Toon posts:

VPS leek - de technische kant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

om maar met de deur in huis te vallen. Ik wil een VPS gaan runnen. Een grote uitdaging, aangezien ik nog niet goed de vinger erop krijg wat er nou daadwerkelijk bij komt kijken. Overal lees ik technische kennis, besturingssysteem, bijwerken etc.

Hoe zijn jullie begonnen? Waar zou ik moeten beginnen? Welke technische kennis zou ik mij nu eigen moeten maken?

De basis wat VPS nu is, heb ik door. Alleen hoe breng ik dat ten uitvoer. Dat stukje kennis hoe zoiets er nu uit ziet en wat er nu voor nodig is, is mij nog erg onduidelijk.

Ik ben erg benieuwd wat jullie voor herlderheid hierin kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 22:32
Het is me niet precies duidelijk wat je wilt, wil je zelf de vps gaat gebruiken, of wil je ze gaan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het ligt eraan waar je hem voor gaat gebruiken, en wat voor OS je erop zet. In het algemeen wordt Linux veel gebruikt, en dan kan ik CentOS zeker aanbevelen. In 99/100 gevallen wordt deze in text-mode geinstalleerd zodat je deze in een DOS-prompt achtige omgeving moet beheren, hetzij met behulp van wat Web-applicaties zoals DirectAdmin, Webmin of iets dergelijks om de webhosting kant mee te beheren (domeinen aanmaken, ftp acconts aanmaken, mailaccount aanmaken etc...)

Stel jezelf ook even de vraag of je hem voor je eigen gaat gebruiken, of echt voor live doeleinden. Voor dat laatste raad ik aan om toch voldoende kennis op te bouwen om dat ding te beheren. Stel je voor dat je server vastloopt na een update, en je niet de ervaring hebt om het probleem op te sporen en op te lossen......

Mijn advies: Installeer thuis op een PC Linux, en werk zoveel mogelijk in de commandline (terminal), en doe vooral tutorials en speel er veel mee. Als je weet hoe alles werkt, dan kan je een VPS nemen die je publiekelijk kan beheren.

Als je klanten wilt hosten, zorg dan minimaal voor 2 jaar ruime ervaring, en een backup-server mogelijk om op over te stappen als de boel behoorlijk f*cked up is. (plus een backup-server voor de data)....

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2014 20:49 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 21:35
Je huurt dus een lege (virtuele) server.
OS installatie kan meestal automatisch via een of ander admin panel van de hoster.
Al de rest moet je zelf beheren als webserver installeren en configureren, firewall, enz...
Maar je geeft inderdaad nogal weinig informatie en de vraag is niet zo heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Voor mij is het ook allemaal nog niet heel duidelijk. Het is een grote uitdaging voor mij en ik wil zelf VPS voor prive gebruik gaan inzetten.

Dus als ik het goed begrijp kan ik automatisch na het aanschaffen een besturingssysteem installeren. Ik merk dat betreffende besturingssystemen er een grote diversiteit is. Ook heb ik iets over Plesk gelezen. Een soort Panel voor VPS.

Voor mij is VPS nog moeilijk voor te stellen en enkel van hosting over te stappen naar VPS is een grote stap. Wel is het een wereldje waar ik lastig de vinger op kan leggen, vandaar mijn vraag ook hier.

Dikke Foaf, je noemt een aantal dingen die erbij komen kijken als
- webserver installeren
- webserver configureren
- firewal
- ... wat nog meer?

Wat voor informatie zouden jullie nog meer nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
Je stelt je een VPS wel erg ingewikkeld voor. Je kunt het natuurlijk heel ingewikkeld maken, maar dat is het niet bepaald. Ik draai altijd ubuntu en een webserver heb je zo draaien:

// Installeer apache
- sudo apt-get install apache2
// installeer php
- sudo apt-get install php5
// configureer je firewall
- sudo ufw allow ssh
- sudo ufw allow http
- sudo ufw allow https
- sudo ufw enable

Zo, een webserver draait met php :). Je kunt natuurlijk virtual hosts gaan maken en dat soort zaken, databases draaien en het heel ingewikkeld maken. Hiervoor is google een goede vriend. Soms is het flink zoeken, maar kijk vooral in de /var/log directory om problemen op te sporen.

En je zou natuurlijk ook een ftp server kunnen installeren, mocht je dat vaak gebruiken.

