Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hallo,

Ik werk bij een softwarebedrijf met een kleine ontwikkelclub(4 personen) 2 redelijke jonge HBO softwareontwikkelaars en twee oude rotten.

Nu hebben wij een sollicitatie ontvangen van een jongen die de opleiding MBO Applicatieontwikkelaar doet. Hij zal in september willen starten als stagiaire in het tweede jaar.

Het probleem is nu, we weten niet wat voor opdrachten we hem kunnen laten doen. We hebben er genoeg, maar we hebben geen idee op wat voor niveau een tweedejaars zit. Er zullen hier natuurlijk mensen aangeven, dat zal die stagiaire zelf aan moeten geven. Maar die is natuurlijk blij met een stage en zal waarschijnlijk iedere opdracht aannemen, ook al is het boven zijn niveau.

Dus mijn vraag is, wat voor niveau aan opdrachten kunnen wij hem geven?
Voorbeelden van opdrachten:
  • Creëren nieuwe installer groot product
  • Ontwikkelen van mobiele applicatie
  • Ontwikkelen van een backend voor mobiele applicatie
  • Mobiele applicatie aanpassen om de communicatie via de API van MobileIron te laten lopen.
  • IOS applicatie redesign
Maar we hebben nog veel meer mogelijke opdrachten.

Bedankt voor de reacties!

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Vraag het aan z'n begeleider vanuit school.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:13

Haan

dotnetter

Correct me if I'm wrong, maar is het bij MBO stages ook niet zo dat je wel een erkend 'leerbedrijf' moet zijn om een geldige MBO stage aan te kunnen bieden? Daarvoor moet je in ieder geval ook een persoon in je bedrijf hebben die als stagebegeleider fungeert (de praktijkopleider/begeleider (ik haal ze altijd doorelkaar).
Dus check dat eerst even.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23
Hebben jullie geen sollicitatie gesprek gevoerd zodat je weet wat voor persoon, met wat voor kennis binnenhaalt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Jullie hebben wel om stagiairs gevraagd?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou dat gewoon aan de stagiair vragen in een sollicitatiegesprek. Hij kan bij zijn school toetsen of de opdracht voldoende niveau/diepgang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 10:30

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Bigs schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:29:
Ik zou dat gewoon aan de stagiair vragen in een sollicitatiegesprek. Hij kan bij zijn school toetsen of de opdracht voldoende niveau/diepgang heeft.
Dat is dus het probleem, stagiar zal dit niet doen terwijl hij zegt van wel ;)

Verder is het heel afhankelijk van de persoon hoever hij is in de ontwikkeling. Daarnaast kan je hem opdrachten geven die misschien te moeilijk zijn maar waar geen directe deadline aan zit, oftewel laat hem lekker "aankloten" daar kan hij nog veel van leren. Gaat het te langzaam dan help je hem of neem je het zelf weer over.

Gaat er tenslotten om dat hij leert en niet dat hij jouw opdrachten doet, doet hij dit wel is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
xleeuwx schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:34:
[...]

Dat is dus het probleem, stagiar zal dit niet doen terwijl hij zegt van wel ;)
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid toch? Als hij zakt voor zijn stage is dat zijn probleem (en leermomentje), niet dat van de TS.
Verder is het heel afhankelijk van de persoon hoever hij is in de ontwikkeling. Daarnaast kan je hem opdrachten geven die misschien te moeilijk zijn maar waar geen directe deadline aan zit, oftewel laat hem lekker "aankloten" daar kan hij nog veel van leren. Gaat het te langzaam dan help je hem of neem je het zelf weer over.

Gaat er tenslotten om dat hij leert en niet dat hij jouw opdrachten doet, doet hij dit wel is het mooi meegenomen.
Inderdaad, ga er vanuit dat je er meer werk aan hebt dan dat het oplevert. Als je geluk hebt is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsenbv.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 08:31
Bigs schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:05:
[...]

Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid toch? Als hij zakt voor zijn stage is dat zijn probleem (en leermomentje), niet dat van de TS.

[...]

