Voeding kapot, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
In augustus 2012 heb ik een Corsair tx550m voeding besteld bij een webwinkel.
(Nu ruim anderhalf jaar later) Afgelopen zondag, begon de voeding ineens te roken, er was een brandlucht, de pc ging uit en daarna ook niet meer aan.
Net chatcontact gehad met de webshop en er werd mij verteld:

Medewerker: Technisch gezien zou dit onder de garantie moeten vallen, maar omdat het product wel al verouderd is en het misschien met een piekspanning te maken kan hebben kan het zijn dat dit niet het geval zal zijn.
Medewerker: U kan hem zeker aanmelden ter reparatie, maar ik wil u dan wel waarschuwen dat het kan gebeuren dat u er een prijsopgave van krijgt. In deze prijsopgave is wel mogelijk om aan te geven dat u de kosten niet wilt betalen en dat u afstand neemt van het product.
Medewerker: Dus eventueel zou u het erop kunnen wagen en als het dan niet onder de garantie valt, erbij aan kunnen geven dat u het product niet meer hoeft. Mits u er dat voor over heeft natuurlijk.
Medewerker: Piekspanning kan een oorzaak zijn van dit probleem, en dit valt niet onder de garantie, vandaar.

Er geldt een 2 jarige wettelijke garantietermijn (staat ook op hun site aangegeven)
Op de doos van de voeding (corsair) staat 5 jaar garantie.

Aangezien ik het geluk heb gehad dat er nog nooit iets kapot is gegaan heb ik nog nooit met iets als garantie te maken gehad.

Nu is mijn vraag, valt dit onder de garantie of niet? (of is het niet zo simpel) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:49

D4NG3R

kiwi

:)

JornA schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:03:
Er geldt een 2 jarige wettelijke garantietermijn (staat ook op hun site aangegeven)
missconceptie, 1 jaar is de wettelijke term op elektronica in NL. Dat de meeste (web) winkels 2 jaar als minimum geven is coulant. Dit neemt niet weg dat als de webwinkel 2 jaar garantie zegt te geven - deze ook 2 jaar garantie moet geven.
Op de doos van de voeding (corsair) staat 5 jaar garantie.
Fabrieksgarantie != garantie bij de winkel.

Gewoon terugsturen, een voeding hoort piekstroom op te vangen of desnoods (veilig) uit te schakelen. Doet de voeding dit niet dan is het hun verantwoordelijkheid hier garantie op te verlenen. Theoretisch gezien zou je zelfs aanspraak kunnen doen wanneer er meer componenten kapot zijn gegaan door je voeding - maar dat is een hoop gedoe :') .

tl;dr: Wat je tijdens de chat verteld is is onzin, tenzij jij met opzet aan dat ding sleutelt of er drinken oid in morst valt dit gewoon onder garantie. Een moderne voeding hoort niet op te branden bij stroompieken.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 21-05-2014 15:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14

PeaceNlove

Deugleuter

Als je geen gedoe wilt en gewoon een nieuwe voeding: ga naar de Corsair service. Ik heb daar zelf een erg goede ervaring mee gehad en een nieuwe voeding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Corsair is inderdaad netjes qua service, maar de TS heeft een contract met de webshop - en ik raad hem of haar dan ook aan om eventuele garantie procedures hier langs te laten lopen.

Pas als de webshop echt gaat bitchen zou ik naar Corsair stappen en gewoon nooit weer terugkomen bij said webshop :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In Nederland is direct contact met de fabrikant vaak een snellere en betere oplossing om garantie te claimen inderdaad. Ik zou dan ook gewoon Corsair even bellen/mailen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 21-05-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Op de factuur staat twee jaar garantie? Dan gewoon RMA doen bij de winkel. Daarmee heb je de overeenkomst. De rest doet er niet heel veel toe, ook niet wat die medewerker allemaal zegt.

Tijdje terug heb ik nog een Corsair voeding RMA gedaan. Je krijgt vaak een nieuwe, verbeterde versie retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Bedankt voor jullie reacties!
Stel: ik stuur het op naar de webshop, zij 'onderzoeken' het en willen me geen garantie geven. Kan ik daarna nog eisen dat ze het naar Corsair opsturen? Er is dan evt. al aan gesleuteld door hun.