Wat is trouwens de reden dat je zo gefascineerd bent door een VPS? Als je een VPS hebt met een management interface, heb je niet eens door dat het een VPS is (je mist dan dus ook de vrijheid).

[ Voor 17% gewijzigd door storeman op 22-05-2014 21:36 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt wellicht. Biedt in ieder geval perspectief om er makkelijk en simpel naar te kijken 'Storeman'.

En php is goed te doen. Hoe is het jou bevallen toen je het ging doen 'Storeman'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
Je moet een VPS zien als een virtuele computer waar je allereerst ook moet bepalen welk besturingssysteem je gaat gebruiken.

De meeste mensen die een VPS huren om daar webhosting op te doen zullen Linux gebruiken, omdat het gratis is en het relatief veilig, efficient en eigenlijk makkelijk is om te gebruiken.

Zelf zou ik kiezen tussen een Ubuntu-LTS (Long Term Support) of een CentOS distributie. Ubuntu wordt door een hoop mensen als iets makkelijker ervaren. Daarna is het een hoop how-to's lezen en vooral gewoon doen en testen. Ik denk wel dat je basiskennis nog wel heel erg laag is om deze stap te nemen en dat je eerst misschien beter kan oefenen met Virtual Box op je eigen computer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 21:35
Volgens mij ben jij de perfecte kandidaat voor een shared hosting ipv een VPS :-)

Als je een VPS gaat runnen, wil dat zeggen dat je perfect weet hoe je veilig een webserver configureert, dat je snapt hoe PHP lekken impact kunnen hebben op je server, dat je een MySQL server veilig kan configureren, dat je ongeveer weet welke aanvallen 'het grote boze internet' allemaal gaat uitvoeren op je server, enz.
Pas als je dat weet, kan je deftig een VPS opzetten.

Apache installeren met 'apt-get install apache', dat kan iedereen wel, maar dan is er ook nog Apache configuratie voor production omgeving op het internet. Allemaal eigenlijk niet moeilijk, maar je moet het wel weten, of ze hacken je server binnen no-time.

Als je niet weet of je nu Linux of misschien Windows gaat draaien op je VPS, dan begin je er best al niet aan want dat wil zeggen dat je eigenlijk niet weet wat je erop gaat draaien. Ga je ASP toestanden doen of iets in PHP draaien? Of Java? Of??

Als er beveiligingslekken opduiken in eender welk framework of service die je gaat gebruiken (Heartbleed is een mooi voorbeeld), valt het volledig onder jouw eigen verantwoordelijkheid om updates uit te voeren zodat het geheel ook veilig blijft.

Bij een shared hosting is heel de PHP, Apache, Firewall, MySQL, FTP configuratie al gedaan door de hoster. Het enige wat je je nog moet aantrekken is de HTML of PHP files erop gooien en het boeltje werkt.

Een VPS heb je niet omdat het leuk is of hip is, maar omdat het nodig is, omdat je bijvoorbeeld speciale zaken gaat draaien, die hosters niet out of the box aanbieden of een speciaal platform gaat draaien (Tomcat Java toestanden), of je hebt een speciale PHP configuratie nodig of veel MySQL databases, of...

Als je gewoon wil spelen met VPS, installeer dan beter VirtualBox of VMware Player lokaal op je eigen computer en maak een VM aan. Start nu de pas aangemaakte VM op en dat is hoe jij je VPS zal toegeleverd krijgen. Weet je perfect wat je nu moet doen en krijg je het lokaal volledig geïnstalleerd en geconfigureerd? -> Dan ben je klaar om een VPS te huren.
Tot zolang, blijf je spelen met je VM tot het draait en het ook veilig draait. Of je neemt een shared hosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Eens met Dikke Foaf. Zo te horen heb je niet direct noodzaak, maar wil je ermee spelen. Ga gewoon lekker klooien met VirtualBox, zo ben ik ook begonnen. Steeds weer grenzen opzoeken zorgt ervoor dat je dingen leert en ervaring opdoet. Op zich is het allemaal niet zo boeiend, maar is het een doel of een middel? Dat moet je jezelf afvragen. Ik draai een heel aantal VM's op mijn mediacenter/nas. Denk aan:
- git/versiebeheer/integratie/test server
- mediadownloader (sabnzbd, sickbeard, couchpotato)
- testserver

