mini-ITX build voor werk & gaming

Pagina: 1
Acties:

• BoeBoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 06:54
Hoi,

Ik wil in de nabije toekomst een volledig nieuw mini-ITX systeem in mekaar laten steken. Oorspronkelijk had ik geen ITX systeem in gedachten, maar omdat het systeem op mijn bureau komt te staan, heeft mijn vrouw heeft me overhaald om toch voor een kleinere form factor te kiezen :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan om een dual boot systeem te maken (win 8.1 & ubuntu). Verder zal de PC voornamelijk gebruikt worden voor
  1. Werk. Ik ben erg actief bezig met data analyse & programmeren. Voor de data analyse maak ik gebruik van project-R (fantastisch programma!). Dit verklaart ook de keuze van proc & geheugen (zie verder). Programmeren doe ik vooral in C++ en python.
  2. Gamen. Momenteel speel ik StarCraft II, Diablo III, WItcher 2 (ik zou graag WItcher 3 kunnen draaien met mijn nieuwe systeem, maar omdat de definitieve system requirements nog niet bekend zijn, wordt het toch een slag in het water). De games moeten zeker niet draaien op ultra settings maar high zou toch fijn zijn.

First person shooters daarentegen zijn niet aan mij besteed.
Ga je overclocken?
Neen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Oorspronkelijk had ik €800 in gedachten, maar omwille van de mini-ITX keuze heb ik mijn budget opgetrokken tot €1100.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Alle randapparatuur is aanwezig; muis, toetsenbord, printer, scherm:
#ProductPrijsSubtotaal
1LG M2280D Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Anywhere Mouse MX€ 46,04€ 46,04
1Canon Pixma MG7150 Wit€ 138,99€ 138,99
1Kyocera FS-1020D (A4, 20 ppm, USB 2.0)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,03

Het scherm gaat voor eind 2014 ook vervangen worden. Waarschijnlijk door een dual display setup ivm het comfort voor het werk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf had ik gedacht aan dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 167,50€ 167,50
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 103,50€ 103,50
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 240,89€ 240,89
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Silverstone Milo ML07€ 0,-€ 0,-
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 76,20€ 76,20
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,15€ 32,15
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 112,45€ 112,45
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 18,91€ 18,91
1Silverstone SST-ST45SF-G (450W)€ 104,63€ 104,63
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,23

Hierbij de uitleg voor de keuze van componenten:
  • Processor: eigenlijk had ik in gedachten om een AMD processor te nemen (ik heb het wel voor de underdog), maar omdat er geen mITX moederborden bestaan voor FX processors was de keuze voor intel snel gemaakt. Omdat R nogal wat processor power vraagt, ben ik niet voor een 4440/4460 gegaan maar een snellere versie.

Omdat de PC op mijn bureau komt te staan, moet hij zo stil mogelijk zijn, vandaar de keuze voor een after market koeler.
  • Geheugen: de keuze voor 16Gb komt vooral omdat R veel geheugen nodig heeft: de data objecten worden in het geheugen geladen en ik werk met grote data objecten.
  • Moederbord: ik was opzoek naar een degelijk mITX moederbord dat ook nog eens Wifi & bluetooth heeft.
  • Storage: SSD voor snelheid en 1TB voor lokale data opslag.
  • Behuizing: het moet een smalle case zien die netjes staat op mijn bureau. De case die ik de vrouw op het oog heeft is eigenlijk een Silverstone ML07, maar deze is nog niet beschikbaar. Voorlopig heb ik zijn broertje dan maar genomen, de Silverstone Raven RVZ01. Intern zijn deze kasten wel identiek.
  • Voeding: door de behuizing is de keuze van de voeding beperkt tot SFX voedingen. Ik was op zoek naar een modulaire voeding en dan kom je automatisch uit bij de (helaas dure) Silverstone SST-ST45SF-G (450W). Gelukkig heeft hij wel goede reviews (voeding review jonnyguru)
  • Videokaart: AMD heeft mijn voorkeur. De R9 280X past nog in budget. Van de Club3D RoyalQueen versie ben ik nog niet overtuigd maar ik moet me nog wat inlezen in de reviews. Alternatieven zijn altijd welkom!
  • DVD-writer: dit was de goedkoopste slim slotloading die ik kon vinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Eigenlijk had ik liever een AMD processor gehad, maarja, zonder ITX moederbord wordt dat moeilijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst zo stil mogelijk omdat de PC op mijn bureau staat. Tijdens gamen moet dat natuurlijk niet omdat er dan toch geluid is.

Wat denken jullie ervan? Waar ben ik in de fout gegaan? Wat kan er beter/goedkoper? Zou het nog nuttig zijn om een extra 120mm intake fan te plaatsen omdat het toch een kleinere case is (er zitten er reeds 2 bij de case maar er is ruimte voor een derde).

Alvast bedankt voor jullie input,
Maarten

• jurrejonker
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Zou een kleine mATX pc niks zijn? Goedkoper en meer ruimte voor latere upgrades, dan kan MoBo wat goedkoper en doe je er een pricewatch: TP-Link TL-WN851N voor wifi en een kleine bluetooth dongel. (pricewatch: Trust Bluetooth 3.0 USB Adapter)