Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:29
Hoi

Ik werk in een instelling waar men slaapdiensten wil gaan invoeren. Om te overnachten hebben we de volgende keuzes ;
- opklapbed op kantoor
- opklapbed in de gezamenlijke woonkamer (die wel afgesloten is na 23.00 uur)

Arbobesluit 3.21 zegt het volgende;
Voor werknemers die gedurende de tijdsruimte, gelegen tussen het einde en het begin van de dagelijkse arbeidstijd, plegen te verblijven in het bedrijf of de inrichting waar zij werkzaam zijn, is een nachtverblijf beschikbaar. Een nachtverblijf is adequaat ingericht en is uitsluitend bestemd voor personen van gelijk geslacht.

Voldoen bovengenoemde keuzes aan het Arbobesluit?

Gevoelsmatig denk ik niet, maar het gevoelsmatige boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 17:57

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

maartend schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:16:
...

Gevoelsmatig denk ik niet, maar het gevoelsmatige boeit niet.
Niet?
Als ik daar zou moeten slapen zou het fijn zijn als het ook een beetje lekker voelt (zowel fysiek als mentaal)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Adequaat ingericht...

Gok genoeg mogelijkheden om goed te kunnen slapen in dit geval...
Dus verduisteringsmogelijkheden, goed de temperatuur kunnen regelen, niet te droog enzovoort?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gokken en fijn zijn leuk, maar daar kan ik geen bezwaar op maken.

Het gaat me echt om uitspraken, jurisprudentie, feitelijkheden, ed.

[ Voor 35% gewijzigd door maartend op 21-05-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:26
Adequaat, tja. Lekker vaag zeg. Een Boedhistische monnik zal genoeg hebben aan een houten plank, een ander wil te allen tijde twee Bulgaarde prostituees ter beschikking hebben.

Ik zou toch op z'n minst een afgesloten ruimte verwachten, voldoende verduisterd en vrij van geluid, herrie, andere mensen etc...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Lijkt me niet. Een opklapbed lijkt mij verre van ideaal ten opzichte van thuis. Ook is er geen dedicated slaapruimte, maar is het je kantoor of een gedeelde woonkamer. Dat is geen apart nachtverblijf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:20
Ik zou even kijken of je kan achterhalen hoe het bij andere bedrijven in jouw branche is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een kantoor of woonkamer lijkt me geen nachtverblijf.

En een opklapbed tussen de rest van het (kantoor)meubilair lijkt me bepaald niet adequaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 19:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

beste andere woord is voldoende voor een normale slaap denk ik.
Je wilt toch wel een redelijk bed in een donkere ruimte waar je een deur dicht kan doen met een lamp en elektra waar je gewoon tot rust kan komen en dus niet gestoord kan worden zonder een extra handeling te moeten verrichten.

[ Voor 15% gewijzigd door mrsar op 21-05-2014 12:16 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

En waar je je normaal kan wassen/douchen voor/na het slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:16:
slaapdiensten
[..]
tijdsruimte, gelegen tussen het einde en het begin van de dagelijkse arbeidstijd
Dit roept een extra vraag op of het artikel van toepassing is waarbij het gaat om de interpretatie gaat of een slaapdienst arbeidstijd betreft.

(Niet dat ik verwacht dat het dan slechter ingevuld zou mogen worden.)

edit:
in dit geval moet slaapdienst niet als werktijd gezien worden al zijn daar wat uitspraken over geweest die een andere richting op gaan

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Slaapdienst is wel degelijk werktijd, echter geen uitbetaaltijd. Moet je dus wel mee tellen in de Rust en arbeidstijdenwet. Is het zgn Jaeger-arrest.
Maar dat terzijde.

Er zit een badkamer aan dezelfde ruimte gebouwd. Ruimte is donker (zit 1 raampje op 3 meter hoogte), deur kan op slot ed. Maar het blijft een kantoor waar computers staan, koelkast en dossierkasten. En als ik in de nacht iets moet doen, dan is er kans dat een arts oin dezelfde ruimte waar ik slaap aanwezig dient te zijn.

Maar idd, het woord nachtverblijf zou wel eens cruciaal kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb zelf een zomer 24-uurs diensten gedraaid in een opvanghuis. Daar was de huiskamer vanaf 23.00 uur op slot, en had je als leiding een aparte slaapkamer met waskraantje. Deur kon ook op slot en er was verwarming, een raam en verduistering.

Dat lijkt me ook wel het minimum. De aanwezigheid van koelkast lijkt me onwenselijk en de kans dat er ineens een collega naast je bed staat nog veel meer.

