• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Mijn game-itx wilde vandaag niet opstarten, na wat kabels in-uitgeplugd te hebben en een hard reset deed ie het wel.

Helaas kreeg ik de zorgwekkende mededeling dat mijn OC gefailed had.
Op zich niets aan de hand (vaak zat gehad met mijn 2500k) ware het niet dat alles op stock settings staat. (m.u.v. iets van power over usb als ie uit staat ofzo i.v.m. coilwhine voeding en RAM op standaard XMP profiel)
Ik hoop dat het een incident is, maar het is op zijn minst frapant

Ander probleempje wat hier mogelijk mee te maken heeft zijn micro-freezes (geen stutter).
Om de zoveel tijd blijft mijn muis een fractie van een seconde hangen (kan natuurlijk ook aan muis liggen).

Een google search leverde niet zoveel zinnigs op dus ik dacht laat ik hier eens informatie inwinnen.

Specs:
-i5 4670k
-Asus h81i
-Corsair 8Gb 1600 LP
-Crucial M4
-Samsung Spinpoint
-Seasonic G450

Overigens heb ik in het begin wel een klein beetje gespeeld met OC op dit mobo (4.1 by all cores), maar alles met stock voltage. Draai nu al een maand of 7 a 8 stock.

Mijn vraag aan jullie:
Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 22-05-2014 18:36 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Misschien omdat een H81 moederbord niet gemaakt is om mee te overclocken.

• eL_Jay
Teun. schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:44:
Misschien omdat een H81 moederbord niet gemaakt is om mee te overclocken.
No shit sherlock. Heb je de TS wel gelezen?
Feit is dat het met de mijne wel kan en zolang ik er geen extra power doorheen pomp zou er niets aan de hand moeten zijn (fases zijn beperkt). (uefi-wise weinig verschil met een p8p67 qua opties)
Dit heb ik dan ook niet gedaan en buiten een dagje spelen 3/4 jaar terug heeft ie altijd stock gedraaid zonder enig probleem. (i5 k gekozen voor hogere restwaarde)

Denk je dat ik dit topic zou plaatsen als ik hem op dit moment op OC had staan? (want dan is iets dergelijks vrij normaal)

O ja, de koeling is in orde volgens HWmonitor, Core-temp en afterburner.
(node 304 en CM 412s)

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 22-05-2014 18:51 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

De 'overclock failed' melding geven moederborden ook wel eens ook al heb je niks overgeklokt, hadden ze beter 'fail-safe loaded' ofzo van kunnen maken (ze gaan er natuurlijk iets teveel vanuit dat er overgeklokt word als het systeem instabiel word :P ).

Kan heel goed komen door het RAM (XMP) profiel of iets dergelijks. Heb zelf ook wel eens systemen gehad die gewoon een hele tijd goed draaien, en zo 'out-of-the-blue' gaan miepen over 'overclock failed' of 'fail-safe loaded' . Blijkt dat ie ineens struikelt over een instelling (vaak RAM), zet je dat weer even op een lager en/of normaal pitje loopt de boel weer.

Asus heeft al een tijdje een beetje een reputatie (in niet positieve zin) als het om RAM geheugen aankomt.
Weet niet of het mogelijk is, maar probeer het geheugen op een ietsje lagere snelheid (SPD) te draaien ipv het XMP profiel (zijn vaak wat agressievere settings).

• eL_Jay
Dank, zal het bij de volgende fail eens proberen.
Stef42 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 19:20:
Je zou eens moeten kijken terwijl die micro-stutters komen, of je dan de HDD hoort aangaan. M'n eigen computer heeft ook zo ongeveer 3x per dag dat de muis en alles even vastloopt. Als er bijvoorbeeld iets gelezen moet worden hiervan of bij schrijfacties. De HDD is niet waar het OS op staat, dus die gaat naar verloop van tijd in idle.
Dank, zal er op letten. (helaas is mijn hdd erg stil door de caddy)
Wellicht heeft ie geen freezes met games op de SSD.

Ik heb de smartwaarde uitgelezen van de hdd en die geeft 1 error/waarschuwing:

Num Attribute Name Value Worst Raw(hex) Threshold
199 UltraDMA CRC Errors 100 100 0000000000-004C 000

Geen idee wat het betekend helaas.

[ Voor 77% gewijzigd door eL_Jay op 22-05-2014 19:32 ]

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
Je zou eens moeten kijken terwijl die micro-stutters komen, of je dan de HDD hoort aangaan. M'n eigen computer heeft ook zo ongeveer 3x per dag dat de muis en alles even vastloopt. Als er bijvoorbeeld iets gelezen moet worden hiervan of bij schrijfacties. De HDD is niet waar het OS op staat, dus die gaat naar verloop van tijd in idle.

[ Voor 13% gewijzigd door Stef42 op 22-05-2014 19:20 ]

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Nemesizz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 19:10:
De 'overclock failed' melding geven moederborden ook wel eens ook al heb je niks overgeklokt, hadden ze beter 'fail-safe loaded' ofzo van kunnen maken (ze gaan er natuurlijk iets teveel vanuit dat er overgeklokt word als het systeem instabiel word :P ).

Kan heel goed komen door het RAM (XMP) profiel of iets dergelijks. Heb zelf ook wel eens systemen gehad die gewoon een hele tijd goed draaien, en zo 'out-of-the-blue' gaan miepen over 'overclock failed' of 'fail-safe loaded' . Blijkt dat ie ineens struikelt over een instelling (vaak RAM), zet je dat weer even op een lager en/of normaal pitje loopt de boel weer.

Asus heeft al een tijdje een beetje een reputatie (in niet positieve zin) als het om RAM geheugen aankomt.
Weet niet of het mogelijk is, maar probeer het geheugen op een ietsje lagere snelheid (SPD) te draaien ipv het XMP profiel (zijn vaak wat agressievere settings).
Ik heb dit soms ook, ongeveer 1x per 2/3 maand. Super random, maar verder geen probleem.

• eL_Jay
XMP profiel van het RAM gewijzigd naar default snelheid van 1600mhz en ik krijg in ieder geval niet meer de OC failed melding. Ook de mini-freezes lijken verdwenen. (2 uur Unreal 3 gespeeld en kreeg enkel een vaste mini freeze bij het laadscherm op een vat moment in de laadprocedure, maar dat is niet erg en volgens mij ook niet zorgwekkend)

Zou dit er mee te maken hebben dat door 'slijtage'/ouderdom de foutmarge/tolerantie kleiner wordt waardoor dit nu ineens gebeurd?

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:10
eL_Jay schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:27:
XMP profiel van het RAM gewijzigd naar default snelheid van 1600mhz en ik krijg in ieder geval niet meer de OC failed melding. Ook de mini-freezes lijken verdwenen. (2 uur Unreal 3 gespeeld en kreeg enkel een vaste mini freeze bij het laadscherm op een vat moment in de laadprocedure, maar dat is niet erg en volgens mij ook niet zorgwekkend)

Zou dit er mee te maken hebben dat door 'slijtage'/ouderdom de foutmarge/tolerantie kleiner wordt waardoor dit nu ineens gebeurd?
Wat je dan ook nog zou kunnen proberen is om wel weer het XMP profiel in te stellen en bijvoorbeeld het voltage voor je RAM net wat omhoog te gooien, of de timings wat losser zetten...

Aan de andere kant zal je van het snellere geheugen ook niets merken in RL...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1