Mijn broer gaat in augustus een woning betrekken en nou vroeg hij of ik ook kon kijken wat daar mogelijk is qua internet, TV en eventueel telefonie. Dat laatste is niet echt belangrijk overigens.
Ze hebben geen strenge eisen; als het maar gewoon goed werkt.
Als er nou kabel lag dan was de keuze makkelijk: Ziggo.
Maar die ligt er niet; dus zijn ze toegewezen aan koper of schotel.
Nou heb ik even proberen op te zoeken wat mogelijk is (eenmalige kosten nog niet meegerekend)
KPN (max. 10Mb/s, standaard is max. 50Mb/s)
- Ai1 instap: 1 (interactief) IPTV, 60 zenders. Eerste 6 maanden €35, daarna €45.
- Ai1 standaard: 2 (interactief) IPTV's, 60 zenders. Eerste 7 maanden €35, daarna €59.
- TV opnemen is €5 p/maand extra.
Digitenne
- 28 zenders. 1 ontvanger is €12.50 p/maand. 2e tv is €4 p/maand extra.
XS4ALL (max. 20/2Mb/s)
- Geen TV mogelijk.
- Internet basis: €30.50 p/maand.
- Bellen basis €5.08 p/maand. Of Mobiel = Vast €10.16 p/maand. (Ze bellen minstens zoveel naar mobiel en wordt met die 2e optie wat goedkoper).
Scarlet (max. 5Mb/s)
- TV (Digitenne achtig) €11.55. Extra TV(-ontvanger) is €8.13 p/maand extra.
- Internet: €23.34 p/maand.
- One (internet + telefonie): €30.46 p/maand.
- Family (internet+telefonie+tv): max. 30 zenders: €36.53 p/maand.
Tele2 (max. 20/1 Mb/s)
- Internet: bij 1-jarig abonnement 8 maanden €10, bij 2-jarig 12 maanden €10, daarna €23 p/maand.
(de 40Mb/s optie van €2 p/maand extra zal wel niet lukken op hun locatie)
- Internet + Bellen: bij 1-jarig abonnement 8 maanden €15, bij 2-jarig 12 maanden €15, daarna €23 p/maand.
- Internet + TV (Digitenne achtig): momenteel krijg ik op hun site een foutmelding bij dit pakket.
- Internet + Interactief TV (IPTV): 49 zenders. Bij 1-jarig abonnement 8 maanden €15, bij 2-jarig 12 maanden €15, daarna €33 p/maand. Opnemen en pauzeren kost €8 p/maand extra, 2e tv/decoder kost €5 p/maand extra.
- Alles in 1: staat gelijk aan/kost evenveel als Internet + TV.
Telfort (max. 8/2 Mb/s)
- Internet instap: €18.50 p/maand.
- Internet + Bellen: €21 (zogenaamd met max. 30 Mb/s)
- Internet + Interactief TV: 60 zenders: €33.50 p/maand.
- Alles in 1: 60 zenders: €6 p/maand.
De laatste 2 opties kunnen uitgebreid worden met 2e decoder (€4 p/maand extra) en opnemen (€5 p/maand extra)
CanalDigitaal (max. 20 MB/s)
- Internet + Bellen: €25.
- Internet + TV: 205 zenders. €42.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €54.95 p/maand.
- TV BasisHD: 212 zenders: €17.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €29.95 p/maand.
- Alles in 1: 205 zenders. €42.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €54.95 p/maand. (staat dus gelijk aan Internet + TV).
Een extra tv/decoder kost €1.50 p/maand extra. Bovenop de eenmalige kosten voor een 2e insteekkaart (€69), decoder €99 of recorder (€299).
Een heleboel opties natuurlijk maar ik heb daar hulp bij nodig.
Even wat punten waar ik over nadenk:
- Boel wordt verbouwd; er is dus momenteel geen enkele aansluiting, ook niet om te testen.
(Dus kan niet een test doen wat de daadwerkelijke snelheid is bij de woning)
EDIT: diverse sites geven aan dat ze zo'n 3KM van de centrale zitten
- Internet is niet heel belangrijk voor hen; ze wonen daar straks met z'n 2en en zijn geen zware gebruikers.
Dat ze dus de mogelijke 20 Mb/s o.i.d niet halen is dus niet zo heel erg.
