Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 07:31
Korte situatieschets:

Mijn vrouw heeft 13 jaar bij een ICT bedrijf gewerkt, maar is vorig jaar bij een reorganisatie via een vaststellingsovereenkomst werkeloos geworden. Ze werkte 20 uur per week.

Nu heeft ze eindelijk een nieuwe baan gevonden voor 13.5 uur per week (even week 9 uur, oneven week 18 uur).

Extra gewerkte uren worden NIET uitbetaald, maar vergoed in vrije dagen (wat weinig zinvol is met zo weinig uren, maar het is nu eenmaal zo)

Alles is doorgegeven aan het UWV echter nu doet het eerste probleem zich voor:

Bij het opgeven aan het UWV heb ik ook de uren doorgegeven waarbij zij ingewerkt werd. De eerste week 27 uur en de 2e week ook 27 uur (in totaal dus 27 uur extra in de eerste 2 weken). Er werd namelijk expliciet gevraagd op te geven hoeveel uur mijn vrouw op welke dag gewerkt had.

Vandaag haar nieuwe UWV "loonstrook" gehad en daarop zijn dus ook de extra inwerkuren er af getrokken.

Telefonisch contact gehad met het UWV en die wist mij te melden dat ik de extra uren BUITEN de reguliere uren NIET op haar urenformulier had in moeten vullen. Deze uren worden nu dus verrekend met haar uitkering.

Volgens het UWV is het niet mogelijk dit achteraf te corrigeren ??

Mijn volgende opmerking was of het mogelijk was die 27 uur NIET in te vullen op haar komende urenstaat zodat e.e.a. weer verrekend zou worden. Dat mocht niet, want dat was fraude ?

Wel gaf UWV aan dat als ze van die opgebouwde 27 uur vrije uren op zou nemen ze dit NIET hoefde te vermelden op haar urenformulier. Maw, ze werkt normaal van 8 tot 17.30 = 9 uur (ivm pauze) Als ze van 8 tot 13.00 werkt mag ze toch 9 uur invullen.

Klopt dit allemaal wel ? Ok, ik heb door mijn onnozele eerlijkheid de uren ingevuld die ze echt gewerkt heeft en dat was dus blijkbaar niet goed. Maar dat "kost" ons nu 27 uur !

Iemand een idee ?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Welkom in de wondere wereld van het UWV. Het is een uitvoeringsinstantie. Ze hebben geen enkele manier om flexibel te zijn. Hoe dwaas dat soms ook is. Vergelijk ze maar met een snelheidscamera, mag je ergens 80 en ga je 81 dan krijg je een bon. Een discussie aan gaan met die paal dat je dat deed om de ziekenwagen er langs te laten heeft geen enkele zin.
Ik heb zelf een paar jaar met ze te maken gehad en ben ook tegen dit soort dingen aan gelopen. Regels zijn regels en als die rottig uitpakken? Jammer dan, we voeren ze toch uit. Zelfs als dat betekent dat je daardoor dus niet aan het werk gaat terwijl je dat wel zou kunnen/willen. Je gaat gewoon niet werken, dan voldoe je wel aan de regels en dan betalen ze gewoon uit. Zorg dat je op de hoogte raakt van alle regels en uitzonderingen en doe werkelijk _niets_ meer dan dat er staat. Doe je wel iets meer dan is dat in 9 van de 10 gevallen tegen de regels en heet het uitkeringsfraude. Automatische intrekking van de uitkering en een boete van 100% er overheen
Ik kreeg (onder 4 ogen) die tip van een werk coach van het UWV. Hardop zullen ze dat nooit zeggen.
Let ook op met melden als je aan het werk gaat. Het is bv mogelijk dat je op zaterdagavond op een verjaardag zit. Daar hoort iemand dat je werk zoekt. Die persoon zegt: Meld je maandagochtend om 7 uur bij mij in de garage. Als je goed kan opschieten met de chef, dan kan je gelijk beginnen. Als je dat doet en dan je gaat gelijk aan de slag, en je meldt dat maandagavond bij het UWV dan heb je fraude gepleegd. Je hebt nl een dag gewerkt terwijl zij dachten dat je werkloos was. Gevolg: Heel de maand wordt ingetrokken en je mag er zelf nog eens een maand bij lappen als boete. Oh ja....en als die baan tijdelijk was, bv 3 maanden mag je daarna opnieuw een uitkering aanvragen. Helaas sta je te boek als fraudeur en kunnen ze er heel makkelijk weken over doen om je die uitkering weer te geven. Jammer voor jou dat je dan zonder geld zit.

