kunnen frequenties draadloze randapparatuur elkaar storen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 19:44
HoiHoi,

Vrij nieuw hier in de forums en natuurlijk meteen een vraag!

Ik heb een draadloos Rapoo E9080 toetsenbord werkend op 2.4G en een Logitech Performance MX (8 jaar oude versie, oudere versie dan in de link dus!) welke ook op 2.4G werkt. Het toetsenbord is vrij nieuw en werkt super lekker, maar kan het zo zijn dat beide apparaten elkaar 'storen' omdat ze op dezelfde frequenties werken?

Ik ben van plan om mijn vertrouwde muis te gaan vervangen (batterij gaat niet lang genoeg meer mee) en wil hier dus rekening mee houden aangezien mijn muis af en toe niet reageert (hoe verder weg van het toetsenbord, des te beter hij werkt).

Nu was mijn oog gevallen op de nieuwe versie van de Performance MX, maar zie dat ook deze muis op 2.4G werkt. Een andere muis, de Rapoo Wireless Laser Mouse 7800P werkt op 5G. Dat zou dan betekenen dat er geen storing zou plaatsvinden als ik dit dus goed heb begrepen.

Kan iemand mij hiermee helpen/uitsluitsel over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Alle 2.4Ghz devices storen elkaar, al zal dit bij muizen/toetsenborden wat minder zijn als bijv telefoons of laptops.

Als je nu aan een 5Ghz muis begint heb je het nu (mogelijk) storingsvrij, echter stapt de WiFi standaard langzaam over op 5Ghz.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Antwoord is heel simpel: Ja. Alles wat op dezelfde frequentie werkt stoort elkaar, ongeacht of het een router, magnetron, babyfoon, laptop of muis is.

De vraag is of je dit zal merken. Ik denk dat voor een muis of een toetsenbord het geen probleem zal vormen, aangezien er niet veel bandbreedte vereist is.

Je hebt spectrum analyzers die precies kunnen zien welke signalen er zijn binnen een bepaald spectrum. Aan de hand hiervan kan je storing uitlezen. Zo zou je kunnen kijken of het 2,4GHz spectrum erg druk is bij jouw in de buurt.

Bedraad is uiteindelijk altijd beter. De vraag is of draadloos goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
Wawie, wat een snelle antwoorden! Wel duidelijk verhaal, is mijn eigen idee dus toch goed geweest. Hoe zit het dan met bluetooth? Werkt dat beter naast een gewoon 2.4G signaal als je ook van plan bent meerdere apparaten via bluetooth te koppelen? (telefoon etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
Bluetooth zit volgens Wikipedia ook in de 2.4 GHz band, maar de precieze plek in het spectrum kan ook nog verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
Maar dat zou dus betekenen dat bijvoorbeeld meerdere telefoon aan een PC koppelen via BT ook elkaar kan storen? Dat heb ik echter nog nooit gemerkt? Of valt dat gewoon minder op dan bij een muis bijvoorbeeld?

Wat is dan het voordeel voor 'gewoon' draadloos tegenover bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:39

Maestro

It's just completely whack!

Kort antwoord op je laatste vraag: Geen. Misschien dat de prijs wat lager zal liggen.

Vergelijk het even met talen: Je smartphone, pc, laptop spreken allemaal 'Bluetooth'. Een standaard, dus alles is met elkaar te verbinden. Als jij een 'gewoon' draadloos toetsenbord neemt, spreekt dat b.w.v.s. een oud-Russisch dialect waar alleen de bijbehorende ontvanger wat mee kan.

Maak je niet teveel zorgen over storingen. Bijna alles wat je thuis draadloos gebruikt, werkt op 2,4GHz. En bij de buren is dat niet anders. Apparatuur zal altijd op elkaar storen, maar heeft ook technieken aan boord om dat te voorkomen. Bijvoorbeeld op het moment dat er storing optreedt, wordt er gezocht en overgestapt naar een 'schoner' stukje ruimte, een ander kanaal. Zo kan het bijvoorbeeld dat je toetsenbord op 2,467525Ghz draait en je muis er 'vlak' naast, op 2,468000Ghz. Nou, daar kunnen nog wel een paar apparaten tussen, omdat een keyboard of muis weinig bandbreedte nodig heeft.
Qua BT: Apparaten die met dezelde 'master' verbonden zijn, zullen elkaar niet mogen storen omdat de 'master' alles coordineert. Een combi van BT toetsenbord en PC en daarnaast smartphone met BT headset zouden elkaar wel kunnen storen, maar dat wordt binnen een paar 100ms opgelost door bovenstaand verhaal.
De grootste ellende is WiFi. Dat vreet nogal grote blokken bandbreedte op. En meestal heb je er meerdere in de buurt. De overige apparatuur moet daar vaak maar een plekje tussen zien te vinden, maar dat gaat in de praktijk vrij aardig.

TLDR; Als je met legale apparatuur werkt en je WLAN router niet direct naast je muis of toetsenbord legt, is storing eigenlijk jouw probleem niet. Als je er toch last van krijgt, is het apparaat niet 'conform' en wordt het gewoon een gevalletje garantie.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
Helder, bedankt voor jullie antwoorden!
Pagina: 1