Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Apparatuur bedraad:
- Netgear WNR3500L met DDWRT firmware
- 1x Apple TV
- 1x Apple TV (via Powerline)
- 1x NAS

Apparatuur draadloos:
- 1x iPad
- 2x iPhone (5s)
- 1x Macbook Pro (mid 2012)

Overigen:
- Huis uit jaren '60
- Ziggo Alles-In-Een Basis abonnement
- NAS staat 24/7 aan
- Niet alle draadloze apparaten zitten tegelijk op internet

Problemen
1. Bedraad is de snelheid goed, draadloos in de woonkamer ook. Boven is de draadloze verbinding goed (2 tot 3 blokjes (van de 3)), maar de snelheid is slecht.
2. Als ik aan het streamen ben, maakt niet uit vanaf NAS of Internet, is het heel lastig om met andere apparaten op internet te kunnen.

Wat heb ik geprobeerd en gedaan
Router verplaatsen
Dit was het eerste wat ik heb gedaan. De modem staat in de hoek van de woonkamer, hier stond de router eerst naast. De router heb ik verplaatst naar de bergkast (onder de trap, midden van het huis). Ik heb van de modem naar de router een CAT6 kabel lopen (6-7mtr). Er loopt eenzelfde kabel terug naar de Apple TV onder de TV in de woonkamer (4-5mtr). Naast de router staat de NAS, en in hetzelfde stopcontact zit een Powerline adapter die zorgt dat ik in de slaapkamer boven ook een bedrade verbinding heb (Apple TV). Dit werkt allemaal prima (bedraad). Het draadloze bereik werd iets beter, maar verder dan 1 blokje (van de 3) kwam ik niet.

DDWRT installeren
Probleem 1 was het eerste probleem. De standaard (nieuwste) firmware van Netgear gaf ons boven geen draadloos bereik. Probleem 2 was toen nog niet aan de orde. Toen heb ik de DDWRT firmware geinstalleerd via de handleiding van de website. Toen had ik boven beter bereik (als in meer balkjes), maar de snelheid viel erg tegen. Na deze firmware geinstalleerd te hebben, kwam ook probleem 2 aan de orde.

Firmware configureren
Via de Network Tools die in MacOS zijn geinstalleerd heb ik boven het een en ander gecontroleerd. Hieruit bleek dat ik het wifi kanaal beter kon aanpassen. Dit heb ik gedaan op basis van het advies wat er uit kwam (uit mijn hoofd kanaal 9). Tevens heb ik in de wiki van DDWRT het een en ander gelezen over TX values waarmee je het signaal van de antenne kon versterken. Dit heb ik gedaan, toen werd het bereik nog ietsjes beter, maar draadloos op de iPhone een stream bekijken was nog niet mogelijk.

QoS instellen
Dit heb ik gedaan puur op basis van de informatie die ik op de DDWRT wiki heb gevonden. Ik weet wat QoS is, maar heb totaal geen idee wat alle termen inhouden die in de firmware aanwezig zijn. Ik heb de basis ingesteld. Dit zorgde ervoor dat ik vervolgens helemaal geen snelheid meer had via de router, dus QoS weer uitgezet.

Mogelijke oplossingen
1. Ubee modem van Ziggo, boven op de slaapkamer de router via Powerline aansluiten en zo tweede draadloze netwerk configureren. Ik krijg geen Ubee modem van Ziggo, moet ik eerst duurder abonnement nemen
2. Nieuwe router aanschaffen, en dan eventueel de oude router boven aansluiten via Powerline.
3. Router goed instellen, maar hoe?
4. Originele firmware weer terugzetten. Dan boven geen bereik meer, dus niet wenselijk.

Wat zou jullie advies hierin zijn? Zijn er instellingen die ik kan gebruiken om Wifi boven beter te maken? Vooral probleem #2 is nu erg vervelend. Als ik bijvoorbeeld iets stream van de NAS naar de ATV, lijkt het hele netwerk plat te liggen, soms kom ik er nog door, maar dit is een vervelende situatie.

Mocht het advies zijn voor een nieuwe router, wat zijn dan de dingen waar ik rekening mee moet houden? 5GHz/2,4GHz, externe ipv interne antennes, welke prijs? Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik poorten kan forwarden naar mijn andere apparaten (XBMC, SAB, SSH etc).

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 09:59

JT

VETAK y0

Speel eens met de antenne's. Dit kan heel veel schelen. leg ze wat platter, zeg maar deels horizontaal/minder verticaal. WNDR3500 heeft zeker geen externe antennes? Anders eens 9dbi/12dbi antennes proberen.

Asus is populair maar ik heb nu in de topics hier gelezen dat een kleine maar significante hoeveelheid gebruikers het bereik abominabel vinden. Terwijl het juist vaak als erg goede routers qua bereik en snelheid gereviewed worden. Netgear heeft alleen de R7000 met externe antennes. Staat bekend om z'n goede bereik, is alleen wel 150 euro. Maar als je daar dan ook nog de antennes vervangt met 9dbi dual band exemplaren dan gaat het niet veel beter worden. Zou kunnen dat je ontvangst nog niet geweldig is en dan ligt het gewoon echt aan andere factoren dan je router. Wellicht een R7000 proberen en evt terugsturen als het niet werkt.

