Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Sony CDX-GT424U autoradio gekocht maar ik heb problemen met het aansluiten, althans... mogelijk. Ik heb de autoradio nu aangesloten zodat hij uit gaat bij contact-uit. Je raad het al: dan zijn de voorgeprogrammeerde zenders weg.
Als ik hem aansluit zodat hij aan blijft staan bij contact-uit dan is er geen probleem. Maar omdat het een cliootje is met af en toe accu-leeg problemen leek me de eerste optie veiliger. Toch daarover twee vragen.
  1. Als je de autoradio uit zet bij de tweede optie (aan bij contact-uit), verbruikt hij dan geen stroom? Behalve dan als je hem vergeet uit te zetten! ;)
  2. Kan het zijn dat hij bij de eerste optie (uit bij contact-uit) er een draad extra aangesloten moet worden? Helaas zie ik een blauw draadje los zitten. Omdat de stekker/dradenconfiguratie anders is dan de oude radio kan ik er geen touw aan vast knopen!
Iemand die een helpende hand kan bieden? Wat ik begrijp het niet! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij een Opel zitten de constante en geschakelde spanning omgedraaid en kan ik mij voorstellen dat het vaker voor komt, even nameten of gewoon de draden omdraaien?

Maar idd kan het ook direct op de spanning, als je de radio uit zet is die ook echt uit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:29
Meer als een handleiding kopie/plakken heb ik niet te bieden. Als je die al niet hebt.
En een instructievideo YouTube: How to install a Sony CDX-GT420U car stereo
Geel en Rood draadje moeten verwisseld worden als de zenders vervliegen.

[ Voor 43% gewijzigd door kitao op 22-05-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
kitao schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:52:
Meer als een handleiding kopie/plakken heb ik niet te bieden. Als je die al niet hebt.
Die had ik nog niet nee, alleen de manual.

Maar ik kom er toch nog niet uit. Even schematisch in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img834/67/8vtj.png
De luidsprekers kunnen buiten beschouwing gelaten worden.

Rechtsboven is te zien dat rood aan (double) geel zit en geel aan (single) rood: optie B ("achterkant" handleiding"). Volgens mij is dit de situatie dat hij uit gaat bij contact-uit.
Andersom (optie A) rood aan (single) rood en geel aan (double) geel.

Maar wat is nu weer optie C (AAC-position)? Heeft een Clio uit 2001 dat?

En moet er ook iets veranderd worden aan de situatie linksboven? De dikke zwarte boven zit aan de dunne zwarte onder (en zo verder). Of alleen aan die stekkers (zoals beschreven in de manual, optie A, B of C)?

En wat is die losse blauwe? Interface autotelefoon? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad optie A of B gebruiken,

Optie C Zet de radio in zijn geheel op de directe spanning (ACC is contactslot op half waarbij bv. het dasboard in leven komt maar de auto nog niet start)

Pesoonlijk heb ik de voorkeur aan optie C waarmee je zonder een contactslot je radio aan kan zetten.

De blauwe draden zijn ook uitgelegd. 1 is voor de ANT ofwel antenne mocht je een automatisch uitschuifbare en/of een actieve antenne hebben. De AMP is voor de amplifier waarmee je versterkers met de radio mee kunt inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Het begint te dagen..
A = altijd aan
B = alleen aan als contact aan is
C = aan als contact half is en als contact aan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee.....

A en B doen hetzelfde maar zijn 2 opties waarvan je de goede moet kiezen zodat je radio perfect inschakelt met het contactslot en het geheugen bewaard blijft. Hier is dus een goede en een foute optie.

C zet de radio op een constante spanning en moet je handmatig de radio in- en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:29
iAmRenzo schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:03:
Die had ik nog niet nee, alleen de manual.
Even schematisch in beeld:
[afbeelding]
De luidsprekers kunnen buiten beschouwing gelaten worden.
Er zijn twee manuals heb ik begrepen, 1 voor instellen radio en andere voor installatie, die ik linkte. Nadeel van die link is dat het meer op een landkaart lijkt als op een instructiesetje. De blauwe draad dat Memphis mooi verklaarde was me eigenlijk ook niet goed opgevallen, veel scrollen en vergroten om door die lap heen te bladeren helpt niet echt. Staat wel iets over met een puntig voorwerp de radio te resetten na installatie, iets wat ik in de video niet heb gezien. Succes ermee.
En bedankt voor het nemen van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:32:
Nee.....

A en B doen hetzelfde maar zijn 2 opties waarvan je de goede moet kiezen zodat je radio perfect inschakelt met het contactslot en het geheugen bewaard blijft. Hier is dus een goede en een foute optie.

C zet de radio op een constante spanning en moet je handmatig de radio in- en uitschakelen.
Hmm. Optie A en B lijken bij mij hetzelfde effect te geven. Met als verschil dat er (bij contact-uit) piepjes over de luidsprekers komen bij optie A. Bij optie B blijft het stil.
Beide keren blijft het radiogeheugen in tact.

Ik ga er vanuit dat optie A wel handig is (herinnering voor frontje ofzo). Hopelijk blijft er dan geen spanning op de radio voor de eventueel problematische accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De foute optie van A en B zal wel degelijk het geheugen doen verliezen maar daar zal wat tijd overheen gaan omdat er altijd nog wel condensatoren zijn die wat spanning voor een tijdje vast houden. Ik neem aan dat de situatie in de startpost waarbij je aangaf zenders te verliezen 1 van de 2 opties was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

iAmRenzo schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:37:
Ik heb een Sony CDX-GT424U autoradio gekocht maar ik heb problemen met het aansluiten, althans... mogelijk. Ik heb de autoradio nu aangesloten zodat hij uit gaat bij contact-uit. Je raad het al: dan zijn de voorgeprogrammeerde zenders weg.
Rode en gele draad verwisselen.

De ene draad is voor permanente voeding van de radio (nodig voor het onthouden van zenders, instellingen, etcetera).
De andere draad is geschakeld met het contactslot en zorgt ervoor dat je radio uitschakelt wanneer het contact uit is.
Om één of andere reden is bij sommige auto's rood geschakeld en geel permanent, terwijl het bij andere auto's precies andersom is.

Je radio gaat nu wel aan met het contact aan, maar raakt bij contact uit alles kwijt. Dat betekent dat de draden (permanent en geschakeld) verkeerd om zitten. Daarom zitten er ook van die stekkertjes in de aansluitkabel, zodat je rood op geel en geel op rood aan kunt sluiten. Of beide op één, zodat de radio altijd aan kan.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1