[W7] - 'Trailing' bij het verslepen van vensters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Hallo mede-tweakers,

Als eerste, niet 100% zeker of het hier thuis hoort, maar een beter (sub) forum kon ik het probleem niet bij plaatsen. Daarnaast, mocht dit niet als erkend probleem worden beschouwd, laat het even weten!

Sinds kort (weekje geleden) mijn pc is een opknapbeurt gegeven (nieuw ram/videokaart etc) en daarbij ook maar eens voor een SSD gegaan, maar omdat ik eerst nog niet de beschikking had over een 2e sata kabel, heb ik het nog op mijn 2e harde schijf gedraaid (windows ultimate, welke inmiddels niet meer geldig was door sp1 of iets dergelijks) en draaide gewoonweg soepel, geen enkel probleem ondervonden.

Gisteren de SSD kunnen aansluiten en windows 7 professional geïnstalleerd (via USB opstarttool), wel fresh install dus. Bijna alles was prima in orde, behalve dat ik enorm veel last van trailing kreeg bij de vensters (zie screenshot). Dit was ook niet iets eenmaligs, maar het bleef/blijft voorkomen en daarbij schiet het CPU gebruik omhoog bij het slepen van vensters (soms van ~5 naar ~50%).

Al dag en nacht bezig te zoeken naar een oplossing (en ook het werkelijke probleem), maar heeft nog niet veel baat gehad. De beste oplossing tot nu toe is het 'Show window contents while dragging' uit te schakelen, maar het liefst heb ik deze optie gewoon permanent aan (en is er nog steeds een probleem dat feitelijk niet is verholpen). Iets anders is mij ook opgevallen, ditzelfde geldt tot zekere maten voor het verplaatsen van de cursor (cpu verbruik neemt toe met 5 tot 10%).

Misschien handig te vermelden:
  • Alle drivers waren geïnstalleerd en up to date (ook volgens apparaatbeheer)
  • Dit betreft een legale versie van Windows
  • Bij het kijken naar de broncontrole, waren er tijdens het verslepen van vensters geen processen die werkelijk meer van de CPU vroegen, behalve dat venster zelf (getest met verschillende programma's)
  • Naast de drivers, waren er naast Core Temp geen andere programma's geïnstalleerd en dus ook niet actief op dat moment (ook met deze afgesloten is geprobeerd
  • De CPU cores waren stabiel rond de 35 graden elk
  • Geheugen is constant rond 1 gb van de 8
  • Veel meer dan het proberen te verhelpen van dit fenomeen is er niet mee gedaan, andere eigenaardigheden zouden zich nog kunnen voordoen
  • Betreft Windows 7 professional, 64 bit inclusief service pack 1
Wat ik al heb geprobeerd (zonder verbetering):
  • Opnieuw installeren van Windows dmv een opnieuw gedownloade ISO
  • Installatie op de 2e harde schijf met beide ISO's
  • Zoals gezegd, uitschakelen van het visuele effect bij slepen van vensters (heeft het probleem dus niet echt verholpen
  • Resolutie verlaagd, standaard is 1080p (elke resolutie geprobeerd). Vanaf 1152*648 en daaronder worden de CPU spikes wel iets minder intensief bij het verplaatsen van vensters (toename van ong. 35% ipv 45%)
  • Stroom eraf gehaald :P
Specificaties
  • CPU; Phenom II x4 925 (niet overclocked)
  • GPU: MSI r9 280x (Gaming editie, geen idee of er uberhaupt een lightning van is :) )
  • CPU koeler: CM sf524
  • Moederbord: asrock 890fx deluxe
  • RAM: Kingston hyper x met een belachelijk lange naam uiteraard
  • SSD: Crucial m500 240gb
  • HDD: Samsung achtig, geen idee welke (750gb)
Mocht er nog iets ontbreken aan informatie, zal ik dit zsm aanpassen. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/nnhqtatxz/Trailing.png

[ Voor 7% gewijzigd door Athos vk op 23-05-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

Felyrion

goodgoan!

Paar vraagjes:

Wat voor specs heb je? en dan is natuurlijk met name de nieuwe videokaart (en de gebruikte driver/versie) interessant.

Doet het probleem zich altijd (continu) voor of eens in de zoveel tijd?
En bij alle soorten windows? dus ook verkenner?

