Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Receiver [home-audio/video to pro-audio/video]

Pagina: 1
Acties:

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-11 07:06
Beste tweakers,

Ik zit al een paar maanden met een probleem en de winkels waar ik ben geweest verklaren me voor gek of lullen maar wat aan elkaar. Het volgende:

Ik heb altijd een drive-in discotheek gehad en dat is inmiddels doorverkocht. Ik heb nog spullen over gehouden en ben gaan verhuizen.
Van deze overgehouden spullen heb ik in mijn nieuwe huis een vaste installatie gemaakt. Je moet toch je hobby uitoefenen ;-)

In de (slaap)kamers zijn flatscreens die met hdmi op hdmi kabels naar de patchkast aangesloten.
In de woonkamer is een beamer en in de keuken is een flatscreen die op die zelfde manier het hdmi signaal vanuit de patch kast krijgen.
In de patchkast zijn deze allemaal gekoppeld aan dit handige apparaatje.
Het gaat over 5 schermen in totaal.

Dus het video-signaal heb ik allemaal met hdmi op een centrale locatie in de patchkast. Deze kan weer terug gepatcht worden naar de tv-hoek.

De audio komt gebalanceerd en digitaal vanuit verschillende hoeken (die ga ik niet nader toelichten ivm een tldr) ook in de patchkast terrecht. Dus ook het audio signaal heb ik daar centraal en ook die kan weer terug gepatcht worden naar de tv-hoek.

Maar ik wil een (consumenten) receiver in de woonkamer. Alleen dat apparaat op het meubel.
Ik weet dat er van die professional receivers zijn in de prijscategorie +5000 euro en die zijn ook nog eens 19 inch rackmountable.
De consumenten receiver mag best een leuk design hebben en de volgende opties zijn een must:

Afstandsbediening.
4x Stereo RCA input.
2x Optical input.
1x Coax input.
---------------------------------------------
6x mono gebalanceerd (mag ook ongebalanceerd) analoog RCA of XRL out (wat de 5.1 vertegenwoordigd) met de ondersteuning om de digitale inputs om te zetten naar dit analoge signaal.
Met andere woorden een DAC. Sony noemt het bijvoorbeeld pre-out.

Deze moet ook audio van hdmi kunnen scheiden. Zodat ik bijvoorbeeld de UPC decoder alleen maar met HDMI op de receiver aan hoe te sluiten en deze het beeld apart van het audio naar de hdmi switch stuurt en de audio naar de 6x mono outs...

Een prologic optie met effecten zou leuk zijn net zoals de logitec z5500 bijvoorbeeld bied met zijn audio-effecten.

En last but not least redelijk betaalbaar. Ik wil tot 1000 euro gaan maximaal.

Kunnen jullie me de juiste richting inblazen met de al even durende zoektocht?
Grt B.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Is de audio die je hebt liggen aangesloten aan een losse versterker of moet de receiver die je zoekt ook echt de speakers van vermogen voorzien. Ik gok het eerste aangezien je een receiver zoekt met Pre-Outs.

Ik denk dat je de gebalanceeerde uitgangen moet schrappen en voor RCA gaan. Gebalanceerde uitgangen zitten vooral op pre/pro's en die zie je niet snel binnen je budget of je moet voor een ouder model/tweedehands gaan. Neem bijvoorbeeld een Onkyo PR-SC5508 of Marantz AV7005, die zijn - volgens mij - wel onder de 1000 euro te krijgen. Zit je wel met HDMI 1.3 en niet met de nieuwe standaard 1.4 (die overigens al weer achterhaald is door 2.0 op de nieuwste machines...). Emotiva UMC-1 is ook een leuke kleine pre/pro voor als je echt een pre/pro wilt. Marantz AV7701 doet overigens wat je wilt, maar zit net op 1095 euro. Als zijn er wellicht winkels die hem voor minder kunnen leveren.

Wat je ook kan doen is gewoon een receiver nemen en die als pre/pro dienst laten doen. Of als ik het verkeerd heb over die losse versterkers is dit gewoon wat je wilt. Als ik zo kijk heeft de Denon AVR-X4000 wat je wilt en die is met gemak voor onder je budget te halen, wellicht dat het iets luxere broertje de Marantz SR7008 ook nog zou kunnen. Maar ook een Onkyo TX-NR828 valt binnen je budget en eisen. En het is dat ik de series van Yamaha niet goed ken, maar ook die hebben vast een receiver onder de 1000 euro die aan je eisen voldoet. Want zo heel gek zijn de eisen niet als je de gebalanceerde eis laat vallen en voor een Pre-Out gaat in de vorm van RCA.

