Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:25
Op dit moment loop ik een meewerkstage bij een meubelzaak winkel en doe daar de online-marketing.

Vorige week moest ik snel even tussendoor reservesleutels brengen omdat een collega zichzelf buitengesloten had. Dit moest snel gebeuren want hij had nog een aantal bezorgingen staan die dezelfde dag nog bezorgd moesten worden.

Om dat dit met enige spoed moest gebeuren reed ik behoorlijk door met de gevolgen dat er gisteren een boeten van €212 op de mat verscheen...

Nu is mijn stagevergoeding behoorlijk hoog (€300) vergeleken met studiegenoten die nog geen €100/200 krijgen.

Ik zit te twijfelen wat ik nu moet doen... gewoon uit mezelf komen dat ik het zelf wel betaal of wachten wat mijn leidinggevende hier op zeg, hij moest nog even nadenken over de situatie.

Ik hoor graag jullie mening!

**Excuses voor de topic titel, moet natuurlijk "Verkeersboete" zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mentalozzie op 23-05-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou zeggen, zullen we de boete splitsen? Voorkom je scheve gezichten dat je je verantwoordelijkheid probeert te ontlopen en voorkomt dat je de hele mep zelf moet betalen.
Overigens is 212 euro niet een beetje doorrijden imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou gewoon even wachten op je leidinggevende. Vooral als hij t al weet en even moet nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hij moest nog even nadenken over de situatie
Ik begrijp hieruit dat je leidinggevende dus al op de hoogte is.

Als er expliciet gezegd is dat je verkeersregels mag overtreden omdat dit zeer veel haast heeft en je hebt dit op papier zou je ervoor kunnen kiezen om te zeggen dat je hem niet gaat betalen.

Je leert snel genoeg dat je verantwoordelijk bent voor je eigen acties. Ook al heeft iets haast je hebt zelf de beslissing gemaakt om harder te rijden dan de aangegeven maximale snelheid.
Dit verhaal zou ik ook bij mij leidinggevende zo aangeven. Laat ook gelijk zien dat je verantwoordelijkheid neemt en dat is binnen bedrijven en stages zeker geen slecht punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 23-05-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
majoh schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:11:
Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou gewoon even wachten op je leidinggevende. Vooral als hij t al weet en even moet nadenken.
Het probleem is dat het echt een leuke stageplek is, ook is de leidingevende zeer makkelijk in omgang en dit wil ik ook graag zo houden. Ik zie dat hij hier ook moeite mee heeft dus misschien is het verstandig dat ik gewoon de beslissing mee en zeg dat ik het wel betaal...
Viper® schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:13:
[...]
Ik begrijp hieruit dat je leidinggevende dus al op de hoogte is.

Als er expliciet gezegd is dat je verkeersregels mag overtreden omdat dit zeer veel haast heeft en je hebt dit op papier zou je ervoor kunnen kiezen om te zeggen dat je hem niet gaat betalen.

Je leert snel genoeg dat je verantwoordelijk bent voor je eigen acties. Ook al heeft iets haast je hebt zelf de beslissing gemaakt om harder te rijden dan de aangegeven maximale snelheid.
Dit verhaal zou ik ook bij mij leidinggevende zo aangeven. Laat ook gelijk zien dat je verantwoordelijkheid neemt en dat is binnen bedrijven en stages zeker geen slecht punt.
Het is met de bedrijfsauto gebeurd dus de boeten kwam gewoon bij het bedrijf binnen, leidinggevende is dus al op de hoogte.

Natuurlijk heb ik niet op papier dat ik harder mocht rijden maar wel werd er gevraagd op ik kun opschieten waaruit ik weer leidde dat ik harder mocht rijden.

Ik ben het zeker met je eens dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen acties en hier ook gewoon de consequenties van moet nemen..

[ Voor 18% gewijzigd door mentalozzie op 23-05-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Verantwoordelijkheid nemen en je leidinggevende de oplossing laten aandragen.

Doet hij dat niet of moeilijk, gewoon cash op tafel gooien en verder gaan. :p

[ Voor 34% gewijzigd door Oyster op 23-05-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gebruikelijk is volgens mij dat je zelf verantwoordelijk bent voor de boetes. Dit staat dan ook vaak in het contract aangegeven (als je in een auto van het bedrijf rijdt). Een werkgever kan in principe ook niet van je vragen om een overtreding te maken. Opschieten kan dus ook zijn dat je simpelweg niet gaat treuzelen.

