Startup Manager selecteren zonder toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Goedenavond allen,

Het is eindelijk zover: mijn iMac doet niet wat ik wil én Google levert niet op wat ik graag wilt. Die combinatie ben ik nog niet tegengekomen.

Anyway: het probleem. Ik wilde een Windows 7 Bootcamp installeren. Allemaal goed, installatieriedeltje gedraaid en hij start mooi op in Windows 7. Daar kom ik erachter dat mijn drivers blijkbaar niet goed geïnstalleerd zijn want mijn native resolutie herkent hij niet, ik kan geen verbinding maken met internet maar het grootste probleem: mijn draadloze (Apple) toetsenbord doet het ook niet. Ik wil dus opnieuw opstarten in Mac OS om de bootcamp opnieuw te installeren. Op het moment dat ik opnieuw opstart kan ik echter niet de Startup Manager openen (door op option te drukken) omdat mijn toetsenbord het dus niet doet.

Op een aantal sites kwam ik al tegen dat het mogelijk is om met een Apple Remote de Startup Manager te openen door op de Menu knop te drukken. Meerdere keren geprobeerd, hij deed het niet. Waarschijnlijk omdat mijn Bluetooth driver het niet doet?

Een ander toetsenbord is helaas geen oplossing want ik heb geen USB toetsenbord liggen, alleen zo'n oud ding met een rond stekkertje. Verdere oplossingen ben ik ook niet tegengekomen.

Wie kan mij helpen? Mijn dank is groot O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
heb je geen usb windows toetsenbord, dan kan je als het goed is de linker alt key gebruiken om in het bood menu te komen. Alle windows drivers staan als het goed is trouwens op de originele osx dvd.

Als je van de osx dvd boot kan je ook een opstart partitie kiezen, alleen weet ik niet of een imac automatisch van dvd opstart. Je kan ook altijd nog wat met empire EFI of iboot.

ik weet niet of het gaat werken om tijdelijk je boot.ini aan te passen om in osx op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Nee, ik heb geen USB toetsenbord, die zou ik dan moeten lenen. Tegenwoordig krijg je geen CD's meer bij Macs, dus dat is ook geen optie.
Empire EFI en iBoot ken ik niet, maar ik neem aan dat je die alleen kan installeren op Mac OS? Dat is dus ook niet mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
mijn mac komt nog uit 2010, ik weet niet hoe het tegenwoordig allemaal zit. empire efi en iboot programma's zijn boot programma's voor hackingtosh waarmee je ook opstart partities kan kiezen bij het booten van de dvd.

maar misschien is het toch het makkelijkst om een toetsenbord te lenen of bij de kringloop te kopen voor 1,50 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Haha misschien wel:) Zal morgen is kijken naar die twee programma's die je zei. In ieder geval bedankt voor je hulp.

Mocht iemand anders een goede tip hebben hou ik me wel aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Ik vind het verhaal wat onduidelijk maar als ik het goed begrijp werkt je toetsenbord helemaal niet meer al voordat er een OS wordt geladen?
Werkte het daarvoor wel in de startup manager, zo ja dan zou het moeten werken door:

imac uit (eventueel even van de stroom voor de zekerheid) keyboard uitzetten, batterijen eruit, batterijen er weer in, keyboard aanzetten terwijl de mac nog uit is, mac aanzetten en de option key (bijvoorbeeld) indrukken na het geluidje en hij zou weer gepaired moeten zijn.

Je kunt ook vanuit osx booten naar windows met de startup disk optie onder osx (en die optie wordt ook geleverd door apples software in windows, dezelfde software waar de drivers worden meegeleverd als onderdeel van het bootcamp gebeuren)

http://support.apple.com/kb/ts3273 (altijd handig)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Ja, als ik direct mijn option toets indruk gebeurt er ook gewoon niks. Ik zal die volgorde van jouw is proberen, iMac uit en toetsenbord uit heb ik wel al een keer gedaan maar batterijen nog niet.

Vanuit OS X booten naar Windows is dus nutteloos, want ik kom überhaupt niet in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Waarom kom je niet in osx dan? boot de mac direct door naar windows? Zo ja, dan kun je met de bootcamp tools in windows weer naar osx booten.
Zodra je in osx kunt komen is het misschien een idee of rEFIt te gaan gebruiken, hoef je geen gebruik te maken van de bootloader van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Zoals ik zei, heb ik het idee dat geen enkele driver of bootcamp tool is geïnstalleerd. Naast mijn toetsenbord doen ook bluetooth en wifi het niet, en heb ik zoals normaal wel het geval is geen toegang tot de Mac partitie op mijn HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ok, dus dan is het een kwestie van de bootcamp installer te draaien en de drivers te installeren, daarna kun je de startup manager vanuit windows weer naar osx laten booten (met een ander toetsenbord aangezien windows je keyboard niet schijnt te herkennen: wat wel vreemd is)
Het probleem met je toetsenbord bij het starten staat daar los van overigens, dat zou niet meer dan opnieuw pairen hoeven zijn (de windows install heeft duidelijk iets aangepast aan de efi instellingen), de batterijen verwijderen om het KB te resetten en daarna opnieuw pairen na de chime door een toets in te drukken (zoals option) zou moeten werken, zo niet dan is er misschien iets mis met je keyboard (batterijen leeg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
Hoe ik dit vroeger altijd oploste: Bluetooth toetsenbord inschakelen zodra je de iMac laat opstarten. Dan meteen de option knop indrukken. Dat lukte me eigenlijk altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Even de batterijen uit het toetsenbord halen heeft gewerkt, daarna kon ik weer gewoon in OS X opstarten. Wat het probleem met Windows was moet ik nog uitzoeken, maar daar kom ik wel uit. Bedankt allemaal!
Pagina: 1