Inderdaad, ga er vanuit dat je er meer werk aan hebt dan dat het oplevert. Als je geluk hebt is het andersom.
Meestal zijn deze stages "kijk" stages hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Ik heb 2de stage jaar dan over geslagen maar het 3de jaar is ook nog een "kijk" stage met eigen inbreng. Ik volg geen applicatieontwikkelaar opleiding maar de beheeropleiding op het MBO. Ik ga er van uit dat dit op de meeste scholen het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou in eerste instantie inderdaad de potentiële stagiair eens langs laten komen, dan kan hij proberen te vertellen wat zijn nivo is, wat er vanuit school ongeveer verwacht wordt. Eventueel kun je al opdrachten met de stagiair bespreken. Je zult dan net als bij een normaal sollicitatie gesprek moeten beoordelen of jullie er vertrouwen in hebben. Natuurlijk moet je als bedrijf wel een opdracht geven waar het niet erg is als deze mislukt, en tijdens de opdracht genoeg ondersteuning bieden om de slagingskans zo hoog mogelijk te maken.

Verder is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de stagiair zelf om met zijn school af te stemmen of het voldoende niveau heeft. Maar het is natuurlijk nooit verkeerd om nadat jullie er met de stagiair zelf uit zijn eens met een begeleider van school af te spreken, dan weten jullie ook wat er van jullie verwacht wordt vanuit school.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:26
Er kan per school veel verschil in zitten. Je zou contact op kunnen nemen met de BPV coördinator van de school, en vragen wat er aangeboden is in het eerste leerjaar. Wellicht kan hij je ook meer vertellen over het niveau van de betreffende leerling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47

Bob Popcorn

Plop!

Tweede jaars MBO, dat betekent dat hij net 2 jaar van z'n middelbare school af is. Ik zou er niet te veel van verwachten. Waarschijnlijk is het zijn eerste stage en draait het meer om een beetje werkervaring binnen een bedrijf. Laat hem dus vooral meehelpen met het grotere geheel, zodat hij een beetje een plaatje krijgt van de dagelijkse dingen op kantoor. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bob Popcorn schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:15:
Tweede jaars MBO, dat betekent dat hij net 2 jaar van z'n middelbare school af is. Ik zou er niet te veel van verwachten. Waarschijnlijk is het zijn eerste stage en draait het meer om een beetje werkervaring binnen een bedrijf. Laat hem dus vooral meehelpen met het grotere geheel, zodat hij een beetje een plaatje krijgt van de dagelijkse dingen op kantoor. :)
Dit

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Bob Popcorn schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:15:
En ook een onderzoekstraject uitvoeren. Bijvoorbeeld onderzoek naar orm-frameworks, automated testing, hashingalgoritmes, ioc containers, etc.

Ik zou, met alle respect, een 2e jaars MBO stagair geen klant-project laten bouwen waar daadwerkelijk een factuur en een deadline aan hangt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Gertjuhjan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:56:
Hallo,

Ik werk bij een softwarebedrijf met een kleine ontwikkelclub(4 personen) 2 redelijke jonge HBO softwareontwikkelaars en twee oude rotten.

Nu hebben wij een sollicitatie ontvangen van een jongen die de opleiding MBO Applicatieontwikkelaar doet. Hij zal in september willen starten als stagiaire in het tweede jaar.

Het probleem is nu, we weten niet wat voor opdrachten we hem kunnen laten doen. We hebben er genoeg, maar we hebben geen idee op wat voor niveau een tweedejaars zit. Er zullen hier natuurlijk mensen aangeven, dat zal die stagiaire zelf aan moeten geven. Maar die is natuurlijk blij met een stage en zal waarschijnlijk iedere opdracht aannemen, ook al is het boven zijn niveau.
Daarom zal je hem goed aan de tand moeten voelen door bijvoorbeeld eerder werk/code van hem te bekijken.
Dus mijn vraag is, wat voor niveau aan opdrachten kunnen wij hem geven?
Voorbeelden van opdrachten:
  • Creëren nieuwe installer groot product
  • Ontwikkelen van mobiele applicatie
  • Ontwikkelen van een backend voor mobiele applicatie
  • Mobiele applicatie aanpassen om de communicatie via de API van MobileIron te laten lopen.
  • IOS applicatie redesign
Maar we hebben nog veel meer mogelijke opdrachten.