Ik kreeg mijn slaap-uren ook vergoed, maar iets minder dan werk-uren als ik het me goed herinner.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 21-05-2014 14:15 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 15:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er wordt gesproken over een nachtverblijf. Een kantoor is géén nachtverblijf.

Zoals ik het lees dient er echt een aparte slaapruimte te zijn. En is het niet de bedoeling dat je in je slaap gestoord wordt door apparatuur of zomaar binnenlopende collega's.

Zelf zou ik met minder ook geen genoegen nemen. Maar ik ben dan ook een moeilijke slaper (en zou een functie waar dit voorkomt überhaupt al niet overwegen).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Titel iets verduidelijkt.
Wat is adequaat precies >>> Wat is een adequaat nachtverblijf conform Arbo?

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 21-05-2014 14:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Te weinig gegevens om echt harde uitspraken te doen.

Maar een afgesloten kantoortje waarin verduistering is, een bed (en dat kan in principe ook een opklapbed zijn) en geen andere mensen moeten zijn gedurende de nacht zou in principe een geschikte adequaat nachtverblijf zijn.

Douchen, een wasbak en toilet is allemaal luxe. Als dat op een andere plek beschikbaar is, is dat afdoende. Of hebben alle tweakers hier dit allemaal wel aan/in hun slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Barrycade schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:41:
Douchen, een wasbak en toilet is allemaal luxe. Als dat op een andere plek beschikbaar is, is dat afdoende. Of hebben alle tweakers hier dit allemaal wel aan/in hun slaapkamer?
Nee, maar ik kan wel in mijn boxer door huis lopen zonder tegen collega's of klanten aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Barrycade schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:41:
Maar een afgesloten kantoortje waarin verduistering is, een bed (en dat kan in principe ook een opklapbed zijn) en geen andere mensen moeten zijn gedurende de nacht zou in principe een geschikte adequaat nachtverblijf zijn.
Want? En waar is dit een nachtverblijf?
Mijn inziens maakt het tijdstip geen andere functie van een ruimte.
Op basis van bovenstaande zou ik nl. ook kunnen zeggen dat de achterkant van mijn station met neergeklapte stoelen een adequaat nachtverblijf, zolang mijn slaapzak er maar in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Dus als voorbeeld: je kinderen studeren en slapen niet op 1 kamer?

Als ik een stilte kantoorje bij ons op kantoor in ogenschouw neem: staan een buro in en een stoel, geen kasten en geen persoonlijke rommel (flexwerkplek) ligt vloerbedekking op de grond en er hangen verduisterende gordijnen. Zou als daar een bed in komt in de nacht periode een prima slaapplek zijn.

Douchen kan bij ons op kantoor, ook toilet is aanwezig met wasbakken om je tanden te poetsen en je toilettas kan je opbergen in je locker. Dus in mijn ogen adequate nachtverblijf. Dat je in kleding naar de douche moet lopen ipv je adamskostuum neemt niets weg van de geschiktheid als nachtverblijf.

Het zou anders zijn als je dat niet hebt en op een kantoortuin moet gaan pitten of in een woonkamer.

Ik snap dat je weerstand hebt en blijkbaar een stok aan het zoeken bent om deze wijziging aan te vechten. Maar in een bovengenoemd scenario zal je die stok niet vinden.
Nuance edit: Dat je wellicht kan eisen dat als het slapen vaste prik wordt dat men een specifieke ruimte inricht is een ander punt. Maar voor een overgangsperiode is een omgebouwd kantoortje niet echt aanvechtbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 21-05-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:50
maartend schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:20:
Gokken en fijn zijn leuk, maar daar kan ik geen bezwaar op maken.

Het gaat me echt om uitspraken, jurisprudentie, feitelijkheden, ed.
Dan moet je de ARBO bellen. Daar ga je de informatie krijgen die je zoekt, niet hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Barrycade schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:19:
Dus als voorbeeld: je kinderen studeren en slapen niet op 1 kamer?

Als ik een stilte kantoorje bij ons op kantoor in ogenschouw neem: staan een buro in en een stoel, geen kasten en geen persoonlijke rommel (flexwerkplek) ligt vloerbedekking op de grond en er hangen verduisterende gordijnen. Zou als daar een bed in komt in de nacht periode een prima slaapplek zijn.

Douchen kan bij ons op kantoor, ook toilet is aanwezig met wasbakken om je tanden te poetsen en je toilettas kan je opbergen in je locker. Dus in mijn ogen adequate nachtverblijf. Dat je in kleding naar de douche moet lopen ipv je adamskostuum neemt niets weg van de geschiktheid als nachtverblijf.

