Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10
Ik ben voor mijn DSLR op zoek naar een oplossing om automatisch de foto's die ik op een dag genomen heb te syncen met mijn NAS (Synology). Vergelijk het met de automatische backup van foto's die op verschillende mobieltjes door de cloudservices worden aangeboden.

Nu dacht ik de oplossing gevonden te hebben in een SD-kaartje met Wifi-functionaliteit, die ik in mijn lokale netwerk thuis hang. Zo kan die, als ik thuiskom, automatisch alle foto's van de SD-kaart naar de NAS kopieren, zodat ze gebackupped worden en dergelijke, en ik geen zorgen hoef te hebben over welke foto's precies op welke camera stonden, of ze al gebackupped zijn, etc, etc. Ook heb ik er dan, na een sync, meteen toegang toe via de apparaten die ik ter besckking heb (tablet, telefoon, whatever).

Op het internet vind ik een aantal SD-kaartjes die ook wifi-functionaliteit bieden. Helaas lijken deze net niet te doen wat ik wil, en zijn ze vooral gericht op het doorsturen van een gemaakte foto naar een mobiel device om het daar op een groter scherm te tonen, of vandaar te posten op facebook/twitter/whatever. Dat interesseert me eigenlijk maar matig...

Tot nu toe heb ik gevonden:Het gaat me dus om dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://geotagging-blog.de/wp-content/themes/NEU/data/php/timthumb.php?src=wp-content/uploads/2013/04/SanDisk-Eye-Fi-Pro-X2.jpg Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1385714039.png Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/p/981051.jpg

Heeft er iemand enig ervaring mee? Werkt wat ik wil bereiken op de een of andere manier met een van deze (of een vergelijkbaar) SD-kaartje?

Een alternatief zou natuurlijk zijn om zo'n kaartje te gebruiken en foto's met mijn telefoon te syncen, om vervolgens weer die foto's via een synology-app (DS Photo) naar mijn NAS te syncen, maar dan moet ik ook het geheugen in mijn telefoon nogal fors gaan uitbreiden, want die is op dat soort hoeveelheden niet berekend, vooral als hij ook RAWs moet gaan syncen, en vooral is het nogal dubbel zeg maar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In plaats van blindelings te vertrouwen op dit soort dingen zou ik eerder je workflow eens onder ogen nemen en kijken of daar wat in aan te passen/verbeteren valt.

Na het schieten van foto's importeer ik deze op mijn computer naar mijn RAID5 NAS. Van mijn PC met documenten, instellingen, lightroom catalogs worden dagelijks backups gemaakt en deze gaan dan samen met belangrijke foto's (bijv. van klanten) minimaal eens per maand naar een NAS op een externe locatie. Die NAS daar is puur voor off-site opslag en staat dus verder nooit aan.

Mijn ervaring met die kaartjes is dat ze vrij traag zijn, als je in RAW schiet en een aantal keer burst dan duurt het eeuwen voordat het spulletje aan de andere kant is. Daar zijn ze ook niet echt voor bedoeld.

Als je het allemaal importeerd netjes op je PC (op je NAS) dan kun je vast wel iets installeren waardoor je de foto's ook gewoon op je telefoon/tablet etc. beschikbaar hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Ventieldopje schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:51:
In plaats van blindelings te vertrouwen op dit soort dingen zou ik eerder je workflow eens onder ogen nemen en kijken of daar wat in aan te passen/verbeteren valt.

Na het schieten van foto's importeer ik deze op mijn computer naar mijn RAID5 NAS. Van mijn PC met documenten, instellingen, lightroom catalogs worden dagelijks backups gemaakt en deze gaan dan samen met belangrijke foto's (bijv. van klanten) minimaal eens per maand naar een NAS op een externe locatie. Die NAS daar is puur voor off-site opslag en staat dus verder nooit aan.
Het punt is vooral dat ik een zero-effort workflow zou willen hebben. Natuurlijk kan ik na elke fotosessie het kaartje eruithalen en in een PC stoppen en daar gaan zitten kopieren, maar daar wil ik dus vanaf, omdat ik merk dat ik dat niet regelmatig genoeg doe. Mijn foto's zijn niet altijd op dat moment belangrijk voor mij, maar vaak weken/maanden later. Aals ik een tijdje verder dan weer foto's ga maken, dan voel ik me beter als ik weet dat ik alsnog een backup heb van de foto's die al op dat kaartje stonden :).
Mijn ervaring met die kaartjes is dat ze vrij traag zijn, als je in RAW schiet en een aantal keer burst dan duurt het eeuwen voordat het spulletje aan de andere kant is. Daar zijn ze ook niet echt voor bedoeld.