Die draaien allemaal op 1 machine onder windows (omdat ik perse mediaportal wil gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:17
Als je ermee wilt gaan spelen raad ik je Digital Ocean aan. Je kan daar binnen een minuut een VPS aanmaken op elk besturingssysteem en je betaald per uur. Het is in mijn opinie echt perfect om mee te spelen, omdat je dus gerust een VPS kan aanmaken voor twee uur en daarna uit kan zetten. Dan betaal je maar 0,02$ :P

Referral linkjes zijn niet gewenst hier, zie de faq.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 25-05-2014 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Doe me een lol, en ga thuis lekker experimenteren met een servertje. Mag zelfs virtueel..
En koop dan het boek "Leerboek Linux Deel 1" van Sander van Vught.

Een geweldig boek die ik ook heb waar ze duidelijk op systeembeheer in gaan. Als je dat een beetje hebt doorgenomen na enkele maanden, dan kan je deel 2 kopen wat zich meer op veiligheid richt, maar naar mijn mening zou je dan ook tutorials moeten kunnen begrijpen die zich op veiligheid richten.

Een VPS zou ik gedurende die tijd behoorlijke geldverspulling noemen. Tenzij je die oplossing van enkele dollarcenten wilt gebruiken. Let er wel op dat je de server dan wel wel uit zet na het klooien.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt mij steeds duidelijker wat VPS is. Het schrikt mij nog niet af ;) en idd Trial and error, dat zet resultaten neer.

Het vak 'webserver bouwen en beheren' gaan ik eens goed voor zitten. In ieder geval is het mij een stuk duidelijker wat VPS nu eigenlijk is en wat erbij komt kijken. Het is niet meer het vage gebeuren zoals het werd geschetst voor mij.

Meer tips zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 11:09
Je hebt een VPS al voor een paar dollar per maand en deze zijn meestal per maand opzegbaar. Als het toch voor jezelf is en het niet uitmaakt dat je af en toe "wat stuk maakt" kan er ook niet veel mis gaan. Ik zou zeggen gewoon bestellen dus en er lekker mee gaan spelen, daar leer je het meeste van.

Even een kort antwoord op je vragen:
Hoe zijn jullie begonnen?
Ik ben ooit tijdens een stage in aanraking gekomen met Linux, vond het leuk om er meer over te leren en heb sindsdien meerdere VPS'jes gehad. Wat ik er mee doe? Vooral dingen testen en een paar websites draaien voor familie en vrienden (waar het niet veel uitmaakt als ze een keer niet werken).
Waar zou ik moeten beginnen?
Beslis welk besturingsysteem je zou willen gaan draaien. De meeste (goedkope) VPS'jes komen met Linux. In dit geval zou ik CentOS of Ubuntu Server aanraden, welke beide een makkelijke leercurve hebben. Ga je inlezen op de websites van de pakketten die je wilt gebruiken (bijvoorbeeld: Apache, PHP, etc.) en zoek naar tutorials waar stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een server opzet. Weet je niet wat een bepaald commando of optie doet zoek dit dan eerst op, in plaats van het klakkeloos over te kopieeren, op deze manier leer je het meest.
Welke technische kennis zou ik mij nu eigen moeten maken?
Dit is heel erg afhankelijk van wat je er percies mee wilt gaan doen. In ieder geval Linux leren. Je zou eens kunnen kijken naar de hierboven genoemde boeken maar op internet staan ook genoeg "introductie tot linux" tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@Spacespider: Wat heeft het voor meerwaarde om een beheerde vps te hebben? Met virtualbox kun je lokaal een onbeperkt aantal machines draaien, snapshots maken, clonen. Bovendien kun je een beter beeld krijgen hoe een vps precies werkt (virtuele netwerkinterfaces, harddisks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 11:09
storeman schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:53:
@Spacespider: Wat heeft het voor meerwaarde om een beheerde vps te hebben? Met virtualbox kun je lokaal een onbeperkt aantal machines draaien, snapshots maken, clonen. Bovendien kun je een beter beeld krijgen hoe een vps precies werkt (virtuele netwerkinterfaces, harddisks)
Lokale virtuele machines kan ook prima een optie zijn om ervaringen op te doen en te spelen.

