Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Razgrim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09-2020
Hoi,

Rond de zomer kan ik mijn abonnement weer verlengen en ik ben dus op zoek naar een opvolger voor m'n Galaxy S3. Omdat ik niet zoveel bel en thuis + op m'n werk gewoon wifi heb, wil ik geen duur abonnement: 200 belminuten/sms en 500mb internet (20,- tot 30,- per maand) is meer dan genoeg.

Mijn oog is dus gevallen op de volgende toestellen (Allemaal geen high-end toestellen van 2014, maar een beetje de top van 2013):
- LG Nexus 5
- Sony Xperia Z1
- Sony Xperia Z1 compact (omdat deze betere reviews krijgt dan de Z1)
- HTC One
- HTC One mini
- HTC One mini 2

Waarvoor ik mijn mobiel voornamelijk gebruik (in volgorde van frequentie):
- Web browsen
- Emailen
- WhatsApp
- Foto's maken
- Netflix, YouTube
- Spotify, mp3's afspelen
- Google Maps
- af en toe een game spelen op m'n GBA en PSX emulators.

Ik loop alleen tegen het feit aan dat alle reviews die ik lees (verschillende websites, gebruikersreviews, youtube, etc) allemaal iets anders zeggen. Dit maakt het maken van een keuze vrij lastig, dus ik wil graag hier op dit forum vragen wat jullie me zouden aanraden.

Ik wil graag een goede, stevige, snelle telefoon die goed afgewerkt is, redelijk wat geheugen, goed scherm, goed geluid en goede camera. En als het even kan een lage(re) SAR waarde. Ook wil ik heel graag Android 4.4 KitKat erop hebben, aangezien deze imo het fijnste draait van alle Android versies. Dit zou ik echter eventueel zelf nog kunnen doen met CM11, maar ik heb liever een officiele update van de uitgever zelf. Welke raden jullie me aan?

Alvast heel erg bedankt voor het advies! ^^

[ Voor 9% gewijzigd door Razgrim op 23-05-2014 11:49 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13
De Nexus 5 en de Sony's hebben alle drie een Qualcomm Snapdragon 800 en hebben daarmee de snelste SoC uit je lijstje. De HTC One heeft een iets oudere Snapdragon 600 maar die kan ook goed meekomen. De HTC One mini en de mini 2 hebben beide een Snapdragon 400, respectievelijk een dual-core en een quad-core uitvoering. De HTC one mini kost het minst, maar ik zou in dat geval absoluut voor de Nexus 5 (16GB) gaan want die is maar €40 duurder en op alle punten beter.

Voor rond de €400 heb je de keuze uit de HTC One, Sony Z1, HTC One Mini 2 en de Sony Z1 compact. De One mini 2 valt sowieso af, die is nu simpelweg te duur en niet interessant. De Z1 is mooi maar heeft als grootste nadeel dat het scherm niet indrukwekkend is door de slechte kijkhoeken, het scherm oogt snel flets. Daarnaast is de achterkant van glas en net als de voorkant nogal gevoelig voor krassen en valschade. Vergeleken met de Nexus 5 of de HTC One ligt de Z1 ook niet zo lekker in de hand, het toestel is vrij groot en hoekig. De Z1 compact daarentegen heeft wel een goed scherm, een achterkant van plastic die minder gevoelig is voor schade en het toestel is kleiner waardoor hij veel beter in de hand ligt. Qua snelheid kan de Z1 compact zich meten met de Nexus 5 en zijn grotere broer.

Van je lijstje zijn de Z1 Compact, HTC One en de Nexus 5 het meest interessant. De One zit qua schermformaat mooi tussen de andere twee in en komt standaard met 32GB opslag. Het enige echte minpunt van deze telefoon blijft toch wel de camera. De geluidskwaliteit via speakers is top en de bouwkwaliteit is ook goed, mits je geen maandagochtend model hebt met kieren (zie [HTC One] Problemen en garantie-afhandelingen, in de meeste gevallen een beetje mierenneukerij als je het mij vraagt).

De Nexus 5 is qua prijs/kwaliteit een top toestel. Een minpuntje is misschien de accu en de camera is ook niet zo bijzonder maar altijd nog beter dan die van de HTC One. Je zou i.p.v. de Nexus 5 ook nog de LG G2 kunnen overwegen met custom ROM. De LG G2 heeft een iets groter scherm dan de Nexus 5, stuk betere accuduur en een betere camera. De LG G2 heeft dan wel weer een goedkope plastic achterkant en een aan-knop die op een maffe plek zit (achterkant) maar verder een prima toestel en even duur als de Nexus 5. Het grootste pluspunt van de Nexus 5 is natuurlijk stock Android en bijbehorende ondersteuning vanuit Google. Ben overigens wel benieuwd of Google over een maand nog een opvolger gaat aankondigen, als je zo lang kan wachten zou ik dat zeker doen.

De Z1 compact is snel en compact en voldoet eigenlijk aan al je wensen. Het enige minpunt wat ik mij bij dit toestel kan bedenken zijn de klepjes voor de ingangen. Dagelijks die klepjes open frunniken als je het toestel wil opladen kan irritant worden. Overigens heeft dit toestel een goede accuduur, mede door het kleinere scherm en de lagere resolutie. In vergelijking met de Nexus 5, Z1 of de HTC One zal de Z1 compact bij grafisch intensieve taken beter presteren (hogere framerate en/of betere accuduur). Een groter scherm met hogere resolutie is dan weer prettiger met web browsen, video's kijken, maps en gamen.

Wat betreft de SAR waarde, op GSM Arena kun je voor de meeste toestellen bij de specs wel vinden wat voor waarde ze hebben. Ik weet overigens niet wat voor waarden dit zijn, gemiddelden of maximale waarden en of ze dit zelf gemeten hebben of dat het opgaven zijn van de fabrikanten. Als je je echt druk maakt om de straling van je GSM kun je hem nog altijd het beste veel in vliegtuigstand zetten, is lekker rustig en doet wonderen voor je accuduur :P.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Oppo find 7(a)? One Plus One?

• Razgrim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09-2020
Hardstikke bedankt voor je uitvoerige uitleg, Jorick. Echt super! _/-\o_