19" 1u pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 20:09
Korte inleiding, gaat om een pc voor gebruik als lichtsturing.

Onze huidige situatie is een flightcase met daarin 4he (u) ruimte. 1 voor een aansluitpaneel, 1 voor een UPS, 1 voor een pc/server en de laatste zit een toetsenbord in een lade in. Verder hangt er nog een dedicated controller aan en een touchscreen.

Bedoeling is de huidige pc te vervangen, dat is nu een oude ondiepe Supermicro case, met daarin een Celeron en een illegale Windows XP. Werkt best oke, alleen is de intakefan van die server verre van stil, is mogelijk deels te fixen, maar dan blijven we oude, trage 'troep' houden.

Kist is niet geheel gesloten, dus warme lucht kan weg aan de achterkant.

Wat we willen is een nieuwe, snellere pc. Mogelijk met een Ubuntu variant (Xubuntu/Lubuntu) en de Linuxversie van onze lichtsturing (Chamsys).
Ik hou al even marktplaats in de gaten omdat er van Supermicro ook kleine cases zijn met een Intel Atom processor, maar ondertussen begint dat ook wat gedateerd te raken en met de huidige ontwikkelingen met oa de AMD APU's en nieuwe AM1 processors/socs, toch wat sneller dan een oude Atom en grafisch zeker beter.

Maar is het mogelijk een 'willekeurige' 1u case te kopen, en daar een passend bordje in te hangen met juiste processor, wat geheugen en een SSD of komt er meer bij kijken?

Iets als dit pricewatch: Supermicro SuperChassis 502L-200B lijkt me niet duur, en ondanks dat je op alle afbeeldingen een gevulde case ziet lijkt het me een kale case met slechts een voeding.

Daar bv een MSI A78M-E45 moederbord met AMD A4-5300, 1 of 2 reepjes geheugen en een 60-64gb SSD en klaar? (owja, en een platte CPU koeler natuurlijk)

Pricewatch is qua 19" behuizingen redelijk beperkt, zijn er hier nog meer of betere opties voor?

Andere mogelijke optie is bv een platte barebone die we op een 19" plaat monteren. Of misschien zelfs een barebone die je kan voorzien van een stel rackoren zodat deze ook te monteren is, maar hoe ga ik die vinden en qua prijs waarschijnlijk duurder dan zelfbouw.

(of een Mac Mini in een rackcase, hebben we al een voor een ander doel, maar is te prijzig voor deze oplossing)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Nog niet zo gek lang geleden heb ik toevallig nog iemand gesproken die met hetzelfde bezig was, en samen kwamen we eigenlijk wel tot de conclusie dat de meest interessante optie nog wel een laptop bleek. Ik neem aan dat het allemaal om DMX-sturing zal gaan over USB, en daar heb je niet zo gek veel voor nodig. Laptop in een lade monteren is dan al voldoende. Als je m nodig hebt, trek je de lade open, beeldscherm open klappen en werken maar...

iRacing Profiel

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-01 09:10
De 500 series van SuperMicro zijn best leuk, maar degene die je daar linkte is inderdaad enkel het chassis, dus de prijs zal iets hoger uitvallen, liggend aan wat je er in wilt hebben uiteraard.

• KeRsTmAnNeKe
Laptop zou een oplossing kunnen zijn... maar daarvoor moeten we teveel verbouwen... Dit is de huidige situatie.
Monitor zit vast en is touchscreen, eigenlijk alles zit gewoon vast.

De enige optie momenteel zou zijn een laptop te vinden die qua footprint niet groter is als de ruimte achter de controller, nadeel is dat deze weer niet vastgezet kan worden en ook wat kwetsbaarder is (vliegend bier ed... ) dan een pc die weggestopt zit in de case.

Laptop in een lade vervoeren, in schuim oid zou misschien ook nog kunnen, komt immers wat plek vrij, maar qua prijs zit je vast aan minimaal 450 euro wat ik zo snel zie in de pricewatch. (13"+ formaat) en gaan we qua schermruimte toch wat op achteruit dan.

@DXaroth
Enkel chassis is geen probleem, mits ik er maar gangbaar formaat moederbordjes in kan schroeven. Wat me net wel leek is dat het IO shield vast in de case verwerkt zit en niet vervangbaar is... dat beperkt (zonder zaag/slijpwerk) het aantal mogelijkheden voor een moederbord wel behoorlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 22-05-2014 16:41 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:39:
Laptop zou een oplossing kunnen zijn... maar daarvoor moeten we teveel verbouwen... Dit is de huidige situatie.
Monitor zit vast en is touchscreen, eigenlijk alles zit gewoon vast.

De enige optie momenteel zou zijn een laptop te vinden die qua footprint niet groter is als de ruimte achter de controller, nadeel is dat deze weer niet vastgezet kan worden
Met een beetje knutselwerk is deze toch wel vast te krijgen lijkt me. Paar steuntjes waar het ding in valt (wel ruimte voor koeling houden) zou moeten kunnen volstaan.
en ook wat kwetsbaarder is (vliegend bier ed... ) dan een pc die weggestopt zit in de case.
Dat wel, maar is ook weer makkelijker te vervangen als er onverhoopt toch wat mis gaat.
Laptop in een lade vervoeren, in schuim oid zou misschien ook nog kunnen, komt immers wat plek vrij, maar qua prijs zit je vast aan minimaal 450 euro wat ik zo snel zie in de pricewatch. (13"+ formaat) en gaan we qua schermruimte toch wat op achteruit dan.
Het mag natuurlijk een oude laptop zijn, waarvan zelfs het scherm stuk geen issue is. Je kan een extern scherm gewoon toepassen en dus je tochscreen blijven gebruiken. Qua kosten ben ik bang dat een 1u custom build misschien nog wel duurder uitvalt.
@DXaroth
Enkel chassis is geen probleem, mits ik er maar gangbaar formaat moederbordjes in kan schroeven. Wat me net wel leek is dat het IO shield vast in de case verwerkt zit en niet vervangbaar is... dat beperkt (zonder zaag/slijpwerk) het aantal mogelijkheden voor een moederbord wel behoorlijk.

iRacing Profiel

• KeRsTmAnNeKe
kroegtijger schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:59:

[...]

Het mag natuurlijk een oude laptop zijn, waarvan zelfs het scherm stuk geen issue is. Je kan een extern scherm gewoon toepassen en dus je tochscreen blijven gebruiken. Qua kosten ben ik bang dat een 1u custom build misschien nog wel duurder uitvalt.

[...]
Hmm..
Daar nog niet over nagedacht... zou natuurlijk ook nog kunnen. Dat valt evt nog wel op een lade te knutselen ook...
Misschien juist een voordeel als scherm stuk is, kan het waarschijnlijk voor weinig van de hand gedaan worden. Eens kijken wat dat aan mogelijkheden biedt.
Pagina: 1