SSD aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
Heren,

Om maar mee af te trappen, hardware technisch gezien heb ik twee linkertenen.
Dat gezegd hebbende.

Ik wil een SSD aan gaan schaffen, ik denk zelf aan iets van 120GB. Maar alleen bij het openen van de prijswatch raak ik al verward. 2x (naar mijn idee) dezelfde SSD maar de één met toevoeging desktop kit en de ander zonder. De ene is dan ook een tientje duurder. Wat is het verschil?

pricewatch: Samsung 840 series EVO Desktop kit 120GB
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB

Prijstechnisch vindt ik zo rond de €80 een keurig prijsje.

Wat wil ik er mee doen?

Eenvoudig, afgaande op de duizelingwekkende snelheden die bereikt worden wil ik mijn OS (Windows 7) overzetten, Photoshop CS 6 en Lightroom erop laten draaien. Kan dit zomaar?

Aangezien ik dus niet echt (echt niet!) handig ben moet ik het door de lokale computerboer in elkaar laten zetten.

Ik hoor graag jullie tips tricks en suggesties!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25
SSDs zijn hetzelfde, maar de desktop kit heeft een 2.5 -> 3.5 conversiebracket en software om je harddisk te clonen.

Verder kan je misschien de zoekfunctie bekijken, dit forum staat vol met SSD-vragen, zowat dagelijks wordt dat gevraagd en het antwoord verandert niet in 1 dag. Verder raad ik je aan een tientje meer uit te geven voor een Crucial M500 240GB ipv een Samsung 840 EVO 120GB.
Staar je vooral niet blind op nietszeggende benchmarkresultaten die je in de praktijk niet merkt, SMART waarden die door Crucial af-fabriek niet gewist worden (waardoor allerlei programma's aangeven dat je SSD defect is wat niet zo is), ga gewoon voor de drive die je betrouwbaar de meeste gigabytes voor je geld geeft. Op dit moment is dat de Crucial M500.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo'n desktopkit vind ik zelf zonde van het geld. De SSD kan prima aan twee schroefjes aan één kant gemonteerd worden. Ik heb ze zelf allemaal los liggen. In m'n notebook zit ie uiteraard wel in de houder, maar die stoot veel meer.

Ook zonde dat je het door de computerboer moet laten doen. Die zullen naar verwachting redelijk geld vragen voor het migreren van de data. Is er niemand in jouw buurt die je daarmee kan helpen? De uitdaging zit hem enkel in Windows naar de SSD verplaatsen. De montage kan iedereen die wel eens een computer van binnen gezien heeft.
Of ben je van plan een nieuwe installatie te doen?

Jou vraag over Win7 + Photoshop: Geen enkel probleem. Ik zou wel overwegen de 240/250GB-versie te kopen, dat is toch net wat comfortabeler werken, qua vrije ruimte na alle installaties.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 18:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Koop inderdaad de pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB Je huidige bracket hebben waarschijnlijk gewoon de schroefgaatje en ander leg je hem gewoon neer 8)7.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Samsung levert een prima data migration tool, waarmee je je bestaande installatie zonder problemen kan overzetten naar de SSD. Daarna kan je met de Samsung Magician de specifieke settings optimaliseren voor een SSD configuratie.
Juist voor het overzetten is het bij de desktop kit geleverde USB --> SATA adaptertje handig, Als je al zoiets hebt, kun je die €10 extra (bracket+schroefjes+USB-SATA kabeltje) uitsparen.
Ik neem aan dat je voor je data een traditionele harddisk wil gebruiken, want Photoshop en LR op een 120GB inclusief je data wordt al gauw erg krap.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 22-05-2014 00:40 ]

• Room42
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 00:38:
[...]Juist voor het overzetten is het bij de desktop kit geleverde USB --> SATA adaptertje handig[...]
Die wordt toch juist bij de notebook-kit geleverd? Bij de desktop-kit juist een gewone sata-kabel.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
http://www.samsung.com/nl.../840-evo/MZ-7TE120KW-spec
3,5" beugels met schroeven, SATA datakabel, SATA naar USB 2.0-aansluiting
Dit kan ik bevestigen, heb er vorige maand één ingebouwd in een PC van een familielid.

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
Dank voor de suggesties. Dan ga ik voor de Crucial M500.

Het inbouwen zou nog wel lukken, echter ben ik doodsbang dat er bij het overzetten van Windows iets gruwelijk mis gaat.

• Room42
  • Niet online
Ghengis schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:06:

Het inbouwen zou nog wel lukken, echter ben ik doodsbang dat er bij het overzetten van Windows iets gruwelijk mis gaat.
Simpel: Backup maken! De backup van Windows 7 is prima. Maak een Systeemherstel-image naar een externe harddisk en zorg dat je een Windows DVD bij de hand hebt, of brand deze met Windows backup.

Klik op start en typ 'backup' en je vind vanzelf de tools die je nodig hebt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:50
Of je gebruikt een image tool zoals Acronis True Image.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Of gebruik deze gratis tool: http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html

Deze heeft letterlijk de optie: MIgreer windows van HDD naar SSD. Die kan ook je windows partitie kleiner maken als je SSD kleiner is dan de HDD. Voordeel is: als het mislukt heb je alles op je HDD nog.

• Room42
  • Niet online
Maar dat is nog geen backup. ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ghengis schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:06:

Wat kan er dan gruwelijk mis gaan?

Er wordt een kopie van je HDD naar je ssd gemaakt. Als het goed is, kan je de computerr daarna opstarten van je ssd. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat het kopieren niet lukt. Maar dat is nog niet gruwelijk mis?

Gruwelijk mis is, als je alle data (vakantiekiekjes enzo) op die ene harde schijf hebt, en dat die schijf kompleet onleesbaar wordt (en je dus geen backup hebt gemaakt). Maar dat heeft verder niets met de aanschaf en migratie van windows van doen. Want die schijf kan er bijvoorbeeld over 5 minuten mee ophouden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat is zeker waar, maar met die tool schrijf je niets naar de harde schijf. Als het booten van de SSD niet lukt, gebeurt er ook niets. maar er is inderdaad niet zoiets als teveel backups.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:50
Dat is toch juist een definitie van backup... een 1:1 kopie van het origineel :P

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
Jolke schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:15:
Dat is toch juist een definitie van backup... een 1:1 kopie van het origineel :P
Nee, das de definitie van een mirror. Bij een backup worden ook vorige versies opgeslagen.. Maar goed, de term back-up wordt vaak ook gebruikt voor het aanduiden van een mirror.. net een leuk artikel over voorbij gekomen op Anandtech: Averting Disaster - A guide to computer backups

Lekker on topic van mij ook 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door analogworm op 22-05-2014 21:07 ]

Pagina: 1