i7 2600k met Cooler Master Seidon 120V warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:29
Hoi,

Sinds enkele dagen ben ik de eigenaar van een i7 2600k gekoeld door een Cooler Master Seidon 120V. Ik heb deze hardware gekocht met het idee dat ik er een leuke overclock (bijv. 4.6 GHz) uit zou kunnen halen. Nu lijkt er echter iets niet goed te gaan. Op Idle zie ik in HWMonitor dat de CPU rond de 45 graden zit, wat ik als ik de verschillende reviews op Tweakers over deze koeler zie al veel te hoog vind. Zodra ik er wat load op zet, vliegt de temperatuur al binnen een kwartier naar de 65 graden, en dat vind ik toch wel heel erg hoog. Ik heb eerst de koelpasta geprobeerd uit te strijken met een kartonnetje en daarna de koeler erop te doen en toen dat hoge temperaturen gaf de koelpasta er weer af gehaald, een druppel koelpasta op de CPU gedaan en die uit laten duwen door de druk van de koeler. Qua temperaturen was er weinig tot geen verschil te zien. De koeler zit aangesloten zoals te zien is op deze foto (het moederbord is een Asus P8Z68-V Pro): Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ht0Ky0p.jpg

De temperaturen zijn gemeten met open kast in een omgevingstemperatuur van ongeveer 23 graden, dus het lijkt me niet dat de airflow het probleem is.

Weet iemand hoe ik deze temperaturen omlaag kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Gemeten met open kast? Sluit dat ding eerst maar eens, de airflow help je naar de kloten door hem te openen ;) .

Heb je de koelpasta wel eerst verwijderd voordat je er nieuwe op deed? En staat de BIOS niet op een of andere quiet mode?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horax
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
65 graden is niks vergeleken met mijn AMD,
Loop thuis tijdens gamen op tot 80/90 :*)

verder inderdaad nieuwe koelpaste opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Ik heb de temperaturen ook gemeten met dichte kast, en er geen noemenswaardig verschil te merken. De koelpasta heb ik eerst verwijderd met een stuk keukenrol met spiritus erop. De BIOS fan-instellingen staan op AUTO, dat wil zeggen tussen QUIET en TURBO in. In reviews lees ik dat zelfs op 600RPM de idle temperaturen een stuk lager liggen, terwijl de fan bij mij op 800RPM draait, dus dat lijkt me geen probleem.

Ik gebruik de koelpasta die erbij zat, gewoon van Cooler Master dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 09:59

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Je fan zit verkeerd om. Hij zuigt nu lucht naar binnen, en je hoort het naar buiten te blazen. Heb je er nog een andere fan op zitten?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Goed punt, de fan zuigt inderdaad naar binnen. De fan bovenin blaast wel naar buiten, en in de zijkant van mijn behuizing zit nog een fan die naar binnen zuigt (nog onder de videokaart). Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de fan omdraai. Is het verstandig om de fan bovenin dan te draaien zodat deze naar binnen zuigt?

[ Voor 14% gewijzigd door wjvds op 21-05-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Horax schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:55:

Loop thuis tijdens gamen op tot 80/90 :*)
Abnormaal hoog, zowel AMD als Intel wil je onder 100% load (en dat red je met games niet) niet constant boven de 75c hebben. Veel liever houd je een max van 65c aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je Bios op Performance staan? Asus doet namelijk met hun performance setting een vrij fikse overclock en die maakt het spulletje inderdaad behoorlijk warm. Zie het probleem van 65 graden niet overigens.
D4NG3R schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:01:
[...]

Abnormaal hoog, zowel AMD als Intel wil je onder 100% load (en dat red je met games niet) niet constant boven de 75c hebben. Veel liever houd je een max van 65c aan.
Ik heb een jaar lang onwetend zitten gamen op 90 graden op een intel i5. Uiteraard raad ik dat niet aan maar 65 is wel wat anders. Je moet redelijk investeren in je koeling wil je met een Prime95 stresstest onder de 65 graden blijven op een warme zomerdag, en ik zie er ook niet direct het nut van in.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horax
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hij is op het moment overclocked.hij kan maximaal tot 110 aan. :/ Dus bedoel maar hij kan het makkelijk hebben. vermindering van prestaties merk je toch niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Horax schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:05:
Hij is op het moment overclocked.hij kan maximaal tot 110 aan. :/ Dus bedoel maar hij kan het makkelijk hebben. vermindering van prestaties merk je toch niet
Suite yourself, maar lees je a.u.b. wat meer in in de materie van temperaturen/overklokken voordat je mensen probeert te helpen :| .

