Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkope laptop dilemma - ChromeOS of W8.1

Pagina: 1
Acties:

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Ik zit met een klein dilemma:

Ik wil voor mijn master fase toch een laptop kopen.
Echter, ik zal deze buiten college of groepsopdrachten nauwelijks gaan gebruiken.

Ik vraag me daarom serieus af of ik niet voor een mooie Chromebook moet gaan.

Het budget strekt ongeveer tot 450 euro. Daarvoor krijg ik óf een brakke W8 laptop, met waarschijnlijk slecht scherm en korte accuduur, óf een mooie ChromeOS laptop, met hopelijk lange accuduur, en redelijke performance.

Wat ik wil doen:
- Documenten schrijven, Powerpoints maken en standaard Excel zaakjes. Zou ook via Drive moeten kunnen.
- Af en toe een film kijken. Een goed scherm zou fijn zijn.
- Een browserspelletje (Ik weet niet of browsergames eigenlijk OS dependent zijn, zou bijvoorbeeld Battlefield Heroes ook op een Chromebook draaien?)
- Veel browsen.

Liefst natuurlijk zo licht mogelijk, en belangrijk (!) stil.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Bananendoos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-11 12:14
Een chromebook is zeker een mooie optie, bij mij in de familie is er ook 1 en ze kunnen er bijna alles mee, het voordeel van een chromebook is ook dat je vanuit de play store een game kan downloaden volgens mij. Voor wat je zegt wat je ermee wil gaan doen is een chromebook ideaal, alleen een film kijken en een browserspelletje kan een probleem vormen maar daar heb je wel een fijn en licht laptopje voor terug :)

Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe degelijk is de tekstverwerker op Chrome? Ik heb er geen ervaring mee, heb zelf m'n masterthesis in OpenOffice.org gemaakt, en dat kon alles wat ik wou. Wel gedurende de maanden een lijst bijgehouden met dingen die achteraf nog handmatig aangepast moesten worden (o.a. sommige bronvermeldingen), en met die lijst had ik in 2 uurtjes het definitieve document.

Verwijderd

Battlefield is toch geen browser game?

Schermen in Chromebooks zijn trouwens ook vaak niet zo goed.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 17:12 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:02:
Battlefield is toch geen browser game?
Battlefield Heroes wordt wel gelaunched vanuit een browser, maar ik ben er redelijk zeker van dat dat niet gaat werken. Dat draait toch enkel op Windows, of vergis ik mij?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
denk dat windows vooralsnog toch flexibeler is. Mooie modellen vind je in dit topic:

[LBBG] Budgetlaptop juni 2014

• Bananendoos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-11 12:14
RemcoDelft schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:51:
Hoe degelijk is de tekstverwerker op Chrome? Ik heb er geen ervaring mee, heb zelf m'n masterthesis in OpenOffice.org gemaakt, en dat kon alles wat ik wou. Wel gedurende de maanden een lijst bijgehouden met dingen die achteraf nog handmatig aangepast moesten worden (o.a. sommige bronvermeldingen), en met die lijst had ik in 2 uurtjes het definitieve document.
Tekstverwerker op Chrome is gewoon Google Drive, degelijk en zo ver ik weet komt hij heel erg overeen met word

Windows is natuurlijk wel flexibeler dan Chrome, ik zou hem daarom eigenlijk alleen aanraden als je een laptop alleen koopt voor bestanden en powerpoints te maken met wat internet, wat in grote lijnen jouw doel is (Toch?). Stel je wilt er meer mee dan is hij niet ideaal, voor school wel.

Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Bananendoos schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:29:
[...]

Tekstverwerker op Chrome is gewoon Google Drive, degelijk en zo ver ik weet komt hij heel erg overeen met word

Windows is natuurlijk wel flexibeler dan Chrome, ik zou hem daarom eigenlijk alleen aanraden als je een laptop alleen koopt voor bestanden en powerpoints te maken met wat internet, wat in grote lijnen jouw doel is (Toch?). Stel je wilt er meer mee dan is hij niet ideaal, voor school wel.
Tja ik ben het met je eens dat de samsung chromebook 2 met een full hd scherm voor 399 zeker wel verleidelijk is. Je vindt geen full hd windows model voor hetzelfde geld...

Het dichtstbij komt de lenovo z50 met € 499, maar die is aanzienlijk groter met 15,6 inch.

Dus ja, met dit budget kun je waarschijnlijk het beste gaan voor de samsung chromebook 2, eventueel met Linux ipv chrome.

[ Voor 13% gewijzigd door Kasj op 21-05-2014 20:06 ]

• -Roy-
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11 11:50
Voor het schrijven van een groot document, waarbij uitlijning en opmaak belangrijk zijn, zou ik persoonlijk nooit kiezen voor Google Drive. Je hebt echter wel alternatieven, zoals bijvoorbeeld: https://www.sharelatex.com/. Hiermee kun je ook hele mooie documenten maken (al zul je de manier van werken wel eerst onder de knie moeten krijgen).

