Snelle Stille Video / Photo / Office / Gaming / Allround PC

Pagina: 1
Acties:

• behgez
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-12-2025
Mijn oude PC van 7 jaar oud is het aan het begeven en ik ben daarom aan het lezen en stoeien met het samenstellen van een nieuwe configuratie. Ik begrijp dingen van de hoed en de rand maar ben verre van een expert, dus zou graag een beroep willen doen op jullie mening en advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Adobe Premiere video bewerking en rendering (HD kwaliteit)
- Adobe Photoshop & Lightroom fotobewerking (grote RAW files)
- Adobe Soundbooth muziekbewerking (grote WAV files)
- Zware MS excel taken (spreadsheets die op mijn laptop met 8GB ram en I7 processor 10 uur nodig hebben om door te rekenen)
- Games (minder prio maar wel leuk als het systeem het aan kan)

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
- Nee, maar we blijven een Nederlander die op de prijs let ;)
- Liever richting de 1000 dan de 1500 Euro.
- Ik gebruik de PC gemiddeld een uur of 10-12 per dag, dus hij mag best een beetje comfortabel zijn. Meeste tijd is overigens benut met 'lichtere' taken (surfen, office, web development, etc.), dus ik zit niet elke dag media te bewerken. Echter, als ik een video of foto bewerk dan wil ik graag wel dat het een beetje snel is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Heb twee monitoren die ik voorlopig blijf gebruiken (twee Samsung monitoren met DVI aansluiting)
- Draadloos toetsenbord & muis
- Webcam

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de nieuwste I7 processor van Intel gekozen met bijpassen moederbord obv de z97 chipset). De processor is sneller voor dezelfde prijs en het moederbord biedt mogelijkheid voor de toekomstige snelle SSD's maar ook geheugen (wat ik heb gelezen). De I7 heb ik ook gekozen vanwege de renderingmogelijkheden (multithreading). Om te kunnen besparen en omdat ik niet elke dag video bewerk zou ik wellicht een lichtere kunnen nemen, maar als je iets koopt voor de komende 5-7 jaar heb ik liever een systeem dat iets langer futureproof is. Het 1 SSD voor windows en de programma's en 2*1TB dataschijven als werkgebied. Gebruik een Synology NAS voor definitieve opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Wat ik nog niet heb en de vragen staan onder mijn lijstje.

Ga je overklokken?
- Als ik significant verschil merk wellicht wel. Is geen must.

Dit is wat ik tot nu toe heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed € 259,-€ 259,-
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 152,25€ 152,25
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
2Hitachi Deskstar 7K1000.D, 1TB€ 58,-€ 116,-
1G.Skill TridentX F3-2133C9D-16GTX€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 955,70

Mijn vragen en missende componenten:

- Een kast: het mag gewoon een full tower zijn. Maar het liefst heb ik een stille kast (omdat ik er de hele dag naar moet 'luisteren'). Ik zie dat er tegenwoordig ook dichte kasten zijn. Wanneer kun je voor een dichte kast kiezen? Is dit beter tegen de stofnesten en de levensduur van de componenten (wat een stof trekken die ventilatoren aan....).

- Geheugen: Ik heb nu 16GB geheugen gekozen dat sneller is / zou moeten zijn (PC3-17000 (DDR3-2133)). Merk je het verschil en is het het prijsverschil waard t.o.v. bv DDR3-1600?

- Een voeding: Geen idee hoeveel ik nodig heb en wat een beetje goed / stil / energiezuinig is.

- Een fan: Idem hier. Welke is stil, en goed? Wat heb ik nodig?

- Een kaartlezer en disk. Niet zo spannend. Wellicht haal ik die wel uit mijn oude PC (voor zolang ze nog een functie hebben).

Ik hoor graag jullie mening!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost!
Voor wat betreft er nu in je systeem zitten:
CPU: Overklokken zal met deze processor niet lukken. De overklokbare Haswell refresh komt er nog aan. Die zouden volgens de berichten iets beter te overklokken zijn dan de huidige generatie, maar ik vraag me af of het nut heeft.
Moederbord: als je het overklokken laat vallen kan je H97 moederbord overwegen als je per se bij de Haswell refresh wil blijven. Ik heb nog niet de tijd genomen, reviews te lezen van de H97 borden, maar misschien dat anderen daarover een mening hebben.
GPU: kan me voorstellen dat je deze kiest ivm CUDA.
HDD: hoe het met de huidige Deskstar zit, weet ik niet, maar vrpeger werd die wel eens de Deathstar genoemd. Alternatieven die hier vaak genoemd worden zijn WD blue of de Seagate. Die zijn ook goedkoper.
RAM: je gekozen RAM heeft vrij grote vinnen wat plaatsing van een CPU koeler in de weg staat. Het liefst wil je een low profile setje zoals pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU met strakke timings en laag voltage. Verschil in snelheid merk je overigens niet als er een dedicated GPU in het systeem zit, zoals nu het geval is. Zie ook reviews: De grote Tweakers-geheugentest.

Dan wat er nog ontbreekt.
Qua voeding heeft dit systeem genoeg aan een mooie 550W voeding, allicht zelfs minder. Een gold voeding lijkt me in jouw scenario goed, aangezien de pc zo lang achtereen wordt gebruikt: pricewatch: Cooler Master VS V550S, pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt, pricewatch: Seasonic S12G 550W.

