HDD spindown op spanned volumes

Pagina: 1
Acties:

• madman72
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06-2025
Stel dat ik n 6 of 8 bay NAS aanschaf. Kan ik hierop dan 2 of 3 spanned volumes maken, zodat ik altijd maar 2 van de 4 of 6 schijven aanspreek, zodat de rest kan blijven idlen als ie die niet nodig heeft.
Of is het alleen maar mogelijk om over de complete linie een spanned volume te maken, zodat ik als de NAS in gebruik is, altijd alle schijven op laat spinnen?

Alvast bedankt voor de evt. reacties

Verwijderd

Je wilt dat je schijven downspinnen terwijl je de NAS gebruikt. Dit werkt niet altijd even goed, ook al wordt dit ondersteund door de NAS. Spanning oftewel concatenating, plakt alle hardeschijven achter elkaar - of verschillende RAID sets in één geheel. Maar het is vaak zo dat bij het lezen er ook metadata moet worden gelezen die zich op andere plekken bevindt.

Kortom, als je wilt downspinnen is een andere setup misschien logischer. Misschien voor zuinige WD40EZRX schijven gaan, of voor notebookschijven, of voor SSDs, of alleen 's nachts spindown, etc.

• madman72
Misschien heb ik de vraag niet duidelijk genoeg gesteld....Ik wil inderdaad greendisks gebruiken in n NAS met 6 slots...De vraag is of ik 3 sets van 2x raid0 dus 3x spanned volume in 1 NAS, zodat wanneer ik naar het ene volume op de nas schrijf (of lees), dat de andere 2 (dus 4 schijven) dan blijven idlen....dus of t uberhaupt mogelijk is, om meerdere raids te draaien op 1 nas

• madman72
Of is t dan verstandiger om n fileserver te draaien. Ik wil er media van streamen, dus maar van 1 schijf tegelijk, maar dan is t jammer van de energie, als de andere 5 dan ook opspinnen

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 17:41
Wat heeft downspinnen voor een nut? Die paar watt die je er voor terugkrijgt gaat de levensduur niet ten goede(limited spinups)

[ Voor 7% gewijzigd door MrFax op 21-05-2014 17:38 ]

That's it, I'm done.

• madman72
Hoeft niet perse te downspinnen.....helemaal uit zou nog beter zijn :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MrFax schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:37:
Wat heeft downspinnen voor een nut? Die paar watt die je er voor terugkrijgt gaat de levensduur niet ten goede(limited spinups)
De leeftijd in draaiuren kan afnemen, maar de leeftijd in jaren kan er van toenemen.
Voorbeeld: De levensduur van een schijf is 50000 uur (Ongeveer 5 jaar) bij continu 24 uur per dag draaien.
Stel je gaat in en uit schakelen en dat uitschakelen er voor zorgt dat hij 's nachts helemaal niet draait en overdag de helft van de tijd uit staat, draait hij maar 8 uur per dag totaal dat is 1/3e van de tijd. Als hij even veel draai uren zou blijven draaien gaat hij dus 15 jaar mee. Zo door het in en uitschakelen de levensduur in uren halveren heb je toch flink gewonnen...hij gaat effectief 7.5 jaar mee.
Stroom besparing is natuurlijk een extraatje

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1