Toon posts:

Advies gevraagd omtrent SSD of SSD-caching dmv Intel RST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag wat advies inwinnen omtrent de opslag configuratie van mijn pc. Het moederbord waar het hier om gaat is een ASUS Z97 Pro met wifi, de SSD zal een Intel 530 worden, 2,5" of M.2 formaat.

Ik kan 2 dingen doen:

a) OS op een HDD zetten (Seagate ST1000DM003) i.c.m. een Intel 530 M.2 180GB als cache
b) OS op een Intel 530 2,5" 240GB met een extra HDD

Ga ik voor a) dan moet de controller op RAID gezet worden, b) kan gewoon in UEFI.

Ik had al een Samsung 840 Pro 128GB, maar die zal wel kapot zijn want dat ding kon niet stanby, en m'n pc was blijven hangen. Na installatie van Win8 was al 70GB gebruikt.

Wat is nu op lange termijn de beste configuratie?
Krijg ik er in geval b) geen last van dat bv tijdens een strategie- of simulatiespel de HDD down-spinned?
Indien in geval a) na verloop van tijd de SSD het begeeft hoef ik die maar te vervangen zonder alles her te installeren.

Ik heb nog nooit een RAID configuratie gemaakt, de RAID driver op USB zetten is het probleem niet. Maar dan, F6 om Intel RST te laden en accelerate kiezen en geen RAID array definiëren?

Bij voorbaat dank.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon optie B, of eigenlijk optie C:
M.2 PCI express SSD met je OS
HDD voor je data

Verwijderd

Optie D:

OS + programma's op een SSD.
HDD met SSD caching voor (grote) data

Dan heb je het beste van twee werelden. (Werkt bij mij bijzonder goed bij de Album van Photoshop Elements)

Het makkelijkste is dit te doen met twee SSD's. Dan kun je gewoon het OS op je eerste SSD installeren, dan Intel RST installeren, en de tweede SSD toewijzen als cache aan de HDD.

In principe is het ook met één SSD te doen, maar dan moet je nogal wat kunstgrepen uithalen. Gezien de prijs van SSD lineair schaalt met de grootte, is het handiger om het met twee SSD's te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Een onderdeel van Intel Rapid Storage Technology (RST) is Rapid Start Technology (ook RST), en daarin was ik geïnteresseerd.
Het moederbord ondersteund ook SSHD, maar dat zit volgens de handleiding bij Rapid Storage Technology inbegrepen en dan zal ik dus de controller ook op RAID moeten zetten denk ik.
Smart Connect Technology zal ik denk ik niet gebruiken.
Ik meen gelezen te hebben dat Rapid Start Technology niet meer als 64GB gebruikt, dus kan ik eventueel op de resterende ruimte van de SSD wat programmatje's zetten, als Windows de betreffende drivers geladen heeft staan die toch in het geheugen.

"
Het makkelijkste is dit te doen met twee SSD's. Dan kun je gewoon het OS op je eerste SSD installeren, dan Intel RST installeren, en de tweede SSD toewijzen als cache aan de HDD.
"

Voor RST moet het OS op een HDD staan, en RST wordt niet ondersteund in UEFI-modus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:54:
Ik meen gelezen te hebben dat Rapid Start Technology niet meer als 64GB gebruikt, dus kan ik eventueel op de resterende ruimte van de SSD wat programmatje's zetten, als Windows de betreffende drivers geladen heeft staan die toch in het geheugen.
Klopt, je kunt maximaal 64GB toewijzen. Nadat de cache partitie is gemaakt, kun je de rest van de ongepartitioneerde ruimte zelf naar wens indelen. Het is wel handig een deel ongebruikt te laten, als extra over-provisioning. Een cache systeem zal immers relatief veel writes maken.
"
"

Voor RST moet het OS op een HDD staan,
Onzin. Je kunt gewoon het OS op een SSD zetten en de SSD cache aan iedere willekeurige HDD toewijzen.

Ik het zelf het met twee SSD's gedaan. Eentje voor het OS, en eentje als cache voor de data op de HDD.

Je kunt ook één SSD gebruiken met twee partities. Maar dan moet je eerste die cache partitie aanmaken, en daarna op de overgebleven ruimte je OS partitie maken. En dat is vrij lastig. De meesten installeren dan eerst Windows op de HDD, zodat ze dan de Intel tool kunnen opstarten waarmee je de cache partitie aanmaakt. Daarna mag die HDD gewist worden. Je partitioneert daarna de rest van de SSD, en daarin installeer je dan Windows opnieuw. In die nieuwe installatie draai je weer de Intel tool, en dan wijs je de cache partitie toe aan één van je HDD. (Je bent volkomen vrij om uit te kiezen welke HDD je cached)

De hele clou is dat die cache partitie als een pseudo-RAID geimplementeerd wordt, en dat je die dus éérst moet aanmaken voordat je het OS kan installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:57:

Een cache systeem zal immers relatief veel writes maken.
Volgens Intel gaat die M.2 SSD minimaal 5 jaar mee uitgaande van 20GB writes per dag, en je mag hem niet meer als 250 keer in- en uitpluggen (niet dat ik dat van plan was lol).
Ik hoop niet dat die technologie elke dag de cache schrijft, alleen de wijzigingen neem ik aan.

Andersom (als voorbeeld); als ik het OS op de SSD zet en ik download 15GB, waar wordt dat dan gebufferd en geverifieerd? De HDD cache is 64MB, volgens mij gaat dat niet linea recta naar de HDD.
Pagina: 1