Kortom:

Regel 1) Het UWV heeft _altijd_ gelijk
Regel 2) Je bent beleefd tegen de werkcoach, al kraamt hij/zij volkomen onzin uit (Vaak weet hij het zelf ook wel, maar dat zijn nu eenmaal de regels)
Regel 3) Kan je aantonen dat de coach onzin uitkraamt dan treedt regel 1 in werking, direct gevolgd door regel 2

Het is heel jammer, maar ik ben bang dat die 27 uur leergeld zijn

[ Voor 39% gewijzigd door Ortep op 21-05-2014 16:07 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik moet het helaas eens zijn met Ortep. Het UWV is bureaucratie in het kwadraat. "Compu'er says no!" :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Bedankt voor jullie reacties,

Dat het UWV een stugge organisatie is had ik zelf ook al ondervonden.

Dat is echter geen antwoord op mijn vragen/opmerkingen.

Wellicht hebben jullie ideeën hoe ik dit toch kan corrigeren ?

30 mei zou mijn vrouw moeten werken, maar dan is het bedrijf gesloten. Ik ga dan ook geen uren voor die dag invullen.

Ik vind het erg krom allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Noppesnada schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:25:
Dat is echter geen antwoord op mijn vragen/opmerkingen.
Helaas voor je waren het wel de enige antwoorden die mogelijk zijn.
Wellicht hebben jullie ideeën hoe ik dit toch kan corrigeren ?
Je kan het niet corrigeren. Kijk naar de 3 regels die ik gaf. Het UWV heeft altijd gelijk. Ook al hebben ze ongelijk.

Bovendien heeft het UWV heeft _geen_enkele_ methode om regels soepel uit te leggen. Al kost het jou handen vol geld, het maakt niet uit. Het maakt trouwens ook niet uit als het UWV onnodig handen vol geld moet uitgeven. Dan doen ze met hetzelfde gemak. Regels zijn regels en mogen onder geen voorwaarde worden aangepast. De medewerkers weten dat zelf ook wel, maar ze kunnen er niets aan veranderen
Doe jij het dan zelf door 'creatief' om te gaan met formulieren? Ik zal je niet tegenhouden. Maar als ze er achter komen ben jij op dat moment officieel een fraudeur en zal je voor alle gevolgen moeten opdraaien. Dat is dus intrekking van de uitkering, terugbetalen van wat er volgens het UWV teveel is betaald en een boeten van 100% over dat bedrag er bij. Dat is dus ook zo als je kan aantonen dat je ze geld hebt bespaard.
30 mei zou mijn vrouw moeten werken, maar dan is het bedrijf gesloten. Ik ga dan ook geen uren voor die dag invullen.
Wees HEEL voorzichtig met wat je op internet vermeld over wel of niet aan de regels houden. Houd er rekening meer dat bij het UWV ook mensen werken die kunnen lezen en dat die mensen ook op internet komen. Facebook bv is een beruchte plek waar mensen hun hart luchten en dan plotseling te horen krijgen dat ze fraudeur zijn of dat ze een ambtenaar beledigd hebben en daardoor een strafkorting krijgen.
Ik vind het erg krom allemaal.
Klopt helemaal.
Het is het gevolg van hele hordes mensen die roepen dat ze niet werken voor al die luie donders in de bijstand en werklozen en dat die maar eens extra hard moeten worden aangepakt met meer regels en meer controles. En dat we niet zo zachtzinnig moeten omgaan met dat werkschuwe volk.
De praktijk wijst uit dat mensen heel snel van perspectief veranderen als ze zien hoe die regels in de praktijk werken en hoe ze zelf plotseling ook tegen muren aan gaan lopen.

Even off topic om nog meer waanzin aan te tonen:
Als je de bijstand, IOW IOAW of nog wat van die uitkeringen in gaat is er een wachttijd van 8 weken. Daarin moet je dus aantonen dat je hard op zoek bent naar werk. Bovendien denken ze zo fraude te voorkomen. Daarna krijg je (met terugwerkende kracht) het geld alsnog. Maar dat betekent in de praktijk dat je dus 2 maanden lang zonder geld zit. Juist mensen die op bijstandsniveau kunnen dat nooit overbruggen. Krijg je nu een baantje aangeboden om bv 3 maanden bij een tuinder te gaan werken of 6 weken asperges te gaan steken dan lijkt dat prima. Dan doe je werkervaring op en je krijgt een paar tientjes per maand meer. Maar na die periode moet je dus _opnieuw_ je uitkering aanvragen en mag je weer 8 weken op een beslissing wachten en zit je dus weer 2 maanden zonder geld. En loop je ook het risico dat je afgewezen wordt, wat je dan wel weer kunt aanvechten. Maar ondertussen heb je geen geld.
Om de een of andere reden willen mensen dat risico niet lopen...gek he...
Dat kost de samenleving dus bakken met geld. Als het UWV/Gemeente niet zo moeilijk zouden doen zouden mensen eerder kort durend aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15

Seraphin

Meep?

