Toon posts:

BIOS kent geen CD-ROM?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een elegante oplossing voor het volgende:

Ik heb een ouwe 486, en die wil geen CD-ROM kennen. Hooguit 2 HDD's en 2 floppy-drives. Ook geen ZIP/JAZZ/whatever-drives. En al helemaal geen auto-detect.

Hoe krijg ik hier toch een CD-ROM op aangesloten?

De BIOS is niet flashable.

Ik wil op de 486 Win95 zetten. Maar dan moet ik het wel eerst kunnen installen. En daar is minimaal 90 mb voor nodig. De HDD is 130 mb. 50 Mb daarvan zijn nodig voor de installatie files, zolang ik geen CD-ROM kan aansluiten. Netwerk is hier ook niet, en dat is bovendien geen permanente oplossing.

Als ik een CD-ROM kan aansluiten hoef ik geen install-files op de HDD te zetten (dmv slave hangen aan andere PC).

130-50 = 80 en Windows weigert dan ook te installen.

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 12:25 schreef HlpDsK het volgende:
Ik heb een ouwe 486, en die wil geen CD-ROM kennen. Hooguit 2 HDD's en 2 floppy-drives. Ook geen ZIP/JAZZ/whatever-drives. En al helemaal geen auto-detect.

Hoe krijg ik hier toch een CD-ROM op aangesloten?
Ooit gehoord van een Windows 98 bootflop >:) of wil deze ook niet werken op een 486?

Kan je zelf ook geen bootflop maken (MS-DOS) met mscdex en stuurprogramma van je CDROM-drive?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:30 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

Ooit gehoord van een Windows 98 bootflop >:) of wil deze ook niet werken op een 486?
Ja en wat heb ik daaraan? Dan kan ik nog steeds geen CD-ROM gebruiken? :?

Lees dan : de BIOS wil nog niet eens een CD-ROM kennen. Heel het fenomeen CD-ROM is 'm onbekend.

Trouwens .. die flop werkt idd niet. Da's een FAT-32 bootflop en dit is een echte DOS 6.22 bak :)

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Toen ik nog Windows 95 op een 486 heb zitten installeren, heb ik iedere keer harde schijven verwisseld. Dus mocht je nog een ouwe schijf van 100 MB thuis hebben, probeer het eens! (Wel eerst Windows 95 op kopiëren >:) )
Installeren van een CDROM was voor mij te langzaam...
(Vraag je vrienden/kennissen/werk of je een klein schijfje kan lenen ;) )

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het zal dan niet lukken om een CD-ROM aan de IDE-poorten te hangen. Je zult hem dan op de CDROM-poort van een geluidskaart of op een externe IDE-contoller kaart moeten hangen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

En lekker op de ouderwetse manier de drivers laden met config.sys en autoexec.bat :)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
De bios hoeft helemaal geen cdrom te kennen om er toch een te kunnen gebruiken. Alleen als je er van zou willen booten is dit handig. Alle ATAPI devices (cdrom, zip,jaz etc) kunnen ook na het booten nog aangemeld worden.

De bootflop kun je gewoon gebruiken want win98 kent ook nog gewoon fat16 (gewoon bij fdisk zeggen dat je geen ondersteuning voor grote schijven wil).

Dus gewoon cdroma als slave naast de hd hangen (werkt het beste), in de bios 'none' invullen voor de slave en oipstarten met bootflop ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:42 schreef AlexAuto het volgende:
Toen ik nog Windows 95 op een 486 heb zitten installeren, heb ik iedere keer harde schijven verwisseld. Dus mocht je nog een ouwe schijf van 100 MB thuis hebben, probeer het eens! (Wel eerst Windows 95 op kopiëren >:) )
Installeren van een CDROM was voor mij te langzaam...
(Vraag je vrienden/kennissen/werk of je een klein schijfje kan lenen ;) )
Dat is geen oplossing. Als ik een setting verander en hij moet even de setupfiles hebben ben ik de lul. Dat is 't 'm nou net. Ik moet toegang hebben tot de setupfiles. Op CD-ROM dan maar.

Trouwens .. van CD-ROM of van de HDD maakt niet uit, bijde zijn PIO-0 op dat ding. (erg traag, 130 mb scandisken = anderhalf uur)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 12:47 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Dat is geen oplossing. Als ik een setting verander en hij moet even de setupfiles hebben ben ik de lul. Dat is 't 'm nou net. Ik moet toegang hebben tot de setupfiles. Op CD-ROM dan maar.

