Toon posts:

Koeler i5 4670k + nieuwe casefans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Had me al bevraagd in het stille pc topic, maar besloten dat ik toch zelf een topic ga maken omdat ik heel wat vragen heb. :) Het plan is om mijn pc zijn koeling te verbeteren, er beter uit laten te zien en nog stiller maken ook! Dit met zo weinig mogelijk verspild geld, zie men pc graag, maar als student kan je geen zotte kosten doen...

Dit is mijn huidige hardware:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/mm5tsl.jpg (Sorry voor slecht foto)
De kast pricewatch: Corsair Carbide Air 540 Zwart.
De linkse en 2 bovenste zijn de stockfans (corsair a1425l12s-2), de achterste is een outtake. Al de rest intake.
De 2 voorste zijn deze pricewatch: BitFenix Spectre Pro PWM zwart, 140mm, maar dan in het wit.

Nu komen de vragen:

1) Heb ik voordeel aan de 2 extra fans bovenin? Zo ja, wat is het beste in of uit, hoor overal andere dingen?

2) Ik wil wat oranje accenten (zoals moederbord) in de casefans brengen, de linkse en de 2 rechtse zou ik dan vervangen (bovenste zie je toch niet). Kent er iemand goede oranje fans? Wat ik al vond:
Met leds Aerocool Air Force Orange pricewatch kent hem niet direct dus afbeelding
Iets subtieler zijn deze alpenfohn wing boost orange idem afbeelding
of pricewatch: Cougar Vortex HDB 140, 140mm
Presteren deze al puur prestatie/geluid goed?

3) Ook ga ik er een i5 4670k inzetten (nu ff een pentium erin 8) ). Deze wil ik ook goed koelen en ook liefst wat oranje, maar deze kan ik in België bijna niet vinden: pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme. Ook wat duur, dus zoek ik naar alternatieven.
Paar mogelijkheden waar ik eventueel oranje fans opzet (zelfde als casefans?):
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! SHADOW ROCK 2€ 37,90€ 37,90
1be quiet! Shadow Rock Slim€ 29,99€ 29,99
1Scythe Ashura Shadow€ 37,50€ 37,50
1Scythe Kotetsu€ 27,50€ 27,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Scythe Ninja 3 Rev. B€ 35,30€ 35,30
1Thermalright HR-02€ 26,50€ 26,50
1Thermalright True Spirit 140€ 34,99€ 34,99
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,51€ 36,51
1Thermaltake Alpenföhn Brocken (de 2 ook maar staat niet in pricewatch)€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,59

Welke zou hiervan het beste koelen? Als hij goedkoop genoeg is kan ik er oranje fans opzetten. Als hij wat duurder is en heel goed koelt en in het zwart bijvoorbeeld, mogen de standaard fans erop blijven.
Andere mogelijkheden?
Moet niet de beste koeler ooit zijn, maar wil toch mooi kunnen overklokken ;)

Iedereen alvast bedankt voor eventuele hulp, zeker diegenen die gans de lange post hebben doorgelezen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:54
Ik heb zelf deze op mijn i5 zitten. Doet het goed. Ook met OC zijn de temps niet het probleem. :)

pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O ja ook populair modelletje, maar er zijn er geen betere rond die prijs? De grootte maakt niets uit...
(Koeler mag tot 17cm hoog zijn volgens corsair, 20cm gaat ook volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

nee voor die prijs is echt niets beter, zie ook de roundup op HWi. Als fan raad ik je overigens de volgende aan: pricewatch: Xigmatek XLF-F1253 LED Fan 120mm

dat ziet er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LtVPneYznuzLzSBrQeWcW0gM/medium.jpg

en is mits fancontrolled zowel stil als krachtig (fancontroll kan je mobo)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niks uit het lijstje ook? Mag ietsje meer zijn ook he...

Die fans zijn niet meer verkrijgbaar, neem aan dat deze even goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

cpu koeler: lees even deze review door en maak je keuze ;)

http://nl.hardware.info/r...gstest-koel-stil-of-beide

Fan: Nee die is 14cm, je hebt 12 nodig. Even highflow bellen en vragen of ze de 12 willen bestellen voor je ;) Ebay heeft ze ook wel geloof ik. * let even of het formaat fan, die je eerder hebt geselecteerd zijn ook 14cm, of heb je dat nbodig? Stock is altijd 12cm..

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 21-05-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, ik ben niet gewend dat de 412S het zo goed doet, normaal wordt dat ding gezien als een soort dure Gelid.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de Thermalright Macho, die houdt mijn 1100T heerlijk koel en stil. De True Spirt 140 zou zelfs wat beter zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is toch 14cm: pricewatch: Xigmatek XLF-F1453 LED Fan 140mm, 140mm?

Tja vindt ook veel wisselende reviews over de 412s (of elke andere koeler), in de ene review doet hij het goed, in de andere slecht. Na een tijdje weet je niet meer wie gelijk heeft...
Vandaar dat ik het hier vraag, de ultieme bron! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ah, ik zie nu dat je 14cm fans nodig hebt, sorry, je hebt gelijk ;) Ja die xigmatek fans zijn meer dan prima, maar die Cougar ook hoor. Qua koeler: Uiteindelijk zit je met een mugen, shadowrock 2 en de true's wel goed, maar die true's komen zonder fan! Houd daar dus rekening mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:54
Ik heb zowel de 412S als de Tranquillo rev2. Beide gebruikt op de FX-8350. De 412S deed het daar beter op. Nu mijn i5 mijn gamesysteem is, is de Tranquillo naar de AMD gegaan. Beide geven goede temps en het verschil is 1-4 graden. (Maar de 412S is stiller)

[ Voor 5% gewijzigd door chaoscontrol op 21-05-2014 19:20 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de casefans ga ik toch deze nemen:Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolinguk.co.uk/images/product_images/large/79/aerocool-air-force-led-fan-orange-120mm-luaf-054-44500-1.jpg
De aerocool air force orange edition (140mm) is qua specs en uitzicht vergelijkbaar met de xigmateks, maar wel verkrijgbaar bij alternate België. Daar kan ik afhalen en verzendingskosten besparen...

