Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 09:26
Ik heb even rondgekeken en dit leek mij het beste forum om dit topic te plaatsen. Ik had laatst in Nijmegen voor een prikkie een plaat van Ray Charles, Aretha Franklin en Whitney Houston gekocht. Ik kan ze afspelen maar had thuis nog geen speler. Mijn vader heeft deze speler, nu had ik hem van zolder gehaald. De speler had een kap dus van binnen is hij redelijk "stofvrij" gebleven.

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll252/Toptubes/HiEndPic/ANALOG/Turntables/Technics-SL1510.jpg

Deze foto is niet mijn speler maar het is wel precies dezelfde.

Ik had hem aangezet en nu gaat de speler wel rond, maar steeds slomer totdat hij stilstaat. Ik gegoogled en kwam tegen dat je het motortje moet smeren. Dit is inmiddels ook al gebeurt.

Nu gaat de speler wel constant rond maar te sloom. "for the record".. haha ik wou dat altijd al zeggen, komt er nu dus alleen maar slome satanische muziek uit.

Weet iemand hoe deze spelers werken en wat er misschien mis is? Ik ben in het bezit van de service handleiding met alle elektronische circuits alleen zal ik die met mijn broer gaan bekijken. Die heeft immers veel verstand van elektronica. Als ik van te voren weet waar ik een beetje moet zoeken helpt dat alleen maar. Ik hoop dus dat er mensen zijn die mij slimmer kunnen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh zet hem eens op 45 toeren ipv 33 dan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Zelfde resultaat. Ik heb een 33rpm plaat en een 45rpm. Maar bij beide gaat hij gewoon niet naar snelheid rond. Hij draait nu wel constant rond na een drupje olie, wat hij daarvoor niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurd er wanneer je aan de potmeters voor de toerentalregeling draait? Daar zit vaak het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Ja, dit heb ik ook geprobeerd maar nog steeds draait hij niet snel genoeg. Ik ben er misschien bang voor dat het echt iets is dat de motor niet genoeg kan leveren, het is een magnetische motor die de plaat aanstuurd. De plaat moet dus wel genoeg magnetisme op kunnen vangen, of zeg ik nu iets stoms?

Toen ik hem voor de service open had zag ik namelijk in het midden allemaal spoelen zitten. Die zorgen er natuurlijk voor dat hij rond gaat, dus zou het bijvoorbeeld kunnen dat de polen van de plaat zo zwak zijn geworden dat deze de magnetisme niet meer oppakken; ga er vanuit dat dit permanente magneten zijn en die gaan niet eeuwig mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je ook de as van de plaathouder gesmeerd?

En controleer de overbrenging van de motor naar de schijf, kan een snaar of een rubberwieltje zijn welke iets uitgedroogd is en mogelijk slipt. Met een beetje alcohol oppoetsen zal weer wat rubber-achtig gevoel inbrengen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n Technics Direct Drive heeft de stator van electromotor rond de as en draaiplateau wat daarop draait is de rotor.
Kan weinig aan kapot gaan anders dan doorgebrande wikkelingen, versleten en/of stroeve as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Ik denk ook na een hoop gegoogle dat het aan de as ligt. Vanavond kijk ik of ik deze voorzichtig schoon kan maken. Ik wil niks kapot maken dus probeer alles te verifieren met andere situaties die ik vind op google / yt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:54:
Zo'n Technics Direct Drive heeft de stator van electromotor rond de as en draaiplateau wat daarop draait is de rotor.
Kan weinig aan kapot gaan anders dan doorgebrande wikkelingen, versleten en/of stroeve as.
Ik wou je bijna gelijk geven en hierop doorgaan, maar ik heb toch even dit model opgezocht en dat geldt dus niet voor de 1510 maar alleen voor de infamous 1200. De 1510 heeft zo te zien zowel de rotor als de stator in de behuizing zitten.

Op Youtube heb ik wel een leuk filmpje gevonden
YouTube: Technics sl-1510 review and service

Daarop waargenomen dat er 2 potmeters onder de platter zitten voor calibratie. Dat heeft de 1200 niet. Ik zou daar eens beginnen met zoeken.