Als je het allemaal importeerd netjes op je PC (op je NAS) dan kun je vast wel iets installeren waardoor je de foto's ook gewoon op je telefoon/tablet etc. beschikbaar hebt.
Toverwoord: netjes :>. Dat wil ik dus vermijden, lui als ik ben 8)

Edit:
Eye-Fi Synology Server
ben zelf nog een beetje aan het zoeken gegaan, er schijnt voor de Eye-Fi het een en ander te bestaan dat het leven wat makkelijker zou kunnen maken:Stappenplan is als volgt:
  1. Eye-Fi kaart configureren (via het bijgeleverde Windows-tooltje)
  2. Synology NAS voorbereiden voor installatie (community sources aanzetten) en Python installeren
  3. Eye-Fi Python Server package voor Synology downloaden en per SSH uploaden naar de NAS
Echter ben ik er nog niet helemaal uit of dat met de "MOBI" variant werkt?

Transcend FlashAir:
Transcend is wat later op de wifi-markt aangekomen, maar lijkt redelijk aan de weg te timmeren. De prijzen zijn beter dan die van Eye-Fi, ik neem aan omdat Transcend ook gewoon een enorme normale memory-markt heeft die ze bedienen.

Vooral is Transcend erg open over hun interfaces en bieden ze een Developer center, waar hun APIs vrij gedetailleerd beschreven zijn, in tegenstelling tot de Eye-Fi die gereverse-engineered moest worden:Hier wordt al een aardig lijstje aan diensten, apps en client-software gepresenteerd die gebruik maken van de genoemde API. Je vind er allerlei functionaliteit die de standaard-apps niet bieden. Helaas ontbreken mij de tijd en skills om dit om te zetten naar een zinvol programmaatje, misschien een leuk hobby-projectje voor komende zomer :o.

* Garyu is nog altijd in dubio, maar vind het wel steeds interessanter hier mee bezig te gaan O+

[ Voor 91% gewijzigd door Garyu op 23-05-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
EYE-fi doet dus icm een Synology NAS precies wat je wilt? (en ik stiekem ook wel heel erg graag wil :+ )

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En dan maar hopen dat je (in al je luiheid) niet vergeet om je camera aan te zetten bij thuiskomst en dat er nog genoeg stroom in de accu zat om alle foto's te uploaden naar je NAS? En wat doe je als je door je luiheid pas tijdens het fotograferen er achter komt dat je kaartje op een gegeven moment vol is? Een nieuw kaartje er in? En dan, bij thuiskomst in al je luiheid je camera in een hoek gooien en 'm laten uploaden. Oh, wait, de foto's op het kaartje dat nu los in je tas zit worden dan dus niet meegenomen...

Ik kan me wel vinden in de opmerking van Ventieldopje. Luiheid kan soms een goede drijfveer zijn voor efficiënte oplossingen, maar in dit geval vraag ik me ook af of het niet beter is om gewoon wel even de moeite te nemen om het kaartje in een PC (of rechtstreeks in je NAS) te steken en de foto's te kopiëren.

Eye-fi en dergelijke zijn leuk om even wat foto's richting een mobiel apparaat te sturen zodat je ze meteen online kan delen. Of voor professionals die tijdens een shoot de foto's direct richting een server willen sturen. Voor een "zero-effort" workflow in het leegtrekken van de camera na thuiskomst zitten er naar mijn mening veel te veel haken en ogen aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2014 09:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Orion84 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:58:
En dan maar hopen dat je (in al je luiheid) niet vergeet om je camera aan te zetten bij thuiskomst en dat er nog genoeg stroom in de accu zat om alle foto's te uploaden naar je NAS? En wat doe je als je door je luiheid pas tijdens het fotograferen er achter komt dat je kaartje op een gegeven moment vol is? Een nieuw kaartje er in? En dan, bij thuiskomst in al je luiheid je camera in een hoek gooien en 'm laten uploaden. Oh, wait, de foto's op het kaartje dat nu los in je tas zit worden dan dus niet meegenomen...

