1 Ledje aansluiten op AC Adapter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09-2022
Ok. Hier komt een echte noob vraag, maar ik denk dat ik op dit forum het snelst met een antwoord/oplossing kom.
Moet er even bij vermelden dat ik echt 0 ervaring heb hiermee, maar dat als ik iets wil het wel op kan pakken.

Ik heb een klein terrarium gemaakt van een lantaarn. Hier wil ik in de avond 1 of misschien 2 ledjes laten branden, groen en of blauw. Echt alleen zo'n Afbeeldingslocatie: http://www.oomlout.com/ARDX/ZZ-PARTS/LED-05G.png en dat was het.

Het makkelijkst voor mij is gewoon met een Ac adapter, omdat ik niet met batterijen wil ouwehoeren.
Ik zie een hoop oplossingen hiervoor, waarbij het makkelijkste gewoon een zaklamp openhalen.

Maar het lijkt mij dat dit toch makkelijker kan? Kan ik deze niet mee schakelen met een lamp die sávonds ook in de bak brand ? Die model bouwers gebruiken dit ook allemaal, maar ook hier vind ik niets over voeding.

Ik hoop dat ik hier meer iedeen op doe, of er achter kom dat ik niet moet zeiken en gewoon batterijen moet gebruiken.

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:36
Ja, dat kan. Je zult alleen een voorschakelweerstand moeten plaatsen, omdat anders je LED doorfikt.
Wat de waarde van die weerstand moet zijn kun je hier berekenen: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Je hebt alleen wel kans dat het LEDje op 50Hz gaat knipperen (kan erg irritant zijn om in je ooghoeken naar te kijken). Kan me ook voorstellen dat je beesten dat niet heel fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
- dubbelpost, excuses -

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Het is makkelijker om een DC adapter te pakken. En dan daarna een ledje en weerstand eraan solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Je wil naast je lamp die in de avond brandt, een extra ledje toevoegen? Dat is een kwestie van je draad aftappen, weerstandje + ledje solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tomcool schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:26:
Het is makkelijker om een DC adapter te pakken. En dan daarna een ledje en weerstand eraan solderen
With ^, neem gewoon een oude telefoonlader of iets vergelijkbaars.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
tomcool schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:26:
Kijk dat is nou wat ik bedoel :P Wat de weerstand moet zijn kan ik toch gewoon online na rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja.
Je moet daarvoor wel de voedingspanning weten, en de eigenschappen van de LED (spanning, en benodigde stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

knoflo0k schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:39:
[...]

Kijk dat is nou wat ik bedoel :P Wat de weerstand moet zijn kan ik toch gewoon online na rekenen?
http://led.linear1.org/led.wiz

De gegevens die je nodig hebt:
- voedingsspanning
- doorlaatspanning van led
- doorlaatstroom van led
- aantal leds in schakeling

Voorbeeld: 5v voeding, 1.5v doorlaatspanning, 20mA doorlaatstroom, 1 led
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/led-wizard.jpg
180 ohm weerstand nodig. Let op het vermogen dat de weerstand te verwerken krijgt, als je een weerstand gebruikt die dat niet aankan, dan wordt ie warm of heet ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 22-05-2014 14:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoflo0k
Super bedankt met dit concrete voorbeeld! Op deze manier snapt iedere idioot het :>
Ik zou morgen eens langs de elektro man gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Let op de polariteit van de LED met aansluiten. Er zit een afgeplatte kant aan de LED, het pootje aan die kant is de min. Verkeerd om aansluiten kan geen kwaad, maar dan doet 'ie het niet ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:59
real[B]art schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 01:31:
Let op de polariteit van de LED met aansluiten. Er zit een afgeplatte kant aan de LED, het pootje aan die kant is de min. Verkeerd om aansluiten kan geen kwaad, maar dan doet 'ie het niet ;)
Een LED is geen perfecte diode, en vaak kunnen LED's maar een reverse spanning van 5V hebben. Daarboven zouden ze stuk kunnen gaan doordat er wel een stroom de verkeerde kant op kan gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

real[B]art schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 01:31:
Is het niet handiger om te zeggen dat het lange(re) pootje de + is en het korte(re) pootje de -?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waar die iets mist is de -

En wat mist die dan? Zie de vlakke kant en/of het korte pootje.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de zekerheid zou ik ook even na meten hoeveel volt de adapter daadwerkelijk levert en daar de juiste weerstanden op berekenen. Op redelijk veel adapters staat nl. wel een voltage geschreven, maar in de praktijk kan die een stuk hoger zijn.

Mocht je geen weerstand kunnen vinden die exact bij je bereking past, een hogere kan nooit kwaad, kies dan de eerst volgende die je wel kan vinden.

De meeste leds lijkend op die van je foto kunnen trouwens maximaal 20mA doorlaatstroom aan, maximale doorlaatspanning, da's iets anders, dat is afhankelijk van de kleur van het licht.

infrarood, laagst, ultraviolet hoogst.
Groen, blauw en wit hebben vaak een maximale spanning van ~3.2 volt, rood ~2.2.

Een led testen op z'n polariteit is trouwens vrij simpel zonder weerstand met een 3 volt knoopcel-batterijtje te doen. De interne weerstand van zo'n baterijtje is zo hoog dat het weinig kwaad kan.
(als tester op een assemblage afdeling voor benzinestation-displays ben ik ook wel leds tegen gekomen waarvoor het pootjes-verhaal niet opging.)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2014 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Raven schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:11:
[...]

Is het niet handiger om te zeggen dat het lange(re) pootje de + is en het korte(re) pootje de -?
Ik knip pootjes af, met platte kant zit je altijd goed :)
Of naar het lichaam kijken binnenin.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Jin423, het lichaam aan de binnenkant is een waardeloze indicatie, ik kan je zo een setje sturen waarbij het intern precies andersom is.
Hoe de binnenkant eruit ziet is waar de fabrikant zin in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Jim423 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:31:
[...]

Ik knip pootjes af, met platte kant zit je altijd goed :)
Of naar het lichaam kijken binnenin.
Alsof je bij elk ledje in voorraad vooraf de pootjes afknipt...Ik kan zo geen zinnige reden bedenken waarom je dat zou doen.
Pagina: 1