Inmiddels woon ik ruim 3 jaar samen met mijn vriendin in een huurhuis. Tot nu toe hebben we geen samenlevingscontract o.i.d. wat niet echt een bezwaar is aangezien we een huurhuis hebben en geen bijzondere bezittingen of verschil daarin.
In verband met partnerschapspensioen en erfenis (aangezien de bezittingen geleidelijk iets meer worden) mocht er iets gebeuren met één van de twee willen we nu toch maar eens iets gaan regelen. Dit verder ook omdat de mogelijkheid aanwezig is dat we binnenkort ons huurhuis kunnen en willen kopen.
We hebben dan dus de volgende opties:
- Samenlevingscontract
- Geregistreerd partnerschap (gratis op maandag en dinsdag)
- Trouwen (gratis op maandag en dinsdag)
- Geregistreerd partnerschap/trouwen met voorwaarden
Aangezien we nu niet echt geld over hebben voor een uitgebreide bruiloft lijkt het mij leuk die mogelijkheid tot later te bewaren en nu te gaan voor een geregistreerd partnerschap.
Nu vind ik het in principe absoluut geen probleem om me te verbinden aan mijn partner en is alles gewoon stabiel maar toch wil ik eerst graag nadenken waar ik precies voor teken.
Ik vind de volgende gegevens voor partneralimentatie:
- Maximaal 12 jaar
- Behoefte wordt gebaseerd op welvaartsniveau tijdens huwelijk
Dit vind ik toch wel voorwaarden waar ik een probleem mee heb, ik zou liever iets zien in de richting van:
- Duur maximaal 2 jaar
- Voldoende om te voorzien in minimale behoefte (bijstandsniveau?)
- Pensioen uitsluiten of opbouwende regeling voor als je op hoge leeftijd uit elkaar gaat
Nu is me niet helemaal duidelijk wat wel en niet af te spreken is in partnerschapsvoorwaarden. Als ik het goed begrijp worden ten alle tijden op het moment van een scheiding de voorwaarden beoordeeld door de rechter en als ze onredelijk zijn worden ze niet gehanteerd.
Ik wil dus bedenken of ik niet moet zeuren en gewoon zonder voorwaarden zal doen, toch maar een samenlevingsovereenkomst of dat ik parnterschapsvoorwaarden op ga stellen (die voldoen aan de wet)
Nu moet ik natuurlijk gewoon langs een notaris om dit te bespreken maar ik wil me toch graag eerst zelf inlezen, ik denk dat praktijkervaringen van mijn medetweakers daarmee kunnen helpen.
Onze situatie:
We werken 40/30 uur en verdienen netto ca. 65%/35%
Kinderwens wellicht over jaar of twee en gaat zij misschien minder werken
Vermogen en bezittingen is allemaal samen en geen probleem
In verband met partnerschapspensioen en erfenis (aangezien de bezittingen geleidelijk iets meer worden) mocht er iets gebeuren met één van de twee willen we nu toch maar eens iets gaan regelen. Dit verder ook omdat de mogelijkheid aanwezig is dat we binnenkort ons huurhuis kunnen en willen kopen.
We hebben dan dus de volgende opties:
- Samenlevingscontract
- Geregistreerd partnerschap (gratis op maandag en dinsdag)
- Trouwen (gratis op maandag en dinsdag)
- Geregistreerd partnerschap/trouwen met voorwaarden
Aangezien we nu niet echt geld over hebben voor een uitgebreide bruiloft lijkt het mij leuk die mogelijkheid tot later te bewaren en nu te gaan voor een geregistreerd partnerschap.
Nu vind ik het in principe absoluut geen probleem om me te verbinden aan mijn partner en is alles gewoon stabiel maar toch wil ik eerst graag nadenken waar ik precies voor teken.
Ik vind de volgende gegevens voor partneralimentatie:
- Maximaal 12 jaar
- Behoefte wordt gebaseerd op welvaartsniveau tijdens huwelijk
Dit vind ik toch wel voorwaarden waar ik een probleem mee heb, ik zou liever iets zien in de richting van:
- Duur maximaal 2 jaar
- Voldoende om te voorzien in minimale behoefte (bijstandsniveau?)
- Pensioen uitsluiten of opbouwende regeling voor als je op hoge leeftijd uit elkaar gaat
Nu is me niet helemaal duidelijk wat wel en niet af te spreken is in partnerschapsvoorwaarden. Als ik het goed begrijp worden ten alle tijden op het moment van een scheiding de voorwaarden beoordeeld door de rechter en als ze onredelijk zijn worden ze niet gehanteerd.
Ik wil dus bedenken of ik niet moet zeuren en gewoon zonder voorwaarden zal doen, toch maar een samenlevingsovereenkomst of dat ik parnterschapsvoorwaarden op ga stellen (die voldoen aan de wet)
Nu moet ik natuurlijk gewoon langs een notaris om dit te bespreken maar ik wil me toch graag eerst zelf inlezen, ik denk dat praktijkervaringen van mijn medetweakers daarmee kunnen helpen.
Onze situatie:
We werken 40/30 uur en verdienen netto ca. 65%/35%
Kinderwens wellicht over jaar of twee en gaat zij misschien minder werken
Vermogen en bezittingen is allemaal samen en geen probleem
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 22-05-2014 09:35 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]