Bedankt voor de reacties!
We hebben ook regelmatig MBO-stagiars, we proberen wel een beetje goed gemotiveerde mensen te kiezen, maar het niveau is vaak erg laag. Als je ze niet gemotiveerd houdt met werk op het juiste niveau dan raken ze snel afgeleid.

Die we nu hebben is één van de beste van z'n klas, de eerste maanden maakt hij enorm veel vooruitgang, maar zelfstandig een softwareproduct laten ontwikkelen is echt een flinke stap te hoog. De programmeerkennis die ze op school opdoen is minimaal, en er is ook geen enkele kennis over patronen, en processen.

Dit is inmiddels z'n tweede stage en pas nu lukt het om zelfstandig aan een eigen project te werken zonder dat hij vastloopt in de complexiteit, na wekenlang regelmatige begeleiding door een senior developer. Z'n tijdsinschattingen zijn echter nog steeds veel te optimistisch.

Zelfstandig websites HTML en CSS schrijven gaat inmiddels wel veel beter, het werk moet nog wel worden gecontroleerd maar na een paar maanden zat het wel op redelijk niveau.

De projecten die je noemt lijken me veel te groot/complex voor een MBO-stagair, in het begin zal je echt alles moeten voorkauwen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:51
Johnny schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:31:
Z'n tijdsinschattingen zijn echter nog steeds veel te optimistisch.
Nou ben ik al 8 jaar fulltime dev maar dat blijf je houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:48
De projecten en opdrachten die genoemd worden lijken me ook veel te groot en complex. Ik vind dat de verwachtingen iets te hoog zijn. Ik zal eerder denken aan een opdracht waarbij bijv. een kant en klare cms geimplementeerd, aangepast en ingericht wordt, waarbij facetten zoals CSS, webdesign, html, javascript, jquery etc. aan bod komen en de stagiare wat server sided code aanpast.

Een tip voor je is om een kijkje te nemen op de arbeidsmarkt (monsterboard, nationalevacaturebank etc). Kijk naar vacatures die aansluiten op de profiel van een mbo applicatieontwikkelaar en je krijgt al een beter beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Monkeydancer op 21-05-2014 11:38 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

creator1988 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:36:
[...]

Nou ben ik al 8 jaar fulltime dev maar dat blijf je houden :+
Daarom gebruik ik vaak de Pi factor :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
MrAngry schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:58:
Vraag het aan z'n begeleider vanuit school.
Zo ver zijn we nog niet. We hebben nu alleen de sollicitatie ontvangen en zijn nog bezig met te beslissen of wij hem op bezoek willen laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
weg

[ Voor 144% gewijzigd door Woy op 21-05-2014 12:20 . Reden: Verkeerde topic :p ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle reacties, ik heb nu meer een beeld van het kunnen van een dergelijk persoon.

We zullen goed moeten uitzoeken of we simpelere projecten aan kunnen bieden. Het is natuurlijk wel een investering in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdevos13
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-04 09:21
Ik ben zelf een 3e jaars MBO student. Als ik jou was zou ik een paar kleine opdrachtjes verzinnen die hij moet maken en een aantal kritische vragen stellen tijdens een gesprek.

In het 2e en 3e leerjaar van mijn opleiding (Webdevelopment) heb ik HBO stages gelopen. Ik was zowel in het 2e als 3e jaar gewoon in staat om opdrachten van klanten op me te nemen. Toets die jongen en kom er zo achter wat zijn niveau is.

[ Voor 6% gewijzigd door sdevos13 op 21-05-2014 16:11 . Reden: My bad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 21:09
Ik volg deze zelfde opleiding in de provincie utrecht, en loop momenteel stage bij een bedrijf van een soortgelijk formaat. Nu en dan moet ik ook helpen met de begeleiding van de eerste jaars bij hun ("praktijk")projecten.

Reken er niet op dat de leerling zelfstandig hele projecten op zich kan nemen. Met een beetje geluk kan een startende 2e jaars net een paar regels HTML op het scherm toveren, maar het schrijven van een API of apps voor mobile devices is het overgrote deel totaal niet klaar voor.

In het eerste jaar wordt er vrijwel alleen gewerkt met hard- en softwareconfiguraties, en de echte basis van programmatuur (denk aan while loops, operators, enz). De enige manier om het kennisniveau van deze specifieke leerling vast te stellen is om hem (haar?) uit te nodigen op gesprek, en vragen te stellen.