Ik ga m'n voeding RMA doen bij de webshop

[ Voor 21% gewijzigd door JornA op 21-05-2014 15:35 . Reden: iets weghalen + besluit rma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26

Perkouw

Moderator General Chat
D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:07:
[...]

missconceptie, 1 jaar is de wettelijke term op elektronica in NL. Dat de meeste (web) winkels 2 jaar als minimum geven is coulant. Dit neemt niet weg dat als de webwinkel 2 jaar garantie zegt te geven - deze ook 2 jaar garantie moet geven.
Ja?
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa en zo zijn er nog wel meer te vinden. Twee jaar is het minimum voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Perkouw schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Ja?
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa en zo zijn er nog wel meer te vinden. Twee jaar is het minimum voor zover ik weet.
Nee, mits de wetten meer voordeel bieden voor consumenten mogen deze anders zijn als in Europa algemeen: http://www.consuwijzer.nl...e429MLA_n5kNx2qzl4iPD_BwE

1 jaar minimum heb ik trouwens ook fout, je hebt recht op een degelijk product. Thats about it 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:51:
[...]

Nee, mits de wetten meer voordeel bieden voor consumenten mogen deze anders zijn als in Europa algemeen: http://www.consuwijzer.nl...e429MLA_n5kNx2qzl4iPD_BwE

1 jaar minimum heb ik trouwens ook fout, je hebt recht op een degelijk product. Thats about it 8)7 .
Dus minimaal twee jaar, of langer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Perkouw schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:52:
[...]

Dus minimaal twee jaar, of langer. :+
Lees de tekst eens door, er staat nergens een mimium vast in een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
FAQ hier in SF gaat er ook over. NL wijkt af, maar het moet dan gunstiger zijn voor de consument.

Maar zover is het nog lang niet. Dat moet je pas allemaal aanhalen als de webshop heel moeilijk gaat doen. Vooralsnog staat er op de factuur twee jaar garantie, is de voeding binnen die twee jaar defect geraakt en kan je hem dus gewoon bij de webshop aanmelden. Pas daarna, als de webshop de voeding niet wil laten repareren of vervangen, gaat het hele traject van je recht krijgen pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:53:
[...]

Lees de tekst eens door, er staat nergens een mimium vast in een aantal jaren.
Bron
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
NL wijkt er vanaf, en dat mag mits in voordeel van consument. Twee jaar kan je dus als minimum beschouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 21-05-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Perkouw schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:00:
NL wijkt er vanaf, en dat mag mits in voordeel van consument. Twee jaar kan je dus als minimum beschouwen.
Dit gaat een heel leuke heen en weer discussie worden van verschillende opvatting. In diezelfde bron:
Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Aangezien je in NL recht hebt op een degelijk product welke minimaal de economische levensduur moet kunnen uithouden, zie ik dat toch meer als een minimum (aangezien het voordeliger is voor de consument) - en dus geen vaste periode. Het is echter zeldzaam dat een (web)winkel onder de 2 jaar garantie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Laten we daar dan nu ook mee stoppen en verder ontopic gaan. :) Er is genoeg materiaal te vinden op GoT laat staan het interwebz.

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 21-05-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:05:
[...]

Dit gaat een heel leuke heen en weer discussie worden van verschillende opvatting.
Andere bron dan:
De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.
Artikel 5

Termijnen

1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
edit:
sorry, zie nu de opmerking hierboven pas

[ Voor 12% gewijzigd door 8088 op 21-05-2014 16:20 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zitten we nog steeds met de vraag of 'stuk door piekspanning' nou wel of niet onder de garantie valt. Uiteraard mag je van apparatuur verwachten dat deze beveiligd is tegen normale fluctuaties in het stroomnetwerk. Maar wat als er echt een hoge spanningspiek is geweest (denk bijvoorbeeld aan een blikseminslag)? Dan is er geen sprake van ondeugdelijkheid van het product en kan de verkoper / fabrikant hier dus ook niet aansprakelijk voor worden gesteld. Wat de medewerker van de chat dus waarschijnlijk bedoelde is dat de voeding stuk kan zijn gegaan door een piekspanning waarop het apparaat niet was berekend. Dan zou het overigens zeer waarschijnlijk zijn dat er ook andere apparaten kapot zijn gegaan die destijds waren aangesloten op het stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:06
Het terugsturen van de voeding is onder garantie, omdat er kennelijk op de factuur staat dat er 2 jaar garantie op zit. Mocht dat niet op de factuur zijn, of stiekem toch 1 jaar zijn, dan maakt dat niets uit want dan zou dit duidelijk onder het kopje non-conformiteit vallen (een ondeugdelijk product).