Het zou anders zijn als je dat niet hebt en op een kantoortuin moet gaan pitten of in een woonkamer.

Ik snap dat je weerstand hebt en blijkbaar een stok aan het zoeken bent om deze wijziging aan te vechten. Maar in een bovengenoemd scenario zal je die stok niet vinden.
Nuance edit: Dat je wellicht kan eisen dat als het slapen vaste prik wordt dat men een specifieke ruimte inricht is een ander punt. Maar voor een overgangsperiode is een omgebouwd kantoortje niet echt aanvechtbaar.
toon volledige bericht
Het gaat om een vast situatie, en het gaat om een kantoor dat overdag gebruikt gaat worden tot 23.00 uur als zijn de kantoor. En ook weer vanaf 08.00 uur.
Douche badkamer hoeft niet aan te sluiten, zal ons een zorg zijn.

De andere optie die we krijgen is de woonkamer voor de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MuddyMagical schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:25:
[...]

Dan moet je de ARBO bellen. Daar ga je de informatie krijgen die je zoekt, niet hier...
Ik ga eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De bottomline is: Als je effectief invloed wilt hebben zul je in gesprek moeten gaan met je werkgever en niet met semi-juridische info aankomen, of mening van een nurd-forum.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Datafeest schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:33:
De bottomline is: Als je effectief invloed wilt hebben zul je in gesprek moeten gaan met je werkgever en niet met semi-juridische info aankomen, of mening van een nurd-forum.
Dat ga ik doen, maar ik ben dus zelf op zoek naar info en dat blijkt dus verdomd lastig te zijn.

Maar ik ga idd maar eens aan de lijn hangen met een ARBO-unie.
Vakbond kon ook al geen duidelijk antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik werk (als bijbaan) bij Mentrum en ook daar is iemand (ik) 's nachts aanwezig indien een patiënt problemen veroorzaakt (wat nog nooit gebeurd is) of er inbrekers komen (1 keer gebeurd).

De voorzieningen die wij hebben voor de slaapwachter(s) zijn een bed, en een eigen douche + toilet beide in een afgesloten ruimte verbonden met elkaar. Daarnaast staat er nog een pc en tv voor vermaak. De kamer is volledig te verduisteren en af te sluiten. Ik word betaald van 11 tot 2 en van 5 tot 8. Tenzij ik 's nachts wakker word dan kan ik dat weer declareren. Ik neem aan dat dit volgens de arbo wetgeving is gedaan maar heb eigenlijk geen idee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Livecrew011 op 21-05-2014 16:56 ]

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Livecrew011 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:54:
Ik werk (als bijbaan) bij Mentrum en ook daar is iemand (ik) 's nachts aanwezig indien een patiënt problemen veroorzaakt (wat nog nooit gebeurd is) of er inbrekers komen (1 keer gebeurd).

De voorzieningen die wij hebben voor de slaapwachter(s) zijn een bed, en een eigen douche + toilet. Daarnaast staat er nog een pc en tv voor vermaak. Ik word betaald van 11 tot 2 en van 5 tot 8. Tenzij ik 's nachts wakker word dan kan ik dat weer declareren. Ik neem aan dat dit volgens de arbo wetgeving is gedaan maar heb eigenlijk geen idee :)
Eigen ruimte of slaap je op een ruimte die wordt gebruikt voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
maartend schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:55:
[...]

Eigen ruimte of slaap je op een ruimte die wordt gebruikt voor iets anders.
Het is een ruimte speciaal voor de slaapwacht. Het komt echter soms voor dat een van de behandelaars gebruik wil maken van de pc overdag of 's ochtends (en ik vroeg op moet :'()

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:40:
[...]

Dat ga ik doen, maar ik ben dus zelf op zoek naar info en dat blijkt dus verdomd lastig te zijn.

Maar ik ga idd maar eens aan de lijn hangen met een ARBO-unie.
Vakbond kon ook al geen duidelijk antwoord geven.
Behalve "adequaat" en niet gemixt (m/v) zijn er kennelijk gewoon geen regels, dat betekend dus dat je het met "redelijkheid" moet doen. Dat betekend dat je zelf aan geeft wat jij redelijk vindt, waar jij je dus prettig bij voelt (en waar niet). Redelijkerwijze zal je werkgever daar heus wel rekening mee houden, dat jij tevreden bent is immers in het belang van je werkgever.

Zelf zou ik redelijk vinden:
- Man / vrouw gescheiden;
- Een gevoel van privacy (dus niet te luur liggen);
- Je in een afgesloten ruimte kunnen omkleden
- Voldoende stil;
- Mogelijkheden om het duister genoeg te maken;
- Toilet, wasbak of evt een douche in de buurt.
- Toegang tot stroomcontactpunt zodat je eigen laptop en smartphone kunt gebruiken.