Maar je leidinggevende is op de hoogte en gaat erover nadenken. Ik zou gewoon even wachten op zijn antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:18:
Natuurlijk heb ik niet op papier dat ik harder mocht rijden maar wel werd er gevraagd op ik kun opschieten waaruit ik weer leidde dat ik harder mocht rijden.

Ik ben het zeker met je eens dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen acties en hier ook gewoon de consequenties van moet nemen..
Interpretatie is erg subjectief in dit geval, ik zou even afwachten wat je leidinggevende aan gaat geven als hij komt met de melding je draait er zelf voor op zou ik als tegen bod het 50/50 doen immers maakte je zelf de keuze, ik zou het echter raar vinden als het bedrijf de boete neer legt bij een stagiar.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Nu weet ik niet hoe de relatie is tussen jou en je leiding gevende maar als bij mij een stagair die zijn werkt goed doet aanbiedt on de boete zelf te betalen (in de context zoals jij hem schetst) zou ik zeggen dat dat niet nodig is voor deze ene keer.
Het is een bedrag dat voor de meeste ondernemingen wel op te hoesten is en vrij goed mogelijk dat je dat eerder terug verdiend door goodwill van je werknemer(s) op deze manier.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Oyster schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:21:
Verantwoordelijkheid nemen en je leidinggevende de oplossing laten aandragen.
Beetje tegenstrijdig, niet? Verantwoordelijkheid nemen is de boete zonder morren zelf betalen. Je leidinggevende een oplossing laten aandragen is je eigen verantwoordelijkheid afschuiven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik zou gewoon afwachten wat het bedrijf er over zegt. Niet over beginnen, die boete wordt wel betaald en je ziet wel of ze het van je stagevergoeding inhouden. Als je werkgever een voorstel doet om 50/50 te splitten heb je mazzel toch? Maar zo lang hij er geen voorstel over doet, zou ik gewoon afwachten.

Ik zou het overigens wel volkomen terecht vinden als je 100% van die boete gewoon moet betalen. Je bent helemaal zelf verantwoordelijk voor hoe ver je het gaspedaal intrapt, en een paar km te hard rijen gaat je geen serieuze tijdwinst opleveren. Daarbij, Flitsmeister is geen dure app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:44

Speedmaster

Make my day...

Ik zou de boete zelfs door 3 laten delen, Collega die zo stom is om zicht buiten te sluiten een deel, werkgever een deel omdat hij druk op je uitoefende om snel sleutels te brengen, en jijzelf een deel omdat je dom was om onder druk niet de juiste beslissing te nemen door gewoon rustig te rijden.

Heeft tenminste 1 ieder stof tot nadenken.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als je daarin passieve houding aanneemt maakt het voor de interpretatie van je welwillendheid niet uit of je meebetaald of niet. Dus inderdaad: ga uit jezelf naar je leidinggevende voordat hij er op terug komt, biedt aan (mee) te betalen en kijk van daaruit hoe het verder loopt. Je gaf zelf al aan de verantwoordelijkheid van je eigen acties te willen nemen, maar dan toon je dat ook echt naar hem toe.

Hoef je je er ook niet het hele weekend over druk te maken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan op 23-05-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Je werkgever (stage begeleider) mag niet aan je vragen de wet te overtreden.
Wanneer hij dat toch doet of in ieder geval suggereert, blijf je zelf persoonlijk nog altijd verantwoordelijk voor je acties.

Jij zat achter het stuur, jij trapte het gas in, jij ging te hard.
Het bedrijf vroeg je met spoed, maar vermoedelijk was de opdracht: zo spoedig mogelijk.
In het laatste woord zit de clue.. mogelijk. Niet praktisch mogelijk maar voornamelijk wettelijk mogelijk.

Alleen acties met goedkeuring / vastlegging binnen het bedrijf, vallen voor een groot deel onder de verantwoordelijkheid van de bestuurders van een organisatie. Persoonlijk acties (wat auto rijden per definitie is, jij bent de bestuurder, niet je baas) vallen onder persoonlijke verantwoordelijkheid.