Moet natuurlijk niet te erg worden.
- Je hebt 3 manieren op aan tv te komen; via koper, (versie van) Digitenne of schotel.
Via de koper loopt je internet dus langzamer zodra je gaat tv kijken. Mogelijk is 2 tv's plus internet niet of nauwelijks mogelijk.
Digitenne is spotgoedkoop (al is dat via bijv. Scarlett nog goedkoper dan Digitenne zelf); maar ik vind het zelf eigenlijk niets. EDIT: en inderdaad; wat gaat daar over een paar jaar mee gebeuren...
Schotel is erg goed; maar alle schotels, satelliet koppen, decoders, smartcards e.d. maken het wel duur tv kijken.
- Schotel aan de muur / in de tuin moeten ze maar net willen. Dat zal ik ze nog eens vragen.
Concrete vragen. Wat is hier nou slim om te doen?
Schotel van Canaldigitaal en internet/telefonie (eventueel van bijv. Telfort) zal waarschijnlijk de beste kwaliteit geven; maar ook (bijna) het duurst (minimaal €36.45 p/maand, maar met 2 tv's €37.95 p/maand plus €99 eenmalig voor 2e decoder). Plus natuurlijk de schotel aan de muur / in de tuin.
Een volledig Ai1 pakket van CanalDigitaal kost minimaal €42.95 p/maand, plus de (maandelijkse en eenmalige) kosten voor de eventuele 2e tv.
Een Ai1 pakket van KPN is veruit het duurst. Plus dat je daar IPTV hebt i.c.m. waarschijnlijk erg lage internetsnelheid wat waarschijnlijk 2 TV's plus internet tegelijkertijd haast onmogelijk maakt.
Dit probleem speelt zich overigens ook op bij Tele2 (als je je de interactieve TV optie neemt) en Telfort; beiden ook IPTV.
Plus dat je hier natuurlijk qua kabels/netwerk/apparatuur moet opletten aangezien hier alles over het netwerk(kabels) gaat.
- XS4ALL, Scarlet, Tele2: geen ervaring mee. Zijn er ook directe afraders?
Kan iemand mij helpen; of in de goede richting duwen? Wat is hier verstandig?
Ze hebben geen strenge eisen; als het maar gewoon goed werkt.
Als er nou kabel lag dan was de keuze makkelijk: Ziggo.
Maar die ligt er niet; dus zijn ze toegewezen aan koper of schotel.
Nou heb ik even proberen op te zoeken wat mogelijk is (eenmalige kosten nog niet meegerekend)
KPN (max. 10Mb/s, standaard is max. 50Mb/s)
- Ai1 instap: 1 (interactief) IPTV, 60 zenders. Eerste 6 maanden €35, daarna €45.
- Ai1 standaard: 2 (interactief) IPTV's, 60 zenders. Eerste 7 maanden €35, daarna €59.
- TV opnemen is €5 p/maand extra.
Digitenne
- 28 zenders. 1 ontvanger is €12.50 p/maand. 2e tv is €4 p/maand extra.
XS4ALL (max. 20/2Mb/s)
- Geen TV mogelijk.
- Internet basis: €30.50 p/maand.
- Bellen basis €5.08 p/maand. Of Mobiel = Vast €10.16 p/maand. (Ze bellen minstens zoveel naar mobiel en wordt met die 2e optie wat goedkoper).
Scarlet (max. 5Mb/s)
- TV (Digitenne achtig) €11.55. Extra TV(-ontvanger) is €8.13 p/maand extra.
- Internet: €23.34 p/maand.
- One (internet + telefonie): €30.46 p/maand.
- Family (internet+telefonie+tv): max. 30 zenders: €36.53 p/maand.
Tele2 (max. 20/1 Mb/s)
- Internet: bij 1-jarig abonnement 8 maanden €10, bij 2-jarig 12 maanden €10, daarna €23 p/maand.
(de 40Mb/s optie van €2 p/maand extra zal wel niet lukken op hun locatie)
- Internet + Bellen: bij 1-jarig abonnement 8 maanden €15, bij 2-jarig 12 maanden €15, daarna €23 p/maand.
- Internet + TV (Digitenne achtig): momenteel krijg ik op hun site een foutmelding bij dit pakket.