Van een voeding mag je verwachten dat hij zeker wel 3-5 jaar meegaat, mits het gebruikt wordt waarvoor bedoelt en er geen sprake is van gebruikersschade (lees: schade veroorzaakt door gebruiker, bijvoorbeeld laten vallen, of andere gekke dingen).

In dit geval kan je verwachten dat een voeding een bepaalde piekspanning kan verdragen, tenzij er sprake is van blikseminslag of iets dergelijks. Eigenlijk doet dit verder niet terzake, omdat het altijd aan de verkoper is om aan te tonen dat er sprake is van onjuist gebruik, of gebruikersschade.

Uit ervaring kan ik je wel vertellen dat dit gewoon vervangen zal worden. Het onderzoeken of het aan de gebruiker ligt, is vaak een stuk duurder/ongemakkelijker dan gewoon een nieuwe opsturen tegen kostprijs, met uitzondering dat de voeding heel duidelijk onder water heeft gelegen of compleet zwart geblakerd aangeleverd wordt.

Gewoon RMA sturen en er op staan dat hij of kosteloos gerepareerd wordt, of kosteloos vervangen door een gelijkwaardig of beter model. Art 7 BW. Niet ingaan op het aanbod om wat geld terug te krijgen, nooit accepteren. Garantie is garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou toch eerst contact opnemen met Corsair voordat je iets opstuurt naar de winkel. Leg je probleem voor aan Corsair, beroep je op de garantieclaim van 5 jaar van Corsair en vermeld ook dat de winkel al bij voorbaat probeert geen garantie te verlenen. Benadruk ook even hoe vervelend en teleurstellend je deze houding van een Corsair-reseller vindt. Misschien komt Corsair wel direct met een gemakkelijke en gunstige regeling, dan hoef je de vervelende procedure bij de webwinkel niet te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
haribold schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 18:41:
Ik zou toch eerst contact opnemen met Corsair voordat je iets opstuurt naar de winkel. Leg je probleem voor aan Corsair, beroep je op de garantieclaim van 5 jaar van Corsair en vermeld ook dat de winkel al bij voorbaat probeert geen garantie te verlenen.
Dit is niet verstandig. Je hebt namelijk geen koopovereenkomst met de fabrikant (maar alleen met de webshop). Omdat er geen overeenkomst tussen beide partijen is, kan een fabrikant bijvoorbeeld besluiten te repareren, maar het uurloon bij jou in rekening te brengen. Je bent bij een fabrikant dus veel minder beschermd door de wet.

Kortom, altijd éérst naar de winkel en als het daar helemaal niet lukt, dan kan je altijd nog naar de fabrikant. In dit geval (met de informatie die jij gegeven hebt) sta je in je recht en moet de winkel gewoon netjes jouw probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Daarom zeg ik ook "eerst contact opnemen". Uit dat "contact opnemen" kan een gunstig aanbod komen vanuit de fabrikant, zonder dat er van enige reparatie of uurloon sprake is. Komt er geen gunstig aanbod, dan is er niets verloren. De winkel doet nu al moeilijk, dan stuur je het product vervolgens op en dan zegt de winkel "je betaalt reparatiekosten anders krijg je het product niet terug". Dan zit je daar met je wettelijke bescherming en het idee dat je misschien eerst bij de fabrikant iets had kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Nogal suggestief, exact hetzelfde kan gebeuren bij de fabrikant en dan heb helemaal geen rechten of wettelijke bescherming. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een fabrikant jou zomaar een nieuw vervangend exemplaar opstuurt, zonder eerst het oude ontvangen en bekeken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23
Niet helemaal waar, Logitech doet dit doorgaans wel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Croga

The Unreasonable Man

EnigmA-X schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:42:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een fabrikant jou zomaar een nieuw vervangend exemplaar opstuurt, zonder eerst het oude ontvangen en bekeken te hebben.
Veel harddisk fabrikanten doen dit wel. Sturen gewoon een nieuwe harddisk met retourdoosje en als je je oude niet terugstuurt krijg je een mooie factuur voor de nieuwe.
Fabrikanten van relatief goedkope spullen doen dit ook en soms eisen ze niet eens het defecte apparaat retour omdat dat ze meer zou kosten dan het apparaat waard is.
Het wordt steeds meer gemeengoed om op die manier te werken. Het is klantvriendelijker en vaak ook nog beter voor de leverancier. Zo krijgt die harddiskfabrikant bijvoorbeeld al zijn retouren in dezelfde formfactor doos terug met door henzelf de juiste codes er op geprint. Daarmee is het retourproces verder te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:05:
[...]