Legaal gezien heb je geen poot om op te staan.
Je kunt om een gunst vragen.. persoonlijk zou ik voor 50/50 gaan maar eerlijk gezegd: Slikken.

Edit: p.s. Wat als je iemand had aangereden met hoge snelheid?
Denk daar de volgende keer aan als iets "spoed" of "zsm" moet.

[ Voor 6% gewijzigd door MMaster23 op 23-05-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Wauw bedankt voor het meedenken allemaal!

Net naar mijn leidinggevende gestapt en verteld dat ik zelf verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen acties en het als geen probleem zou beschouwen als het van mijn stagevergoeding ingehouden zou worden.

Besloten om hem niet om een gunst te vragen omdat dit weer tegenstrijdig is met eigen verantwoording.

Hij vond dit prettig om te horen,

Ik heb nog geen idee wat die nu precies gaat doen maar ik maak me er niet meer druk om en zie het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

theHoff schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:11:
Ik zou zeggen, zullen we de boete splitsen? Voorkom je scheve gezichten dat je je verantwoordelijkheid probeert te ontlopen en voorkomt dat je de hele mep zelf moet betalen.
Overigens is 212 euro niet een beetje doorrijden imho.
Lijkt mij ook de beste oplossing. Plus dat het een goede les is dat je altijd zelf verantwoordelijk blijft voor je eigen acties.

(nou ja, 212 euro is 20 km/h te hard. Afhankelijk van de situatie valt dat nog wel mee)

[edit] Ah, het is al opgelost. Even afwachten op de uitslag, maar het zou me niks verwonderen als dit een positieve aantekening oplevert, en dat ze het voor deze ene keer alsnog laten zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-05-2014 11:49 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja wat het resultaat uit eindelijk is neem ik wel aan dat je je lesje geleerd hebt. Tuurlijk mag je baas je niet vragen de wet te overtreden maar ik doe er zelf niet zo moeilijk over.

Wat ik zelf heb gehad bijvoorbeeld was een aanhanger zonder verlichting moest op zondag ochtend een flink stuk over de snelweg en de lichten van de bus die er voor zat waren nog redelijk zichtbaar, ik heb ze gewoon gebeld en gezegd: ik wil er best mee rijden, de boete en alle overige kosten zijn echter voor jullie. (Met die werkgever had ik een goede vertrouwensband waardoor zo een mondelinge afspraak wel waarde heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@TS, dokken, jij bent degene die te hard heeft gereden. Dat je collega buitengesloten stond is geen reden om veel te hard te rijden. 212 Euro, dan heb je het niet over 5km per uur te snel. Verantwoording nemen en de boete betalen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
MMaster23 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:42:

Edit: p.s. Wat als je iemand had aangereden met hoge snelheid?
Denk daar de volgende keer aan als iets "spoed" of "zsm" moet.
Of je nu 100 rijdt op een snelweg of 125... zo snel zullen er daar geen ongelukken van komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:19
Yup, bovenstaande.. Verkeersboetes zijn gewoon voor de bestuurder, jij bent degene geweest die te hard reed. Ook al zou je baas je hebben gevraagd te hard te rijden zou jij diegene moeten zijn die zich toch aan de wet houdt.

Enige boete waar ik onderuit ben gekomen was als chauffeur bij PostNL. Verlichting was niet in orde, de leiding vond dat de avond chauffeur's (waaronder ik) dat hadden moeten fixen.. Maar er was afgesproken dat de ochtendchauffeurs onderhoud zouden plegen aan de auto's.. Bla bla bla hoop gedoe, blijkt dat er niet eens de mogelijkheid was om lampen e.d. te vervangen (ie niet aanwezig).. Zo doende kon ik redelijk maken dat wat er onredelijke verwachtingen van mij waren waardoor zij toch moesten dokken. Wat overigens wel een hoop onderlinge spanning opleverde.