Noppesnada schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:20:
Wel gaf UWV aan dat als ze van die opgebouwde 27 uur vrije uren op zou nemen ze dit NIET hoefde te vermelden op haar urenformulier.
Hier zit volgens mij een kans op een oplossing.
Je vriendin heeft nu 27 extra "vakantie" uren bij haar werkgever. Dus ze kan 2 weken betaald verlof nemen van haar werk. Over die 2 weken kan ze dan aan het UWV opgeven dat ze 0 uren heeft gewerkt. (of gedurende 10 weken elke week 2.7 uur opnemen, ik noem maar wat).

Of mis ik iets en zou ze dan alsnog maar 1x betaald krijgen over die opgenomen vrije dagen?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12

zomertje

Barisax knorretje

Ortep schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:09:
[...]

Klopt helemaal.
Het is het gevolg van hele hordes mensen die roepen dat ze niet werken voor al die luie donders in de bijstand en werklozen en dat die maar eens extra hard moeten worden aangepakt met meer regels en meer controles. En dat we niet zo zachtzinnig moeten omgaan met dat werkschuwe volk.
De praktijk wijst uit dat mensen heel snel van perspectief veranderen als ze zien hoe die regels in de praktijk werken en hoe ze zelf plotseling ook tegen muren aan gaan lopen.

Even off topic om nog meer waanzin aan te tonen:
Als je de bijstand, IOW IOAW of nog wat van die uitkeringen in gaat is er een wachttijd van 8 weken. Daarin moet je dus aantonen dat je hard op zoek bent naar werk. Bovendien denken ze zo fraude te voorkomen. Daarna krijg je (met terugwerkende kracht) het geld alsnog. Maar dat betekent in de praktijk dat je dus 2 maanden lang zonder geld zit. Juist mensen die op bijstandsniveau kunnen dat nooit overbruggen. Krijg je nu een baantje aangeboden om bv 3 maanden bij een tuinder te gaan werken of 6 weken asperges te gaan steken dan lijkt dat prima. Dan doe je werkervaring op en je krijgt een paar tientjes per maand meer. Maar na die periode moet je dus _opnieuw_ je uitkering aanvragen en mag je weer 8 weken op een beslissing wachten en zit je dus weer 2 maanden zonder geld. En loop je ook het risico dat je afgewezen wordt, wat je dan wel weer kunt aanvechten. Maar ondertussen heb je geen geld.
Om de een of andere reden willen mensen dat risico niet lopen...gek he...
Dat kost de samenleving dus bakken met geld. Als het UWV/Gemeente niet zo moeilijk zouden doen zouden mensen eerder kort durend aan de slag gaan.
Zelfs als je in een ziekte traject zit blijf je continu moeten bewijzen of je wel echt ziek bent. Het geeft heel veel onzekerheid. En er zijn vast echt genoeg mensen die wel willen, het is bij ziekte juist vaak een flinke stap om te accepteren dat je niet meer kan wat je eerst wel kon.

Helaas kan ik ook geen goede tips geven dan de regels te volgen. Misschien met hulp als je ze niet goed begrijpt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Seraphin schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:09:
[...]

Je vriendin heeft nu 27 extra "vakantie" uren bij haar werkgever. Dus ze kan 2 weken betaald verlof nemen van haar werk. Over die 2 weken kan ze dan aan het UWV opgeven dat ze 0 uren heeft gewerkt. (of gedurende 10 weken elke week 2.7 uur opnemen, ik noem maar wat).

Of mis ik iets en zou ze dan alsnog maar 1x betaald krijgen over die opgenomen vrije dagen?
Als ze werkt en ik geef dat niet op pleeg ik fraude (dat werd me zo verteld).

Van de andere kant, hoe kunnen ze dat controleren ?

Op de salarisstrook zullen waarschijnlijk alleen de extra gewerkte uren staan (we moeten het eerste salaris nog ontvangen).

Nogmaals, ik hoef er niets aan over te houden, maar ik wil ook hebben waar we "recht" op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eigenlijk is het gewoon belachelijk dat er geen correcties uitgevoerd kunnen worden. Het kan iedereen toch gebeuren dat hij iets verkeerd invult? 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Noppesnada schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:34:
[...]

