[8.1] Windows start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55
Beste medetweakers.

Sinds eind november 2013 heb ik een PC met de volgende onderdelen:

Moederbord: Gigabyte Z87-HD3
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkoeler: Cooler Master Hyper 412S
Grafische kaart: Sapphire R9 270X Dual-X OC
Geheugen: 8 GB Crucial Ballistix Tactical
SSD (bootschijf): 240 GB Crucial M500
Harde schijf: WD Green WD20EZRX

Hierop geïnstalleerd: Windows 8.1 pro (legaal).
Ik gebruik het systeem voornamelijk voor 3D renderen (Povray), filmbewerken, internet en af en toe gamen.

Vanmiddag, zo maar opeens (vorige keer, net als altijd, netjes afgesloten) wil mijn PC niet meer opstarten.

Toen ik hem wilde starten, kreeg ik de melding dat het opstarten niet mogelijk was, en dat hij gerepareerd moest worden (of iets in die strekking).
Er stond dat er een probleem was met file: \BCD en errorcode 0xc0000034
Er stond ook dat ik met ESC naar de UEFI kon, heb ik gedaan maar wist niet wat ik toen moest. Ik zag daar wel dat mijn systeemschijf (Crucial M500 SSD) nog wel werd gezien.

Ik heb toen geboot vanaf de installatie DVD Windows 8.1 zoals bij mijn PC zat. Als ik ga naar PC vernieuwen, krijg ik de melding: "Het station waarop Windows is geïnstalleerd is vergrendeld. Ontgrendel het station en probeer het nog een keer."
De optie fabrieksherstel blijf ik liever even af.
Toen ben ik naar de geavanceerde opties gegaan:
Systeemherstel leidt tot niets (zegt dat ik een Windows installatie moet kiezen en dan moet herstarten, maar ik kan daar niets kiezen).

Opstartherstel zegt na enkele seconden: de PC kan niet worden hersteld met Opstartherstel

Ik heb ook met de optie opdrachtregel de volgende commandos gegeven:
bootrec /fixboot
bootrec /fixmbr
bootrec /rebuildbcd
Na dat laatste commando kreeg ik: total identified Windows installations: 1
Add installation to bootlist? Na mijn antwoord: Y kreeg ik: "Kan het gevraagde systeemapparaat niet vinden" .

Ik heb al een uur of twee gegoogled op termen als: Het station waarop Windows is geïnstalleerd is vergrendeld en file: \BCD errorcode 0xc0000034 maar het heeft me niets concreets opgeleverd behalve de reeds genoemde commandline commandos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
Repel Steel schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:24:
Er stond ook dat ik met ESC naar de UEFI kon, heb ik gedaan maar wist niet wat ik toen moest. Ik zag daar wel dat mijn systeemschijf (Crucial M500 SSD) nog wel werd gezien.
Doet je andere schijf het nog wel dan? Kan het niet zijn dat je boot partitie op je andere HDD terecht is gekomen en dat hij die niet meer kan vinden?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Als ik boot vanaf de installatie DVD kan ik naar een command prompt. Ik kan dan gewoon naar de C: schijf en als ik een DIR geef, zie ik de mappen en bestanden (wel in een DOS-achtig scherm natuurlijk). Ik kan me ook niet voorstellen dat het hele bootgebeuren spontaan naar de d: schijf is gewandeld. Ik kan nog proberen om met de command prompt te kijken naar de D: schijf maar het kan me in dit stadium niet zo veel schelen of er iets met de data daar mis is.
Ik krijg de indruk dat alle reparatie-opties falen, doordat de C: schijf vergrendeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
Ik zeg ook niet dat er zaken vanzelf naar een ander schijf gelopen zijn ;) Wat er nog wel eens wil gebeuren is dat de systeem/boot partitie bij installatie niet helemaal op de schijf terecht komt die je verwacht als je meerdere schijven in je systeem hebt zitten bij installatie. Die partitie heeft verder geen letter ofzo, het is een gescheiden (vrij kleine) partitie die je normaal ook niet in 'deze computer' terug ziet, maar die gebruikt wordt tijdens het opstarten van je systeem. Dat die partitie op een andere schijf staat merk je normaal gesproken niets van, totdat je de schijf waar hij op staat uit je systeem haalt. Als die partitie niet gevonden kan worden kan je dit soort symptomen krijgen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
Bedankt voor je reactie. Ik heb de installatie niet zelf gedaan, is gedaan door AZERTY.
De inhoud van de andere schijf (D:) is via de command prompt nog wel te zien. Dus zelfs als jouw scenario werkelijkheid is, zou het nog net zo moeten werken als voorheen. Sinds de levering van de PC is er niets veranderd, alleen een paar programmas geïnstalleerd. Maar de afgelopen maand is er zelfs op dat gebied niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou zeggen haal de 2de schijf los en probeer het nog eens?
Probeer anders te booten met b.v. Hiren's Bootcd/Ultimate Bootcd en lees de SMART gegevens uit en kijk of daar iets raars bij staat.

Misschien een firmware check doen? misschien is er een update?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
Hoera! Hij doet het weer!
Beetje jammer dat ik niet 100% systematisch te werk ben gegaan, zodat ik niet precies weet wat nu echt geholpen heeft.
Allereerst heb ik in de BIOS (UEFI) de optie Secure boot uitgezet, omdat ik de indruk had dat dat wijzigingen op mijn opstartschijf blokkeerde.
Ik vond met een heleboel googlen twee posts op forums, de een zei dat je opstartherstel 3 keer achter elkaar moest doen, de ander zei 5 keer.
Ik heb dus een aantal malen Opstartherstel gekozen.
Bij mijn vijfde poging rebootte mijn PC opeens. Ik was te verbluft om op tijd F12 in te drukken (Bootmenu) en ik kreeg weer het inmiddels vertrouwde scherm waarop stond dat het bestand \BCD niet in orde was. Bij de volgende boot drukte ik weer op F12 (Bootmenu). Ik koos nu, omdat ik een beetje baldadig was, de optie UEFI met tussen haken de naam van mijn DVD drive. Na enige tijd kreeg ik weer een soort herstelconsole, maar met een nieuwe optie die er opeens bij stond: Ga door naar Windows 8.1. Die heb ik gekozen en tot mijn opluchting stond ik na een paar seconden weer op mijn bureaublad!
Ter controle heb ik de installatieschijf er weer uitgehaald, de PC afgesloten en weer gestart. Dat ging vlekkeloos. Morgen zet ik Secure boot in de UEFI weer aan. Vandaag doe ik er niets meer aan, ik ben nog een beetje beverig van de opwinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom secure boot weer aan zetten? Werkt nu toch? Niets meer aan doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
Secure boot schijnt geavanceerde virussen, die naar je schijf schrijven voor je operating system gestart is, het schrijven onmogelijk te maken.
Pagina: 1