Het hebben van een receiver als pre/pro is niet de meest audiofiele oplossing maar het werkt meer dan goed. Ik heb zelf thuis ook een midrange receiver die dienst doet als pre/pro. Duurdere receivers als de Denon AVR-4520 kan je nog instellen als pre/pro, dus de eindtrappen daadwerkelijk uitschakelen, maar die ligt niet binnen budget en het is de vraag of dat echt veel meerwaarde biedt.

Maar of ik begrijp de vraag niet goed of je bent langs behoorlijk beroerde winkels geweest, want je eisen in combinatie met dit budget zijn echt niet heel lastig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TweakerCarlo
Dank je voor je reactie.

Ik heb bij winkels als Harendse Smit/ BCC / Mediamarkt (met de consumenten product gedachten) geweest en bij feedback music (Micha weg daar en heet nu keymusic?? Dafuq!!!!) hier in Eindhoven. Bij feedback hebben ze idd op bestelling precies wat ik wil alleen vrij prijzig.

Wat ik nodig heb is idd een receiver pre/pro begrijp ik. 1000 euro is het budget echter om eerlijk te zijn kan het max 1500 worden maar als het niet hoeft dan niet natuurlijk. Ik ga om te beginnen je modellen eens na om te kijken of dat iets is.

RCA word het sowieso want anders ben ik meteen 5 tot 10 k kwijt. en kan ik net zo goed volledig digitaal gaan. Dat geld gaat toch liever naar een auto een deze maanden.
Maar de kabels zijn allemaal XLR en digitaal. Het is zo met een verloopkabeltje naar een andere plug gebracht. Nu loopt er analoog over maar omdat deze door het hele huis in de muren en vloeren zitten heb ik het future proof gemaakt met kwaliteit kabel en aansluitingen. Alle bekabeling is hier ook Cordial en Neutrik bijvoorbeeld.
Gebalanceerd haalde ik aan ivm beeldvorming van wat voor kabels ik heb liggen (6x3 polig voor 5.1) en de nexus set in de DJ booth is bijvoorbeeld wel volledig gebalanceerd aangesloten..

Ik heb 3 QSC eindtrappen in de patchkast. dus 5x mono.
1 amp = fl fr, (stereo)
1 amp = rl rr (stereo)
1 amp is Sub (bridged)
En 2 rokits als center speakers - actief aangesloten - vanuit de mixer -> filter -> rokit speaker.

Als er een 5.1 signaal binnen komt uit tv hoek dan geeft mixer 1 mono signaal aan beide center speakers.
2x mono front aan de voorkant.
2x mono rear aan de achterkant natuurlijk.
1x mono aan de sub.

Als stereo vanuit andere bronnen komt geeft mixer:
3x mono links en 3x mono rechts + 1x mono sub.

Deze eindtrappen + 2 center speakers zijn op een mixer aangesloten met 10 analoge uitgangen en 16 analoge ingangen. In de toekomst komt hier weer een digitale mixer (daarom zou het handig zijn als de receiver naast de analoge pre-outs ook een optical of coaxial out heeft met deze zelfde pre-out functie maar dit is geen vereiste nu).
Het 5.1 signaal komt vanuit de tv hoek met 6 gebalanceerde kabels uit in de patchkast (ongebalanceerd kan ook maar hoeft niet). Dit zijn tevens 6 kabels waar digitaal signaal over heen kan ivm de mixer die ik ooit heb gehad.

Op deze mixer in de patchkast komen ook de stereo signalen uit van de andere kamers. En als ik dus audio speel vanaf de DJ booth of Slaapkamer of andere ruimte dan heb ik over 3x2 speakers stereo (center speakers (rokit) zijn stereo aangesloten op de live mixer in de woning.

Hierboven gaat het dus over het 5.1 audio signaal vanuit tv hoek en stereo audio-signalen vanuit andere hoeken... Dit allemaal werkt en het enige wat ik dus nodig heb ik dat apparaat voorbij de tv hoek die mijn wensen vervult.

