[CPU] AMD AM3+

Pagina: 1
Acties:

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:33
Hallo,

Op dit moment ben ik in het bezit van een AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition.
pricewatch: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition

Ik zit er over na te denken om een nieuwe CPU te gaan kopen. Echter ben ik er nog niet over uit welk type.
De moederbord die in mijn pc zit is een ASRock 870 Extreme3 R2.0 - Socket AM3, AM3+
pricewatch: ASRock 870 Extreme3 R2.0

Graag zou ik van jullie horen welke CPU ik het beste kan kopen. Mijn budget is max. €160.
Alvast bedankt!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als het goed is kan jouw moederbord de 8 core AMD's aan, dus zou ik gaan voor een FX 8320 of 8350.

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25
Beschik je al over een goede CPU koeler? Dan past de FX 8350 net binnen budget.

Anders moet een goede luchtkoeler + FX 8320 ook wel kunnen voor €160. Een 8350 is tenslotte niks anders dan een hoger geclockte 8320.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33

Nemesizz

Untouchable

Let wel op dat het bord slechts een 4+1 VRM heeft, die vinden CPU's met hoge TDP's meestal niet zo leuk.
Op de CPU support list staan de 8320 en 8350 wel op, maar dan loop je wel het risico dat je VRM's oververhitten bij zware belasting (waar je daadwerkelijk alle 8 cores nodig hebt).

Ik zie in de support list ook nog een 8120 staan (zijn 2 varianten van, een met 125W TDP maar ook een met 95W TDP). Dan zou de variant met 95W TDP veiliger moeten zijn (je VRM's zijn wel beschermt tegen doorbranden als het goed is, maar een throttelende CPU is weggegooide prestaties is weggegooid geld).
Ik zie wel dat een 8120 een stuk moeilijker te krijgen is....(helemaal de 95W variant).

Goed, het is iets waar je rekening mee kan houden. Je moederbord heeft gelukkig wel heatsinks op de VRM's zitten, dus als je zorgt voor een goede airflow misschien dat het ook wel draait (al kun je overklokken wel vergeten denk ik).

• Chasin
Nemesizz schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:18:
Let wel op dat het bord slechts een 4+1 VRM heeft, die vinden CPU's met hoge TDP's meestal niet zo leuk.
Op de CPU support list staan de 8320 en 8350 wel op, maar dan loop je wel het risico dat je VRM's oververhitten bij zware belasting (waar je daadwerkelijk alle 8 cores nodig hebt).

Ik zie in de support list ook nog een 8120 staan (zijn 2 varianten van, een met 125W TDP maar ook een met 95W TDP). Dan zou de variant met 95W TDP veiliger moeten zijn (je VRM's zijn wel beschermt tegen doorbranden als het goed is, maar een throttelende CPU is weggegooide prestaties is weggegooid geld).
Ik zie wel dat een 8120 een stuk moeilijker te krijgen is....(helemaal de 95W variant).

Goed, het is iets waar je rekening mee kan houden. Je moederbord heeft gelukkig wel heatsinks op de VRM's zitten, dus als je zorgt voor een goede airflow misschien dat het ook wel draait (al kun je overklokken wel vergeten denk ik).
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Teun en lilboogs overigens ook.
De pc die ik op dit moment bezig heb ik in mijn wenslijst staan onder Systeem.
http://tweakers.net/gallery/228468#tab:wenslijst

Wat raden jullie mij aan om te doen? Dit behouden en bijvoorbeeld volgend jaar een compleet nieuw systeem te bouwen, of een aantal onderdelen vervangen zodat ik weer een paar jaar vooruit kan.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

In principe heb je een mooie basis. Waar je veel van kan hergebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 189,-€ 189,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 84,99€ 84,99
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 69,05€ 138,10
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 68,91€ 68,91
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,95

Mijn advies is om nog even door te sparen en je moederbord en cpu te vervangen. Dan kan je volgend jaar of het jaar daarop een een nieuwe videokaart aanschaffen zonder dat je andere componenten hoeft te vervangen. Je videokaart kan mits je niet alles op ultra hoeft te spelen nog goed meekomen. Je cpu koeler kan ook prima mee, zeker als je geen overclock systeem bouwt.

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 167,50€ 167,50
1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,45

amd:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 124,50€ 124,50
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,40

Wil je gelijk resultaat, zonder je moederbord te vervangen pak dan een pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition met een nieuwe videokaart ( GTX770 of R9 280(X) ). De FX6300 is een prima chip die goed draait op je huidige moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 88,95€ 88,95
1Club3D Radeon R9 280 royalKing€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,85

Natuurlijk kan dit ook in stappen, eerst de cpu dan een nieuwe videokaart, de FX6300 zal niet snel bottlenecken.

De systemen met een nieuw moederbord en cpu hebben een langere levensduur, maar de laatste optie gaat ook zeker weer een paar jaar mee. Succes met de keuze!