Dit moet in alle redelijkheid echt wel OK zijn. Meer is bonus, minder is wel erg karig.

[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 21-05-2014 17:28 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54

vhal

ಠ_ಠ

Als men dit soort diensten in wil gaan voeren, laat men dan ook zorgen voor een fatsoenlijke piketkamer met in ieder geval een bed en wat opbergmogelijkheden. In onze sector (zorg) is dit niet veel anders. Moet er niet aan denken om in een kantoor te slapen waar je normaliter in werkt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke. zomaar een ARBO bellen is het dus ook niet. Kwam uiteindelijk eerst terecht bij de Arbeidsinspectie en via daar zit ik op het minesterie van Sociale zaken en werkgelegenheid.

is toch allemaal niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Livecrew011 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:57:
[...]

Het is een ruimte speciaal voor de slaapwacht. Het komt echter soms voor dat een van de behandelaars gebruik wil maken van de pc overdag of 's ochtends (en ik vroeg op moet :'()
Oke, bij mij zou dat anders zijn. Het is een kantoor voor dagelijx vol gebruik door het personeel, medicatieruimte en meer van dat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
beetje googlen en overheid wetten/besluiten even bekijken.

http://wetten.overheid.nl...tum_11-04-2014#HoofdstukV

Artikel 35 en dan regel 3 is erg duidelijk erover:
"3. Een nachtverblijf mag voor geen ander doel worden gebezigd en moet van een werklokaal geheel zijn afgescheiden door dichte wanden, vloer en zoldering, behoudens de voor de toegang dienende deuren. Een nachtverblijf mag niet in directe verbinding staan met een schadelijk werklokaal, noch deel uitmaken van een schaftlokaal. "

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:47
Daarnaast, wat wil je bereiken? Adequaat is puur afhankelijk van de persoon. Wat vind jij adequaat, wat vind de werkgever adequaat? Als dat niet te matchen valt, dan gaat een rechter bepalen wat adequaat is, maar die kant wil je niet op vermoed ik.

Er is een reden dat wetteksten altijd zo vaag zijn; als ze precies op situaties in zouden gaan dan zijn ze niet globaal toepasbaar. Daarom hebben wij rechters, om de wet op specifieke gevallen toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
bangkirai schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
beetje googlen en overheid wetten/besluiten even bekijken.

"3. Een nachtverblijf mag voor geen ander doel worden gebezigd en moet van een werklokaal geheel zijn afgescheiden door dichte wanden, vloer en zoldering, behoudens de voor de toegang dienende deuren. Een nachtverblijf mag niet in directe verbinding staan met een schadelijk werklokaal, noch deel uitmaken van een schaftlokaal. "

Hopelijk heb je er wat aan.
Shoot, dit zocht ik. Ik heb me te pletter gegoogled naar de omschrijving van een nachtverblijf, stond het gewoon op wetten.
Mythio schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:49:
Daarnaast, wat wil je bereiken? Adequaat is puur afhankelijk van de persoon. Wat vind jij adequaat, wat vind de werkgever adequaat? Als dat niet te matchen valt, dan gaat een rechter bepalen wat adequaat is, maar die kant wil je niet op vermoed ik.

Er is een reden dat wetteksten altijd zo vaag zijn; als ze precies op situaties in zouden gaan dan zijn ze niet globaal toepasbaar. Daarom hebben wij rechters, om de wet op specifieke gevallen toe te passen.
Wat ik wil bereiken.? Wat mijn team wil en dat is slapen in een volwaardige ruimte en niet op een kantoor op een opklapbedje.

[ Voor 37% gewijzigd door maartend op 21-05-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
oeps

[ Voor 95% gewijzigd door maartend op 21-05-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het lijkt me ook van belang hoeveel nachten je geacht wordt daar te slapen. Een keer een nachtje tussen de pc's op een opklapbedje is nog wel te doen. Vier of vijf nachten achter elkaar niet.

Een maandje zo slapen een nacht per week is ook te doen. Jaren meerdere nachten per week niet.

Maar goed, de wet is kennelijk duidelijk genoeg ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ardana schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:11:
Het lijkt me ook van belang hoeveel nachten je geacht wordt daar te slapen. Een keer een nachtje tussen de pc's op een opklapbedje is nog wel te doen. Vier of vijf nachten achter elkaar niet.

Een maandje zo slapen een nacht per week is ook te doen. Jaren meerdere nachten per week niet.

