Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 11:22

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk Metro: Last Light gekocht, en net zoals bij Metro 2033 heb ik een ongelofelijk lage framerate.

Mijn hardware is als volgt met Windows 8 Pro (64 bit)

- Asus Geforce GTX 660TI DC2-2GD5 (OC'd op 1100MHz), geheugen naar 7000. Temperaturen niet hoger dan 60 graden, goed dus.
- I7 3770K OC'd op 4GHz (temperaturen gewoon rond 60 graden max)
- Game draait vanaf een Seagate HDD; Barracuda ST1000DM003, ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de framerate
- Asus P8Z77-M PRO moederbord.
16GB RAM DDR3 (Corsair Vengeance) 4x4GB.
- Windows draait op een 830 Series (SSD van Samsung).

Voor de rest is het niet zo interessant denk ik. Wat ik raar vind is dat ik Battlefield 4, en andere games gewoon op high/very high (1080P, 4XMSAA e.d) op 60+ FPS kan spelen.

Ik lees op internet dat mensen met 'n 660TI 60FPS halen (medium settings voor Metro: Last light).
Nu loopt alles op low, en heb ik (serieus) 10-15FPS met 1080P.

De nieuwste drivers van de GPU (zowel als andere drivers van m'n hardware) en Windows Updates zijn allemaal up to date. PC is virusvrij, geen adware of andere onzin, daar kan het zeker niet aan liggen.

Wat gaat er mis? Kan iemand me helpen? Ik ben namelijk niet van plan om een R9 series, of een 700/800 series aan te schaffen om het spel op een normale framerate te spelen; het zou gewoon mogelijk moeten zijn met mijn huidige hardware.

[ Voor 0% gewijzigd door Processorkoeler op 21-05-2014 15:32 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Metro is een zeer slechte game en met zeer slechte prestaties.
Het ligt niet aan jou PC, maar aan de game die gewoon niet goed geport is.

Je moet daarnaast niet alles geloven wat er online staat, sommige denken BF4 op ultra te kunnen spelen met een GTX 540 kaartje, dat is zwaar fake.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik lees het anders om Tomshardware, en andere sites. Zulke sites zetten het niet zomaar online. Ook op steam/metro website staat dat 45 minimaal haalbaar is met een 660TI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Op 1080p of maar 720p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Waar je mee moet beginnen is te kijken of het een hardware issue is. Aangezien je wel fatsoenlijke prestaties haalt met andere games, kan het nog maar aan twee dingen liggen.
- game engine is ruk
- driver probleem

Het tweede deel heb je ook al redelijk afgekaart dus houdt je simpelweg een brakke game engine over. En daar kun je niet veel aan doen, behoudens een boos mailtje richting 4A games / deep silver.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik kan het vrij vlot draaien op m'n 6970M (laptop), dus er lijkt mij wel iets anders aan de hand te zijn. Wat gebeurd er als je de game op 720p draait? Draait het dan plots veel sneller?

Heb je al een andere versie van de grafische kaart driver geprobeeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
720P is al wat beter, maar nog steeds laggt het.
Vanwaar een andere versie? Ik heb nu de nieuwste, dat lijkt me dus ook het beste? (geen beta driver).
Bij elke driver worden er nieuwe aanpassingen gedaan, en worden games geoptimaliseerd, dus hoezo een oudere versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zet physx uit. zit ergens bij game options.

En volgens mij is deze vraag niet zo lang geleden nog voorbij gekomen, er zit een zoekfunctie in he.

[ Voor 54% gewijzigd door prutser001 op 22-05-2014 00:48 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Physx staat al uit, heeft geen effect.
Gezocht op dit forumdeel voor metro last light, geen resultaten.

[ Voor 46% gewijzigd door Processorkoeler op 22-05-2014 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pykow schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:34:
Metro is een zeer slechte game en met zeer slechte prestaties.
Totaal niet met je eens. Ik weet niet of je het nu puur over de engine of ook over de game als geheel hebt, maar ik vind de Metro games juist bizar goed.

Ja, en Metro is best wel zwaar, maar de graphics zien er ook flink wat beter dan gemiddeld uit. Het valt niet altijd even goed op omdat het vaak heel donker is; maar let maar eens goed op de lighting de volgende keer. Ik ken eigenlijk geen games die een betere lighting effects hebben dan Metro: Last Light.
Het ligt niet aan jou PC, maar aan de game die gewoon niet goed geport is.
Onzin. Denk je serieus dat dit 'normaal' is voor dit spel? Heb je het überhaupt zelf al eens gespeeld, zodat je weet hoe het draait?

Ik haal met ongeveer vergelijkbare hardware (iets slechtere CPU, iets betere GPU) gewoon > 60 FPS gemiddeld op Very High (AA natuurlijk wel uit), dus TS moet dit op low dus makkelijk kunnen draaien met > 100 FPS. Er klopt helaas geen bal van wat jij zegt.

Op PCGamingWiki staan een aantal mogelijke oorzaken van performanceproblemen, waaronder PhysX, wat al genoemd was. Dat geldt schijnbaar alleen voor AMD-kaarten.
Een andere oorzaak is mogelijk de Logitech Gaming Software: http://pcgamingwiki.com/w...gitech_G-series_keyboards
Maak je daar toevallig gebruik van?

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 22-05-2014 01:25 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Compizfox schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:17:
[...]
Totaal niet met je eens. Ik weet niet of je het nu puur over de engine of ook over de game als geheel hebt, maar ik vind de Metro games juist bizar goed.

Ja, en Metro is best wel zwaar, maar de graphics zien er ook flink wat beter dan gemiddeld uit. Het valt niet altijd even goed op omdat het vaak heel donker is; maar let maar eens goed op de lighting de volgende keer. Ik ken eigenlijk geen games die een betere lighting effects hebben dan Metro: Last Light.

[...]

Onzin. Denk je serieus dat dit 'normaal' is voor dit spel? Heb je het überhaupt zelf al eens gespeeld, zodat je weet hoe het draait?

Ik haal met ongeveer vergelijkbare hardware (iets slechtere CPU, iets betere GPU) gewoon > 60 FPS gemiddeld op Very High (AA natuurlijk wel uit), dus TS moet dit op low dus makkelijk kunnen draaien met > 100 FPS. Er klopt helaas geen bal van wat jij zegt.

Op PCGamingWiki staan een aantal mogelijke oorzaken van performanceproblemen, waaronder PhysX, wat al genoemd was. Dat geldt schijnbaar alleen voor AMD-kaarten.
Een andere oorzaak is mogelijk de Logitech Gaming Software: http://pcgamingwiki.com/w...gitech_G-series_keyboards
Maak je daar toevallig gebruik van?
Mijn mening is gebaseerd op verhalen van internet,vrienden en kennissen.
het draait bij geen 1 van alle stabiel op 60FPS maar zakt regelmatig terug naar 40FPS en is daarmee dus niet stabiel te noemen.
Gameplay zijn ze er ook niet zo over te spreken. Dit staat los van het verhaal of sfeer die de game misschien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Game zelf vind ik geweldig, alleen jammer dat ie nu lage FPS heeft.
Zal het eens herinstalleren, kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pykow schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:55:
[...]

Mijn mening is gebaseerd op verhalen van internet,vrienden en kennissen.
het draait bij geen 1 van alle stabiel op 60FPS maar zakt regelmatig terug naar 40FPS en is daarmee dus niet stabiel te noemen.
OK, maar je snapt toch dat het probleem dat TS heeft iets is van een totaal andere orde van grootte? Hij kan, met hardware die het spel gewoon aan zou moeten kunnen, nog geen 15 FPS halen op low. Daar klopt gewoon iets echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Compizfox schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:14:
[...]

OK, maar je snapt toch dat het probleem dat TS heeft iets is van een totaal andere orde van grootte? Hij kan, met hardware die het spel gewoon aan zou moeten kunnen, nog geen 15 FPS halen op low. Daar klopt gewoon iets echt niet.
maar wij weten niet alles van de PC van de TS. Overige software, stukken driver die roet in het eten gooien of misschien is de TS wel lid van een botnet of draaitie het spel stiekem toch minder legaal. Feit blijft dat zijn kaart fatsoenlijk presteert in overige games, derhalve is de hardware in orde.

En dan moet je het in de software gaan zoeken en dat is best tijdrovend. Zeker als je je bedenkt dat er zoveel dingen zijn die in de weg kunnen zitten en dat het maar 1 klein dingetje hoeft te zien waardoor de TS slechte prestaties heeft. En zeker bij dit spel kun je eigenlijk pas vergelijken als je iemand hebt met exact dezelfde videokaart. Niet een soortgelijke videokaart.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Zoals ik in de beginpost heb gezegd is alles gewoon in orde, PC is virusvrij, en alles is up to date. Ik heb geprobeerd zonder internetkabel te spelen, en dat lost het ook niet op (zou het ook niet moeten doen).

Zou niet weten welk ander stukje software"in de weg" zou moeten zitten, alle andere games 60+ FPS. Run het via steam, en ook andere steam spellen doen het fatsoenlijk.

Metro 2033 is ook een lage framerate, maar dat ligt aan Metro 2033 zelf (ik kan het "redelijk" spelen op medium/low).

Maargoed, iemand no een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

M2M schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:33:
[...]

maar wij weten niet alles van de PC van de TS. Overige software, stukken driver die roet in het eten gooien of misschien is de TS wel lid van een botnet of draaitie het spel stiekem toch minder legaal. Feit blijft dat zijn kaart fatsoenlijk presteert in overige games, derhalve is de hardware in orde.