Deed het zich direct na de installatie voor, of bijvoorbeeld pas na de installatie van bepaalde drivers?

Heb je daarnaast nog andere problemen? Bijvoorbeeld performance in grafisch zware applicaties zoals foto- of videobewerkingssoftware of games?

edit:
Trouwens, dat apparaatbeheer zegt dat alles up-to-date is wil niet veel zeggen. Dit betekent alleen dat er geen drivers "missen".
Zo zal de videokaart prima beeld geven na een verse installatie, en apparaatbeheer vind het prima, maar is er van performance geen sprake. Dat zal pas komen na de installatie van geschikte grafische drivers voor je videokaart.

dus een vervolgvraag: welke drivers heb je dan geïnstalleerd?
Belangrijke zijn in elk geval:
- chipset/moederbord drivers (direct van website fabrikant)
- videokaartdrivers (direct van website fabrikant)

Windows herkent uit zichzelf een hele hoop en zal in de basis werken, maar voor goede performance heb je vaak toch echt drivers van de hardwarefabrikanten nodig (geen idee of je dit misschien al hebt hoor, maar dat haal ik niet uit je tekst :) )

[ Voor 63% gewijzigd door Felyrion op 23-05-2014 01:58 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
Bedankt voor de reactie! Ik heb mijn startpost even geupdate met de specs.

Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden, maar ik gebruik alle drivers vanuit de fabrikant (en daarbij alle drivers die van toepassing zijn: lan, usb3 etc.) . Daarbij gebruik ik de laatste 'stabiele' (dus niet beta zijnde) versie van catalyst control center, 14.4. Met het 'volgens apparaatbeheer' bedoelde ik eigenlijk dat naast alle drivers (moederbord + videokaart) er geen onbekende apparaten zijn en ook geen nieuwere versies van stuurprogramma's.

Alle vensters hebben er wel last van, verkenner iets minder erg dan bijvoorbeeld performance monitor/broncontrole. Daarbij hebben de vensters er constant last van, maar zo erg als het screenshot (dus dat het ook blijft hangen) iets minder. Het probleem was eigenlijk direct na de installatie, ook na herinstallatie.

Toevallig nu wat aan het testen met games, wat goed verloopt (processorgebruik is veel lager dan bij het verplaatsen van vensters). Videobewerking en andere grafisch gebeuren doe ik niet echt wat dat betreft, dus is ook lastig te checken. Eventueel kan ik nog wel wat benchmarks draaien.

Ook nog 1 opmerking: de GPU blijft goed koel rond de 35 graden idle, ongeveer 40 tijdens het gamen. Lijkt me ook niet dat het aan die temperaturen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:50
Probeer deze drivers eens van de videokaart

http://www.msi.com/search/R9%20280x/product

(weet niet welke je hebt, dus even de goede aanklikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
Ik ken dit soort problemen als je Windows net geïnstalleerd hebt, maar nog geen video-drivers hebt geïnstalleerd. Het lijkt wel een probleem met je 2D drivers.

Als ik het goed begrijp, is het probleem pas gekomen nadat je een nieuwe videokaart/ram/ssd geplaatst hebt? Wat voor beeld geeft je onboard videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
Nee, niet helemaal. De problemen begonnen pas nadat ik mijn SSD gereed heb gemaakt voor gebruik, daarvoor heb ik nog een tijdje alles in combinatie met mijn gewone hard disk gedraaid, wat gewoon prima werkte.

Driver op de msi website is precies dezelfde als ik heb, dus daar kan ik helaas ook niet zoveel mee.

Edit: Ik merk bij het gamen toch wel dat de gpu temperaturen langzaam aan opkruipt richting de 50-55 graden, op zich niet erg hoog, maar ook niet de 40 die het eerst was (en ook wel opvallend).

Bij de vorige installatie, met ultimate op mijn gewone harde schijf, bleef dit wel constant rond de 40.

[ Voor 32% gewijzigd door Athos vk op 23-05-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
En als je Windows vanaf je harddisk draait, dan is het effect weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
Nee, als ik dezelfde versie (dus windows 7 professional) draai vanaf mijn hard disk, is het probleem nog steeds aanwezig
Pagina: 1