Dit gaat een heel leuke heen en weer discussie worden van verschillende opvatting. In diezelfde bron:
Zie linkje in de FAQ naar afstudeerproject van een advocaat; omdat de EU slechts ten voordele toestaat, kan je het in NL niet anders bezien dan dat de 2 jaar aansprakelijkheid die EU stelt een minimum is.
Let wel dat aansprakelijkheid iets anders is dan Garantie. De meeste mensen noemen de twee in één adem, en ook consuwijzer gaat daar scheef.

Garantie kan je bezien als meer 'no questions asked', aansprakelijkheid betekent dat er meer verweer door leverancier mogelijk is ten aanzien van slijtage en gebruiksfouten. De wet stelt voor garantie een minimum van 6 maanden (automatische aanname dat het defect al bestond). Waar een winkel adverteert met meer, dan mag ook daar van dezelfde service uitgegaan worden.
Aansprakelijkheid heeft (via EU) een minimum van 2 jaar en voor zolang het redelijk is dat een product het doet.

Ook al is het verwarrend, kan het dus prima dat een winkel adverteert met 1 jaar garantie - zolang ze hun aansprakelijkheid maar erkennen. Doordat de NL implementatie het niet bepaald eenvoudiger heeft gemaakt, Weten mensen in de winkels vaak ook gewoon niet meer hoe het zit.

In dit specifieke geval gewoon aanmelden voor garantie. Als de winkel het akkoord vindt, mag dat ook direct naar de fabrikant (in overleg dus). De indekking van de winkel vind ik vrij apart. Je wil natuurlijk duidelijk zijn, maar het lijkt wel alsof je wordt voorbereid op een automatische reactie dat het geen garantie is.
Als je het naar de fabrikant stuurt, zal het wel waarschijnlijk zijn dat je van de winkel nooit de verzendkosten gaat zien; maar bij de winkel zelf is de kans eveneens groot dat ze je vertellen dat je geen recht hebt op verzendkosten terwijl dat wel zo is (aangenomen dat je hem destijds ook via verzending hebt ontvangen)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2014 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-08 21:06
Zit er in de meeste Corsair dozen niet een briefje waar ze je verzoeken bij problemen direct met hen contact op te nemen en niet met de retailer? Gewoon zoals eerder aangegeven dus direct met Corsair contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Ik had de voeding vorige week retour naar de webshop gestuurd, vandaag heb ik reactie via de mail ontvangen:

Product kan niet meer gerepareerd worden en is ook niet meer in hun assortiment beschikbaar, ze bieden mij de volgende optie: CoolerMaster GM Series G550M - 550 Watt

Is dit een goed alternatief/goede voeding?

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:46
van Corsair naar Coolermaster zou ik nooit doen.

Sowieso zijn ze niet vergelijkbaar, van volledig modulair naar half modulair. 8)7

En het prijsniveau is niet vergelijkbaar.

[ Voor 60% gewijzigd door General_Snuss op 27-05-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

General_Snuss schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:43:
Nee omdat Corsair van die top voedingen maakt 8)7 .

Nou zou ik deze inderdaad ontwijken, ding heeft CapXon condensatoren - pure rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Zijn dit vergelijkbare producten die ik kan eisen?

Corsair CX600M

Seasonic M12II Evo 620W

[ Voor 84% gewijzigd door JornA op 27-05-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De voeding is bijna 2 jaar oud - 'eisen' is een groot woord. Qua prijs is de aangeboden voeding al netjes na zoveel tijd - ik zou zelf navragen of een pricewatch: XFX Pro 550W of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W ook een mogelijkheid zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
General_Snuss schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:43:
Ik ben van een Corsair 850W (TX dacht ik, de gelige, niet modulaire) naar een Cooler Master V1000 gegaan.
De Cooler Master V1000 is eigenlijk een Seasonic voeding ;)

Dus niet alle Cooler Master voedingen.zijn troep :p

Maar misschien kun je vragen of ze contact met Corsair op kunnen nemen? Misschien hebben hun nog zo'n voeding liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:50:
De voeding is bijna 2 jaar oud - 'eisen' is een groot woord. Qua prijs is de aangeboden voeding al netjes na zoveel tijd - ik zou zelf navragen of een pricewatch: XFX Pro 550W of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W ook een mogelijkheid zijn.
verkoper dient een gelijkwaardig of beter product te leveren indien repareren of vervangen door zelfde artikel niet mogelijk is. Andere optie is het ontbinden van de koop en gok dat dat zo'n €80,- is geweest.