Trouwens .. van CD-ROM of van de HDD maakt niet uit, bijde zijn PIO-0 op dat ding. (erg traag, 130 mb scandisken = anderhalf uur)
Smartdrv geladen?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Ik heb nog wel een brakke 430 Mb schijf voor je met bad sectors. Als je niet te ver woont mag je 'm zo HEBBEN.
Maar met draiivertjes laden zou het moeten lukken!

Zin.

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 12:47 schreef wfvn het volgende:
En lekker op de ouderwetse manier de drivers laden met config.sys en autoexec.bat :)
Precies!

ff zoeken (UTFS):
[topic=96492] :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:47 schreef Chemist het volgende:
De bios hoeft helemaal geen cdrom te kennen om er toch een te kunnen gebruiken. Alleen als je er van zou willen booten is dit handig. Alle ATAPI devices (cdrom, zip,jaz etc) kunnen ook na het booten nog aangemeld worden.

De bootflop kun je gewoon gebruiken want win98 kent ook nog gewoon fat16 (gewoon bij fdisk zeggen dat je geen ondersteuning voor grote schijven wil).

Dus gewoon cdroma als slave naast de hd hangen (werkt het beste), in de bios 'none' invullen voor de slave en oipstarten met bootflop ..
Heb ik gedaan. Werkt echt niet.

Nahja ..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:50 schreef wfvn het volgende:

[..]

Smartdrv geladen?
Yup. Dat was toen ie slave hing aan een P166.

Het is een 3600 rpm ding :o
20 ms accesstijd

• Dennis
  • Laatst online: 20-08 20:02
Wat HlpDsK zegt klopt allemaal, zo'n setup-geval floppy heeft geen zin, het werkt niet.

Ik had toen ook een 486 met een CD-Rom drive en kreeg het ook niet aan de gang, uiteindelijk naar een winkel gebracht waar het ze wel is gelukt, dus het moet kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:47 schreef wfvn het volgende:
@echo off
cls
PATH c:\;C:\DOS;C:\NC;
PROMPT $p$g
SET TEMP=C:\DOS
LH /S C:\DOS\SMARTDRV.EXE /X
lh mouse.com
cls
lh nc

DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE NOEMS X=C000-DBFF
BUFFERS=19,0
FILES=39
DOS=UMB
FCBS=4,0
country=031,850,c:\dos\country.sys
switches=/f/w/n
DOS=HIGH
BREAK=ON
DEVICEHIGH=C:\DOS\SETVER.EXE
STACKS=9,256

Net zelf geschreven from scratch :7

Ik heb vannacht er maar een 16-bit DOS box van gemaakt helemaal vers. Handig zonder 16-bit bootflop en geen netwerk.

Alles verzenden via LPT :o

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

En? Werkt die wel?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:57 schreef wfvn het volgende:

[..]

nogmaals.... MSCDEX
Nogmaals : was geladen, en drive E:\ niet gevonden.

A: = bootflop
C: = HDD
D: = RAMdrive van bootflop
E: = CD-ROM

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Probeer de CD-ROM speler op Cable Select in te stellen en anders op Single Master (Secondary IDE).
Stel deze in de Bios in als NONE bij de Harddisk settings of laat hem automatisch herkennen (Ookal wordt hij niet herkent)
Vroeger hadden de meeste geluidskaarten een IDE interface voor een evt. CD-ROM speler ,die werken in 99 van de 100 gevallen.
Je 80486 moet gewoon FAT32 aankunnen ,dus een WIN98 bootflop moet werken.
Probeer hem niet achter een harddisk te hangen.
Dit werkt vaak NIET omdat oudere harddisks cable select de hele IDE in beslag willen nemen.
Ik heb hier ook nog wel een HDD voor je liggen ,iets van 250 Mb ,mag je zo meenemen.
Linux moet je CD-ROM speler kunnen herkennen met een bootflop ,anders is er hardwarematig iets niet OK.

Suc6

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:57 schreef wfvn het volgende:
En? Werkt die wel?
Nee, maar DOS is 10 mb en heeft geen CD-ROM nodig dus.

Alleen is Win95 leuker.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 12:58 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Nogmaals : was geladen, en drive E:\ niet gevonden.