Ofwel, neem je verantwoordelijkheid en wellicht als je baas een aardige vent is doet hij dat ook en stelt hij zelf voor de boete te splitsen danwel op zich te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:09:
Om dat dit met enige spoed moest gebeuren reed ik behoorlijk door met de gevolgen dat er gisteren een boeten van €212 op de mat verscheen...
YouTube: Rijksoverheid: Snelheid Bebouwde Kom Ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:46
Het blijft je eigen schuld, wat de reden ook is. Zo krijg je ook gewoon een boete als je je zwangere vrouw snel naar het ziekenhuis wilt brengen en daardoor door rood rijdt. Je baas gaat er vanuit dat als jij gaat rijden voor een klus, je je aan de regels houdt, je hebt immers je rijbewijs. Ik zou voorstellen zelf te betalen en hopelijk krijg je uit coulance de 1e gratis.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

evilution schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:35:
[...]

Beetje tegenstrijdig, niet? Verantwoordelijkheid nemen is de boete zonder morren zelf betalen. Je leidinggevende een oplossing laten aandragen is je eigen verantwoordelijkheid afschuiven.
Misschien als je alles tot op de definitie van de woorden interpreteert. TS is verantwoordelijk voor de gebeurtenis, de leidinggevende uit naam van het bedrijf voor de afhandeling. TS is niet eens in staat om zonder morren de boete zelf te betalen. De leidinggevende betaalt (van welk geld dan ook) en bepaalt dus wat er gaat gebeuren. Dat zou je haast moeten verwachten door het deel leiding geven in leidinggevende. Dusja, verantwoording nemen en de oplossing van de afhandeling door de leidinggevende aan laten dragen. ;)
mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:47:

Net naar mijn leidinggevende gestapt en verteld dat ik zelf verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen acties en het als geen probleem zou beschouwen als het van mijn stagevergoeding ingehouden zou worden.

Besloten om hem niet om een gunst te vragen omdat dit weer tegenstrijdig is met eigen verantwoording.

Ik heb nog geen idee wat die nu precies gaat doen maar ik maak me er niet meer druk om en zie het wel :)
Helemaal mooi. Je hebt goed fatsoen getoond en het besluit bij hem laten liggen. Daarbij heb je het zelfs nog slimmer aangepakt door aan te geven dat het van de stagevergoeding ingehouden kan worden. Als de leidinggevende dan zou besluiten om jou het volledige bedrag te laten betalen, dan hoeft hij in ieder geval niet om geld te vragen. Indirect lijkt dat in jouw nadeel te zijn, maar ik vind dat een harde bevestiging van het nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van goed fatsoen. Hopelijk is dat in je voordeel bij de uiteindelijke afhandeling (bij mij wel ;)).

Je zou nog kunnen discussiëren over het feit dat het een stage is en dingen als gunsten vragen niet zoveel uitmaakt omdat je ze toch nooit meer ziet, maar dat is allemaal niet zo interessant. Als jij goed fatsoen toont en de leidinggevende wilt en kan een gunst verlenen dan komt dat allemaal goed. Zo niet, nou jammer dan.

[ Voor 49% gewijzigd door Oyster op 23-05-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:39
Volgende keer beter communiceren met je baas.
Het is niet jou schuld dat die collega buiten gesloten is.

Zo spoedig mogelijk is wel gewoon een hele gebruikelijke definitie.
Maar de normale personen bedoelen dan wel zo snel mogelijk maar natuurlijk wel met beperkingen.

De wet overtreden voor je baas moet je altijd weigeren en ook nooit interpreteren dat je dat had moeten doen.

Dus eigen schuld en zelf op de blaren zitten.
Je hebt het wel gewoon netjes opgelost met inhouden van stagevergoeding vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:47:

Ik zou als leidinggevende het graag hebben dat mijn medewerkers verantwoordelijkheid voor hun daden opnemen.

Je hebt hier dus perfect gehandeld.

Als leidinggevende zou ik dan die 212 euro laten schieten, want een goede medewerker is me veel meer waard dan 212 euro.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:27

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als stagiair is het echt onzin om te hard te gaan rijden, betalen en voortaan niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:18:
Het probleem is dat het echt een leuke stageplek is, ook is de leidingevende zeer makkelijk in omgang en dit wil ik ook graag zo houden. Ik zie dat hij hier ook moeite mee heeft dus misschien is het verstandig dat ik gewoon de beslissing mee en zeg dat ik het wel betaal...
Ook als het gezellig is moet je zakelijk kunnen zijn. Er is niets mis mee met vragen/voorstellen dat hij meebetaalt aan de boete. Als het echt zo'n goede club is, zal het worden gewaardeerd als je aanbiedt mee te betalen en is de kans groter dat hij 'laat maar' zegt :P
edit:
Oeps, zeg ik te laat.