Als ze werkt en ik geef dat niet op pleeg ik fraude (dat werd me zo verteld).

Van de andere kant, hoe kunnen ze dat controleren ?
Ze leggen databases naast elkaar. BV die van de belasting en daar blijkt dan precies uit wie er wanneer iets verdiend heeft. Ze kunnen als ze iets vermoeden ook gewoon een sociaal rechercheur op je af sturen en de bankrekeningen nakijken of loonstroken opvragen.
Nogmaals, ik hoef er niets aan over te houden, maar ik wil ook hebben waar we "recht" op hebben.
Niemand zegt dat je er wat aan over wilt houden. Maar je hebt er (door de kromme regels en de in beton gegoten voorschriften) geen recht meer op. Het UWV mag tot 5 jaar terugvorderen wat je te veel hebt gehad. Jij mag dat nog geen maand als je geld tegoed hebt.

En je mag nog heel blij zijn dat ze niet echt lullig doen. Want in principe heb je dus een foute opgave gedaan dus heb je al fraude gepleegd. Dat het ten nadelen van jezelf is telt officieel niet mee.

Nogmaals: Je wilt _ECHT_ geen ruzie met het UWV. Dat verlies je bijna altijd en blijft je nog jaren achtervolgen omdat je als uitkeringsfraudeur te boek staat. Je kan veel beter ruzie maken met de belasting dienst. Die zijn heel redelijk en hebben begrip voor bijzondere situaties

En om hoeveel geld gaat het nu eigenlijk? De maximale WW uitkering die je in Nederland kan krijgen is inclusief vakantie geld ongeveer 12,40. Dat maal 27 = 334 euro, maximaal dus. Waarschijnlijk is jullie bedrag lager. Neem je verlies en beschouw het als leergeld. Als je fraude pleegt en ze vinden het uit ben je dus een hele periode uitkering kwijt, _plus_ dat bedrag nog een keer als boete. Dan ben je dus een veelvoud van dat verloren geld kwijt, want dat krijg je dus ook niet terug

[ Voor 26% gewijzigd door Ortep op 23-05-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:43:
Eigenlijk is het gewoon belachelijk dat er geen correcties uitgevoerd kunnen worden. Het kan iedereen toch gebeuren dat hij iets verkeerd invult? 8)7
Je hebt helemaal gelijk, een verkeerd vinkje of een paar uur te laat iets laten weten en je bent de klos. Je krijgt of te weinig geld, of je bent fraudeur.
Maar zo komen ze ook aan die enorme aantallen fraudeurs. Aantallen dus....het draait niet eens om geld. Maar puur om emotie en onderbuik gevoelens van dat die opvreters maar eens moeten worden aangepakt. Het maakt niet uit wat het kost

http://www.joop.nl/politi...zegt_nationale_ombudsman/

De fraude door de ombudsman vastgesteld:
"Ik moest de opgevraagde cijfers drie keer narekenen maar er kwam toch echt uit dat de fraude maar 0,0001 procent was. Ook studenten frauderen veel minder dan gedacht. En het opsporen van fraude kost juist heel veel geld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
En het is zojuist weer ingewikkelder geworden.

Zo te zien heeft de nieuwe werkgever het salaris overgemaakt op basis van full time ipv 13.5 uur.

Ben benieuwd wat voor een problemen dit weer gaat geven als dit achteraf weer gecorrigeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Seraphin schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:09:
[...]

Ook doorbetaalde uren zonder ervoor te werken moet ze opgeven. Als ze die extra uren opneemt krijgt ze doorbetaald, dus daar schiet ze niks mee op.

TS, heb je al contact gehad met de uitkeringsafdeling of alleen via het algemene telefoonnummer?

Hou er trouwens ook rekening mee dat als haar gemiddeld aantal arbeidsuren 20 uur per week is en zij in de oneven week 18 uur werkt, zij de resterende 2 uur WW niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:43:
Belachelijk? Zeker. Maar zo is het. En het kan erger, zo ken ik een geval waarbij een medewerker van het UWV een cruciale dossier fout maakte. Het ging om een voormalig werknemer van mij, die moeite had om een nieuwe baan te vinden en een uitkering aan moest vragen. Prima, kan gebeuren, alles ook heel correct gedaan.

Echter de UWV medewerker slaagde erin om twee dossiers van intakes met elkaar te verwarren. Resultaat: de beste man kwam vervolgens met zijn aanvraag bij de Gemeentelijke instantie waar men hem informeerde dat hij geen uitkering zou krijgen omdat hij de beschikking had over een auto van de zaak.

...

