Monitoren wie upload/download ivm trechtervorming

Pagina: 1
Acties:

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 22:30
Beste mede-tweakers,

Achtergrond
Ik woon buiten-af, dit heeft als gevolg dat ik 4,5 km vanaf de dichtstbijzijnde centrale zit. Gevolg, alleen het langzaamste KPN abbonement is af te nemen via het adsl draadje, en ook die snelheid wordt niet gehaald. Effectief downloaden we met ongeveer 300 kb/s. (2,5 mbit) ipv de 10mbit die bij de KPN basis hoort.

Nu is dit geen klaagzang over mijn internet snelheid, heb mij ondertussen bij deze omstandigheden neergelegd en hoop op snelle uitrol van glasvezel.

Waar ik hulp voor zoek;
Door mijn slechte verbinding is er om het moment dat iemand upload een erg grote daling in de rest van het internet verkeer. Mijn broertje en ikzelf houden erg van gamen en combinatie met bovenstaande is dan ook erg onpraktisch.

Voorbeeld;
Wij spelen graag Dota 2, zitten beide in de server en op skype, hebben een ping van 60-80 ms. Helemaal niks mis mee voor Dota 2. Nu ontstaat er soms ineens een dip op het netwerk waardoor onze ping naar 600-900 ms vliegt waardoor er uiteraard niet meer te gamen valt...
Wij kunnen vaak slecht vinden welk device/gebruiker op ons netwerk (6 gebruikers en een veelvoud + server aan devices) Wel weten we proefondervindelijk dat dit vooral komt door upload aan onze kant.

Oplossing die ik zelf zie
Een router plaatsen waarmee ik (misschien met custom firmware) kan monitoren welk device wanneer/hoeveel up/download.

Mijn router is uiteraard eentje aangeleverd door de KPN, ik begrijp dat daar geen custom firmware op kan draaien maar ik heb ook nog een andere liggen. Namelijk de Netgear WNR3500V2.

Zit ik op de goede weg qua oplossing? En welke firmware moet ik hiervoor gebruiken? Ik ben bezig mij in te lezen in DD-WRT en Tomato, maar heb tot op heden nog niet goed kunnen vinden of deze kunnen wat ik zoek.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik weet niet zeker of die functionaliteit native in DD-WRT/Tomato zit maar anders is het wel toe te voegen. Zo'n extra router kan ook de oplossing voor je probleem zijn. Kijk eens naart QoS (Quality of Service). Hiermee kun je de beschikbare bandbreedte eerlijk verdelen tussen de gebruikers en/of bepaalde diensten voorrang geven boven andere.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.