Ik kan me wel vinden in de opmerking van Ventieldopje. Luiheid kan soms een goede drijfveer zijn voor efficiënte oplossingen, maar in dit geval vraag ik me ook af of het niet beter is om gewoon wel even de moeite te nemen om het kaartje in een PC (of rechtstreeks in je NAS) te steken en de foto's te kopiëren.

Eye-fi en dergelijke zijn leuk om even wat foto's richting een mobiel apparaat te sturen zodat je ze meteen online kan delen. Of voor professionals die tijdens een shoot de foto's direct richting een server willen sturen. Voor een "zero-effort" workflow in het leegtrekken van de camera na thuiskomst zitten er naar mijn mening veel te veel haken en ogen aan.
Natuurlijk is het niet perfect, maar zoals gezegd, wil ik vooral een iets betere oplossing dan ik nu heb. Een verandering in workflow is geen betere oplossing, ik wil gewoon een soort "instant-backup" voor mijn SLR. Ik dacht dat dit een technologie-forum was? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik dacht dat dit een technologie-forum was?
Ik ook, maar blijkbaar komen gebruikers hier ook om een oplossing te vinden voor hun gedragsproblemen :>

Maar om nog wat technische alternatieven aan te dragen:
Je hebt een Synology NAS, right? Zit daar een SD slot op? Je zou kunnen kijken of er een mogelijkheid is om scripted / scheduled een SD kaart te kopiëren zodra die wordt ingeplugd. En anders kan je altijd nog vanuit je luie stoel met smartphone / tablet en de Synolgy DS File app handmatig de kopieeractie starten. Dat is al minder moeite dan je PC aanzetten, camera / kaartje aansluiten, en kopiëren.

En niet heel veel meer moeite dan je bewust je camera aanzetten en checken of de wifi upload gelukt is.

Een echte instant backup ga je gewoon nooit voor elkaar krijgen aangezien de kaartjes waar de foto's op staan afhankelijk zijn van een apparaat (camera of PC/NAS+kaartlezer) dat ze van stroom voorziet voor ze (al dan niet automagisch via wifi) wat kunnen doen.

Tenzij je altijd en overal je eye-fi van netwerk kan voorzien en elke foto die je maakt rechtstreeks naar je NAS kan uploaden. Maar ook dat lijkt me onrealistisch.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2014 13:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Orion84 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:52:
[...]
Ik ook, maar blijkbaar komen gebruikers hier ook om een oplossing te vinden voor hun gedragsproblemen :>
Made me smile _/-\o_
Maar om nog wat technische alternatieven aan te dragen:
Je hebt een Synology NAS, right? Zit daar een SD slot op? Je zou kunnen kijken of er een mogelijkheid is om scripted / scheduled een SD kaart te kopiëren zodra die wordt ingeplugd. En anders kan je altijd nog vanuit je luie stoel met smartphone / tablet en de Synolgy DS File app handmatig de kopieeractie starten. Dat is al minder moeite dan je PC aanzetten, camera / kaartje aansluiten, en kopiëren.

En niet heel veel meer moeite dan je bewust je camera aanzetten en checken of de wifi upload gelukt is.
Helaas geen SD-slot, wel een USB-poort. Dan nog is het aanzetten van de camera nog wel makkelijker dan het kaartje eruit, er weer in, etc. Het gaat ook meer om iets meer kans op een backup voor het geval de camera gestolen wordt of zo.
Een echte instant backup ga je gewoon nooit voor elkaar krijgen aangezien de kaartjes waar de foto's op staan afhankelijk zijn van een apparaat (camera of PC/NAS+kaartlezer) dat ze van stroom voorziet voor ze (al dan niet automagisch via wifi) wat kunnen doen.