Toch heeft een VPS ook bepaalde meerwaarde:
  • Een publiek IP.
  • Draait door als je PC uitstaat.
  • Met een klik een nieuwe installatie of ander OS.
  • Niet afhankelijk van je lokale systeem als je snel iets wilt testen (een SSH sessie kan je vanaf overal opzetten).
Het is natuurlijk erg afhankelijk van wat de TS er precies mee wil doen, maar voor het opzetten van een website, VPN tunnel, mailserver, back-up server zou een VPS handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Let er wel op dat je je niet buitensluit, want met een VPS heb je geen fysieke hands-on mogelijkheid, wat je bij een normale PC wel hebt.

Stel je voor dat je root-login disabled, en je client-side SSH-key's niet naar behoren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

AW_Bos schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:47:
Let er wel op dat je je niet buitensluit, want met een VPS heb je geen fysieke hands-on mogelijkheid, wat je bij een normale PC wel hebt.

Stel je voor dat je root-login disabled, en je client-side SSH-key's niet naar behoren werken.
Inderdaad, of je firewall configureert en daarbij per ongeluk de SSH of RDP poort dichtgooit... Is mij wel eens gebeurt en dan heb je toch de hoster weer nodig :o

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 13:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Of je kiest een goede VPS-boer waar je console toegang hebt. Maar begin met een virtuele machine te maken op je PC, daarmee kun je gratis en veilig oefenen tot je een beter beeld hebt van wat je nu eigenlijk wil.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

JT

VETAK y0

Veiligheid is absoluut nummer 1 :) Als je er ooit productie-omgevingen ergens van op gaat draaien, voor iemand oid dan baal je als een stekker als je op een dag ontdekt dat je gehackt bent, alles door de hacker is gedownload en jouw server helemaal leeg is. Ik heb er niet megaveel verstand van maar volgens mij begin je bij:
• Alles up-to-date houden qua software (PHP, Apache, MySQL, dingen als Heartbleed direct patchen enz.)
• Firewall instellen
• Zorgen dat permissies goed staat zodat een user nooit meer kan dan nog is (chmod, chown e.d.)
• Eventueel andere veiligheidsmaatregelen zoals AppArmor maar vanaf dit punt is het mij niet helder wat dat dan precies zou moeten zijn

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

bvk schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 18:14:
[...]

Inderdaad, of je firewall configureert en daarbij per ongeluk de SSH of RDP poort dichtgooit... Is mij wel eens gebeurt en dan heb je toch de hoster weer nodig :o
SolusVM heeft een console om alsnog via een hidden user weer als root op je server te komen. Dus dat valt an sich wel mee, mits je weet hoe je er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Denk dat het inderdaad slim is om eerst een virtuele Linux bak aan te slingeren op je eigen workstation, met bijvoorbeeld Virtualbox.

Linode heeft een uitgebreide knowledge-base, misschien handig om Linux een beetje te leren kennen.

https://library.linode.com/using-linux

Natuurlijk kun je ook Windows (Server) op een VPS zetten, al zullen de system requirements voor dat OS stukken zwaarder zijn dan voor een Linux server.

Als je IPv6 belangrijk vindt, huur dan geen VPS bij DigitalOcean, dat ondersteunen ze namelijk nog niet.

Andere interessante link m.b.t. sysadmin-achtig werk:

http://www.reddit.com/r/sysadmin/wiki/learn

[ Voor 20% gewijzigd door ihre op 25-05-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Mede daardoor ben ik tot de volgende conclusie gekomen: "Ik begin gemakkelijk". Dat houdt het volgende in:

ik neem een fully managed VPS. Alleen niet alles is inbegrepen, waardoor ik ook een gedeelte zelf moet doen. Het volgende wordt geïnstalleerd en bijgehouden:
- CentOs
- Apache
- MySQL
- PHP
- cPanel/WHM

Daarnaast heb ik mogelijkheid om een firewall te laten installeren waarbij ik zelf de configuratie etc moet doen. Ze kwamen met IPTables, APF en TCP_Wrappers. Na onderzoek begreep ik dat APF draait op IPTables, waardoor ik dus een keuze zou moeten maken tussen werken met IPTables of APF. Daarnaast leek TCP_Wrappers een verdieping op deze 2 die er prima naast te draaien valt.

Kunnen jullie er wat meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Niet over de genoemden, sorry. Maar je zou ook eens naar CSF kunnen kijken, makkelijk te beheren in het adminpanel en veel mogelijkheden.

Of kunnen/willen ze dat niet voor je installeren maar alleen de genoemde drie?

Specs

Pagina: 1