve te hoog zijn en het dus gerust lager mag, zoals opgemerkt in deze discussie? --> http://www.tomshardware.c...mmended-power-supply.html
Dat klopt, als je kijkt in reviews zie je dat de GTX780 piekt rond 230 (bron, niet letten op de groene, dat is de GTX780ti, 780 staat er een stukje boven).

Die Seasonic is meer dan zat.

• _Kyran
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:23:
@_Kyran

Bedankt voor je advies!

Volgens mij moet ik nog maar wat bijleren want ik weet bijvoorbeeld niet of je dan 2x 4gb sticks kunt bij plaatsen als je alsnog in totaal 16gb wilt, of dat het dan toch echt 2x 8gb moet zijn. Ook dank voor de tip over de voeding, ik probeer uit te zoeken of 620w voldoende is, ook voor als je een beetje wilt overklokken.
Je hebt de MSI Z87-G45 moederbord. Deze heeft 4 ram sleuven. De door jou gekozen ram is maar 1x 8GB en volgens De grote tweakers geheugentest conclusie zie je dat 1 stick een stuk langzamer is dan 2 stickies. Dit is vanwege "dual channel".

Als je straks inderdaad zou willen upgraden naar 16GB dan zul je precies dezelfde 2x 4GB bij moeten stoppen. Dus kom je uit op 4x 4GB en dat werkt prima. Het is zonde om nu prestaties in te leveren zodat je uiteindelijk naar 32GB kan uitbreiden, sinds games zeker niet meer dan 16GB zullen gebruiken voor een heel aantal jaren.

Als je qua voeding wat meer zekerheid wil hebben. In dit geval dus genoeg stroom kan leveren kun je altijd nog XFX PRO750W pakken. Deze is prima qualiteit en 80+ bronze gecrtificeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door _Kyran op 23-05-2014 15:40 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
_Kyran schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:37:
[...]

Als je straks inderdaad zou willen upgraden naar 16GB dan zul je precies dezelfde 2x 4GB bij moeten stoppen. Dus kom je uit op 4x 4GB en dat werkt prima. Het is zonde om nu prestaties in te leveren zodat je uiteindelijk naar 32GB kan uitbreiden, sinds games zeker niet meer dan 16GB zullen gebruiken voor een heel aantal jaren.
Precies dezelfde later erbij hoeft niet. Alle (DDR3) reepjes zullen het doen. Verder dan dual channel gaat deze processor immers niet. Rest heeft _Kyran helemaal gelijk in.

Verwijderd

Volgens mij is het verschil niet merkbaar ipv 1x8 Gb of 2x4 gb..

• _Kyran
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:19:
Volgens mij is het verschil niet merkbaar ipv 1x8 Gb of 2x4 gb..
Zoals ik al in mijn vorige post heb aangegeven:
De grote tweakers geheugentest conclusie
Volgens deze tweakers geheugen test is geconcludeerd dat 2 sticks een heel stuk sneller zijn dan 1 stick.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sowieso is het vrij lame om op een bord met 4 sleuven maar 1 stick te gebruiken. Alleen bij een H81 chipset is dat eventueel een issue.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen!

Hier heb ik heel veel aan. Ik doe dan 2x 4gb om te beginnen en een van de aanbevolen Seasonic voedingen ipv de originele Corsair.

Dank!!
Pagina: 1