Betere AMD CPU voor tripple Crossfire

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Hallo,

Ik ben gestopt met minen en wil de rig dan maar inzetten om mee te gamen.
Ik ben niet te zuinig geweest met de hardware en heb een Asrock FM2A88X Extreme 6+ als moederbord. Naar mijn idee voldoende om nog wel op voort te borduren.

Ik maak echter gebruik van een AMD A4-5300 cpu. Prima voor HTPC (en cryptominen), maar ik heb mijn twijfels deze niet de bottleneck zal gaan vormen in het complete plaatje.

Met andere woorden, is de CPU alsnog voldoende of kan ik beter wat snellers nemen als ik met 3 AMD 290 kaarten wil gamen? Dat houd dus in dat alles op MAX moet draaien en wil dan geen CPU bottleneck hebben.

Om te kijken of de CPU uberhaupt een bottleneck vormt kan ik wellicht nog een benchmark draaien, maar ik hoor dan graag waarmee ik daar achter kom :), gezien het momenteel in RIG constructie staat is het geen pretje om daar live even een spelletje op te spelen, dus vandaar een benchmark.

Verwijderd

Zal wel bottlenecken denk ik. Die cpu's zijn voor htpc's (of mining ) perfect, maar komen heel wat tekort bij zware games. Zelfs de beste fm2 processor zal bottleneck geven!

Je zult dus toch toch een nieuw mobo moeten kopen...
Vanaf 3 kaarten begon een i7 voordeel te geven op een i5 meende ik ergens gelezen te hebben, dus misschien de nieuwe devils canyon die eraan komt?

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:19
De schaling in games met 3 kaarten is erg slecht.
Daarnaast zal zelfs de snelste FM2 CPU 1 290 bottlenecken.

Mijn advies is om één R9290 en het FM2 platform te verkopen en dan een Z97 bord met devils canyon i5/i7 aan te schaffen

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:21
Ik merk dat mijn FX8350 al volgetrokken word in games als Crysis 3 en Metro2033 icm mijn 3 HD5870's op 1080p...

Wel een ander leuk iets (als je dat leuk lijkt) is dat je met een cpu + mobo die IOMMU (AMD-vi of intel vt-d) ondersteund, mbv xenserver je pc om kan toveren in 3 virtuele game machines... (leuk voor als er bijvoorbeeld vrienden over de vloer komen). In dat geval zal je wel een AMD FX8000 of intel quad met hyperthreading willen hebben om het hele zaakje van genoeg cpu power te kunnen voorzien...

Ik heb mijn hele rig weer up-and-running na de nodige hardware trammelant en zal mijn bevindingen spoedig samenvatten in een blog post.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• BLACKfm
Nou, ik heb me waterkoel onderdelen binnen (5,25" bay resevoir + pomp) en heb de boel draaiend in een computer kast.

Even wat benchmarks gedraaid, maar het lijkt alsof het in crossfire (3x) nog slechter draait dan met 1 kaart.
Afbeeldingslocatie: http://gaim.nl/files/benchmark323324.jpg

Denk dat het inderdaad tijd wordt voor een betere CPU. Ik heb niet zoveel zin om nog eens een paar honderd euro uit te geven aan een intel systeem, dus dan de vraag welke FM2 processor ik het beste kan kiezen?

De A10-7850K lijkt op dit moment wel een beetje het beste wat je kunt pakken, maar de A10-6800K is 4,1gh.

De interne graphics boeien me niet zo met 3x 290. Dus voor mij gaat het er dan meer om met welke CPU ik er het meeste uitpers, ondanks dat die wellicht alsnog een bottleneck vormt.

Edit:
Het is de 6800k maar geworden. Op de website van asrock staat de 7850 wel als mogelijke cpu in de lijst, maar FM2+ zou niet op een FM2 socket moeten passen (wel andersom). Daarbij was de 6800k een stuk goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door BLACKfm op 29-05-2014 17:03 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Een Athlon II X4 760K was ook een optie geweest, dat is een 6800K met uitgeschakelde iGPU en wat lagere kloksnelheden, maar omdat die ook te overklokken is, haal je die van de 6800K wel.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Je hebt een setup met 3x R9 290, je waterkoelt de hele boel, maar een degelijk moederbord + CPU setup is teveel gevraagd? Daarbij vraag ik me af of je de (potentiële) power van 3 R9 290 kaarten wel nodig hebt, plus het feit dat de scaling (en met name de game support) niet altijd geweldig is bij meer dan 2 kaarten in SLI of Crossfire.

Mijn advies: verkoop 1 GPU, verkoop het AMD setup en koop daarvoor een goede Intel setup, bijvoorbeeld:
- Gigabyte G1 Sniper B5
- Intel Xeon E3 1230 v3

Daarmee moet je zelfs nog geld overhouden (200-250 voor de GPU, 80-100 euro voor de mobo+cpu combo). Uiteindelijk heb je dan een zeer capabel game systeem zonder netto verlies. Een A10-6800K of A10-7850K kopen is mijn inziens geld weggooien/verkeerd besteden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Moi_in_actie schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:58:
Je hebt een setup met 3x R9 290, je waterkoelt de hele boel, maar een degelijk moederbord + CPU setup is teveel gevraagd?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
(Tri-Fire schaalt wonderbaarlijk goed) met een goede CPU......