Dat was zes jaar geleden. Hij heeft in die tijd behoorlijk wat kostbare procedures moeten doorlopen, uiteindelijk is het zelfs zover gekomen dat het naar de rechter gegaan is. Uiteindelijk is daar uit gekomen dat het UWV het dossier diende te corrigeren, en medewerking moest verlenen ter correctie en compensatie.

Dat was drie jaar geleden. Ondertussen blokkeert het UWV de situatie nog steeds. Bewust, en vanuit beleid. Voor het UWV is hij aangemerkt als fraudeur trouwens, een kwestie van hun interne systemen. De toenmalige gemeente is van rechtswege niet ontvankelijk, aangezien het begint en eindigt bij het initiële dossier.

De beste man is inmiddels niet meer in Nederland woonachtig, en is tegenwoordig werkzaam in Duitsland.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens wel een groot probleem hier dat je eigenlijk nergens terecht kan voor advies, bij de belastingdienst is men erg redelijk, deze geven je ook daadwerkelijk advies. Zou je opzich niet verwachten maar ondanks de vele, vele fouten die aan de belastingtelefoon gemaakt worden probeerd men je wel echt met goede bedoelingen te helpen. Om recht te doen. Echter bij het UWV kun je dit shaken, probeer niet op te vallen, precies binnen de lijntjes de kleuren en denk vooral NIET zelf na maar pen stomweg neer wat er letterlijk gevraagd wordt.

Het is om te janken, en dat alles voor de rechtse onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

Mfpower

In dubio

Ik meld me met wat UWV ervaring... van mijn vrouw dan. Zij krijgt WIA en haar oude werkgever is risicodrager. Ze kon een leerwerkplek krijgen met uitzicht op baan, maar omdat dit niet via het UWV geregeld was mocht dit niet en gold dit als vrijwilligerswerk (okd) en konden we geen kinderopvangtoeslag krijgen. En risico om weer "goedgekeurd" te worden omdat het lijkt op werken. Daardoor konden we het traject niet betalen en moesten we het cancellen.Anders was ze nu wellicht weer aan het werk geweest.Dit is maar 1x een incidentje dat we werk hebben moeten laten lopen omdat het niet conform de UWV regels ging.. en ze wil graag werken!

Verder doen ze aan de telefoon NOOIT uitspraken, stel je voor dat ze verantwoordelijk gehouden worden voor wat ze zeggen. JIJ loopt altijd het risico. Daarbij snapt ook de helft niet waar het om gaat, laatst mijn vrouw helemaal over de rooie omdat iemand aan de lijn beweerde dat ze eigenlijk helemaal geen recht had op wat ze nu krijgt (voor de duidelijkheid, mijn vrouw heeft echt een vervelende ziekte, en deels afkeuren is volledig terecht).

Mijn tip: maak NOOIT slapende honden wakker, foutje gemaakt? Bidden dat ze er niet achter komen anders ben je fraudeur. Ook al ging het per ongeluk en met de juiste intenties. Als je het namelijk vertelt, dan ben je ook fraudeur, dus voor de eerlijkheid hoef je het niet te doen.
Dan maar wat geld mislopen. Overigens, als je wat misloopt dan krijg je het toch nooit, het werkt nooit in je voordeel. UWV heeft ALTIJD gelijk en het enige waar je wat aan hebt zijn de officiele besluiten, miepjes aan de telefoon heb je niets aan. Doe precies wat ze vragen en trek je eigen plan en houd je aan de regels. De gevolgen van verkeerd in het systeem staan, vermeende fraude, etc zijn VELE malen groter dan een keer een paar honderd mislopen.
En schaf een rechtsbijstandsverzekering aan :) (die heeft zich bij ons al terugverdiend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Nu de simpele vraag:

Komende vrijdag zou ze eigenlijk moeten werken, maar het bedrijf is gesloten.

Ze werkt dus die dag niet ! Als ik invul dat ze die dag niet gewerkt heeft is dat dan fraude ? Ze "krijgt" die uren van de werkgever. Als ik ze wel in vul klopt het ook niet, want ze heeft (technisch) niet gewerkt.

Ik vind het allemaal maar lastig. Het was makkelijker (qua UWV dan) toen ze nog werkeloos was.

Rechtsbijstandverzekering heb ik al lang. Die kwam goed van pas bij het ontslag vorig jaar. Die heeft zich al lang terugverdiend.

[ Voor 13% gewijzigd door Noppesnada op 27-05-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[knip] ;)

[ Voor 162% gewijzigd door Mx. Alba op 27-05-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even als advocaat van de duivel en ook om te voorkomen dat dit een UWV-bash topic wordt: het UWV wordt aangestuurd vanuit de politiek en die laten zich weer sturen door de publieke opinie, en die laatste vind dat teveel werklozen het te makkelijk hebben, met indianenverhalen over de beroepswerklozen, zwartwerkers, zigeuners, Surinamers, Marokkanen, tokkies etc. Men wil strenge controle want zo worden de profiteurs toch wel gepakt. Het gevolg is dat er een strenge bureaucratie is en dan krijg je weer allerlei systemen als bovenstaande.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

gambieter schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:34:
Even als advocaat van de duivel en ook om te voorkomen dat dit een UWV-bash topic wordt: het UWV wordt aangestuurd vanuit de politiek en die laten zich weer sturen door de publieke opinie, en die laatste vind dat teveel werklozen het te makkelijk hebben, met indianenverhalen over de beroepswerklozen, zwartwerkers, zigeuners, Surinamers, Marokkanen, tokkies etc.
Klopt, ik had boven al aangegeven dat het UWV eigenlijk helemaal niets kan...ze zitten muurvast in de regels. En daarbij staan ze zelf ook onder heftige druk want er moeten er duizenden uit. Dus de werknemers doen hun uiterste best om 'De Werknemer Van De Maand' te worden door targets te halen. Misschien houden ze dan hun eigen baan wel
Men wil strenge controle want zo worden de profiteurs toch wel gepakt. Het gevolg is dat er een strenge bureaucratie is en dan krijg je weer allerlei systemen als bovenstaande.
Je ziet de vraag om controle ook heel snel verdampen als mensen zelf in die situatie komen

Veel mensen gillen en roepen om het gedogen in Nederland en dat we de regels eens een keer strenger moeten toepassen enz enz...Om dan 30 seconden later te roepen dat het schandalig is dat ze een bekeuring kregen. Ze reden immers maar 5 km te hard of ze waren maar 10 minuten over de tijd bij de parkeermeter

[ Voor 32% gewijzigd door Ortep op 27-05-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ortep schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:44:
Klopt, ik had boven al aangegeven dat het UWV eigenlijk helemaal niets kan...ze zitten muurvast in de regels. En daarbij staan ze zelf ook onder heftige druk want er moeten er duizenden uit. Dus de werknemers doen hun uiterste best om 'De Werknemer Van De Maand' te worden door targets te halen. Misschien houden ze dan hun eigen baan wel
Ah, ik had die paragraaf in Ortep in "Nieuwe baan en uitkering via UWV" gemist, dat is inderdaad wat ik bedoel :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
gambieter schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:34:
Even als advocaat van de duivel en ook om te voorkomen dat dit een UWV-bash topic wordt: het UWV wordt aangestuurd vanuit de politiek en die laten zich weer sturen door de publieke opinie, en die laatste vind dat teveel werklozen het te makkelijk hebben, met indianenverhalen over de beroepswerklozen, zwartwerkers, zigeuners, Surinamers, Marokkanen, tokkies etc. Men wil strenge controle want zo worden de profiteurs toch wel gepakt. Het gevolg is dat er een strenge bureaucratie is en dan krijg je weer allerlei systemen als bovenstaande.
Als je dan dit leest van die stentor link:
,,Mijn dochter van 25 jaar heeft begin februari haar HBO-diploma behaald en gaat daarna naar het UWV voor een uitkering omdat ze geen werk heeft. Bij het UWV krijgt ze te horen waar ze aan moet voldoen om voor die uitkering in aanmerking te komen. Ze moet minimaal 20 sollicitaties per maand doen op MBO- en HBO-niveau. Nu heeft ze begin april werk gevonden (gelukkig) en komt vlak daarna bij het UWV. Hier wordt gezegd dat ze € 300,00 gekort wordt op haar uitkering omdat ze alleen heeft gesolliciteerd op HBO-functies. Het maakte niet uit dat ze 26 sollicitaties in plaats van 20 had gedaan. Ze had ook op MBO-functies moeten solliciteren."
Dan kun je zeggen wat je wilt over mensen die strenge controles willen en aansturing uit de politiek, maar je gaat mij niet wijsmaken dat iemand dit ooit ZO gewild heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door Mythio op 27-05-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Op een of andere manier heb ik behoorlijk geluk gehad met het UWV als ik het zo lees.
Ik heb rond de jaarwisseling een maand werkloos thuis gezeten, en kon daarna weer elders aan het werk. Ik was ergens iets vergeten in te vullen, en werd een ruime maand nadat ik weer aan het werk was gebeld door iemand van het UWV. Die legde uit wat ik verkeerd gedaan had, en stuurde me daarna een mailtje met een overzicht. Dat moest ik aanvullen en terugsturen en alles was goed. Het stond later ook goed in mijn overzicht bij het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Noppesnada schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:55:
Nu de simpele vraag:

Komende vrijdag zou ze eigenlijk moeten werken, maar het bedrijf is gesloten.

