• Upper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik heb even een vraag, waarbij ik het antwoord niet zo snel kan vinden, zowel niet op internet, als hier op GoT, dus hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen wat het handigst is.

Ik heb op dit moment een server draaien met Windows server 2008, met daarin een Areca 1210 Sata Raid-kaart. Hier op aangesloten heb ik 4x 1TB-schijven in Raid 5, dus in totaal 3TB capaciteit.

Deze schijven wil ik echter gaan vervangen voor 4x 4TB schijven, ook in Raid 5, zodat ik uiteindelijk 12TB aan capaciteit zal houden.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Kan ik het beste 1 voor 1 de schijven vervangen, wachten totdat de rebuild klaar is, en hierna de raid-array uitbreiden?

Of kan ik beter de data van de huidige array tijdelijk op 1 van de 4TB-schijven stallen in een andere computer, een nieuwe raid5 array bouwen met de 3 overige schijven, daarna de data hier weer op terugzetten, waarna ik de laatste schijf toevoeg aan de array?

Tips in deze zijn welkom. Overigens wil ik geen discussie omtrent het gebruik van Raid5 of Raid 6. Aangezien hier verder niet echt belangrijke data op staat, is het belangrijkste voor mij dat de data na uitval van 1 schijf nog beschikbaar blijft. In het ongelukkige geval dat er 2 schijven tegelijk uitvallen, is het vervelend, maar niet echt een ramp. Alle belangrijke data staat ook reeds op een andere plek.

[Voor 10% gewijzigd door Upper op 22-05-2014 08:32]

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Het is iets veiliger om de data te stallen en in één keer over te zetten. Met het 4x disk vervangen betekent het ook dat je data 4x een rebuild moet zien te overleven in degraded mode. Zoals je zegt is je data niet zo belangrijk, dus dat hoeft geen groot probleem te zijn dan.

Wat je wel moet weten is dat 4TB schijven veel gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van 'bad sectors' dan 1TB schijven, die een veel lagere datadichtheid hebben. Jouw Areca controller kan niet goed omgaan met bad sectors. Een schijf met een bad sector kan uit de array worden geschopt en zo kun je zonder disk failure toch een gefaalde RAID5 array krijgen.

Belangrijk is dus om dit te weten, dat je met 4TB meer last kunt krijgen van dit probleem. Maar ook belangrijk is dat je TLER-enabled hardeschijven neemt, zoals de WD40EFRX oftewel de WD Red. Deze is maar iets duurder dan de Green en zijn fysiek hetzelfde dus extreem zuinig en goede sequentiële snelheden. Ook hebben ze een jaar extra garantie (3 jaar ipv 2).

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Upper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Thnx voor je antwoord. Kopieren en kopieren is dus het devies:)

De schijven heb ik reeds aangeschaft, zie de gekoppelde items bovenin. Mocht het zo zijn dat de schijven niet goed blijken te werken in combinatie met mijn Areca-kaart, dan zal ik de Areca-kaart vervangen voor een kaart die met ZFS overweg kan. In het verleden heb ik hier wat mee getest met deze kaart, echter verloor ik iedere keer de ZFS-pool. Waarschijnlijk had dat ook met de Areca-kaart te maken, want dezelfde hardware werkt nu prima in Raid 5, terwijl passthrough er voor zorgde dat ik de pool iedere keer kwijt was.

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Hitachi doet het opzich wel goed met bad sectors, dus het kan zijn dat het meevalt.

Wel moet je weten dat je dit probleem vaak pas tegenkomt als het te laat is. Dat je aan het rebuilden bent en tijdens de rebuild gebeurt het; en dan zit je met een gefaalde array. Daarom: wees je bewust van de issues met betrouwbaarheid en maak backups van zaken die je belangrijk acht. RAID5 kan een schijnveiligheid creëren als je daar teveel op gaat vertrouwen.

Dat gezegd, je idee is opzich prima. Je kunt in de toekomst altijd nog voor ZFS kiezen. In dat geval kun je je Areca controller niet gebruiken; die is ongeschikt voor ZFS. Maar Areca is een van de betere RAID controllers die je altijd wel 2e hands weg kunt doen. Dus je plan B klinkt mij ook prima, mocht plan A toch niet bevredigend zijn op lange termijn.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee