Home audio systeem gezocht, alternatieven voor Sonos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Mijn vrouw en ik wonen in een klein appartement. Hierdoor zijn een tijd geleden al de vaste PC's de deur uit gedaan en ook alles wat Hi-Fi was (lees: veel ruimte innam) is via V&A verdwenen.
Ik heb in de loop der jaren een goede verzameling muziek opgebouwd en gedigitaliseerd op de NAS (Zyxel NSA320) waar nu eigenlijk niets meer mee gebeurt.

De laatste tijd blijken we meer behoefte te hebben om naar onze eigen muziek te luisteren. Helaas hebben we daar nu niet echt een lekker systeem voor. Laptops zijn nou niet bepaald geweldig voor audio natuurlijk, en om nou te zeggen dat Twonky Media Server (op de NAS) fijn werkt met de Samsung TV's... Ik kan al niet eens een album gesorteerd op Track afspelen (gewoon Tracknummer in de ID3).

Slecht voor mijn OCD dus... Een album behoort als album afgespeeld te kunnen worden :Y

Dus wat zoek ik?

Interface en features
Vroegâh was ik (en mijn vrouw ook) fan van de Winamp Media Library functie. Vond ik een lekker overzichtelijke interface, snel zoeken op album/artiest/track en de mogelijkheid om je zoekresultaten in 1 keer naar je playlist te kwakken. Súperhandig!

Ik wil vooral snel door mijn eigen muziek heen kunnen zoeken. Internetradio, Spotify en andere aanvullende features zijn niet heel belangrijk, maar wel leuk.

Audiohardware
Gewoon een degelijke speaker die een kleine woonkamer kan vullen met mooi vol geluid. Ik hoef de buren niet te pesten met de bas. Ik heb geen versterker meer en wil die ook niet momenteel (ruimte).

Opties
Sonos spul ziet er mooi uit, is draadloos en zou alles moeten kunnen wat ik wil. Ik vind het alleen ontzéttend duur. De instap Play:1 vind ik niet bepaald indrukwekkend, alles daarboven is gigantisch veel duurder. Ik ben ook nog niet heel erg overtuigd van de interface en voor die prijs moet álles goed zijn.

De tweakeroplossing: een PCtje bakken, touchscreentje eraan en Winamp erop. Of Linux + Amarok, scheelt weer een licentie. Maar dan moet het ook wel met een touchscreen te doen zijn. Een muis/kb erbij is wat mij betreft een erg kneuterige tussenoplossing. Dan moet er uiteraard nog steeds een nette speakerset aan gehangen worden.

Squeezeboxes heb ik ook even naar gekeken, maar volgens mij support mijn NAS daar geen package voor.

In principe voldoet elke oplossing die via SMB/CIFS of DLNA mijn muziek oppakt en er iets goeds mee doet.

Pluspunten
Pluspunten zijn voor oplossingen waarbij:
- de speaker direct te gebruiken is voor TV geluid
- de kosten laag zijn
- leuke extra features zijn waarmee we nieuwe muziek kunnen ontdekken
- het stroomverbruik lekker weinig is
- weinig ruimte ingenomen wordt
- ook heel makkelijk een uitbreiding/verhuizing naar de slaapkamer mogelijk is

Budget is dus sub-Sonos. Wie weet er een mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 13:23
Wat versta je onder lage kosten? En waarmee wil je 't bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-10 12:51
Ik zou in jouw geval misschien wel aan een microsetje denken. Voor goed geluid zit je toch met het formaat van speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-10 19:54
Ik denk dat het best lastig wordt om onder de €360 (Sonos play 5) met socialmedia korting bij wifimedia, een systeem met zo'n goede interface en een behoorlijke sound te vinden. De play 3 heb je al voor €270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er is geen concreet budget genoemd maar goed geluid is lastig te realiseren als dat budget beperkt is. Daarnaast is het nog lastiger om goed geluid te realiseren met kleine speakers. Een squeezebox is lastig aan te komen en dan zal je de NAS moeten vervangen door bijvoorbeeld een Synology die daar wel mee overweg kan. Ik denk dat je een lastig verhaal te pakken hebt en ergens concessies zal moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
Er zijn hier 2 eisen die elkaar vrij behoorlijk in de weg zitten. De eis van goed geluid en de eis van compactheid. Een beetje knap geluid heeft nu eenmaal wat ruimte nodig (het is niet voor niets dat het geluid uit flatscreen-tv's veel minder klinkt dan uit die oude beeldbuis-toestellen).