A: = bootflop
C: = HDD
D: = RAMdrive van bootflop
E: = CD-ROM
Maar ik zie in je config en autoexec GEEN MSCDEX en driverzooi voor je CDROM... zo doettie het inderdaad niet....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:58 schreef AADNOLL het volgende:
Probeer de CD-ROM speler op Cable Select in te stellen en anders op Single Master (Secondary IDE).
Stel deze in de Bios in als NONE bij de Harddisk settings of laat hem automatisch herkennen (Ookal wordt hij niet herkent)
Vroeger hadden de meeste geluidskaarten een IDE interface voor een evt. CD-ROM speler ,die werken in 99 van de 100 gevallen.
Je 80486 moet gewoon FAT32 aankunnen ,dus een WIN98 bootflop moet werken.
Probeer hem niet achter een harddisk te hangen.
Dit werkt vaak NIET omdat oudere harddisks cable select de hele IDE in beslag willen nemen.
Ik heb hier ook nog wel een HDD voor je liggen ,iets van 250 Mb ,mag je zo meenemen.
Linux moet je CD-ROM speler kunnen herkennen met een bootflop ,anders is er hardwarematig iets niet OK.

Suc6

-=@@D=-
De 486 kan ook 32-bit aan, maar niet als de HDD 16-bit geformatteerd is en je alleen een 32-bit bootflop hebt zo snel :+

www.bootdisk.com is een uitkomst.

Single Master kan niet. Er is maar 1 IDE kanaal. Controllerkaart en zo. Het 2e kanaal is alleen voor Diskette-drives :)

Geluidskaart zit er ook al niet in.

Echte legacy dit :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 12:59 schreef wfvn het volgende:

[..]

Maar ik zie in je config en autoexec GEEN MSCDEX en driverzooi voor je CDROM... zo doettie het inderdaad niet....
Duh .. dit is de config zoals het er nu opstaat als DOS-box.

De drivers worden echt wel geladen met een Win98SE flop. (ik heb de schijf ook FAT32 gehad toen in 'm in de P166 heb geformatteerd en de Win95 setup er op had gegooid. ( 50 mb = 5 minuten :o )

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind trouwens dit pielen met een 486 leuker dan een potje Quake .. :)

Verwijderd

Install eens DOS-CDROM-drivers DIE ZIJN OPPERMACHTIG, MACHTIGER DAN HET BIOS.
Installeren in echte dos dan zal je wel zien dat er cd-slikkers zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 13:22 schreef algabra het volgende:
Install eens DOS-CDROM-drivers DIE ZIJN OPPERMACHTIG, MACHTIGER DAN HET BIOS.
Installeren in echte dos dan zal je wel zien dat er cd-slikkers zijn.
indeed....

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet gewoon een manier om de Win95 install-files van 50 naar 25 mb te brengen?

Werkend dan wel natuurlijk :P

• HaaZ
  • Laatst online: 20-08 19:52

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

dr zijn ook van die ouwe bakken dat de cd-rom alleen werkt op de secondairy bijvoorbeeld (en dan ook nog alleen master soms...)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Maar wat is nou het bezwaar dan tegen gewoon een nieuwe MS-DOS bootdisk te maken met config.sys en autoexec.bat waarin de CD-ROM-drivers worden geladen?

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 13:31 schreef wfvn het volgende:
Maar wat is nou het bezwaar dan tegen gewoon een nieuwe MS-DOS bootdisk te maken met config.sys en autoexec.bat waarin de CD-ROM-drivers worden geladen?
Ja, want zo heb je ook een clean install ;)

Misschien weet hij het niet? Floppy van CDROM is naar de haaien?
Er zijn genoeg zoekmogelijkheden op dit forum! Waarom zitten we met z'n allen om UTFS te schreeuwen dan :? :?

ps Hoe groot zijn alle cab-bestanden bij elkaar?? 50MB denk ik. Hoe kan je het dan naar 25 MB terugbrengen :? |:(

Verwijderd

Ik denk ook dat wat ongeveer de helft van de mensen zei ook voor jou geldt: Drivers in Dos laden. Werkt ALTIJD.

Dus in config.sys:
DEVICEHIGH= "JOUW DRIVER".SYS /D:MSCD001
Let wel: je moet wel een werkende CD-driver installeren. Ik dacht dat er drie verschillende zijn. Ze staan op zo'n flop die je krijgt bij je cd-speler.

autoexec.bat:
LH C:\dos\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

En dat is het.
Werkt altijd. Bios-herkenning of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 13:31 schreef wfvn het volgende:
Met 16-bit DOS bedoel je?