[ Voor 23% gewijzigd door bbblije op 21-05-2014 19:30 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Chasin schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:47:

Wat raden jullie mij aan om te doen? Dit behouden en bijvoorbeeld volgend jaar een compleet nieuw systeem te bouwen, of een aantal onderdelen vervangen zodat ik weer een paar jaar vooruit kan.
Je hebt eigenlijk nog best een prima setup met de CPU als relatief zwakste schakel. Dus op zich heel logisch dat je die wil upgraden, meer is niet nodig.
Wat Nemesizz zegt over de 4+1 VRM van je moederbord, dat het niet leuk is voor een 8 core lijkt mij een prima omschrijving. Het kan dus wel. Dat zegt Asrock zelf ook als je je moederbord goed koelt en overklokken zou ik niet aan beginnen. En als het toch problemen geeft kan je altijd nog een ander bord halen maar vooralsnog zou ik gewoon gebruiken wat je nu hebt.

Met de FX-6300 vermijd je dit hele probleem en natuurlijk is dat ook een goede processor (ik heb hem zelf dus dat spreek ik echt niet tegen) maar t.o.v. van wat je nu hebt is dat toch een minder interessante upgrade denk ik.

Ga je toch voor een nieuw moederbord dan is natuurlijk Intel ook een optie.

• Chasin
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties. Ik wil zeker in de toekomst gaan upgraden. Aangezien ik redelijk veel game, wil ik ook degelijk gamen. Ik zit echter wel een beetje te twijfelen tussen AMD of Intel.
Wat zijn hier de grootste verschillen dan alleen de prijs verhouding?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
Bij welke game(s) kom je prestaties tekort?
Heb je de processor al eens unlocked naar 6 cores en/of overgeklokt?

• Chasin
mitsumark schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:22:
Bij welke game(s) kom je prestaties tekort?
Heb je de processor al eens unlocked naar 6 cores en/of overgeklokt?
Bij Counter-Strike Go krijg ik veel fps drops. Heb hem in het begin al direct unlocked naar 6 cores.

• Chasin
Op dit moment heb ik een pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed op het oog.

Ik neem aan dat ik hier op vooruit ga? Alleen ben ik nog aan het kijken voor een moederbord.
Zelf zat ik te denken aan een pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming omdat ik ook in het bezit ben van een pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Gaming videokaart.

Of raden jullie mij aan om een goedkopere moederbord te kopen? Heb hier namelijk totaal geen verstand van. Ze lijken voor mij kwa specificaties grotendeels allemaal op elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Chasin op 08-06-2014 16:24 ]

• Chasin
Graag jullie mening of ik beter bij AMD kan blijven of beter kan overstappen naar Intel.
Nu de warme dagen eraan komen merk ik toch wel dat mijn AMD best warm is.
Ook heb ik gehoord dat mijn GeForce videokaart beter presteert bij een Intel processor.

Graag jullie mening

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33

Nemesizz

Untouchable

Graag jullie mening of ik beter bij AMD kan blijven of beter kan overstappen naar Intel.
Nu de warme dagen eraan komen merk ik toch wel dat mijn AMD best warm is.
Als je naar een merk zoekt afhankelijk van temperatuur ben je toch niet goed bezig :P .
Tuurlijk de ene CPU zal wat warmer worden dan de andere, maar over het algemeen maakt het geen bal uit of je AMD of Intel neemt qua temperatuur, beide moeten normaal functioneren zelfs bij Nederlandse zomers.
Dus daar zou ik m'n koop niet zo vanaf laten hangen eerlijk gezegd, gewoon een goede koeler erop en klaar.
Ook heb ik gehoord dat mijn GeForce videokaart beter presteert bij een Intel processor.
Dit is een zeer hardnekkige fabel die telkens weer de kop op steekt. Is klink-klare onzin, een AMD videokaart werkt net zo goed in een AMD systeem als een Intel systeem, net als een GeForce niks beter of slechter presteerd in een AMD of Intel systeem* (* tuurlijk is een deel CPU afhankelijk, maar lang niet zo dramatisch als het fabeltje doet geloven).

Gewoon voor de beste 'bang-for-the-buck' kaart, of als je een specifieke voorkeur hebt voor een merk (AMD of nVidia) gewoon daar een kaart van halen.

• Chasin
Bedankt voor je reactie. Had al zo'n vermoeden dat dit fabeltjes waren. Wil toch een keer overstappen van AMD naar Intel. Zit te denken aan een pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming en pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed.

Is dit een goeie combinatie?

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:12
Heb die combinatie zelf ook en dat draait uiteraard erg goed.

Zou als ik jouw was eventjes op de 4690k wachten ;)

• Chasin
!mark schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:50:
Heb die combinatie zelf ook en dat draait uiteraard erg goed.

Zou als ik jouw was eventjes op de 4690k wachten ;)
Goed om te horen! Echter is de vraag wel wat de kosten zullen zijn van de 4690k.
Pagina: 1