Volt-Amperage-Wattage en de efficiëntie van de voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 12:55

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig met een low power computer voor de wat oudere spellen. Hiervoor heb ik een Aaeeon Industrie PC, deze kan werken tussen 9 en 30 volt. Met een 19 volt voeding verbruikt hij aan de 230 volt kant 55 watt piek full stressed.

Als ik nu een voeding gebruik die een hogere voltage heeft heb ik minder amperage nodig. Logisch watt blijft gelijk. Aan de 230 volt valt de wattage iets hoger omdat de efficiëntie geen 100% is. Dus b.v. met 87% efficiëntie zou dit betekenen dat de PC zelf maar 48 watt zou gebruiken (55/100*87). Klopt dit? Dat zou dan betekenen dat als ik maar een 70% efficiëntie voeding heb de PC zelf maar 38,5 watt zou gebruiken. Wat wederom zou betekenen dat als ik deze 70% voeding zou vervangen door een 87% versie mijn gebruik op de 230 kant 44 watt zou zijn, dus een winst van 11 watt. (jaja is miereneuken...:+ ) klopt hier mijn redenering?

En hoe kan ik de efficiëntie van een voeding meten? True RMS meter voor de voeding en dan een Amperage meeting erachter? Of gewoon tig voedingen aansluiten en met een True RMS tester meten en kijken welke lager uitvalt? Of kan ik op de CosPhi van mijn TrueRMS meter vertrouwen. (ik heb de Voltcraft Energy Logger 4000)

Heb gemerkt toen ik de voeding van mijn PC vervangen heb (simpele ATX voeding 350 watt door 550watt enermax 87Pro+) dan mijn wattage aan de 230 kan met c.a. 20 watt gedaald is. Wat me ook opgevallen is dat als ik meerdere apparaten van dezelfde voltage (zeg maar 12 volt) op 1 voeding aansluit ook het verbruik daalt, wat logisch is omdat elke voeding zelf energie verbruikt.

Momenteel heb ik op deze machine een laptop voeding 19v, weet alleen even niet of het 65 watt of meer is, maar ik ga er van uit dat het een simpele 65w voeding is.

Is er eventueel een andere mogelijkheid om van 230 volt wisselspanning een 24v gelijkspanning te maken? Ik heb een keer hier in het forum iets gelezen dat er een andere soort voeding voor gebruikt word. Voordeel is dat ik maar een voltage nodig heb en dat kan variëren tussen de 9 en 30 volt.

/edit: Moet er waarschijnlijk nog vertellen dat er een andere videokaart in moet komen omdat de intel GMA945 toch wat te slap is. Dus zal er iets van 30 watt bij komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Roman op 21-05-2014 16:54 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet dat die Voltcraft een populair ding is, is ook het meest toegankelijke middel voor de gemiddelde consument, maar ik weet niet of er ooit iemand serieus onderzoek naar heeft gedaan of die opgegeven nauwkeurigheid überhaupt klopt. Maar denk niet dat dat ver van de waarheid zit.

Maar om van netspanning gelijkspanning te maken kun je op twee manieren doen: lineaire of switchmode voedingen. Als efficientie je doelstelling is dan is lineair geen optie. Het probleem bij het meten van rendement is dat die niet constant is maar afhankelijk van de belasting. Tussen rendement en uitgangsspanning is geen relatie, dat is echt afhankelijk van de kwaliteit van de voeding. Wat in de techniek word gebruikt bij het meten van voedingen zijn DC programmable loads, maar voor een lichte (300W) ben je zo 1500 euro kwijt. Denk niet dat dat is wat je zoekt. Omdat de verliezen worden omgezet in warmte kun je ook een redelijke indicatie met een warmtebeeldcamera, maar veel goedkoper is dat niet. Als je weerstanden hebt liggen kun je proberen om verschillende belastingen aan de DC-kant te hangen en dat vergelijken met de AC-kant. Bij het gebruik van redelijke meetapparatuur zou je ook een redelijke indicatie moeten hebben.

Enige tip die ik je wel wil geven bij apparaten met een groot spanningsbereik op de ingang is dat je beter zo laag mogelijk tegen die grens aan wil zitten als efficiëntie je doelstelling is. Een hoog spanningsingangsbereik betekent power management op dat ding en de verliezen zijn vaak kleiner als de spanningsval niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Heb je dit toevallig al gelezen: mux' blog: 8.5W core i3-systeem: het bewijs!
Mux heeft een Voltcraft 3500 gebruikt om zijn metingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat topic heb ik idd gezien, maar gaat uiteraard ver, te ver voor mij.

En die 8.5 watt is min of meer idle en niet stressed bij een spel o.i.d. Ik wil juist dat het redelijk zuinig is met zo min mogelijk stroom verbruik.

Zit eraan te denken om ook de monitor en speakers door de PC voeding te laten werken. Zelfde idee wat Apple deed met de Powermac G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Hij behandeld twee onderdelen: Het moederbord zelf zuinig maken, dat ga jij dan niet doen.
En er is ook een heel stuk waar hij verschillende voedingen test, en zuiniger maakt. Dat zou jij wel willen lijkt mij.
De power factor correction bijvoorbeeld, is in princiepe niet nodig (het is wel netjes) en verbruikt ook een hoeveelheid stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Okee.. Zal ik eens doorlezen.

Pagina: 1