Je zegt verder een stil systeem te willen. Een case met dempend materiaal is dan een eerste keus. Wat je mooi vindt is natuurlijk persoonlijk. De pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black is een erg mooie case met zeeën van ruimte voor kabelmanagement en veel dempend materiaal. Toch is er ook veel plek voor airflow, dus je systeem zal niet oververhitten. Alternatieven zijn bijv. pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed, pricewatch: Corsair Obsidian 350D, pricewatch: Corsair Carbide 500R Black.

CPU koeler hoef je in principe niet het allerduurste model te kiezen, zeker als je niet gaat overklokken. Een "standaard" pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is meer dan zat voor een niet-overklokbaar systeem.

SSD zou ik ook al meteen in de pc zetten. Als ik het zo lees ben je bezig met grote projecten. Vanaf een SSD werken is dan erg lekker. Neem bijv een pricewatch: Crucial M500 2,5" 480GB, iets trager dan de bekende Samsung, maar wél met bescherming tegen corruptie bij stroomuitval.

Al met al ga je met deze toevoegingen wel richting de 1500 :/. Stel je dus de vraag hoe "professioneel" het videobewerken etc is. Een i5 kan dat immers ook, en maakt het al een stukje goedkoper. Of kijk naar een Xeon (i7 zonder iGPU).

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 21-05-2014 20:44 ]

• behgez
@br00ky: dank voor de feedback!

Moederbord
Als de processor idd niet kan overklokken is het moederbord wellicht overkill. De toegevoegde waarde van de meeste Z97 moederborden zijn dingen als crossfire en SLI, wat ik toch niet nodig heb. Verder zie ik behalve de netwerkchip (lekker spannend) niet veer verschillen tussen de moederborden. De H97 hebben Intel's Small Bussiness Advantage add-on wat wellicht wel weer handig kan zijn. Scheelt wel weer wat in de prijs door bv deze te nemen: http://tweakers.net/price...ga-h97-d3h/specificaties/
Ik kan alleen niet echt reviews vinden van de nieuwste moederborden. Zijn er nog noemenswaardige voors of tegens voor bepaalde merken bijvoorbeeld? Of andere zaken waar ik absoluut op moet letten (de verschillen tussen de verschillende borden zijn zo klein lijkt het).

HDD
ok, liever geen Deathstar. Ga ze vervangen. Verder ga ik er maar 1 ipv 2 nemen. 1TB puur voor werkfiles is meer dan genoeg op dit moment. Alles is toch tijdelijk om daarna op de NAS te gaan.

RAM
Dank voor de link naar de RAM test. Het lijkt met een dedicated GPU idd niet heel veel uit te maken. Ga dus mee met je voorstel voor de http://tweakers.net/price...8et3lx0ceu/specificaties/

Voeding
Inderdaad 80+ Gold norm lijkt me goed. Modulair ook. En lees dat Seasonic een goed merk is. Dit lijkt me dan een goede keuze: http://tweakers.net/price...onic-g-serie-550watt.html

Case
Tja. Geen idee. De Fractal Design spreekt me geloof ik wel aan. Ik schrik wel een beetje van het formaat van het beestje, maar de demping en de positieve reviews spreken me aan.

Koeler
Ook de voorgestelde koeler is koel. Hij schijn niet in elk systeem te passen, maar zal icm met de Fractal Design waarschijnlijk geen probleem zijn.

SSD
Was inderdaad ook de bedoeling om deze meteen toe te voegen. PCI-Express is wat ik begrijp veel sneller, maar is nog te duur. Ik wil eigenlijk alleen de programma's en windows van de SSD draaien en de werkfiles op een gewone harde schijf. De wachttijd van media bewerken zal toch met name in het bewerken zelf gaan zitten, en in mindere mate in het lezen en schrijven (terwijl snel windows of een programma opstarten wel lekker is). 250GB is meer dan genoeg op dit moment.

Met de aanpassingen wordt het deze config.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,-€ 259,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 90,50€ 90,50
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,94€ 82,94
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 120,95€ 120,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.067,15

Feedback over de samenstelling / componenten? Prijs/performance ratio?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Als je de kast (te) groot vindt, kun je nog altijd de mini versie nemen: pricewatch: Fractal Design Define Mini. Zelfde design en functionaliteit alleen in een kleinere verpakking :) Je zult dan wel je ATX moederbord moeten vervangen met een microATX variant: pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H.

Voor de rest een heel mooi systeem :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-04 20:27
Wellicht wil je toch nog de Asus Z97 moederborden overwegen vanwege een op het bord geplaatste Thunderboltheader waardoor je je pc later kunt uitbreiden met een Thunderbolt pci-insteekkaart. Bijv, de Asus Z97-A of Pro, Pro Wifi ac en de DeLuxe.....Die Z-serie is niet alleen maar voor overklokkers......

• behgez
@TheAmassama
Dank voor de tip. Ik hou het gezien de vele positieve beoordelingen nog even bij de R4.

@Sylvia
Goed punt. Ik ben alleen nog niet overtuigd dat Thunderbolt de standaard gaat worden en het heel veel toevoegt tov USB3. Voor mijn toepassingen is USB3 meer dan voldoende (lees: ik zie mijzelf niet een thunderbolt kaartje toevoegen binnen een paar jaar omdat het nodig is).
Pagina: 1