Als ik nu mijn media center direct met 5.1 op de mixer aansluit bij de tv hoek dan heb ik al 5.1 als de content dit heeft natuurlijk. (Subliem) maar ik moet nu telkens naar de patchkast om kanalen te muten, om terug te lopen en stekkers om te steken van pc naar tv bijvoorbeeld, om weer terug te gaan naar de patchkast en de kanalen open gooien.
Als ik dan stereo heb dan doen alleen mijn 2 front speakers het omdat de pc en huidige apparatuur niet van een stereo bron, 5.1 maakt standaard en het natuurlijk alleen maar stereo is aangesloten (vandaar dat de receiver dat prologic moet hebben).

Tot hier werkt alles dus ongeveer zoals het moet.

###### NEXT

De receiver moet HDMI in/out hebben voor beeld.
Denk dan voor op deze HDMI input-bron aan: een UPC decoder, media center pc/ps3/ps4 @ max HD (4k beamer heb ik niet nl).
Het audio moet van dit signaal, analoog (met 5.1 Prologic optie) over de pre-outs gegooid worden (voor naar de eindversterking).

Als ik de receiver van beeld kanaal veranderd moet hij dat bij het audiogedeelte ook doen. Doen alle receivers zowat, maar:
Als ik een HDMI bron heb, waarover audio en beeld loopt. Dan moet hij dat audiosignaal dus uit die HDMI bron trekken en over een pre-out dat signaal naar mijn 5.1 mixer en eindversterkers gooien. Met de optie om als het stereo is er 5.1 voor zover de decoder dat kan van te maken.

Andersom als ik bijvoorbeeld een Playstation 1 met analoog beeld en audio aansluit. Moet hij ook dat analoge beeld signaal over de HDMI out naar de beamer sturen en deze stereo audio moet dan weer over deze pro/out naar de 5.1 mixer en eindtrappen.
De receiver die ik nodig heb hoeft niet eens eindtrappen te hebben. Een kastje met 8x mono analoog in (4x stereo) en 2 optische ingangen is voldoende. HDMI in natuurlijk ook maar dat is vaak het probleem niet.

Chaos text. Ik hoop dat je het snapt, denk het wel eigenlijk ;-)
Hier nog een plaatje dat ik getekend had voordat ik het aansloot en in paint :F
Afbeeldingslocatie: http://dev.cahe.nl/audio-paint-skillz-001.png

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerCarlo op 24-05-2014 13:38 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

IK blijf bij mijn eerste post en de types die ik heb genoemd, de AVR-X4000, TX-NR828 en SR7008 doen precies wat jij wilt als je voor een receiver gaat en voor lief neemt dat het geen dedicated pre/pro is. Overigens heb je echt geen 5000 - 10.000 nodig als je XLR wilt en dus een echte pre/pro. Marantz AV8801, AV7005, AV7701 vallen allemaal onder de 2000 euro. Onkyo PR-SC5509 zit er iets boven. Maar goed, waarom je budget verveelvoudigen als het onder de duizend euro ook kan....

Voor de duidelijkheid: een pre/pro is een processor/voorversterker, dus zonder eindversterker. Een receiver is een voor- en eindversterker in één (en een tuner). Dus een pre/pro-receiver is wat dubbel.

Maar elke receiver vanaf mid-end beschikt over HDMI-processing (dus het geluid van het HDMI-signaal halen) en vanaf datzelfde segment is Analog to Digital Conversion ook aanwezig (dus het omzetten van een analoge PS1-aansluiting naar digitaal HDMI). Over welk signaal naar de Pre-Outs wordt verzonden hoef je niet in te zitten, dat is namelijk simpelweg alles. Pre-Outs zijn namelijk precies gemaakt waar jij ze voor wilt gebruiken: aansluiten van eindversterkers.

Pak voor de grap eens die X4000 die ik noemde (goedkoopste optie volgens mij) en leg je eisen daar naast, volgens mij matcht dat op alles: pre-outs; onder de duizend euro en ook qua ingangen.

• TweakerCarlo
Ik ben al aan het kijken. Maar die prijs die ik aanhaal is haalbaar hoor -> http://bryston.com/products/digital_audio/SP3.html

Dank u, nogmaals ik ben aan het kijken ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerCarlo op 24-05-2014 13:49 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hoho, ik zeg niet dat het niet haalbaar is om 5000 - 10.000 uit te geven, ik kan zo wat merken en types opnoemen waar je net de handleiding hebt voor die bedragen. Ik zeg alleen dat onder de 5000 euro ook aan je eisen voldaan kan worden, onder de 2000-3000 ook maar ook onder je eerder gestelde 1000 euro.

Pagina: 1