Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 08:58
Beste Tweakers,

Op het moment heb ik Sonab floorstanders en center speaker staan icm met een Harman Kardon versterker.
Deze heb ik een half jaar geleden gekocht, en zeer tevreden over het geluid. (Ik kwam van een Trust Tytan 2.1 setje af)
Het appartement waar ik woon heeft schuine wanden, en het is toch iets te klein voor 2 van die joekels.
Met pijn in mijn hart heb ik besloten om ze weg te doen en voor bookshelf speakers te gaan.
Nu kan ik een setje nieuwe Tannoy Mercury F1 speakers voor 100 euro krijgen.
Deze staan op het moment naast de TV om ze een avondje te testen.
Het geluid is erg goed, helder en erg zuiver, ik mis wat lage tonen maar dit was te verwachten.
In de toekomst zal hier waarschijnlijk ook een sub bij komen te staan.

Nu heb ik nog een aantal vragen.
Scoor ik met deze Tannoy's een "best bang for buck"?
Bij het setje kan ik nog een center speaker voor 60 euro erbij overnemen, hoe groot is hier de meerwaarde van op dit moment?
En als jullie mij een sub aanraden welke zou dit dan zijn?

Graag zou ik een kleine "rustige" sub willen.
Ik woon in een monumentaal pand, en heb buren aan beide kanten en onder mij.
De onderburen horen het al als mijn vriendin en ik in het huid rond lopen, de sub is dus echt om het extra beetje laag weer te geven en zal niet gebruikt worden als sloopvergunning :P

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

PS. deze combo zal voor 80% voor films worden gebruikt en 20% voor muziek.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

MyBearTibbers schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:40:
Scoor ik met deze Tannoy's een "best bang for buck"?
100 euro voor een paar speakers is niet veel geld, dus er is weinig conurrentie. In de lagere budgetten worden veelal ook de Boston Acoustics A25, Dali Zensor 1, Argon ARG6350, et cetera. Qua sound durf ik het niet te zeggen. Maar als ze je bevallen en er voor 100 euro weinig anders te krijgen is, waarom niet?
Bij het setje kan ik nog een center speaker voor 60 euro erbij overnemen, hoe groot is hier de meerwaarde van op dit moment?
Als je aangeeft 80% films te kijken zou ik de center zeker een meerwaarde noemen, plaatsing van stemmen is in mijn beleving dan groter dan met twee speakers. Moet wel gezegd worden dat als je speakers relatief dicht op de TV staan dan wel niet ver uit elkaar dat een center dan minder snel gemist kan worden. Maar persoonlijk vind ik een center én subwoofer bij films toch echt een must. En rear speakers ook :+
En als jullie mij een sub aanraden welke zou dit dan zijn?
Hangt compleet van het budget af. Let wel dat een goede subwoofer geld kost. Voor een paar honderd euro heb je een Boston Acoustics ASW250 die qua prijs-kwaliteit behoorlijk goed is. Ook Klipsch maakt voor dit soort bedragen leuke subwoofers. Echter vind ik de ASW250 een behoorlijke bonkmachine. Nu kan ik wel zeggen dat een goed afgestelde set geen tot weinig overlast geeft, maar als je al aangeeft dat men je hoort lopen is het wellicht een heel ander verhaal (en ook lastig in te schatten vanaf achter de PC). Er zijn wel middelen om subwoofers en speakers te ontkoppelen (Subdude bijvoorbeeld) of te koppelen (spikes) om doordreunen te verminderen (welke je moet hebben hangt weer af van de ondervloer), maar dat zijn echt kleine tweaks en zorgt niet instant voor geen overlast.

Ik zou zelf voor een gesloten subwoofer gaan (leveren wat minder oemph), maar zijn wel wat rustiger. En neem vooral niet een te kleine subwoofer. Je kan beter een grote unit hebben die je wat zachter afstelt dan een kleine subwoofer die op max staat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.