Maar goed, de wet is kennelijk duidelijk genoeg ;)
Zoals je zegt. De wet is duidelijk. Nl, je hebt recht op een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Niet echt. Als je kantoor ombouwt tot slaapkamer middels een bedje valt dat ook onder bovenstaande definitie mits werk en slapen steeds gescheiden is. Interpretatie kan doorslaggevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:22
Het lijkt mij verstandiger om je niet op je onderbuikgevoelens ("Ik wil niet op een klapbed in eeen kantoorruimte slapen") te richten naar je werkgever, maar op de 'harde' gezondheids- en veiligheidseisen die aan een slaapruimte worden gesteld:
  • Goede ventilatie ("Een nachtverblijf moet zijn voorzien van in de buitenlucht uitkomende ramen, die zodanig kunnen worden geopend, dat de gezamenlijke doorlaatopening niet minder dan 1/25 van de vloeroppervlakte en in geen geval minder dan 1.00 m2 bedraagt;");
  • Voldoende ramen ("het gezamenlijke lichtoppervlak der ramen moet tenminste 1/30 van het vloeroppervlak bedragen.");
  • 2 vluchtmogelijkheden ("Een nachtverblijf, waarin geen buitendeur aanwezig is, moet behalve de voor gewoon gebruik dienende toegang of uitgang, nog een uitgang hebben, die gelegenheid biedt tot ontkoming.").
Volgens mij voldoet de ruimte die de TS beschrijft hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
croxz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:04:
Het lijkt mij verstandiger om je niet op je onderbuikgevoelens ("Ik wil niet op een klapbed in eeen kantoorruimte slapen") te richten naar je werkgever, maar op de 'harde' gezondheids- en veiligheidseisen die aan een slaapruimte worden gesteld:
  • Goede ventilatie ("Een nachtverblijf moet zijn voorzien van in de buitenlucht uitkomende ramen, die zodanig kunnen worden geopend, dat de gezamenlijke doorlaatopening niet minder dan 1/25 van de vloeroppervlakte en in geen geval minder dan 1.00 m2 bedraagt;");
  • Voldoende ramen ("het gezamenlijke lichtoppervlak der ramen moet tenminste 1/30 van het vloeroppervlak bedragen.");
  • 2 vluchtmogelijkheden ("Een nachtverblijf, waarin geen buitendeur aanwezig is, moet behalve de voor gewoon gebruik dienende toegang of uitgang, nog een uitgang hebben, die gelegenheid biedt tot ontkoming.").
Volgens mij voldoet de ruimte die de TS beschrijft hier niet aan.
Daarom ben ik zo aan het zoeken. Ik wil niet af gaan op gevoelens.

We hebben 2 houvasten nu op basis van het suk uit het veiligheidsbesluit;
Er zit geen 2 uitgang, we slapen in een soort bunker (en dat is ongelogen, er zit 1 klein raampje op ong. 3 meter hoogte) en er zit geen 2de uitgang.
Daarbuiten is de slaapruimte niet afgescheiden van de werkruimte.

Op basis van deze beide zaken ga ik dus mijn stuk naar de OC schrijven.

Weet je wat dus wel is? Ik heb dus een ARBO persoon op het werk, die geet aan dat enkel de artikel 3.21 uit het ARBObesluit geldt. HIj heeft niet eens het bestaan van bovenstaande veiligheidseisen doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021
bangkirai schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:

Dit is het Arbeidsveiligheidsbesluit I BES. Dat geldt niet in Nederland, maar alleen voor Bonaire, St. Eustatius en Saba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
heidem1 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:43:
[...]

Dit is het Arbeidsveiligheidsbesluit I BES. Dat geldt niet in Nederland, maar alleen voor Bonaire, St. Eustatius en Saba.
Aha, thnx. Jammer dan. Terug bij af.

Toch niet helemaal ; BES staat wel voor de eilanden, maar het zou toch wel eens kunnen zijn dat dit gehele veiligheidsbesluit ook voor Nederland geldt. Minesterie is dat nu voor me aan het uitzoeken, ze konden iig niet zo makkelijk ja of nee zeggen. Houdt dus in dat het ook niet zo makkelijk is.

Dit is nl. een opmerking die ik vond ; Treedt in werking om 00.00 uur in Bonaire, Sint Eustatius en Saba en om 06.00 uur in het Europese deel van het Koninkrijk.

Teruggebeld. BES staat idd enkel voor de eilanden. De opmerking die ik vond sloeg op het moment dat die eilanden bijzondere gemeentes werden.

Verder wel uitleg en handvatten gekregen.

[ Voor 57% gewijzigd door maartend op 22-05-2014 12:32 ]

Pagina: 1