/edit: Dat had je ook al door zo te zien, maar probeer die dingen met contactspray eens in te spuiten en dan die potmeter flink ronddraaien. Controleren met een multimeter of de weerstand van die dingen verandert.

[ Voor 11% gewijzigd door Flake op 23-05-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Ja dat filmpje had ik aangehouden. Ik zal je advies over de potmeter wel opvolgen als ik thuis ben over een uurtje. Ik heb thuis een meter liggen dus zal proberen het te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Ik ben naar de stad geweest om het een en het ander te vragen maar een reparatie ligt rond de 50-80 euro gevarieerd waar je hem laat repareren. Ik heb hem doorgemeten maar het lijkt er op dat overal de stroom goed doorkomt zoals de handleiding voorschrijft.

Ik denk dat ik een nieuwe moet gaan halen als ik plaatjes wil spelen haha. Repareren kan, maar de vraag is of de speler het dan goed zal blijven volhouden. We gaan hem zoiezo als hobby projectje openmaken en proberen de versleten onderdelen te vervangen, maar lukt dit niet dan zet ik mijn geld op een nieuwe speler.

Toch bedankt voor alle reacties!

[ Voor 24% gewijzigd door Muna34 op 26-05-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Zonde, ik heb een zwak voor draaitafels dus was wel benieuwd waar dit door kwam. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Flake, ik ga hem ook nog repareren. Toen ik een prijscheck voor reparatie ging doen zei de man van de winkel ook dat het waarschijnlijk iets heel kleins was. Als ik hem openmaak dan zou ik met mijn ( basis ) kennis enigzinds de reparatie moeten kunnen uitvoeren.

Mocht het repareren om wat voor reden niet werken, dan ga ik een nieuwe speler halen. Misschien heb ik dat een beetje krom verwoord maar dat bedoelde ik wel :9

Ik zal foto's maken wanneer het er van komt en hier plaatsen.

OPERATIE: Reparatie Technics SL-1510
---
Hieronder foto's van google drive van wat ik heb tot dusver.
https://drive.google.com/...1veGxPUWU0clk&usp=sharing

"Matsushita foto"
Dit is de schakelaar van de speler die hem van 33 of 45 kan schakelen. Op het eerste gezicht niks mis mee en zie geen visueel defect.

"Printplaat onderkant foto"
De condensatoren die aan de onderkant zijn te zien zijn niet bol en nog in goede staat. Verder valt er niet veel te zien aan de onderkant.

"Potmeter onderkant foto"
De potmeters zien eruit alsof ze nog goed zijn, moet dit allemaal gaan doormeten omdat ik met research erachter ben gekomen dat dit wel eens een onderdeel kan zijn wat verslijt.

*Update*
Ik heb deze inmiddels gemeten, de potmeter werken gewoon uitstekend. Heb de multimeter erbij gepakt en weerstand gemeten. Zie dat deze veranderd wanneer ik draai aan de potmeter. 8)

"Strobelight onderkant"
Ik had gelezen dat (sommige spelers?) twee ledjes hebben om de snelheid van de plaat te lezen. Echter zie ik er maar een zitten. Kan iemand dit toelichten hoe dit precies werkt? Ik weet dat dit lichtje weerkaatst op de rondjes van de plaat zodat hij kan afmeten hoe snel deze draait. Kan het dus dat dit met een lampje kan?

"Printplaat met weerstanden"
De printplaat met weerstanden en (stopjes?) zijn intact. Ik denk tenminste dat het stopjes zijn, er zit wolfraam in en dit is gewoon nog intact.

"Voltregelaar?"
Deze staat gewoon op 220v~

Ik ga verder met het los schroeven van de printplaat waar alle componenten op zitten maar zover ziet alles er goed uit. Als jullie mijn foutjes kunnen verbeteren dan zou dat erg op prijs worden gestelt. Ik weet immers van de helft de benaming niet. Ik zal deze aanpassen in dit logje :D Later zal ik de foto's ook mooi resizen speciaal voor hier op tweakers, maar heb hem nu open liggen haha :P

*Update*
Ik sta voor een vraagstuk. De printplaat bestaat uit twee printplaten die aan elkaar zitten. De bovenste gaat naar de "drive" van de platenspeler, namelijk, de spoelen. Echter kan ik niet bij de primaire printplaat omdat deze vastzit aan "drive" printplaat, zie de foto met die 4 weerstandjes. Ik doe maar even niks omdat ik niks wil kapotmaken.