Dus zo netjes is het nog niet eens van de verkoper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:51:
[...]

verkoper dient een gelijkwaardig of beter product te leveren indien repareren of vervangen door zelfde artikel niet mogelijk is. Andere optie is het ontbinden van de koop en gok dat dat zo'n €80,- is geweest.
Aan het einde van het garantietermijn is het niet gewoonlijk dat je het volle bedrag terug krijgt - uberhaupt. De 2 voedingen welke ik daar aangeef zijn kwalitatief beter als de voeding waar de TS nu garantie voor aanvraagt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03

immetjes

HIER is BERN-E

@D4NG3R.
Ongelijk. Binnen de garantie hoor je bij ontbinding het VOLLEDIGE aankoopbedrag terug te krijgen. Dus geen gebruiksvergoeding ofzo.

Lees dit maar eens:
http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
http://blog.iusmentis.com...rugsturen-defect-product/

[ Voor 30% gewijzigd door immetjes op 28-05-2014 12:14 . Reden: URL's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

immetjes schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:01:
@D4NG3R.
Ongelijk. Binnen de garantie hoor je bij ontbinding het VOLLEDIGE aankoopbedrag terug te krijgen. Dus geen gebruiksvergoeding ofzo.

Lees dit maar eens:
http://blog.iusmentis.com...rugsturen-defect-product/
D4NG3R heeft gewoon gelijk.
Jij haalt 2 dingen door elkaar:
Gebruiksvergoeding (dwz de winkel rekent kosten voor het gebruik) is inderdaad niet toegestaan.
Maar als jij het product lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken kan je niet het volledige bedrag terugeisen.
Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.
Zie oa:
http://www.consuwijzer.nl...ten-in-de-garantieperiode
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De waarheid zit hem in de nuance; beide standpunten zijn als correct te beschouwen indien naast de uitspraken gelegd.

Er is in de uitspraak die aangehaald wordt sprake van een auto die nauwelijks bruikbaar is geweest. Er kan dus niet gesproken worden van zowel achteruitgang in waarde, als van onrechtmatige verrijking (x tijd genot van vervoer). Daarbij zal ook in gedachte zijn genomen de tijd en kosten die koper moest maken om verkoper te bewegen tot het oplossen van zaken.

Als je *zonder problemen* iets ~2 jaar hebt gebruikt, dan is dat niet hetzelfde verhaal. Je kan daar stellen dat wél sprake is van verrijkking voor de klant gezien gratis genot van 2 jaar van het product.
Uiteraard blijft je eerste recht vervanging en reparatie - dus voor iets van dezelfde waarde als je voeding van 2 jaar oud. Slechts als die mogelijkheden er niet blijken te zijn, kan ontbinding volgen.
Wat een redelijk alternatief is, is geen exacte wetenschap. Ik vind het positief dat de winkel met voorstellen komt kwa nieuwe artikelen - maar het is uiteraard iets waar beide kanten in redelijkheid uit moeten komen. Het staat de winkel vrij een voorstel te doen, en de klant vrij een tegenvoorstel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Ik heb er toentertijd 75 euro voor betaald, maar goed dit was anderhalf jaar geleden.
Ik heb ze gemaild met de vraag of ze via Corsair niet dezelfde voeding kunnen krijgen, maar ik verwacht dat ze dit niet gaan doen.

Zijn de opties die ik eerdere noemde wel goede alternatieven? (zie hieronder)

Corsair CX600M

Seasonic M12II Evo 620W (of de 520w versie)

Deze heeft de webshop namelijk wel op voorraad.

Of is hun optie dan toch het beste?

-------------------------------------------------
Ze hebben me nu inderdaad deze aangeboden:
Corsair CX Series CX600M - 600 Watt
Ik denk dat ik hiermee akkoord ga.

[ Voor 13% gewijzigd door JornA op 28-05-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Seasonic maakt kwalitatief (veel) betere voedingen, de 620 of 520w variaties zijn beiden een betere PSU als die je eerst in je systeem had zitten.

Kwalitatief gezien is de CX600M de mindere van de 2 die je daar opnoemt - het is (als ik reviews mag geloven) echter een degelijke voeding. Ook de 520w versie van Seasonic zou ik verkiezen boven de CX600M.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2014 17:56 ]

Pagina: 1