Overigens vraag ik me af of het bedrijf de boete wel mag betalen. Waarschijnlijk niet, hooguit kan je extra loon krijgen (waar je belasting over betaalt). Maar misschien ligt dat anders als het geen leaseauto is en er geen bewijs is dat jij reed.
Viper® schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:13:
Als je op papier orders krijgt om de wet te overtreden is dat reden genoeg om het vooral niet te doen :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

F_J_K schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:10:
[...]

Overigens vraag ik me af of het bedrijf de boete wel mag betalen. Waarschijnlijk niet, hooguit kan je extra loon krijgen (waar je belasting over betaalt). Maar misschien ligt dat anders als het geen leaseauto is en er geen bewijs is dat jij reed.

[...]

Als je op papier orders krijgt om de wet te overtreden is dat reden genoeg om het vooral niet te doen :X
De auto staat op naam van het bedrijf. die zullen dus ws ook de boete betalen. (bij ons op het werk wel iig)
Of ze het dan doorbelasten aan de bestuurder zal het rijk niet interesseren lijkt me.

(zelfde idee als jij je auto uitleent, en vervolgens geflitst word.)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

F_J_K schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:10:
[...]

[...]
Voor zover ik weet mag dat inderdaad niet, boetes zijn niet fiscaal aftrekbaar als kosten voor een bedrijf en altijd persoonlijk voor de bestuurder. Zie ook: http://www.belastingdiens..._kosten/aftrek_van_kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Stoffel schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:22:
[...]

Voor zover ik weet mag dat inderdaad niet, boetes zijn niet fiscaal aftrekbaar als kosten voor een bedrijf en altijd persoonlijk voor de bestuurder. Zie ook: http://www.belastingdiens..._kosten/aftrek_van_kosten
Los van het fiscale: er zijn ook uitspraken dat bepaalde boetes weldegelijk voor werkgever zijn. Daaronder valt bijvoorbeeld een incidentele lage snelheidsovertreding bij een beroepschauffeur. Defect aan voertuig zal in veel gevallen daar ook wel onder te schuiven vallen.

Dit specifieke geval valt niet onder die standaardsituatie door de aard van de overtreding (flink te hard) en situatie (interpretatie van impliciete opdracht / nastreven bedrijfsbelang door junior medewerker). Dat schik je in de regel in de minne.

Zoals topicstarter gehandeld zou hebben zou ik als begeleider proberen om hem er niet voor op te laten draaien. En als dat niet zou kunnen wegens bedrijfsregels kijken of er op een ander vlak iets tegenover gezet kan worden omdat hij trachtte in het bedrijfsbelang te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat ik mis in het verhaal is de afstand die TS heeft gereden. De aansporing "opschieten" i.c.m. een lange afstand geeft meer aanleiding om de boete bij het bedrijf te leggen. Een aansporing i.c.m. een korte afstand dan weer niet omdat harder rijden er dan niet voor zorgt dat je significant eerder ter plaatse bent.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Speedmaster schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:40:
Ik zou de boete zelfs door 3 laten delen, Collega die zo stom is om zicht buiten te sluiten een deel, werkgever een deel omdat hij druk op je uitoefende om snel sleutels te brengen, en jijzelf een deel omdat je dom was om onder druk niet de juiste beslissing te nemen door gewoon rustig te rijden.

Heeft tenminste 1 ieder stof tot nadenken.... :o
Nou, nee. Als ik mezelf buitensluit,verwacht ik niet dat anderen de wet gaan breken om mij te helpen. Ik zou daar dus geen cent aan mee betalen...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
ari3 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:24:
Wat ik mis in het verhaal is de afstand die TS heeft gereden. De aansporing "opschieten" i.c.m. een lange afstand geeft meer aanleiding om de boete bij het bedrijf te leggen. Een aansporing i.c.m. een korte afstand dan weer niet omdat harder rijden er dan niet voor zorgt dat je significant eerder ter plaatse bent.
Als zijn leidinggevende dat heeft gezegd, maakt het nog niet een bevel en ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de bestuurder. De opdrachten van de leidinggevende gaan niet boven de wet natuurlijk :+

Natuurlijk kan je altijd bang zijn voor de consequenties, maar zoals ik TS hoor is dat zeker niet het geval bij dit bedrijf.