Voor de cpu koeler zelf nog veel twijfel. Qua looks meer geneigd naar deze 2 jongens:
pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2
pricewatch: Scythe Ashura Shadow
Is er eentje beter of zijn ze sterk gelijkaardig?

Een geniaal alternatief mag altijd :)

EDIT: Oh ja en het advies over de plaatsing/aantal van de casefans (zie startpost)?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

2x rechtsboven eruit

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan wordt dit het:
-cpu:
pricewatch: Scythe Ashura Shadow
-case:
3*airforce orange edition die er zo uitzien (de verticale posities 2 in 1 uit)
2*de stock fans in horizontale positie naar buiten blazend

Heel wat testresultaten doorgelezen en de ashura koelt beter dan de shadow rock. Hij is ook prachtig om te zien en niet luidruchtig. Dat wordt mooi! :9~

Iedereen bedankt voor de info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Tja, hier wordt zoveel over gezegd. Zelf proberen wat in je situatie goed werkt is toch het beste. Op zich een prima verhaal dat je hier aanhaalt en het is altijd goed om hierover te lezen, maar de conclusies zijn best tegenstrijdig. Als eerste zeggen ze dat warme lucht uit je kast blazen effectiever is dan koele lucht erin. OK, dat lees je heel veel, is ook mijn eigen ervaring en gaat niet tegen natuurwetten in. Maar vervolgens beweren ze dat de eerste fan die je in een kast zou moeten plaatsen de side intake is. Dat zou beide waar kunnen zijn op voorwaarde dat je minimaal 2 fans plaatst, maar dat zeggen ze niet.

In principe wil je wel in iedere situatie een goede airflow, of dat nu de kast in of uit is, zonder dat fans elkaar tegenwerken. Dus dan wil je inderdaad geen fan bovenin de kast die "concurreert" met de CPU koeler door te ver naar voren te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja gewoon proberen dan. Ik ga toch fans over hebben...
Als ik ze op lage snelheden zet kunnen ze niet veel mis doen en wordt eventuele warme lucht toch verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan bij vriend waarschijnlijk zeer goedkoop een corsair h80i verkrijgen. Deze lijkt me niet mis, maar schijnt vrij luid te zijn, de fans dan.
Wat is een goed alternatief voor de standaard fans?
Hoor veel goeds over de gentle typhoons... Zijn deze te traag pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm?
Misschien deze pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120mm High-RPM 3000RPM, 120mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ik zou als je veel oc'ed zeker voor 2000rpm gaan of 1450rpm typhoons, heelijke fans (300 is too much, en herrie ook, want het startvoltage is best hoog (minimaal 1300rpm). Mocht je niet veel gaan overklokken en wil je een stil systeem, dan zou ik voor de 800 gaan. Maar scythe is zeker niet de enige hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die standaardfans blijken toch moeilijk te overtreffen (4mm static pressure) en qua geluid best stil!
YouTube: Corsair H100i Fan Test[SP120L] (vergelijking met allerhande fans qua geluid, ook de gentle typhoons)

Ga ze toch gebruiken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou zeker niet van die test uitgaan, in dit geval gaat het er om hoeveel geluid het maakt als ie gemonteerd zit op de radiator. Je kan uiteraard later nog andere fans kiezen, probeer eerst maar uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:47
Ventilatoren maken geluid.
Als je de pc stiller wil maken, moet je er dus gewoon een paar ventilatoren uit gooien.
Met twee (langzaam draaiende) casefans is het systeem toch ook nog wel fatsoenlijk te koelen?
Overklokken heeft toch geen nut bij Hasswell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 23:45:
Die standaardfans blijken toch moeilijk te overtreffen (4mm static pressure) en qua geluid best stil!
YouTube: Corsair H100i Fan Test[SP120L] (vergelijking met allerhande fans qua geluid, ook de gentle typhoons)

Ga ze toch gebruiken denk ik :)
Als die Corsair SP120L op 1300 toeren zo stil is eet ik mijn schoen op, heb deze dingen zelf op mijn H80i zitten en alles boven de 500 RPM (waar ze trouwens wel een bak lucht verplaatsen) hoor je zeer duidelijk en 2000RPM is een C130 die overvliegt, alleen blijft dit geluid wel hangen O-)

Geeft me direct ook twijfels over de rest van die test, maar met een fancontroller en onder de 600RPM is vrijwel alles wel stil genoeg.

Maar op een radiator klinken ze ook anders, iets raars qua bijgeluid komt er dan bij, en in de laatste test is de Sp120L op 2800 RPM te horen en zo klinkt dat ding als ie op een radiator op 1500 RPM draait, pas dus op...

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 03-06-2014 20:25 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem hier juist bij mij ondertussen (moet wel nog monteren). Vindt het geluid heel erg meevallen zo los op de radiator (zeker voor de 2800rpm zonder fancontroller), in de kast komt er door resonantie nog wat bij, maar wordt stil genoeg. Hoop ik :)
Pagina: 1