Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vigor 1000 2e vlan bridgen

Pagina: 1
Acties:

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 21:32
Goedenavond tweakers,

Al enige tijd probeer ik een het 2e VLAN (WAN) werkend te krijgen op een draytek vigor 1000.
De verbinding opzetten met het 2e VLAN lukt, deze zit is in een IP-VPN en ik krijg dus netjes een ip adres uit het betreffende subnet. Dit 2e VLAN is voor VOICE (routit). Nu wil ik dit vlan bridgen naar p2 van de draytek,

De handleiding die ik van draytek kan vinden maken mij weinig duidelijk http://www.draytek.nl/files/WAN%202.0.pdf Op pagina 4 zeggen dat het kan.

Maar weet iemand hoe dit werkt. In het deel LAN VLAN setting
- Waar kan ik zien wat bridge 1 2 en 3 is. En wat doet het ID?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

4
|
WAN – Multi-VLAN
De DrayTek Vigor 2130 en 2750 ondersteunen tevens T
ag Based VLAN op de WAN poort. Indien u van
uw Provider een bepaalde VLAN tag moet gebruiken ku
nt u deze hier instellen.
check je type nummer eens ..

wanneer jij deze opties toch hebt .

je hebt drie briges. je kan een vlan id toewijzen aan de bridge. en aanvinken op welke poorten je dat vlan beschikbaar wil maken

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 22-05-2014 21:45 ]

Iperf

• josvane
Ja, maar als ik het VLAN van de verbinding invul bij het ID, krijg ik een foutmelding dat ik je tag maar één keer mag gebruiken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
http://www.draytek.nl/files/1000Vn%20v1.1.pdf pagina 12

Als je de Draytek wil laten NATten op z'n internet-VLAN kun je hier een eventuele 2e vlan bridgen naar een LAN poortje.

Alternatief is natuurlijk om een andere (wat uitgebreidere) router te gebruiken. Ik gok dat je dan wat meer mogelijkheden hebt en (bv) QoS fatsoenlijker kunt inrichten.

3e optie is om de Draytek te vervangen door een MC901 en dan met koper direct je switch in te gaan. Je hebt je voip vlan dan direct in je switch, en je kan de WAN untaggen naar je eigen router. Voordeel is dan dat je de QOS protocollen 'direct' op je voip vlan kunt behouden (Maar ik weet niet of Routit bv iets met DSCP doet in z'n voip vlan)

• josvane
Als je de Draytek wil laten NATten op z'n internet-VLAN kun je hier een eventuele 2e vlan bridgen naar een LAN poortje.
Dat is nu precies wat ik wil, maar ik kan uit de handleiding niet halen hoe dit kan?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet tenzij ze tagged zijn, en zo te zien kan die draytek op de lanports aleen een enkel untagged vlan zetten
(wel snel gelezen)

[ Voor 66% gewijzigd door Fish op 22-05-2014 22:34 ]

Iperf

• josvane
DJSmiley schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:12:

3e optie is om de Draytek te vervangen door een MC901 en dan met koper direct je switch in te gaan. Je hebt je voip vlan dan direct in je switch, en je kan de WAN untaggen naar je eigen router. Voordeel is dan dat je de QOS protocollen 'direct' op je voip vlan kunt behouden (Maar ik weet niet of Routit bv iets met DSCP doet in z'n voip vlan)
@DJSmiley.
Kan die MC901 ook de PPoE sessie opbouwen, of doet dit ding alleen translatie naar koper, en kan ik er bijvoorbeeld een ASA5505 achter hangen?

Daarnaast heb ik gezocht, maar geen van mijn groothandels heeft die dingen in zijn assortiment.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
josvane schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:19:
[...]

@DJSmiley.
Kan die MC901 ook de PPoE sessie opbouwen, of doet dit ding alleen translatie naar koper, en kan ik er bijvoorbeeld een ASA5505 achter hangen?

Daarnaast heb ik gezocht, maar geen van mijn groothandels heeft die dingen in zijn assortiment.
De MC901 is een (unmanaged) ethernet converter. Doet dus geen nat of andere actieve dingen, en (dus) ook geen PPPoE.

Alle vlans die op je vezel staan komen er gewoon identiek doorheen. Je kan dus gewoon een PPoE sessie opbouwen vanaf je ASA naar je ISP, zolang je ISP dat maar toestaat (al-dan-niet unsupported)

Hoe levert routit z'n voip vlan af? Het lijkt me onlogisch dat ze een compleet subnet toestaan over die lijn. Ik gok dat ze verwachten dat je een eigen subnetje routeert, en niet alle macadressen over die lijn gooit (Of je moet maar weinig toestellen hebben, maar ik gok dat er wel een maclimiet op zit).

De Draytek zou het allemaal moeten kunnen, maar als je wat geavanceerder wilt is een ASA denk ik een betere keuze.

Overigens kun je ipv de MC901 natuurlijk ook een losse mediaconverter pakken of een switch met de juiste optic.Maar de MC901 is t makkelijkst omdat je die direct op de UFTU kunt klikken en niet met patchkabeltjes aan de gang hoeft.

Mogelijk kan routit m ook gewoon leveren. Welke distri ze heeft weet ik niet. Ik heb er (denk ik) wel een paar liggen, ooit besteld bij Genexis zelf geloof ik. Maar bv [url=www.voiceworks.nl[/url]Voiceworks[/url] heeft ze ook.

Mocht t echt niet lukken, stuur maar even een PM, ik heb hier wel een Draytek 1000VN en optics liggen dus kan zo even een testsetupje bouwen

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 24-05-2014 15:11 ]

Pagina: 1