Dus, de bestuurder was hier fout en zal moeten betalen. Het is aan het bedrijf zelf om te beslissen of ze nog de boete (deels)betalen. De aansporing kan dan een reden zijn voor het bedrijf om coulant te zijn, maar het is geen reden om harder te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Gewoon betalen punt uit
Elke klant bij ons heeft altijd haast.
maar zolang er op mijn dak nog geen blauwe flitser staat ga ik geen km harder dan toegestaan.

Wat nou als je file was tegen gekomen was je dan met alarmlichten aan over de vluchtstrook gegaan ?
welke andere kapriolen had je nog meer willen uithalen om er sneller te zijn ??

met spoed wordt waarschijnlijk bedoeld
A niet je vriend(in) bellen heb een leuk ritje ga je mee,zal ik je ophalen ?
B nog even de boodschappen tussen door doen.
C Flitsmeister openen en controleren of de flitsers er nog staan.
D via de macdrive nog even lunch regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Remz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:21:
[...]

Als zijn leidinggevende dat heeft gezegd, maakt het nog niet een bevel en ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de bestuurder. De opdrachten van de leidinggevende gaan niet boven de wet natuurlijk :+
Tuurlijk. Maar als mijn werkgever zegt; over een half uur moet je in Amsterdam zijn voor een contract van een miljoen, het is een uur rijden, hier heb je mijn RS6, dan weet ik uitstekend het grijze gebied te gebruiken. :P

In die zin hangt het er vanaf wat de leidinggevende gezegd heeft. Maar ach, stage, het zal vast geen complex verhaal worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
Ja, idd, complex zou zijn. Hier is onze inschrijving voor die aanbesteding van 23 miljoen, de deuren sluiten over 30 minuten "doe wat nodig is". Ach, goed leerfoutje, ook hier zijn stages voor.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:09:
Warp speed Mr. Sulu!

Een boete van 212 euro is wel een flink. Dan heb je niet vlot gereden, maar eerder zitten racen vermoed ik.

Jij moet overigens betalen volgens de Hoge Raad. Daarvoor was er een uitspraak van de rechtbank in Den Haag dat kleine overtredingen (tot 10km/h) voor de baas waren. Alles wat daarboven zat, of voortkwam uit roekeloosheid of opzet moest je zelf betalen als werknemer. De uitspraak van de Hoge Raad vernietigde echter die uitspraak en nu zijn alle boetes voor de medewerker die te hard heeft gereden.

Gezien de hoogte van het bedrag kan dit nooit een kleine overtreding zijn geweest. Dan vrees ik dat je een dure maand tegemoet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:09
CMD-Snake schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 18:02:
[...]Gezien de hoogte van het bedrag kan dit nooit een kleine overtreding zijn geweest. Dan vrees ik dat je een dure maand tegemoet gaat.
Als je de moeite had genomen om het topic even door te lezen, had je gezien dat TS op de snelweg 25 te hard reed (125 waar hij 100 mocht). Met dat racen valt het dus wel mee, op een lege snelweg gebeurt dat zo.

Verder heeft TS het prima opgelost, door aan te bieden het zelf te betalen. Als ik jouw begeleider was, zou ik het uit de kas betalen en jou laten trakteren op een lekker stukje taart. Je zit daar om iets te leren, je hebt duidelijk laten zien dat je dat gedaan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:07:
Als stagiair is het echt onzin om te hard te gaan rijden, betalen en voortaan niet meer doen.
Stage is tenslotte bedoeld om van te leren. Laat dit ook een leerpunt zijn, met z'n eigen bijbehorende collegegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
EnigmA-X schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:38:
Als je de moeite had genomen om het topic even door te lezen, had je gezien dat TS op de snelweg 25 te hard reed (125 waar hij 100 mocht). Met dat racen valt het dus wel mee, op een lege snelweg gebeurt dat zo.
25 km/h te hard. Dat is niet iets wat je zomaar overkomt. Per ongeluk is gepakt worden met 10km/h te hard.