Mocht je specifieke vragen hebben (is het toevallig ook in deze regio?) over deze opleiding voel je dan vrij om even te DMen :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hij zit in Den Bosch op school.

Na advies van jullie, zullen we hem uitnodigen op gesprek om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Bij twijfel kunnen dan nog altijd contact opnemen met de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:29
Stagiaire ---> vrouw
Stagiair ---> man

just saying..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 11:39
Ik denk dat je bij een stagiair eerder moet beginnen bij 0. Verwacht nou niet dat ze een totale back-end kunnen maken (vooral niet MBO). Probeer iets simpels om zijn kennis te testen. Die iOS redesign (desnoods uit tekenen i.p.v. programmeren?) klinkt als een goede start.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Om een MBO stagiair aan te nemen moet je wel ecabo 'gecertificeerd' zijn. www.ecabo.nl Dit zou de school van de stagiair kunnen aanvragen, of je het zelf kan doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Nou hierbij my 2 cents (Ik heb een MBO opleiding web development gedaan, lijkt in grote lijnen wel op de opleiding Applicatie ontwikkeling, behalve dan dat ik in PHP / JS / JAVA talen zat in plaats van C / C# / C++ talen)

-Ik zou van een school niet altijd een realistische reactie verwachten op het kunnen van een student. Vaak is het oordeel troebel of willen ze gewoon graag dat iemand ergens terecht kan.

-Het maakt verschil of iemand met voorkennis de opleiding in ingestapt, toen ik begon met mijn webdev opleiding had ik nog nooit een regel geprogrammeerd (wel ICT achtergrond). Hierdoor was mijn 1e stage echt een leerstage, waarbij ik een paar PHP tooltjes, Wordpress themes en een plugin heb gemaakt.

-De 2e stage wordt van een cursist duidelijk meer verwacht. Als iemand voorkennis heeft , dan kan het zijn dat iemand versneld de 2e stage in gaat. Is mij destijds ook voorgesteld, maar ik zag het zelf toen nog niet zitten om te versnellen. (Ik zat nog volop in de WOW wat is dit allemaal en wat kan dit allemaal - fase, nog amper productief)

Wat ik zou doen :

-Nodig de kandidaat uit, laat hem eerlijk zijn over zijn niveau en kijk of daar een passende stageopdracht bij is. Leg uit wat de bedoeling is , en als jullie het zien zitten, vraag dan ook nog even of hij het zelf ziet zitten !

-Denk om de accreditatie van de stage, waarschijnlijk gaat dat via ECABO. De school kan jullie daar verder in begeleiden. Het is niet bijzonder moeilijk om deze accreditatie te behalen, maar zonder deze accreditatie wordt de stage afgekeurd ! Het is volgens mij mogelijk om de stage te beginnen terwijl de aanvraag nog loopt. Ik heb dit ook meegemaakt, waarbij vooral moest worden aangetoond :

-Dat er voor de stagiair iets te leren valt.
-Dat de stagiair een eigen werkplek heeft
-Dat de stagiair de benodigde begeleiding krijgt

Nou ik hoop dat dit helpt :) Als je nog vragen hebt , stel ze gerust. Ik ben nog niet zo heel lang klaar met mijn studie , dus ik heb het nog redelijk fris in mijn geheugen staan :9

*Disclaimer : IANAL , Druk en zetfouten voorbehouden , etc etc etc ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ongewoongewoon op 21-05-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Keys
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:42
Als een derde jaars MBO4 AO leerling:
- De kans is groter dat je iemand krijgt die niet kan programmeren dan wel.
- Er moet iets voor de stagiair iets te leren zijn.
- School liegt over wat je kan verwachten. Ga er van uit dat je een halfjaar lang een koffie slaafje hebt.
- Gemiddeld MBOer zal geen iOS app kunnen maken. Dit zullen ze niet op school leren dus moet het een hobby zijn.
- De stagiair heeft een eigen werkplek nodig.
- Persoonlijk heb ik graag goede begeleiding en doe ik veel andere doen geen flikker en halen af en toe koffie.
- De stagiair(e) verwacht een kleine vergoeding. Begin hier pas over aan het einde van zijn eerste maand. sommige mensen zijn namelijk geen geld waard.