- Internet + Interactief TV (IPTV): 49 zenders. Bij 1-jarig abonnement 8 maanden €15, bij 2-jarig 12 maanden €15, daarna €33 p/maand. Opnemen en pauzeren kost €8 p/maand extra, 2e tv/decoder kost €5 p/maand extra.
- Alles in 1: staat gelijk aan/kost evenveel als Internet + TV.
Telfort (max. 8/2 Mb/s)
- Internet instap: €18.50 p/maand.
- Internet + Bellen: €21 (zogenaamd met max. 30 Mb/s)
- Internet + Interactief TV: 60 zenders: €33.50 p/maand.
- Alles in 1: 60 zenders: €6 p/maand.
De laatste 2 opties kunnen uitgebreid worden met 2e decoder (€4 p/maand extra) en opnemen (€5 p/maand extra)
CanalDigitaal (max. 20 MB/s)
- Internet + Bellen: €25.
- Internet + TV: 205 zenders. €42.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €54.95 p/maand.
- TV BasisHD: 212 zenders: €17.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €29.95 p/maand.
- Alles in 1: 205 zenders. €42.95 p/maand. Of 248 zenders, opnemen en live-tv pauzeren voor €54.95 p/maand. (staat dus gelijk aan Internet + TV).
Een extra tv/decoder kost €1.50 p/maand extra. Bovenop de eenmalige kosten voor een 2e insteekkaart (€69), decoder €99 of recorder (€299).
Een heleboel opties natuurlijk maar ik heb daar hulp bij nodig.
Even wat punten waar ik over nadenk:
- Boel wordt verbouwd; er is dus momenteel geen enkele aansluiting, ook niet om te testen.
(Dus kan niet een test doen wat de daadwerkelijke snelheid is bij de woning)
EDIT: diverse sites geven aan dat ze zo'n 3KM van de centrale zitten

- Internet is niet heel belangrijk voor hen; ze wonen daar straks met z'n 2en en zijn geen zware gebruikers.
Dat ze dus de mogelijke 20 Mb/s o.i.d niet halen is dus niet zo heel erg.
Moet natuurlijk niet te erg worden.
- Je hebt 3 manieren op aan tv te komen; via koper, (versie van) Digitenne of schotel.
Via de koper loopt je internet dus langzamer zodra je gaat tv kijken. Mogelijk is 2 tv's plus internet niet of nauwelijks mogelijk.
Digitenne is spotgoedkoop (al is dat via bijv. Scarlett nog goedkoper dan Digitenne zelf); maar ik vind het zelf eigenlijk niets. EDIT: en inderdaad; wat gaat daar over een paar jaar mee gebeuren...
Schotel is erg goed; maar alle schotels, satelliet koppen, decoders, smartcards e.d. maken het wel duur tv kijken.
- Schotel aan de muur / in de tuin moeten ze maar net willen. Dat zal ik ze nog eens vragen.
Concrete vragen. Wat is hier nou slim om te doen?
Schotel van Canaldigitaal en internet/telefonie (eventueel van bijv. Telfort) zal waarschijnlijk de beste kwaliteit geven; maar ook (bijna) het duurst (minimaal €36.45 p/maand, maar met 2 tv's €37.95 p/maand plus €99 eenmalig voor 2e decoder). Plus natuurlijk de schotel aan de muur / in de tuin.
Een volledig Ai1 pakket van CanalDigitaal kost minimaal €42.95 p/maand, plus de (maandelijkse en eenmalige) kosten voor de eventuele 2e tv.
Een Ai1 pakket van KPN is veruit het duurst. Plus dat je daar IPTV hebt i.c.m. waarschijnlijk erg lage internetsnelheid wat waarschijnlijk 2 TV's plus internet tegelijkertijd haast onmogelijk maakt.
Dit probleem speelt zich overigens ook op bij Tele2 (als je je de interactieve TV optie neemt) en Telfort; beiden ook IPTV.
Plus dat je hier natuurlijk qua kabels/netwerk/apparatuur moet opletten aangezien hier alles over het netwerk(kabels) gaat.
- XS4ALL, Scarlet, Tele2: geen ervaring mee. Zijn er ook directe afraders?
Kan iemand mij helpen; of in de goede richting duwen? Wat is hier verstandig?