Ik vermoed dat de TS nog in de categorie Beginnend Bestuurder valt van het CBR. Dan is bijvoorbeeld de maximale snelheidsovertreding waarna het rijbewijs wordt ingenomen 40km/h te hard voor snelwegen. Hij heeft dus al iets meer dan de helft daarvan gedaan. Dit gewoon even om het in perspectief te zetten.
Verder heeft TS het prima opgelost, door aan te bieden het zelf te betalen. Als ik jouw begeleider was, zou ik het uit de kas betalen en jou laten trakteren op een lekker stukje taart. Je zit daar om iets te leren, je hebt duidelijk laten zien dat je dat gedaan hebt :)
Als ik lees wat voor regelgeving er is op dit gebied moet de TS hoe dan ook betalen, of hij dit nu aanbied of niet. Wel kudo's dat de TS zijn verantwoordelijkheid neemt en niet probeert nog ergens de boel af te schuiven. Maar ik blijf erbij dat ik vrees dat de TS een duur maandje gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

[...]

Voor 25km/h te hard krijg je gelukkig geen 212,- boete. Het was dus toch wel een beetje harder.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:26
Voor 25km/u te hard is het zelfs 216 euro op de snelweg:

http://www.flitsers.nl/boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
tlpeter schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:04:
Voor 25km/u te hard is het zelfs 216 euro op de snelweg:

klot helemaal iemand vergeet de adminstratie kosten van 7 euro
212 - 7 = 205

24 km = 205 euro (normaal)

20 km = 205 euro (bij wegwerkzaamheden)

dus hoe hard reed hij en waar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
[...]

Quote? Ik heb nergens gelezen dat de TS 25 km/h te hard reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
mentalozzie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:48:
[...]

Of je nu 100 rijdt op een snelweg of 125... zo snel zullen er daar geen ongelukken van komen...
Met gecorrigeerde snelheid reed ik 123 op een lege snelweg waar ik 100 mocht, natuurlijk had ik zelf in de gaten dat ik te hard reed maar om het nu racen te noemen... beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
DGTL_Magician schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:57:
[...]

Voor 25km/h te hard krijg je gelukkig geen 212,- boete. Het was dus toch wel een beetje harder.

Denk het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Oyster schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:56:
[...]

Misschien als je alles tot op de definitie van de woorden interpreteert. TS is verantwoordelijk voor de gebeurtenis, de leidinggevende uit naam van het bedrijf voor de afhandeling. TS is niet eens in staat om zonder morren de boete zelf te betalen. De leidinggevende betaalt (van welk geld dan ook) en bepaalt dus wat er gaat gebeuren. Dat zou je haast moeten verwachten door het deel leiding geven in leidinggevende. Dusja, verantwoording nemen en de oplossing van de afhandeling door de leidinggevende aan laten dragen. ;)
Je interpreteert mijn post nu ook tot de definitie van woorden. Overigens hoeft leidinggevende niet te betalen. Hij kan namelijk ook gewoon aan CJIB aangeven wie de feitelijke bestuurder was op dat moment.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ja, grofweg zijn boetes 10 euro per KM te hard. Maar vindt dat de TS juist gehandeld heeft (proactief); tenzij je baas expliciet een 'vrijbrief' geeft en zelfs dat is moeilijk hard te maken, ben je als bestuurder zelf gewoon het bokkie (en terecht). Verantwoordelijkheid, initiatief nemen & eerlijkheid zullen leidinggevenden altijd kunnen waarderen en zal je op termijn het meeste brengen. Hier niet open over zijn, had je b.v. een negatieve sub-score op een bepaalde onderdeel van je stage-rapportage kunnen opleveren ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met mijn vorige werk ooit een keer de "vrijbrief" gehad om harder te mogen rijden met gevolgen voor de werkgever. Mits ik het niet tot het absurde deed (dus max 30 te hard, niet door rood en andere gevaarlijke acties).

Maar hier waren duizenden euro's aan gebonden dat ik op 2 locaties op tijd zou zijn ivm afspraken met klanten waarik onmisbaar was. Uiteindelijk is er geen boete binnen gekomen maar te hard rijden voor de baas doe ik echt alleen met een bevestiging per sms / whatsapp van de werkgever en na telefonisch overleg.

