Mijn oude PC van 7 jaar oud is het aan het begeven en ik ben daarom aan het lezen en stoeien met het samenstellen van een nieuwe configuratie. Ik begrijp dingen van de hoed en de rand maar ben verre van een expert, dus zou graag een beroep willen doen op jullie mening en advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Adobe Premiere video bewerking en rendering (HD kwaliteit)
- Adobe Photoshop & Lightroom fotobewerking (grote RAW files)
- Adobe Soundbooth muziekbewerking (grote WAV files)
- Zware MS excel taken (spreadsheets die op mijn laptop met 8GB ram en I7 processor 10 uur nodig hebben om door te rekenen)
- Games (minder prio maar wel leuk als het systeem het aan kan)
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
- Nee, maar we blijven een Nederlander die op de prijs let
- Liever richting de 1000 dan de 1500 Euro.
- Ik gebruik de PC gemiddeld een uur of 10-12 per dag, dus hij mag best een beetje comfortabel zijn. Meeste tijd is overigens benut met 'lichtere' taken (surfen, office, web development, etc.), dus ik zit niet elke dag media te bewerken. Echter, als ik een video of foto bewerk dan wil ik graag wel dat het een beetje snel is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Heb twee monitoren die ik voorlopig blijf gebruiken (twee Samsung monitoren met DVI aansluiting)
- Draadloos toetsenbord & muis
- Webcam
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de nieuwste I7 processor van Intel gekozen met bijpassen moederbord obv de z97 chipset). De processor is sneller voor dezelfde prijs en het moederbord biedt mogelijkheid voor de toekomstige snelle SSD's maar ook geheugen (wat ik heb gelezen). De I7 heb ik ook gekozen vanwege de renderingmogelijkheden (multithreading). Om te kunnen besparen en omdat ik niet elke dag video bewerk zou ik wellicht een lichtere kunnen nemen, maar als je iets koopt voor de komende 5-7 jaar heb ik liever een systeem dat iets langer futureproof is. Het 1 SSD voor windows en de programma's en 2*1TB dataschijven als werkgebied. Gebruik een Synology NAS voor definitieve opslag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Wat ik nog niet heb en de vragen staan onder mijn lijstje.
Ga je overklokken?
- Als ik significant verschil merk wellicht wel. Is geen must.
Dit is wat ik tot nu toe heb:
Mijn vragen en missende componenten:
- Een kast: het mag gewoon een full tower zijn. Maar het liefst heb ik een stille kast (omdat ik er de hele dag naar moet 'luisteren'). Ik zie dat er tegenwoordig ook dichte kasten zijn. Wanneer kun je voor een dichte kast kiezen? Is dit beter tegen de stofnesten en de levensduur van de componenten (wat een stof trekken die ventilatoren aan....).
- Geheugen: Ik heb nu 16GB geheugen gekozen dat sneller is / zou moeten zijn (PC3-17000 (DDR3-2133)). Merk je het verschil en is het het prijsverschil waard t.o.v. bv DDR3-1600?
- Een voeding: Geen idee hoeveel ik nodig heb en wat een beetje goed / stil / energiezuinig is.
- Een fan: Idem hier. Welke is stil, en goed? Wat heb ik nodig?
- Een kaartlezer en disk. Niet zo spannend. Wellicht haal ik die wel uit mijn oude PC (voor zolang ze nog een functie hebben).
Ik hoor graag jullie mening!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Adobe Premiere video bewerking en rendering (HD kwaliteit)
- Adobe Photoshop & Lightroom fotobewerking (grote RAW files)
- Adobe Soundbooth muziekbewerking (grote WAV files)
- Zware MS excel taken (spreadsheets die op mijn laptop met 8GB ram en I7 processor 10 uur nodig hebben om door te rekenen)
- Games (minder prio maar wel leuk als het systeem het aan kan)
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
- Nee, maar we blijven een Nederlander die op de prijs let
- Liever richting de 1000 dan de 1500 Euro.
- Ik gebruik de PC gemiddeld een uur of 10-12 per dag, dus hij mag best een beetje comfortabel zijn. Meeste tijd is overigens benut met 'lichtere' taken (surfen, office, web development, etc.), dus ik zit niet elke dag media te bewerken. Echter, als ik een video of foto bewerk dan wil ik graag wel dat het een beetje snel is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Heb twee monitoren die ik voorlopig blijf gebruiken (twee Samsung monitoren met DVI aansluiting)
- Draadloos toetsenbord & muis
- Webcam
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de nieuwste I7 processor van Intel gekozen met bijpassen moederbord obv de z97 chipset). De processor is sneller voor dezelfde prijs en het moederbord biedt mogelijkheid voor de toekomstige snelle SSD's maar ook geheugen (wat ik heb gelezen). De I7 heb ik ook gekozen vanwege de renderingmogelijkheden (multithreading). Om te kunnen besparen en omdat ik niet elke dag video bewerk zou ik wellicht een lichtere kunnen nemen, maar als je iets koopt voor de komende 5-7 jaar heb ik liever een systeem dat iets langer futureproof is. Het 1 SSD voor windows en de programma's en 2*1TB dataschijven als werkgebied. Gebruik een Synology NAS voor definitieve opslag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Wat ik nog niet heb en de vragen staan onder mijn lijstje.
Ga je overklokken?
- Als ik significant verschil merk wellicht wel. Is geen must.
Dit is wat ik tot nu toe heb:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790 Boxed | € 259,- | € 259,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-UD5H | € 152,25 | € 152,25 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 272,95 | € 272,95 |
| 2 | Hitachi Deskstar 7K1000.D, 1TB | € 58,- | € 116,- |
| 1 | G.Skill TridentX F3-2133C9D-16GTX | € 155,50 | € 155,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 955,70 | |
Mijn vragen en missende componenten:
- Een kast: het mag gewoon een full tower zijn. Maar het liefst heb ik een stille kast (omdat ik er de hele dag naar moet 'luisteren'). Ik zie dat er tegenwoordig ook dichte kasten zijn. Wanneer kun je voor een dichte kast kiezen? Is dit beter tegen de stofnesten en de levensduur van de componenten (wat een stof trekken die ventilatoren aan....).
- Geheugen: Ik heb nu 16GB geheugen gekozen dat sneller is / zou moeten zijn (PC3-17000 (DDR3-2133)). Merk je het verschil en is het het prijsverschil waard t.o.v. bv DDR3-1600?
- Een voeding: Geen idee hoeveel ik nodig heb en wat een beetje goed / stil / energiezuinig is.
- Een fan: Idem hier. Welke is stil, en goed? Wat heb ik nodig?
- Een kaartlezer en disk. Niet zo spannend. Wellicht haal ik die wel uit mijn oude PC (voor zolang ze nog een functie hebben).
Ik hoor graag jullie mening!