Tenzij je altijd en overal je eye-fi van netwerk kan voorzien en elke foto die je maakt rechtstreeks naar je NAS kan uploaden. Maar ook dat lijkt me onrealistisch.
Nu je het zegt, misschien is het tunnelen via mijn mobiele telefoon dan misschien toch niet zo'n slecht idee. Dan gaan de foto's naar mijn telefoon via de Wifi-kaart, en dan via DS Photo worden ze automatisch gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Project gaat eventjes in de ijskast, eerst een nieuwe lens kopen. Blijkt dat zo'n lens slecht tegen een val van twee meter hoogte kan :(, gelukkig heeft de camera zelf het wel overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk ook naar de reviews van de Eye-Fi...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb de Eye-Fi Pro x2 8GB maar gebruik hem vooral om snel resultaat op mijn iPad te hebben. Ik ga nu harder door de batterij van mijn camera heen, maar voor de rest werkt het prima. De snelheid is wel een probleem. Hoeveel MB zijn de foto's die je maakt? Want als je in RAW schiet op fatsoenlijke resolutie wordt je niet blij qua wachten bij het uploaden. Als je ervoor naar Hengelo (ov) wilt komen mag je hem wel een weekje lenen om mee te spelen om te zien of het wat voor je is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Milmoor schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:09:
Ik heb de Eye-Fi Pro x2 8GB maar gebruik hem vooral om snel resultaat op mijn iPad te hebben. Ik ga nu harder door de batterij van mijn camera heen, maar voor de rest werkt het prima. De snelheid is wel een probleem. Hoeveel MB zijn de foto's die je maakt? Want als je in RAW schiet op fatsoenlijke resolutie wordt je niet blij qua wachten bij het uploaden. Als je ervoor naar Hengelo (ov) wilt komen mag je hem wel een weekje lenen om mee te spelen om te zien of het wat voor je is.
Dank, Hengelo is me net te ver weg (>1000km), maar ik houd de snelheid en batterijduur in mijn achterhoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
PcDealer schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 08:04:
Kijk ook naar de reviews van de Eye-Fi...
Heb ik gedaan, waarom?

En ik denk dat de Eye-Fi Pro het beste is voor dit doeleind? Kun je ook via ftp benaderen geloof ik...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Even een dikke bump. Ik dacht ik kan beter de vraag in een oud toppic stellen dan een nieuwe te openen.

Ik ben eigenaar van een Canon EOS 550D. Aankomende zomer gaan mijn vriendin en ik naar Amerika toe op vakantie. Ik ben me daarom aan het orienteren voor wat betere grotere sd kaartjes aangezien ik nu maar 1 8gb kaartje heb.

Ik was wat op pricewatch aan het kijken en zag dat er Wi-Fi sd kaartjes bestonden. Ik wist van het bestaan niet af dus ik ben zeer aangenaam verrast.

Mijn vraag is, zijn deze kaartjes een beetje bruikbaar? Hoe werkt zoiets. Kan je gewoon verbinding maken zodra de camera aan staan zoals bij Wi-Fi hotspot van je telefoon?

Ik zou het namelijk leuk vinden als we onze foto's op de iPad of telefoon kunnen zetten tijdens de vakantie. Om bijvoorbeeld familie en vrienden eens een foto te kunnen sturen zolang we nog onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Scoor een SD cardreader voor je iPad, dat lijkt me een stuk handiger. Dan kan je gewoon normale, snelle SD kaartjes kopen voor je camera, zonder extra fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Orion84 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:36:
Scoor een SD cardreader voor je iPad, dat lijkt me een stuk handiger. Dan kan je gewoon normale, snelle SD kaartjes kopen voor je camera, zonder extra fratsen.
Oke dan zal ik daar eens naar kijken. Het leek me wel een leuk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het voordeel van de Wifi kaart is dat het vanzelf gaat. Je hebt een individuele foto ook snel beschikbaar. Het kost wel wat meer batterijen. Tip: gebruik http://www.shuttersnitch.com/ i.p.v. de EyeFi software.

Het nadeel is wel dat als je de iPad niet in de buurt van de camera bewaart (bijv. bij wandelingen) het best even duurt voordat hij alles overgezet heeft. Eventueel kan je dan de SD-reader gebruiken. Ik vind het zelf handig werken.

Een SD kaart is snel, duidelijk, maar vereist wat geklooi met adapters. Je moet er even voor gaan zitten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1