Meer dan 30 of rood licht zoiezo niet (30+ is geregistreerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het 'grappige' is dat je wel een flinke afstand moet overbruggen met voornamelijk max 80 wegen, wil die 30km/u echt uitmaken op je reis tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSOD
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Respect voor je afhandeling! Wie weet hou je er nog een baantje aan over of heb je contacten voor de toekomst kan een win win zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:54:
Het 'grappige' is dat je wel een flinke afstand moet overbruggen met voornamelijk max 80 wegen, wil die 30km/u echt uitmaken op je reis tijd.
Amsterdam ZO - driebergen
Driebergen - Amsterdam ZO.

Praktisch alleen maar snelweg dus.

En als je het over grappig wilt hebben, moest bij de KLPD in driebergen zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, maar juist snelweg win je naar verhouding weinig..

bijv. als ik de N242 of de A7 vanaf mij woonplaats richting het noorden afrij,
N246/N244/N242 is 80/100 (laten we zeggen 90 gemiddeld) en de A7 is 100/130 (120 gemiddeld)
dan is 120 op de N242 33,3% sneller waar 150 op de A7 maar 25% sneller is..

Als je middels google maps dan de tijd neemt is zonder hard te rijden het verschil 10 min (49 om 59 min) maar ga je 30km/u harder rijden, is het verschil nog maar 1 min.. (37 om 38 min)

Dat is wat ik bedoel met dat snelweg veel minder 'efficient' is om hard te rijden. Uiteraard is de praktijk sterk afhankelijk van overig verkeer en de gekozen route, tijdstip ,werkzaamheden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is de meeste winst juist op de snelweg... want juist in de bebouwde kom met stoplichten etc profiteer je het minste van de hogere snelheid. als je iedere keer stil staat bij het volgende stoplicht schiet het niet op.

A2/ A12 beiden 100km per uur.
is ca. 50km. doe je normaal zo'n 30 min over.
Als je 130 gemiddeld gaat rijden daar wat prima kan op een enkele links rijder na. doe je er 23 minuten over. In mijn geval bespaarde ik 15 min. wat precies nodig was voor beide afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

80/100 is geen bebouwde kom.. tuurlijk heb je daar meer stoplichten e.d. maar toevallig het stuk waar ik het over heb zijn het er vrij weinig. (echt) bebouwde kom is wat mij betreft een no go om 30km/u te hard te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Werkgever mag het trouwens niet zonder toestemming automatisch inhouden op het salaris/vergoeding. Dit terzijde, hoewel dit volgens mij eerder schering en inslag is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 09-09 12:46
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:09:
met mijn vorige werk ooit een keer de "vrijbrief" gehad om harder te mogen rijden met gevolgen voor de werkgever. Mits ik het niet tot het absurde deed (dus max 30 te hard, niet door rood en andere gevaarlijke acties).

Maar hier waren duizenden euro's aan gebonden dat ik op 2 locaties op tijd zou zijn ivm afspraken met klanten waarik onmisbaar was. Uiteindelijk is er geen boete binnen gekomen maar te hard rijden voor de baas doe ik echt alleen met een bevestiging per sms / whatsapp van de werkgever en na telefonisch overleg.

Meer dan 30 of rood licht zoiezo niet (30+ is geregistreerd).
Ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Maar als in Belgie je baas je boete betaalt => dan wordt dat beschouwd als een uitzonderlijke premie.
Lees: belast aan 55%.
Kortom: de overheid gaat het leuk vinden dat je baas betaalt, ze krijgen dan 55% extra binnen.

Maak je het echt gort en je verliest je rijbewijs ... wat gaat je baas dan doen mocht in je contract staan dat een rijbewijs een vereiste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat gaat alleen op als de boete op jouw naam staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 09-09 12:46
DukeBox schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:44:
^ Dat gaat alleen op als de boete op jouw naam staat..
En normaal gezien zal dat ook op jou naam gezet worden ...
Bijzondere verplichting voor werkgevers: bekendmaking identiteit bestuurder.
http://www.vacature.com/c...eding-tijdens-de-werkuren
Pagina: 1