Verder heb ik geen ervaring met Chromebooks, dus daar kan ik niet mee helpen.

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 17:00
Ik heb even een chromebook gekocht, omdat ik al lang zat te twijfelen of het iets zou zijn voor mij. Maar als dit de norm is dan gaat ie weer retour. Beeldkwaliteit is vreselijk en snelheid valt me ook tegen.
Maar een tekstverwerkertje voor je in je binnenzak is het weer wel.

Ik heb m'n beslissing iig gemaakt en ga voor windows

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
superfunki schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:54:
Ik heb even een chromebook gekocht, omdat ik al lang zat te twijfelen of het iets zou zijn voor mij. Maar als dit de norm is dan gaat ie weer retour. Beeldkwaliteit is vreselijk en snelheid valt me ook tegen.
Maar een tekstverwerkertje voor je in je binnenzak is het weer wel.

Ik heb m'n beslissing iig gemaakt en ga voor windows
Maar is de beeldkwaliteit van goedkope Windows laptops niet precies hetzelfde?
Zou ik mogen vragen wat voor Chromebook je hebt gekozen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 17:00
Jeroenneman schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:32:
[...]

Maar is de beeldkwaliteit van goedkope Windows laptops niet precies hetzelfde?
Zou ik mogen vragen wat voor Chromebook je hebt gekozen?
Ik heb een Samsung XE 303c12 gekocht. En daar zit evengoed een 1366x768 scherm in, 11,6 inch. Hiervoor had ik een HP met dezelfde resolutie, maar een veel beter beeld. Nu snap ik dat je dat niet zomaar 1:1 kunt vergelijken, maar ik moet echt mń best doen om dingen goed te zien, en dat had ik niet verwacht.

Nogmaals, voor een tikmachientje is het prima, maar als je er net iets meer mee wilt lijkt me dat je even goed moet testen of het bij je past

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 07:26
Zou een windows tablet dan niet beter zijn bijvoorbeeld de windows pipo w1 deze is 300 euro en heeft full hd en pipo is een degelijk (chinees) merk!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
blauwester schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 01:38:
Zou een windows tablet dan niet beter zijn bijvoorbeeld de windows pipo w1 deze is 300 euro en heeft full hd en pipo is een degelijk (chinees) merk!
Die is helaas maar 10,1 inch en 300 euro voor een Chinees merk vind ik toch best veel.

Verwijderd

En 2e hands?
Ten voorbeeld:
Ik heb in een "hoognood" voor 250€ op samenkopen.net bij uiteindelijk estunt.nl(er zijn er nog wat te koop) een ~4 jaar oude, 2.5/3uur op accu levende, zakelijke 14 inch met aluminium stijve/stootvaste behuizing, met vloeistof tolererend toetsenbord HP8440p Elitebook laptop gekocht(als ik kijk in de S.M.A.R.T gegevens van de HD heeft deze laptop totaal ~3/4 jaar aan gestaan)
Intel i5, met 3GB en Intel basic VGA(HD3000 o.d, ja, counter strike 1.6 draait prima), en het scherm is redelijk.(maar wil je gamen zou ik toch wat op schalen in hardware=prijs, net genoeg is uiteindelijk net te weinig capaciteit, zal je net zien, al zijn er een hoop leuke indie games op Steam o.d die relatief weinig vereisen en geen drol kosten tegenwoordig)

In mijn geval heb ik er zelf er een veel te snelle SSD(SATA3) schijf er in gezet die ik nog had liggen.(Laptop is SATA2). maar & laptop is daardoor still :)
Via eBay voor ~10€ uit china een bay gekocht zodat de oude hardeschijf op de plek van de DVD-Brander kon(gebruik ik niet) http://www.ebay.com/usr/nimitz**?_trksid=p2047675.l2559, linux(Ubuntu) op de SSD geknikkerd. en het volstaat prima(Het RAM geheugen is wel wat aan de magere kant als windows er boven op actief is in virtualbox, maar hoeveel mensen draaien er nou windows 7 op linux of andersom)
Als je bereid bent om met Linux(= chrome OS ook) te werken volstaat 2GB RAM eigenlijk al in in de algemene toepassingen xD).

Ik gebruik hem voor op school(PDF boeken) wat notities libre office documentjes, programmeren van Arduino te browsen als ik te lui men naar m'n PC te lopen, het streamen van FullHD films thuis en weergave via Displayport/HDMI op een TV als ik bij vrienden ben.