Ik denk dat de grootste garantie op werkend wifi op de bovenverdieping is dat je er een extra router neerzet met een vaste lijn van beneden naar boven. Levert wel weer extra gedoe en stroomverbruik op. Overigens zou het ook kunnen dat op je bovenverdieping storingsbronnen aanwezig zijn zoals een draadloze deurbel, een babyfoon (evt bij de buren) enzovoort. Allemaal apparatuur op 2,4ghz en dat kan het signaal flink storen. Je zou je internetlijn eens naar boven kunnen trekken met je router en zien of dat de oplossing is.

Je geeft aan dat bij streamen je inetconnectie in elkaar stort; is dat alleen daar waar je slecht bereik hebt of in het hele huis?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Even over probleem #2,

blijkbaar vindt je router het nogal ingewikkeld om én streaming data te routeren danwel te switchen én 'normaal' internetverkeer af te handelen.

je zou kunnen overwegen om een 'losse' switch in je huis te zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Ziggo
  |
  | (draadje)
  |
Netgear (rollen: router + wifi-accesspoint + DHCP server)
  |
  | (draadje)
  |
Switchje
  |
  | (draadjes)
  |
NAS, PC, ATV

Dan gebruik je je draadloos 'slechts' voor je iPhone, iPad etc.
Indien je lokaal gaat streamen, doet je router nagenoeg niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Witte op 22-05-2014 14:48 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Witte schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:45:
Even over probleem #2,
blijkbaar vindt je router het nogal ingewikkeld om én streaming data te routeren danwel te switchen én 'normaal' internetverkeer af te handelen.
Klopt, al is dit pas sinds opgetreden sinds de DDWRT firmware. Maar ik zal eens kijken of ik ergens nog een switch heb liggen, of een router die ik als switch kan inzetten.
JT schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:43:
Je geeft aan dat bij streamen je inetconnectie in elkaar stort; is dat alleen daar waar je slecht bereik hebt of in het hele huis?
Draadloos sowieso. Bedraad zou ik eens moeten uitproberen. Normaal als ik stream, zit ik niet boven ook te streamen ;) Nu weet ik wel dat het streamen af en toe hapert als de NAS iets aan het downloaden is, maar dat is niet heel vervelend. Maar het "botst" dan inderdaad wel ergens.
JT schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:43:
Overigens zou het ook kunnen dat op je bovenverdieping storingsbronnen aanwezig zijn zoals een draadloze deurbel, een babyfoon (evt bij de buren) enzovoort. Allemaal apparatuur op 2,4ghz en dat kan het signaal flink storen. Je zou je internetlijn eens naar boven kunnen trekken met je router en zien of dat de oplossing is.
We hebben wel een babyfoon sinds 7 maanden, dat zou best wel eens kunnen storen. Draadloze bellen zijn er ook bij de buren (bij ons dan weer niet).

Als ik besluit een nieuwe/extra router aan te schaffen die op 5GHz zendt, zou er dan geen storing moeten zijn van eventuele babyfoons/deurbellen? Onze router is inmiddels al wel ruim 5 jaar oud, en als ik er dan een kan proberen met externe antennes, kan ik daar ook nog eens mee spelen.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 09:59

JT

VETAK y0

Ok dus draadloos gaat overal verkeerd als je gaat streamen? Overigens vind ik het niet heel vreemd als je nas met volle snelheid aan het downloaden is dat streamen dan niet goed gaat ;) Dat moet je met QOS gaan spelen.

5ghz heeft geen/minder last van verstoringen (als je buren hebt met 5ghz dan enigszins). Maar inherent aan een hogere frequentie is ook dat deze minder goed is in het penetreren van dingen als betonnen muren enzo. Het zou natuurlijk kunnen dat een nieuwe dual band router op 5ghz toch beter bereik heeft dan een 5 jaar oude 2,4hz router, puur door voortschrijdende technologie. Maar van dezelfde router/bij gelijk blijvende variabelen zal 2,4ghz altijd verder komen. De R7000 schijnt overigens erg goed te zijn met 5ghz bereik. Let overigens op dat je devices 5ghz ook moeten ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 22-05-2014 18:59 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:58:
Overigens vind ik het niet heel vreemd als je nas met volle snelheid aan het downloaden is dat streamen dan niet goed gaat ;)
Klopt, maar was dit geen probleem (QoS uit), maar dat was originele firmare.

In ieder geval van het weekend nog wat geprobeerd, maar niet uitgekomen. Ik heb een online nieuwe router besteld, dan kan ik deze testen. Als het bereik niet significant beter is, kan hij altijd retour.

Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 14:01
Ik zou zeggen: post eerst eens de instellingen van je router mbt draadloos.
Ook daar zijn nog al wat dingen te tweaken, zoals kanaal, channel-breedte, signaalsterkte, beacon intervals enz

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Nieuwe router is gisteren binnen gekomen. Deze werkt prima, geeft boven een *redelijk* bereik. Maar de oude router staat nu boven en is via het stroomnet aangesloten op de router beneden. Deze is ingesteld om het bestaande wifi netwerk uit te breiden. Als ik nu van beneden naar boven loop, springt hij automatich over op de wifi van de nieuwe router (ingesteld als wifi access point). Oplossing is niet ideaal, maar door gebrek aan tijd wel de makkelijkste. Nu alleen nog een manier vinden om de hoge toon (piep) uit de adapter van de oude router te halen, maar dat is een ander verhaal ;)

Pagina: 1