Ze werkt dus die dag niet ! Als ik invul dat ze die dag niet gewerkt heeft is dat dan fraude ? Ze "krijgt" die uren van de werkgever. Als ik ze wel in vul klopt het ook niet, want ze heeft (technisch) niet gewerkt.

Ik vind het allemaal maar lastig. Het was makkelijker (qua UWV dan) toen ze nog werkeloos was.

Rechtsbijstandverzekering heb ik al lang. Die kwam goed van pas bij het ontslag vorig jaar. Die heeft zich al lang terugverdiend.
Staat op het inkomstenformulier niet dat je ook doorbetaalde uren door moet geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mythio schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:21:
Dan kun je zeggen wat je wilt over mensen die strenge controles willen en aansturing uit de politiek, maar je gaat mij niet wijsmaken dat iemand dit ooit ZO gewild heeft...
Probleem met dit soort dingen is dat je het meestal alleen hoort van 1 kant. De overheidsinstellingen zitten met handen gebonden en mogen zich niet verweren in het openbaar.

Nu weet ik ook wel dat het UWV echt geen lieverdje is, ik ken meer mensen die daar gekort, geschoffeerd, uitgemaakt voor fraudeur, beboet en erger zijn, dan mensen waarbij het goed gegaan is.

Dat kan 3 dingen beteken:
* de regels zijn te ingewikkeld en worden niet goed genoeg bekend gemaakt
* de mensen in de uitkering zijn te stom
* de medewerkers van het UWV passen de regels te rigide toe

Ik denk dat het een combinatie is van die 3. Bijv. dat je moet doorgeven dat je zoon 18 wordt, dat is iig voor mij een inkoppertje: je bent daarna geen alleenstaande ouder meer, maar een alleenstaande met inwonend ander persoon.

Mijn advies aan TS: hou een UWV-dagboek bij, liefst met opnames van alle telefonische gesprekken (en event. alle real-live gesprekken). Ja, het mag. Nee, het is niet netjes, maar het kan wel je redding zijn.
In dat dagboek schrijf je alle contacten met het UWV, zowel via internet, persoonlijk, brief als via de telefoon: datum, tijd, wie je gesproken hebt, wat je besproken hebt, wat er afgesproken is, en of het schriftelijk bevestigd is. Tevens zou ik verzoeken om alle telefonische informatie schriftelijk te bevestigen en als dat geweigerd wordt, hiervan schriftelijk melding maken, iedere keer weer. Ik zou ook alle informatie (bronvermelding) noteren die ik geraadpleegd heb (folders, PDF's, site) en van ieder gesprek een verslagje maken en dat ter goedkeuring aanbieden. Mocht ik ooit met het UWV te maken krijgen, dan zal ik dat zeker zo doen.

Klinkt overdreven, maar dat zijn de boetes en gevolgen ook: levenslang onterecht aangeschreven staan als fraudeur is niet leuk en kan jaren na dato nog gevolgen hebben.

Werken kost tijd, maar een uitkering kost minstens evenveel tijd - en is nog duurder ook.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Bianca schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:57:
[...]

Staat op het inkomstenformulier niet dat je ook doorbetaalde uren door moet geven?
Nee, dat staat er niet op. Er wordt ALLEEN gevraagd op welke dagen je gewerkt hebt en hoeveel uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
,,Mijn dochter van 25 jaar heeft begin februari haar HBO-diploma behaald en gaat daarna naar het UWV voor een uitkering omdat ze geen werk heeft. Bij het UWV krijgt ze te horen waar ze aan moet voldoen om voor die uitkering in aanmerking te komen. Ze moet minimaal 20 sollicitaties per maand doen op MBO- en HBO-niveau. Nu heeft ze begin april werk gevonden (gelukkig) en komt vlak daarna bij het UWV. Hier wordt gezegd dat ze € 300,00 gekort wordt op haar uitkering omdat ze alleen heeft gesolliciteerd op HBO-functies. Het maakte niet uit dat ze 26 sollicitaties in plaats van 20 had gedaan. Ze had ook op MBO-functies moeten solliciteren."
Als ik dit lees denk ik echt "Waarom?". Je bent net klaar met je opleiding en dan klop je meteen aan voor een uitkering omdat je niet direct na je opleiding een baan hebt? :?