Je CPU overgeklokt op 90c laten lopen is gewoon :F |:( 8)7 :X .

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 21-05-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Mijn BIOS staat op normal mode, d.w.z. maximaal 3.5Ghz en in idle klokt hij zichzelf terug naar 1.6GHz.

Ik heb de fan omgedraaid en het lijkt ongeveer 2 a 3 graden te schelen. Hoewel dit dus een verbetering is, hoopte ik nog wat meer uit deze koeler te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Een AMD CPU op 110c is binnen een maand weg. Dat kan ik je wel verzekeren ;)

Zelfs voor een Intel is 80c+ in-game veel te veel. 80-85c in Prime95 / LinX is nog tot daar aan toe voor Intel (AMD zit die limiet op 65-70c).

Dus, @ R-boy-13, fix aub. je temps voor je je CPU finaal om zeep helpt?

@ wjvds
De Seidon 120V is dan ook een van de slechtste en zwakste closed-loop koelers dus wat dat betreft ben ik niet echt geschokt van je temps. Ze zijn wel wat aan de hoge kant maar niet schrikbarend. De koeler doet wel ''iets'' zeg maar, maar de temps op stock zouden eerder 30-35c idle en 50-55c load moeten zijn. Ik denk toch dat het met de mount te maken heeft. Hoe strak heb je hem aangedraaid?

[ Voor 13% gewijzigd door Imprezzion op 21-05-2014 15:18 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Ik kan ook niet zeggen dat ik geschokt ben van deze temps, maar 30C idle en 45C idle is toch ten opzichte van 23C kamertemperatuur een groot verschil. Ook 65C vs 50C klinkt alsof ik iets niet helemaal optimaal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even voor de duidelijkheid: Waar bestaat dit systeem verder uit? Behuizing en ventilatoren zijn dan natuurlijk het belangrijkste ;) en welke kant gaat de luchtstroom op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:20
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:01:
Heb je je Bios op Performance staan? Asus doet namelijk met hun performance setting een vrij fikse overclock en die maakt het spulletje inderdaad behoorlijk warm. Zie het probleem van 65 graden niet overigens.

[...]

Ik heb een jaar lang onwetend zitten gamen op 90 graden op een intel i5. Uiteraard raad ik dat niet aan maar 65 is wel wat anders. Je moet redelijk investeren in je koeling wil je met een Prime95 stresstest onder de 65 graden blijven op een warme zomerdag, en ik zie er ook niet direct het nut van in.
Ik heb op een i5 2500k jarenlang 80c+ gespeeld. Hij doet het nog steeds! Met temperaturen moet je een beetje pech hebben, maar hoe lager de temperatuur hoe lager de kans op failure of course.

[ Voor 7% gewijzigd door MrFax op 21-05-2014 15:26 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Imprezzion schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:17:
Hoe strak heb je hem aangedraaid?
Ik heb hier nog eens goed naar gekeken en met een schroevendraaier hem nog even flink wat aangedraaid, dit scheelt weer 5 graden op idle en 10 onder load. Met prime95 op 3.5GHz zit ik nu op +/- 55C, hiermee kan ik prima leven. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

MrFax schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:25:
[...]

Ik heb op een i5 2500k jarenlang 80c+ gespeeld. Hij doet het nog steeds! Met temperaturen moet je een beetje pech hebben, maar hoe lager de temperatuur hoe lager de kans op failure of course.
Laten we afspreken dat de architectuur van AMD totaal anders is dan bij Intel. 80c met een intel is veelal geen probleem, een amd gaat er van stuk en degradeerd veel sneller. Die tips die hierboven worden gegeven aan Roy zijn door mensen die weten wat ze doen en zeggen. 90c vior een amd is vragen om gezeur, die koeling kan dan ook niet goed zitten.

Wat de seidon koeler betreft, ik raad aan de fan juist te monteren, in ieder geval push. Overigens werkt de koeler het beste met een push van buiten naar binnen, met frisse buitenlucht ipv warme pc lucht!! Wel vind ik de idle temp warm, maar loadtemp wel ok.. nog 20c ruimte voor een OC *Rdit, het is al opgelost zie ik!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1