Het bezwaar is dat ik net de hele nacht met dat ding bezig ben geweest en 'm net weer heb opgeruimd. En dat die CD-ROM speler thuishoort in een ander machine :o

Maar dat ga ik dan nog eens proberen .. als de 486 dan niet gewoon al naar de stort is gebracht door een of andere leipo hier in huis. :(

Ding werkt perfect zo .. alle spellen die niet meer op de P166 of de Tbird willen, gaan nog gezellig op de 486. Zonde om weg te doen vind ik.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 13:39 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Jah... eng he? :+
Het bezwaar is dat ik net de hele nacht met dat ding bezig ben geweest en 'm net weer heb opgeruimd. En dat die CD-ROM speler thuishoort in een ander machine :o
:?
Maar dat ga ik dan nog eens proberen .. als de 486 dan niet gewoon al naar de stort is gebracht door een of andere leipo hier in huis. :(
Applausje waard :P

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 13:39 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ja en? Wou je soms zeggen dat het niet kan?

Ik heb ook vaak genoeg dat ik ff mijn 4-speed cdrom-bak uit mijn nieuwe haal om er met Linux in mijn ouwe 133 MHz mee gaan zitten experimenteren!

Wat wou je dan liever? Alles met ARJ gaan inpakken en overkopiëren naar een 486 :D (Heb ik al een keer gedaan maar daar wordt je niet blij van! :P )

Verwijderd

Ik heb paar 486 met cdrom om mijn broers en zussen bezig te houden, oude games...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Hoeveel speed is die cd-rom ?. Se nieuwe snelle cdroms kun je niet zomaar aansluiten op een 486 opmdat de interface of het protocol iets anders is. T/m 8 speed gaat het in het algemeen wel. Ik denk dat je 486 ook slechts 2 ide devices aankan. "Nieuwere 486 kunnen er 4 aan. Wat voor type controller heb je vesalocalbus of pci?. Wat je kunt proberen is een bootflop met b.v. de btcdrom.sys en de mscdex.exe. aansluiten : je hd als master op het primaire kanaal en de cdrom als master op het tweede kanaal. succes.

Do as I say, don't do as I do.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Is het soms ook een probleem om aan zo'n oude bootdisk te komen?
Kep hier wel een linkje... kweet alleen niet of het toegestaan is om die link hier te plaatsen; kweet niet of dat onder warez valt.....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 13:43 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

Ja en? Wou je soms zeggen dat het niet kan?
Waar zeg ik dat het niet kan?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 13:48 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

* WFvN begint het idee te krijgen dat HlpDsK het niet kan ;)

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 13:48 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

In het vet-gedrukte gedeelte lezen!

Nou als het mij niet lukt ga je toch de volgende dag verder, dan ruim je toch pas later op (wanneer de klus geklaard is :? ).

Lijkt mij tenminste ;)

(opruimen = handdoek in de ring gooien = ermee kappen :? :? )

ps Ik heb hier nog een boek thuisliggen van mijn opleiding Technische Informatica. Onderdeel MS-DOS. Wel een 10 voor gehaald ;)
Hebben?? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 13:51 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

In het vet-gedrukte gedeelte lezen!

Nou als het mij niet lukt ga je toch de volgende dag verder, dan ruim je toch pas later op (wanneer de klus geklaard is :? ).

Lijkt mij tenminste ;)

(opruimen = handdoek in de ring gooien = ermee kappen :? :? )

ps Ik heb hier nog een boek thuisliggen van mijn opleiding Technische Informatica. Onderdeel MS-DOS. Wel een 10 voor gehaald ;)
Hebben?? >:)
Opruimen --> dageraad --> mensen moeten weer ruimte hebben om door het huis te rennen --> ik moet me zooi opruimen want anders breken ze hun nek.

En ik ken MS-DOS van haver tot gort ..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 13:49 schreef wfvn het volgende:

[..]

* WFvN begint het idee te krijgen dat HlpDsK het niet kan ;)

Wat is dat nou? Ik kan nou gewoon niet verder.

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 13:57 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Opruimen --> dageraad --> mensen moeten weer ruimte hebben om door het huis te rennen --> ik moet me zooi opruimen want anders breken ze hun nek.

En ik ken MS-DOS van haver tot gort ..
OK maar waarom wil je het zo moelijk mogelijk doen?? Probeer gewoon die dingen die men noemt (Bootdisk). That's it.