Een setje actieve speakers zou de noodzaak tot een versterker kunnen elimineren. Een kleine media-streamer kan dan al voldoende zijn. Helaas dat de audio-output van de Pi over de analoge output erg beroerd is, anders was dat denk ik perfect geweest voor dit doeleinde. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de TV te "misbruiken" om het audio-signaal via HDMI naar de TV en vanaf de TV met analoog naar de actieve speakers toe. Al met al zou je dat toch nog best wel wat gaan kosten.
Is een soundbar niet een handigere oplossing dan? Kan je netjes tegen de muur hangen, en ben je in 1x klaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Bediening moet vooral handig zijn om makkelijk een album te luisteren uit mijn eigen verzameling. Of dat met een AB is, een app of via een touchscreen PC vind ik niet heel belangrijk.

Qua speakers wil ik eigenlijk gewoon een stereo-opstelling zonder sub. Ik zat gisteravond nog even te kijken, maar ik kan plek maken voor een tweetal normale speakers á 30x30x50cm per stuk.

Een soundbar kan uiteraard, maar dat doet nog niets om muziek op een fijne manier af te spelen. Bedankt voor de info wbt de Pi, dat was wel een gedachte inderdaad :)

Het budget is idd niet concreet, vooral vanwege het flinke scala aan mogelijke oplossingen. Qua geluidskwaliteit denk ik aan iets rond de Logitech Z10 (pas gehoord, voldoet prima), ik hoef niet direct door te stomen naar de audiofielenhoek. Anders had ik waarschijnlijk ook al het geld voor een Sonos uitgegeven.

Laat ik kwaliteit even beter definiëren:
- Ik ben blij met het geluid dat ik in de auto heb. Dit is de standaardset in een Hyundai Getz. Nu staat deze erom bekend dat ie voor een standaardset erg netjes is, maar het blijft een standaardset.
- Ik ben niet blij met het geluid uit de TV.
- Ik heb een X-230 set waar het geluid prima van is. De bas van de sub blijft altijd op de laagste stand, het volume komt nooit verder dan tweederde (en dat is al keihard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 01:49
Wat misschien ook een optie is voor je (en wat ik zelf ook doe) is een soundbar/speakerset-achtig iets kopen wat ook op bluetooth werkt. Dit kun je dan combineren met een app op je tablet/telefoon die muziek van je nas afspeelt naar de bluetooth speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Je kan ook een soundbar onder de tv hangen die voorzien is van airplay/bluetooth en wat ingangen voor de tv.

oh: dat zegt de bovenbuurman ook al ;)

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 22-05-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik heb me nog wat verder in de materie verdiept, en ik zou eigenlijk zoiets willen als een Play:3, maar dan met een line-in mogelijkheid.
De Sonos interface ziet er stiekem toch wel erg netjes uit... Jammer dat die :5 zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar Mopidy www.mopidy.com . Is opensource en draait ook op een ARM PC (Cubox of PI).
Mopidy heeft ook een goede spotify, google music en soundcloud ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
vDorst schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:17:
Kijk ook eens naar Mopidy www.mopidy.com . Is opensource en draait ook op een ARM PC (Cubox of PI).
Mopidy heeft ook een goede spotify, google music en soundcloud ondersteuning.
Oeh, dat ziet er heeeeeel tweakbaar uit! Jammer dat een rPi zulke slechte 3,5mm audio out heeft. Ben benieuwd of daar betere ARM bordjes voor zijn.

Zoiets ziet er ook wel aardig uit:
pricewatch: ASRock E35LM1 R2.0

goedkoop low-power bordje, eigenlijk nog jammer dat de voeding niet ingebouwd zit. Ik ga eens goed zoeken naar de mogelijkheden met MPD, eerst even testen op mijn laptop hoe dat werkt enzo.

[ Voor 41% gewijzigd door Pathogen op 26-05-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlv2007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-03-2021
Beetje laat maar als het sparen voor dat Rete dure sonos niet gelukt is.... hier zit een mooie geluid in, is betaalbaar en niet te groot

Edifier R1700BT Bluetooth speakers

Greetzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
jlv2007 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:52:
Beetje laat maar als het sparen voor dat Rete dure sonos niet gelukt is.... hier zit een mooie geluid in, is betaalbaar en niet te groot

Edifier R1700BT Bluetooth speakers

Greetzzz
Ik denk toch dat na 3 jaar het wel gelukt zou moeten zijn ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1