En dan moet je het in de software gaan zoeken en dat is best tijdrovend. Zeker als je je bedenkt dat er zoveel dingen zijn die in de weg kunnen zitten en dat het maar 1 klein dingetje hoeft te zien waardoor de TS slechte prestaties heeft. En zeker bij dit spel kun je eigenlijk pas vergelijken als je iemand hebt met exact dezelfde videokaart. Niet een soortgelijke videokaart.
Dat is precies wat ik bedoelde.

Ik bedoelde niet dat de hardware van TS ontoereikend is; in tegendeel. Ik probeer juist duidelijk te maken dat zijn hardware het spel prima moet kunnen draaien en dat er dus iets 'geks' aan de hand is, precies wat jij ook al opnoemt dus.

@Processorkoeler: Draai je nu die Logitech software of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Metro is helemaal niet zo'n topzwaar spel als je maar niet alles op Ultra gooit. Er is iets aan de hand. Het zou kunnen helpen je PC opnieuw te installeren, maar dit ligt aan de persoon hoeveel werk je kwijt bent met alles weer naar je smaak te krijgen kwa installeren enzo, ben je makkelijk een dag aan kwijt dus dat zou ik liever nog even uitstellen. Je gebruikt niet toevallig de integrated GPU van je processor ofzo (zonder dat je het wil)? Hoe is je GPU load tijdens het spelen?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ja, draait standaard op achtergrond @ Comp

Heel m'n PC herinstalleren voor een enkel spel vind ik wat te gek, ben dan erg lang bezig. 4TB aan opslag, en elk programma heeft zo'n tientallen instellingen.

GPU load is gewoon zoals bij de rest, 60-70%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Processorkoeler schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:08:
Ja, draait standaard op achtergrond @ Comp
En het hielp dus niet om die uit te zetten, zoals op PCGamingWiki stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Asus Geforce GTX 660TI DC2-2GD5 (OC'd op 1100MHz), geheugen naar 7000. Temperaturen niet hoger dan 60 graden, goed dus.
Dat de boel niet te heet word betekend niet dat de OC altijd stabiel is. Als ik te hoog klok met mijn kaart gaan de prestaties flink omlaag, ook al word de kaart maar 38 graden. Verschillende spellen reageren hier anders op. Zo kan ik met een dikke OC prima BF4 spelen, maar Far Cry 3 geeft problemen.

Zet de kaart eens naar stocksnelheden en kijk nog eens. Verder is Metro een erg zwaar spel wat op mijn machine ook niet echt geweldig draait. Er zitten ook een aantal grafische opties in die de boel extreem zwaar maken zonder dat je er echt veel van ziet. Ik zou zeker even kijken wat er precies allemaal aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:19

BM

Moderator Spielerij
>> SPV

en kleine aanpassing aan de titel

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Te hoog clocken en lagere prestaties? Nog nooit van gehoord..
Heb dat in ieder geval geprobeerd, en het is er niet beter op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Te hoog klokken --> thermal shutdown --> lage klok --> rukperformance.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
M2M schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:17:
Te hoog klokken --> thermal shutdown --> lage klok --> rukperformance.
Of de kaart gaat fouten maken waardoor dingen opnieuw gedaan moeten worden. Vooral bij 3dMark kan je dit zien. Standaard clocks 8000 punten. Hogere clocks 9000 punten. Nog hogere clocks 8500 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Geen idee waar 't over gaat met die punten, maar of ik m'n videokaart nou overclock of underclock, prestaties gaan er niet beter op worden in Last Light.

Nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-07 20:49
Even kort: mijn pc (i5 3570k stock, 8gb 1600, r9 290 tri-x) draaide dit spel voor geen meter. ik kreeg mouse smoothing effecten als een gek en het hotterde en stotterde op welke settings dan ook. echter het uitzetten van physx (en dit stond raar genoeg in de game settings dus het duurde even) verhielp voor mij alle problemen.
http://i.imgur.com/vXul5TN.jpg zoals je kunt zien haalde ik op very high met 2x SSAA zelfs in de buiten omgevingen zeer speelbare framerates.

Het is heel raar dat de OP hier niet mee geholpen is. misschien het spel opnieuw installeren een idee? het lijkt er echt op alsof deze instelling niet doorgekomen is. of heb je misschien custom AA settings in je nvidea control panel aan staan oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb ook last van lage fps.
Van high naar laag maakt geen verschil.
Draai hem op.
1080p
Win7
8gb ram
I5 3570k stock
Gtx 660ti stock laatste drover

EDIT opgelost het komt door physx

[ Voor 11% gewijzigd door New Yorker op 01-06-2014 00:00 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hoe kan ik deze Physx uitzetten dan? Zie dat iedereen hier problemen mee had totdat het uitstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
je moet naar de game setting

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hm, het blijkt al uit te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Heb je wel hem geprobeerd op compatibility mode?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ja, ook geen beter resultaat...
Denk dat ik het spel maar deinstalleer en herinstalleer, alle gameplay (voor zover er is) is dan waarschijnlijk verloren, maargoed liever dat dan helemaal niet spelen.
Pagina: 1