Gewoon doen totdat het eindelijk lukt!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 13:57 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Wat is dat nou? Ik kan nou gewoon niet verder.
zie de ;)

maareh... ff serieus:
Ik heb het idee dat je vanalles en nogwat hebt geprobeerd BEHALVE dat je dus een tip van meerdere mensen nog steeds niet hebt geprobeerd: met het oude dos aan de gang gaan.... dus gewoon een oude bootdisk aanmaken (geen win95 of hoger bootdisk); zo'n geval wat je moest gebruiken voor win3.1 en 3.11 en ouder......

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
koop een goedkope grotere hd...<TIP>

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:01 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

OK maar waarom wil je het zo moelijk mogelijk doen?? Probeer gewoon die dingen die men noemt (Bootdisk). That's it.

Gewoon doen totdat het eindelijk lukt!
Ik wil het liefst zo simpel mogelijk doen. Die CD-ROM zit overdag in een andere bak.

En eigenlijk moet het zonder CD-ROM gaan. Maar dan is de HDD gewoon niet groot genoeg. En doublespacen heeft ook weinig zin met CAB files

• Bart-01
Config.sys:

DEVICE=A:\HIMEM.SYS
DEVICE=A:\EMM386.EXE NOEMS D=64 RAM
DOS=HIGH,UMB
FILES=110
BUFFERS=50
DEVICEHIGH=A:\BTCDROM.SYS /D:MSCD001

Autoexec.bat:

A:\MSCDEX.EXE /V /D:MSCD001 /M:8 /E

en voila het werkt.

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 14:04 schreef HlpDsK het volgende:
Ik wil het liefst zo simpel mogelijk doen. Die CD-ROM zit overdag in een andere bak.
Nu breekt ineens de hel los als mijn CDROM niet meer in mijn bak zit!!
Nee ff serieus je hebt genoeg mogelijkheden gehad en je kan dus die dingen op een rijtje zetten.
Bootdisk maken, complete scripten (autoexec.bat en config.sys) worden zelfs aangeboden!! Moeilijk hè :9~ :9~
Probeer die scripten gewoon maar uit te proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:04 schreef Bart-01 het volgende:
Config.sys:

DEVICE=A:\HIMEM.SYS
DEVICE=A:\EMM386.EXE NOEMS D=64 RAM
DOS=HIGH,UMB
FILES=110
BUFFERS=50
DEVICEHIGH=A:\BTCDROM.SYS /D:MSCD001

Autoexec.bat:

A:\MSCDEX.EXE /V /D:MSCD001 /M:8 /E

en voila het werkt.
Dank. Maar dat weet ik zelf ook wel. :)

Het vage is dus dat ik een correct werkende Win98 bootflop had, en een schijf die FAT32bit geformatteerd was ..
MSCDEX geladen en alles .. en dat werkte dus stug niet.

Ik ga vanavond misschien verder kloten. Nu kan ik toch die machine niet door het huis slepen.

• Chemist
Ten eerste: er is geen verschil tussen boot-flops van win98 en dos 6.22; floppies worden namelijk altijd geformateerd onder fat12 (ja 12-bit dus). Verder ondersteund win98 nog steeds fat16 dus dat KAN het probleem niet zijn.

Als je alles goed hebt aangesloten en het werkt nog steeds niet na alle tips dan kan ik nog maar een reden zien: je hebt geen atapi cdrom, maar een propietery (of hoe spel je dat) cdrom: die heeft dus een eigen (andere) controller nodig. Deze zie je vaak inderdaad op oude geluidskaarten ...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 14:08 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

Nee ff serieus je hebt genoeg mogelijkheden gehad en je kan dus die dingen op een rijtje zetten.
Bootdisk maken, complete scripten (autoexec.bat en config.sys) worden zelfs aangeboden!! Moeilijk hè :9~ :9~
Somehow...... begin ik het idee te krijgen dat mijn grapje bij andere mensen als serieuze gedachte opkomt :?

• Bart-01
Zie mijn vorige reactie over aansluiten snelheden etc..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:08 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

Jij lijkt niet te snappen dat ik echt wel weet hoe ik een config.sys en een autoexec.bat kan bouwen.

Het _werkt_ alleen gewoon niet. Ondanks dat het perfect werkt. Zelfs op een andere bak. Daar draait het gewoon wel. Die is dan ook wat recenter.

Het liefst had ik gewoon dat de HDD iets groter was. Ik wil eigenlijk niet eens een CD-ROM in dat ding hebben. Die drive is al meer waard dan heel de PC verder. Alleen is een CD-ROM de enige manier om die 50 MB aan install-files toegangelijk te houden.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

dan toch een geluidskaart met controller erin drukken?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:11 schreef Chemist het volgende:
Ten eerste: er is geen verschil tussen boot-flops van win98 en dos 6.22; floppies worden namelijk altijd geformateerd onder fat12 (ja 12-bit dus). Verder ondersteund win98 nog steeds fat16 dus dat KAN het probleem niet zijn.