Hoe kom ik bij deze printplaat, of is dit uberhaupt nodig? Tips om te meten?

Een video van het probleem:
[YouTube: http://youtu.be/ksadz2x4Wfk]

[ Voor 95% gewijzigd door Muna34 op 28-05-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik zie niet zo gauw visuele schade. Wat ik wel zie is een pertinax printplaat en daar kunnen soldeervlakken van los schieten als de draaitafel een tik heeft gemaakt. Ik zou even met een pincet overal controleren of alle soldeerverbindingen nog vast zitten aan het koper. Elco's allemaal vervangen, ongeacht hoe ze eruit zien, een elco van 30 jaar terug is droog. Dingen kosten niks. Als ik naar het filmpje kijk krijg ik niet de indruk dat er iets mis is met de aandrijving. Eerder een contact wat mogelijk niet lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Flake schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:11:
Elco's allemaal vervangen, ongeacht hoe ze eruit zien, een elco van 30 jaar terug is droog. Dingen kosten niks. Als ik naar het filmpje kijk krijg ik niet de indruk dat er iets mis is met de aandrijving. Eerder een contact wat mogelijk niet lekker zit.
Ik heb de service handleiding met omschrijving van de componenten, elco's dus proberen te halen, wat als ze deze bijv. niet op voorraad hebben? Waar moet ik op letten?

Ik kan solderen, dus dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Flake schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:11:
Ik zie niet zo gauw visuele schade. Wat ik wel zie is een pertinax printplaat en daar kunnen soldeervlakken van los schieten als de draaitafel een tik heeft gemaakt. Ik zou even met een pincet overal controleren of alle soldeerverbindingen nog vast zitten aan het koper. Elco's allemaal vervangen, ongeacht hoe ze eruit zien, een elco van 30 jaar terug is droog. Dingen kosten niks. Als ik naar het filmpje kijk krijg ik niet de indruk dat er iets mis is met de aandrijving. Eerder een contact wat mogelijk niet lekker zit.
Ik zou zelf ook het contact naar één van de spoelen gaan vermoeden, als je bekijkt hoe schokkerig ie start.

Een draaistroommotor kan op één uitgevallen spoel wel blijven draaien, maar dan heeft ie amper koppel. Dan komt de plaat dus niet op gang of gaat ie te sloom lopen.

Kun je de spoelen doormeten met een multimeter (ohmmeter)? Als die allemaal dezelfde weerstand geven, weet je dat de spoelen in orde zijn en er dus in de aansturing iets aan de hand kan zijn.

Slechte soldeerverbindingen van de 'drive' printplaat naar de spoelen lijken me de eerste verdachte.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
EpicSoftworks schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:40:
[...]

Ik heb de service handleiding met omschrijving van de componenten, elco's dus proberen te halen, wat als ze deze bijv. niet op voorraad hebben? Waar moet ik op letten?

Ik kan solderen, dus dat zal het probleem niet zijn.
Capaciteit (identiek) en spanning (hoger mag, lager niet). Tijdens het solderen erop letten dat de min van de cap (grijs streepje aan de cilinder) aan dezelfde kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Flake schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:46:
Capaciteit (identiek) en spanning (hoger mag, lager niet). Tijdens het solderen erop letten dat de min van de cap (grijs streepje aan de cilinder) aan dezelfde kant zit.
Oke! Thanks, ik ga over een paar dagen de onderdelen er voor halen en vervangen, wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,ik heb excakt dezelfde draaitafel maar die van mij doet echt niets meer? Hij brand wel,de lamp op de strobo in ieder geval,maar hij draait verder niet? Ik vind het echter een leuke draaitafel en zou hem graag weer aan de praat hebben...Is er hier iemand die (tegen betaling?) mij wil helpen deze draaitafel weer draaiend te maken? Het liefst in of in de omgeving IJmond.....

Met vriendelijke groet,
Gijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Voor reparaties uitvoeren door andere kan je denk ik beter terecht in het vraag & aanbod forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok,dankjewel J ;-)
Pagina: 1