Hallo mede-tweakers,
Als eerste, niet 100% zeker of het hier thuis hoort, maar een beter (sub) forum kon ik het probleem niet bij plaatsen. Daarnaast, mocht dit niet als erkend probleem worden beschouwd, laat het even weten!
Sinds kort (weekje geleden) mijn pc is een opknapbeurt gegeven (nieuw ram/videokaart etc) en daarbij ook maar eens voor een SSD gegaan, maar omdat ik eerst nog niet de beschikking had over een 2e sata kabel, heb ik het nog op mijn 2e harde schijf gedraaid (windows ultimate, welke inmiddels niet meer geldig was door sp1 of iets dergelijks) en draaide gewoonweg soepel, geen enkel probleem ondervonden.
Gisteren de SSD kunnen aansluiten en windows 7 professional geïnstalleerd (via USB opstarttool), wel fresh install dus. Bijna alles was prima in orde, behalve dat ik enorm veel last van trailing kreeg bij de vensters (zie screenshot). Dit was ook niet iets eenmaligs, maar het bleef/blijft voorkomen en daarbij schiet het CPU gebruik omhoog bij het slepen van vensters (soms van ~5 naar ~50%).
Al dag en nacht bezig te zoeken naar een oplossing (en ook het werkelijke probleem), maar heeft nog niet veel baat gehad. De beste oplossing tot nu toe is het 'Show window contents while dragging' uit te schakelen, maar het liefst heb ik deze optie gewoon permanent aan (en is er nog steeds een probleem dat feitelijk niet is verholpen). Iets anders is mij ook opgevallen, ditzelfde geldt tot zekere maten voor het verplaatsen van de cursor (cpu verbruik neemt toe met 5 tot 10%).
Misschien handig te vermelden:
Als eerste, niet 100% zeker of het hier thuis hoort, maar een beter (sub) forum kon ik het probleem niet bij plaatsen. Daarnaast, mocht dit niet als erkend probleem worden beschouwd, laat het even weten!
Sinds kort (weekje geleden) mijn pc is een opknapbeurt gegeven (nieuw ram/videokaart etc) en daarbij ook maar eens voor een SSD gegaan, maar omdat ik eerst nog niet de beschikking had over een 2e sata kabel, heb ik het nog op mijn 2e harde schijf gedraaid (windows ultimate, welke inmiddels niet meer geldig was door sp1 of iets dergelijks) en draaide gewoonweg soepel, geen enkel probleem ondervonden.
Gisteren de SSD kunnen aansluiten en windows 7 professional geïnstalleerd (via USB opstarttool), wel fresh install dus. Bijna alles was prima in orde, behalve dat ik enorm veel last van trailing kreeg bij de vensters (zie screenshot). Dit was ook niet iets eenmaligs, maar het bleef/blijft voorkomen en daarbij schiet het CPU gebruik omhoog bij het slepen van vensters (soms van ~5 naar ~50%).
Al dag en nacht bezig te zoeken naar een oplossing (en ook het werkelijke probleem), maar heeft nog niet veel baat gehad. De beste oplossing tot nu toe is het 'Show window contents while dragging' uit te schakelen, maar het liefst heb ik deze optie gewoon permanent aan (en is er nog steeds een probleem dat feitelijk niet is verholpen). Iets anders is mij ook opgevallen, ditzelfde geldt tot zekere maten voor het verplaatsen van de cursor (cpu verbruik neemt toe met 5 tot 10%).
Misschien handig te vermelden:
- Alle drivers waren geïnstalleerd en up to date (ook volgens apparaatbeheer)
- Dit betreft een legale versie van Windows
- Bij het kijken naar de broncontrole, waren er tijdens het verslepen van vensters geen processen die werkelijk meer van de CPU vroegen, behalve dat venster zelf (getest met verschillende programma's)
- Naast de drivers, waren er naast Core Temp geen andere programma's geïnstalleerd en dus ook niet actief op dat moment (ook met deze afgesloten is geprobeerd
- De CPU cores waren stabiel rond de 35 graden elk
- Geheugen is constant rond 1 gb van de 8
- Veel meer dan het proberen te verhelpen van dit fenomeen is er niet mee gedaan, andere eigenaardigheden zouden zich nog kunnen voordoen
- Betreft Windows 7 professional, 64 bit inclusief service pack 1
- Opnieuw installeren van Windows dmv een opnieuw gedownloade ISO
- Installatie op de 2e harde schijf met beide ISO's
- Zoals gezegd, uitschakelen van het visuele effect bij slepen van vensters (heeft het probleem dus niet echt verholpen
- Resolutie verlaagd, standaard is 1080p (elke resolutie geprobeerd). Vanaf 1152*648 en daaronder worden de CPU spikes wel iets minder intensief bij het verplaatsen van vensters (toename van ong. 35% ipv 45%)
- Stroom eraf gehaald
- CPU; Phenom II x4 925 (niet overclocked)
- GPU: MSI r9 280x (Gaming editie, geen idee of er uberhaupt een lightning van is
)
- CPU koeler: CM sf524
- Moederbord: asrock 890fx deluxe
- RAM: Kingston hyper x met een belachelijk lange naam uiteraard
- SSD: Crucial m500 240gb
- HDD: Samsung achtig, geen idee welke (750gb)

[ Voor 7% gewijzigd door Athos vk op 23-05-2014 12:46 ]