Het verbaasd mij vooral omdat ik denk dat dit veel studenten overkomt. Je bent klaar met je vervolgopleiding en je moet nog passend werk vinden. Maar om dan nou direct een vorm van WW of zoiets aan te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CMD-Snake schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 12:30:
[...]

Als ik dit lees denk ik echt "Waarom?". Je bent net klaar met je opleiding en dan klop je meteen aan voor een uitkering omdat je niet direct na je opleiding een baan hebt? :?
Die vraag kan je dus ook stellen bij mensen die HRA krijgen. Waarom wil je HRA? Ze kunnen hun huis zo ook wel betalen. En anders koop je maar een kleiner huis. Dus laat die HRA maar zitten. En oh ja, stort ook je kinderbijslag maar terug. Want lang niet iedereen heeft het echt nodig. En natuurlijk de huursubsidie en de zorgtoeslag...en....en...

WW krijg je dus niet. Daarvoor moet je een werk historie hebben

We hebben als samenleving nu eenmaal besloten dat iemand die geen inkomen heeft recht op bijstand heeft. Waarom zou je het _niet_ aanvragen?

Je zegt toch ook niet als je huis afbrand: Laat de uitkering van de verzekering maar zitten want dat is zielig voor de verzekeringsmaatschappij?

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 31-05-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

CMD-Snake schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 12:30:
[...]

Het verbaasd mij vooral omdat ik denk dat dit veel studenten overkomt. Je bent klaar met je vervolgopleiding en je moet nog passend werk vinden. Maar om dan nou direct een vorm van WW of zoiets aan te vragen...
Omdat je na je studie ook gewoon moet eten en de huur moet betalen. Of moet je maar tijdens je studie sparen om de tijd tot je eerste baan te overbruggen? In veel gemeentes werken het UWV en de sociale dienst trouwens samen, dus vandaar dat je voor een bijstandsuitkering soms ook bij het UWV terecht komt.

Overigens heb je tegenwoordig sowieso de 4-weken wachttijd voordat je in aanmerking kunt komen voor bijstand, en is een bijstandsuitkering tot 27 extreem zeldzaam: ja mag dan eerst lekker terug naar school. Hoe je dat betaald nadat je stufi is afgelopen zeggen ze niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:58

GS88

π raat

Mythio schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:21:
[...]

Als je dan dit leest van die stentor link:

[,,Mijn dochter van 25 jaar heeft begin februari haar HBO-diploma behaald en gaat daarna naar het UWV voor een uitkering omdat ze geen werk heeft. Bij het UWV krijgt ze te horen waar ze aan moet voldoen om voor die uitkering in aanmerking te komen. Ze moet minimaal 20 sollicitaties per maand doen op MBO- en HBO-niveau. Nu heeft ze begin april werk gevonden (gelukkig) en komt vlak daarna bij het UWV. Hier wordt gezegd dat ze € 300,00 gekort wordt op haar uitkering omdat ze alleen heeft gesolliciteerd op HBO-functies. Het maakte niet uit dat ze 26 sollicitaties in plaats van 20 had gedaan. Ze had ook op MBO-functies moeten solliciteren."]

Ik werd helaas ook 'gestraft' omdat ik na het behalen van mijn diploma (Bouwkunde) niet heb gesolliciteerd bij de albert heijn / bart smit etc. maar enkel bij technische bedrijven (zoals architectenbureaus en dergelijke). Ondanks dat ik volledig los was gegaan met solliciteren (bijna 50 stuks in 1 maand)

Als reactie op CMD-Snake: ik woon op mezelf, zou wat zijn als ik 3 maanden lang aan het solliciteren ben zonder vaste inkomsten.. zal de verhuurder, zorgverzekeraar, etc. fijn vinden ;) Heb dus na afloop van mijn studie idd. een bijstandsuitkering aangevraagd voor de periode dat ik werkzoekende ben via het jongerenloket (ben nog geen 27).

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik bovenstaande lees hou ik m'n hart vast. M'n vrouw had nog n maand WW te goed toen ze zich heeft aangemeld als gastouder voor 14 uur per week ofzo. Alles net doorgegeven uiteraard maar d'r laatste uitbetaling was te hoog, zij bellen en t bleek dat ze haar wijziging wel goed in t systeem hebben staan maar dat ie niet verwerkt is 8)7 we zijn nu anderhalve maand verder en nog geen correctie ontvangen...

Mijn advies, doen wat ze zeggen en niet teveel vragen stellen, dramatische tent.
Pagina: 1