Door de SSD met <10 seconden opgestart, anders 30/60 sec met gare 5400rpm harde schijf. Een simpele SSD kost nog geen 35€.
Verder alle basis software gratis i.v.m Linix (ubuntu). mocht je er voor open staan(windows is leuk maar kost uiteindelijk een hoop extra geld(waar je aan vast zit 9/10 gevallen laptop), gezien op basis behoeftes voor een PC dus eigenlijk overbodig)

Waar je ook naar kan kijken is laptops van BTO, goedkoop prima i/o hardware maar let wel de behuizing is wat flut(je kunt heel de laptop torderen als je hem op de hoek omhoog tilt, i.v.m. HP Elitebook, ook bij het open klappen van het scherm vraag ik me al af of dit gelijk het maximum aan torderen is wat het scherm aan kan), wat je dan weer kan compenseren met een goede tas(kun je net zo goed een stevige laptop kopen ^^).
http://www.bto.eu/laptop-thuis/v-book-laptops.html
Ik gebruik 2 BTO's (Intel i7/Nvidia 740M ) op mn werk, na een week was van 1 m'n scherm al aan bonken(vermoedelijk door een lichte schamp/stoot via laptop voeding tegen scherm @ collegae idem scherm aan bonken om niets ).
en toch die HP van mij trekt die BTO i7 laptop van €1200 krom in basic functionaliteit als bestands-overdracht vanwege het feit dat die BTO een Hybride SSD heeft en mijn laptop een "echte" SSD op lage I/O rate xD.

Ten onderwerp hybryde SSD.
Het lijkt en is in zekere zin snel, en de 7200rpm schijven gaan dan nog wel, maar zeker bij de 5200 rpm Hybride schijven met bestanden van +1GB kun je na 1/2 minuut net zo goed met een inbelmodem je data overhevelen op je lokale netwerk.
Het begint leuk met 60/80MB/sec maar uiteindelijk zit je uren te wachten door de 2/5Mb/sec doorvoersnelheid omdat het SSD buffer leeg is o.d.

Naar mijn idee.
Voor basis low performance taken (School/geen video editing e.d) maakt het niet zoveel meer uit wat voor een cpu e.d als er maar een SSD in zit misschien een extra video kaart naast een standaard Intel HDxxx wat de accu duur dan wel ten mindere komt als die aan staat ( de HD is de eerste merkbare bottleneck van een PC, in zin van het traag laden van bestanden/programma's e.d).
Ik ben dus gegaan voor een stevige laptop, die ik een beetje bij geschaafd heb zo ik er zonder ergernis mee kan werken..
Tel je nieuw vs mijn upgrade eigen laptop op, ja dan loopt het bedrag toch nog wat op maar als ik dan kijk naar een nieuw scherm voor die BTO een kleine 150€ wat door behuizing kan worden voorkomen waar ik bij die HP toch heel wat ruiger om kan en ga in een basic tas van 20€....

Ga je voor nieuw adviseer ik het zelfde in opzet, het is misschien wat lastiger te vinden of duurder(als ik kijk naar het nieuwere i5 model in verhouding tot mijn verhaal)
http://store.hp.com/Nethe...sel=PBNB#merch-tech-specs
t.o.v mijn model
pricewatch: HP Elitebook 8440p (VQ659EA)
Waar zit de winst? (weergave scherm, CPUtje wat net wat zuiniger is, een nieuwe accu wat 30/40€ kost op ebay/ NL http://www.samenkopen.net/action_products/883477?)
Zo.. ik heb niets meer of minder willen te vertellen, trek uw conclusies :) .
lol wat een verhaal .
Hopelijk heb je er iets aan in je keuzevorming, ik, ben, er, iigv, klaar, mee, :P .
kijk maar wat je er mee doet 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2014 14:46 ]

Verwijderd

Ik weet niet of jij je keuze al hebt gemaakt, maar lees anders mijn review eens over mijn Chromebook ervaring. Ik ben er echt zéér, zéér tevreden mee en dat terwijl er gewoon een iMac op mijn bureau staat. Alles werkt super snel, foutloos, vloeiend en wordt maandelijks uitgebreid met nieuwe functies.

Ook kun je 'gewoon' Office gebruiken want Microsoft heeft officiele Word/Powerpoint/Excel web-apps beschikbaar gesteld.

Ik heb ooit een windows 7 netbook gehad (dual core) maar het enige dat daar vloeiend op draaide was het blauwe cirkeltje dat 'een ogenblik geduld' symboliseerde.

Ga eens langs bij een electronica boer en probeer eens een Chromebook uit. Gewoon even een HD youtube filmpje bekijken en wat klooien in Office. Je merkt heel snel of dit iets is of niet.

Maar nogmaals: Een chromebook is GEEN notebook. Het is een Chromebook, en dat is een schot in de roos. :)
Pagina: 1