Als je alles goed hebt aangesloten en het werkt nog steeds niet na alle tips dan kan ik nog maar een reden zien: je hebt geen atapi cdrom, maar een propietery (of hoe spel je dat) cdrom: die heeft dus een eigen (andere) controller nodig. Deze zie je vaak inderdaad op oude geluidskaarten ...
Het is zelfs ATA-33 ATAPI IDE 16x.

Hoe dan ook .. ik kan het nu niet gaan controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:14 schreef wfvn het volgende:
dan toch een geluidskaart met controller erin drukken?
Waarschijnlijk. Maken ze die nog?

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

* AlexAuto trekt zich terug uit deze discussie omdat hij nog wat moet leren voor morgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:16 schreef AlexAuto het volgende:
* AlexAuto trekt zich terug uit deze discussie omdat hij nog wat moet leren voor morgen ;)
Bah .. maandagen zijn erg :P

Weet iemand anders nog waar ik een leuke DOS-machine kwijt kan?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 juni 2001 14:15 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Waarschijnlijk. Maken ze die nog?
vast niet... maar op een gemiddelde computerbeurs zal je d'r vast wel één kunnen krijgen voor een paar gulden....

Verwijderd

Topicstarter
Nah .. ik ga nog wel eens lekker old-skool stoeien met dat ding. Het is tenslotte de machine geweest waar HlpDsK het op geleerd heeft :P

Afgezien van de 286 daarvoor dan, en de XT bakken op school daarvoor nog weer.

Zal ik 'm als GoT prullaria in V&A zetten?

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 10 juni 2001 14:24 schreef HlpDsK het volgende:
Nah .. ik ga nog wel eens lekker old-skool stoeien met dat ding. Het is tenslotte de machine geweest waar HlpDsK het op geleerd heeft :P

Afgezien van de 286 daarvoor dan, en de XT bakken op school daarvoor nog weer.

Zal ik 'm als GoT prullaria in V&A zetten?
<back-again-mode>
Is dat die zelfde 486 zoals jij laat zien in deze threat?
Wat te doen met een 486?
</back-again-mode>

edit:
Heb vroeger ook graag Stunts zitten spelen, maar dit doe ik niet meer. NFS3 is dan veeeel leuker met die politieauto's

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 14:28 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

<back-again-mode>
Is dat die zelfde 486 zoals jij laat zien in deze threat?
Wat te doen met een 486?
</back-again-mode>
Yep.

Ik wil er ei'k dus Win95 kaal op knallen en dan weg doen. Weinig volk met kennis van DOS tegenwoordig helaas ..

• Bart-01
16 speed tja dan kan wel eens zijn dat hij niet gaat werken op een oude 486. Iets met de ide controller en atapi of zo....

• Chemist
Je hebt inderdaad kans dat er een IDE controler in zit en geen EIDE controller. Alleen EIDE controllers kennen ATAPI devices, IDE controllers niet. Maar toch blijft het vreemd dat zelfs je device driver niks ziet ....

Probeer eens een PCI/VLB EIDE controller op de kop te tikken of idd een soundcard met IDE aansluiting (is eigenlijk een ATAPI controller; je kan er dan ook geen HDD aanhangen)

Verwijderd

Bij mij werken die dos-cdrom-drivers vanaf 286 tot de snelste computers. Als het toch niet werkt dan heb je een bizar geval. Ook bij 1speed toestanden.

Verwijderd

Ik heb een echte oeroude supergoeie mediavision geluidskaart met cd-rom ide interface. Ik heb het werkend binnengekregen op een 486 33Mhz en was zo stom om de hd te formatteren , waarna die cdromspeler met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen was. Het is echt een flink gekloot met drivers en de speler wordt gewoon niet herkend. Echt een grote ramp is dat. Als je dat spul werkend denkt te krijgen mag je het van mij proberen, moet je wel zelfde drivers bijeen sprokkelen.

Verwijderd

ik heb nog wel een Wearness CDD110 liggen voor je, is een 2-speed cdromdriver met isa-interface-kaartje. Leest uiteraard geen gebrande cd's.

Als ie compleet is, dan
mag je m hebben, wel zelf verzendkosten betalen. (geen idee hoeveel zo'n pakket kost)
Pagina: 1