Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Wordpress] Best practice voor een meertalige website

Pagina: 1
Acties:

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 14:42
Wat is het beste om te doen, naar de bezoeker toe qua vindbaarheid en gebruikersgemak?

• 1: Twee fysiek gescheiden Wordpress-installaties, de Nederlandse op blabla.nl en de Engelstalige op blabla.eu (.com was niet meer beschikbaar)

• 2: Eén Wordpress installatie waar de vertaalde pagina's worden geregeld door een plugin, bijvoorbeeld WPML zodat je blabla.nl/en krijgt.

Ik heb al een tijdje een (betaald) abonnement bij WPML.org, een multilanguage plugin maar ik vroeg me af of het niet veel simpeler was een fysiek aparte installatie aan te maken. Ik heb nml. veel statische content en afbeeldingen op de site die dus ook in een andere taal moeten.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Het maakt allemaal niet zoveel uit, zowel bij optie 1 als 2 kun je aparte domeinen, subfolders of subdomeinen gebruiken. De keuze voor alles op 1 domein of aparte domeinen ligt vooral aan wat je met de site wil. Als je een Duitse webshop op website.nl/de/ gaat doen krijg je een probleem want Duitsers willen eigenlijk gewoon website.de. Maar qua SEO heb je liever alles op 1 domein zodat daar alle populariteit aan komt te hangen. In dat geval zou je met een .com of .eu moeten werken.

De talen zelf kun je aan elkaar koppelen met de hreflang tag. Daarmee vertel je aan Google dat je 1 pagina hebt die in meerdere talen beschikbaar is. Of dat nou op een extern domein of in een folder is maakt niet uit.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Wij maken er vaak een multisite installatie van. Bijv. website.nl/ en dan website.nl/en of website.nl/de.

Je hebt dan geen gezeur met een plugin waarvan je afhankelijk bent, echter moet je de websites wel apart vullen ed. al vallen ze onder één Wordpress Network waardoor je met één account alles kunt beheren.

Je bent een stuk flexibeler en aan de buitenkant, maakt het qua SEO en gebruikservaring niet uit.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Welke URL er aan de buitenkant hangt maakt niet zoveel uit, je kunt ze op de webserver op dezelfde site uit laten komen. Men kan in Duitsland dan gewoon naar .de gaan en wordt dan (bijvoorbeeld) omgeleid naar .nl/de/

Voor de SEO moet je inderdaad wel zorgen dat de Googles van het Net doorhebben dat het eigenlijk maar één site is. Het voordeel van één site (en een vertaalmodule) is dat je artikelen / producten / pagina's maar op één plek hoeft te onderhouden. Je blijft met de vertaalslag zitten maar alle metadata, plaatjes (voor zover daar geen tekst in zit die je ook wilt vertalen) etc etc heb je maar één keer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 10:44

quelake

PSN Quelake

Ik ben zelf erg te spreken over de plugin qTranslate voor WP installaties. Werkt prima. Met het oog op SEO en dergelijke zou ik het scheiden vd domeinen niet doen.

[ Voor 30% gewijzigd door quelake op 21-05-2014 14:36 ]

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 14:42
TheNephilim schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:59:
Wij maken er vaak een multisite installatie van. Bijv. website.nl/ en dan website.nl/en of website.nl/de.

Je hebt dan geen gezeur met een plugin waarvan je afhankelijk bent, echter moet je de websites wel apart vullen ed. al vallen ze onder één Wordpress Network waardoor je met één account alles kunt beheren.

Je bent een stuk flexibeler en aan de buitenkant, maakt het qua SEO en gebruikservaring niet uit.
Klinkt goed. Ik heb mijn WP installatie over het algemeen zoveel mogelijk vrij gehouden van plugins, en als ze er al zijn is het voor de achterkant, zoals antispam, post order, contact form 7, XML sitemaps en een database backup tool.

Kun je wat links geven wat jullie hebben gebouwd?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Ook ons motto, alleen wat plugins voor belangrijke zaken die je zelf niet beter kunt ontwikkelen. Zoals Wordpress SEO, Contact Form 7 ook regelmatig en Advanced Custom Fields natuurlijk!

Haha sorry, daar ga ik niet aan beginnen. Gaat niet iedereen die ermee te maken heeft even blij mee zijn... :o

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
quelake schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:36:
Ik ben zelf erg te spreken over de plugin qTranslate voor WP installaties. Werkt prima. Met het oog op SEO en dergelijke zou ik het scheiden vd domeinen niet doen.
Behalve dat die erg slecht bijgehouden wordt... en eigenlijk al niet ondersteunt wordt door de nieuwste Wordpress versies.

Meen dat ze daar weer een fork van hebben die wat actiever bijgewerkt wordt, mqtranslate.

Laatst nog 2 sites aan elkaar gehangen met WPML, het werkt opzich allemaal wel, dezelfde pagina bewerk je gewoon in meerdere talen, zodat eea redelijk overzichtelijk blijft.
Alleen door alles wat we er omheen gefrot hebben zijn het draken van sites geworden :p

[ Voor 21% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 22-05-2014 14:46 ]

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42
Ik zou niet kiezen voor een netwerk installatie, maar voor WPML.

Het voordeel van WPML tov een netwerk installatie is bijvoorbeeld dat pagina's aan elkaar gekoppeld zijn. Als je dus op blabla.nl/info/ bent en je wilt naar engels. Dan herkent die automatisch dat die gekoppeld is aan blabla.eu/info/. In het geval van een netwerk installatie, zal je altijd naar de home gaan.

Tevens zet WPML automatisch de href lang waarde's goed, de html language tag etc.

MEt de string translation uitbreiding kan je ook makkelijk 'statische' content vertalen. Alleen voor afbeeldingen werkt dat wat minder, die zal je wel elke keer moeten vervangen. MAar dat moet je ook als je kiest voor een netwerk installatie.

Succes!
Pagina: 1