[ Voor 26% gewijzigd door Zanac-ex op 30-05-2014 00:20 ]

• BLACKfm
De waterkoeling komt vanuit de miningrig, ik slaapte 'ernaast' en dan is zelfs de laagste fanstand nog te veel lawaai, daarom heb ik alles maar op waterkoeling gezet.
Tevens had ik plannen om de rig later te gaan gebruiken als gamesysteem.

Naar mijn inziens had ik een prima moederbord, maar mijn keuze voor FM2 blijkt een slechte inschatting, gezien daar niet de beste CPU's voor uitkomen van AMD. In het kader van de mining rig probeerde ik te schikken tussen goedkoop en goed.

De Athlon II X4 760K is trouwens nog een goed alternatief, scheelt toch weer ruim 40 euro, en die extra Mhz persen we er idd wel uit met een overclock.

Ik neem de intel adviezen even mee in het achterhoofd en hoop dat ik er met de 760K/6800K toch uit ga komen.
Ik kan wel 1 videokaart verkopen, maar het hele idee is juist dat ik 3 videokaarten wil gebruiken. Of ik daarmee een overkill setup heb boeid me niet zo, 'i won't settle for medium settings' ;).

Mocht het dan uiteindelijk toch niet gaan lukken dan zit er niks anders op dan de boel om te ruilen voor intel. Ik wil nu even roeien met de riemen die ik heb, laten we het eigenwijs noemen :).

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 30-05-2014 01:01 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Even als algemene vraag, maar met voor een monitor(en) ga je gamen? Als het slechts een enkele 1080p monitor is moet 1 R9 290 in al voldoen voor alles op ultra. Met 1440p, 3x1080p in surround of een 4K setup is het natuurlijk andere koek.

En hey, eigenwijs of niet, dat maakt mij vrij weinig uit. Ik ga ervan uit dat je gewoon de beste game ervaring wilt hebben en alhoewel de FM2 CPU's leuke dingen zijn, zijn ze wel de vreemde eend in de bijt in zo'n setup. Ter illustratie, een overzichtje van hoe verschillende CPU's het doen met een Ares II dual GPU (2x HD7970):

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Battlefield_4-test-bf4_proz_2.jpg

Een Athlon II x4 760K is vergelijkbaar met de FX-4300. Een setup met 3x R9 290 is nog heel wat zwaarder dan een Ares II, maar zelfs bij de Ares II setup is zo'n CPU een forse bottleneck. Uiteindelijk denk ik dat je met een FM2 CPU en 3x R9 290 (veel) lagere FPS gaat halen dan met een highend Intel 1150 CPU en 2x R9 290. Het komt dus neer op wat er cool uit ziet, of dat wat daadwerkelijk goed werkt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• BLACKfm
In ieder geval voor future reference kan ik bij deze nu persoonlijk beamen dat een dergelijke setup niet gaat werken.

De 760K CPU draait, maar de single en tripple GPU benchmarks zijn nog steeds nagenoeg hetzelfde hetzij het wel met de nieuwe CPU een verdubbeling van de score laat zien.

Die verdubbeling kan natuurlijk CPU wise zijn, maar gezien het met een enkele en in tri-fire precies hetzelfde haalt heeft het totaal geen nut om met een (AMD) FM2 CPU een dergelijke setup te bouwen, waar zelfs 1 290 al niet eens volledig benut kan worden.

Een spel als Watch Dogs loopt op lage settings zelfs voor geen meter (15fps schat ik) (maar net zo slecht op hoge/ultra settings, dus ergens een bottleneck). Een CPU overclock zal daar dan ook weinig verandering in brengen. Op een ander systeem met een 7950 en een 2600k loopt het 10x beter, dus dan moet in concluderen dat FM2 over het algemeen niet noemenswaardig is voor gaming.

Ik zou het bijna een driverprobleem willen noemen dat het zo slecht loopt...

Zit er toch niks anders op dan maar over te stappen op intel. Maar met een 2600k als 'modernste' systeem mag ik wel weer eens een keer overstappen.

Dat wordt even onderzoek doen naar leuke intel bordjes, eerst nog een paar weekjes wachten op het salaris (en de oude handel uitbouwen voor de verkoop :) ).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Watch_dogs is vreselijk slecht geöptimaliseerd, maar ja FM2 was niet echt geschikt als gaming platform. Het is een goed platform als je geen dGPU plaatst en je toch veel computing toepassingen hebt, maar voor zoveel videokaarten heb je een snelle cpu nodig. Zou je ook niet een Mantle test kunnen draaien voor je dit systeem afbreekt om te zien in welke mate die cpu bottleneck dan verdwijnt?

• BLACKfm
Kun je daar ergens een benchmark van downloaden? BF4 behoort niet tot mijn game collectie (als alle andere mantle games)
Pagina: 1