naja dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
Hoi Gertjuhjan,

Ik heb in Den Bosch op het Koning Willem 1 College gezeten, grote kans dat dit dezelfde opleiding is geweest. Ik ben in mijn tweede ook begonnen met stage lopen bij een bedrijf in de buurt (Drunen). Nu werk ik er full-time. Ik begon met het inrichten van een NopCommerce webshop voor een klant, deze heb ik vervolgens volledig naar wens van de klant uitgebreidt met nieuwe plugins die ik zelf compleet schreef. Dit kostte mij misschien wat meer tijd dan een ervaren programmeur, maar door zelf uitzoeken leerde ik veel. Nu heb ik op dit moment(half jaar na die opleiding) meerdere klanten, waarvoor ik meerdere verschillende applicaties draaiende houdt en het contact met de klant verzorg. Zelf kan ik klanten ontvangen en gesprekken voeren, de applicatie ontwikkelen en vervolgens de oplevering doen.

Ik zou niet teveel verwachten van een stagair, maar geef hem alsjeblieft niet te simpele opdrachten ook al is het MBO. Zorg ervoor dat hij zelf gaat uitzoeken hoe dingen werken en help hem/haar bij de echt lastige punten. Dit is de beste manier van leren.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porteguus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 09:07
Ik heb zelf de opleiding MBO Applicatieontwikkelaar vorig jaar afgerond aan het ROC van Amsterdam. Op dit moment studeer ik Software Engineering aan de HvA. Aan de hand van mijn eigen ervaringen en de verhalen van mijn huidige klasgenoten kan ik opmaken dat er bij de MBO opleidingen applicatieontwikkelaar op verschillende scholen eigenlijk alleen maar les wordt gegeven in web development. Een enkele uitzondering daargelaten die een heel klein beetje les heeft gehad in C#.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Mijn ervaring is dat het allemaal van de student scholier afhangt. Ik heb Mbo-ers op stage gehad die in code konden dromen, en Hbo-ers waarvoor <h1>Papieren Zak</h1> al een onhaalbare opgave was.

Wel zou ik vooraf een aantal opdrachten klaarleggen, en eentje toekennen aan de stagiair. Het is qua zonde van ieders tijd om hierin tijdens de stage over na te denken, of om te vervallen in gecreëerd werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gertjuhjan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:24:
[...]

Hij zit in Den Bosch op school.

Na advies van jullie, zullen we hem uitnodigen op gesprek om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Bij twijfel kunnen dan nog altijd contact opnemen met de school.
Toch frappant. Je ontvangt een vraag van een scholier of ie stage kan lopen, en je gaat meteen zelf onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, waar je als bedrijf aan moet voldoen, wat je evt kunt bieden, etc etc.
Persoonlijk zou ik, als jullie nog nooit met dit bijltje gehakt hebben, er niet eens op in gaan. Een mail terug met de mededeling dat jullie helaas geen tijd hebben om stagiares te begeleiden is ook altijd een optie natuurlijk. Je bent nu al tijd aan het besteden waarvan je niet eens weet of dat zich (in welke vorm dan ook) ooit terug zal betalen en die je hoogstwaarschijnlijk beter aan rendabele projecten zou kunnen besteden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 17:04
Haan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:03:
Correct me if I'm wrong, maar is het bij MBO stages ook niet zo dat je wel een erkend 'leerbedrijf' moet zijn om een geldige MBO stage aan te kunnen bieden? Daarvoor moet je in ieder geval ook een persoon in je bedrijf hebben die als stagebegeleider fungeert (de praktijkopleider/begeleider (ik haal ze altijd doorelkaar).
Dus check dat eerst even.
Daar heb je helemaal gelijk in!
Ecabo

[ Voor 0% gewijzigd door Pinkman op 21-05-2014 20:19 . Reden: Link werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 10-06 15:26
The Eagle schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:24:
[...]

Toch frappant. Je ontvangt een vraag van een scholier of ie stage kan lopen, en je gaat meteen zelf onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, waar je als bedrijf aan moet voldoen, wat je evt kunt bieden, etc etc.
Persoonlijk zou ik, als jullie nog nooit met dit bijltje gehakt hebben, er niet eens op in gaan. Een mail terug met de mededeling dat jullie helaas geen tijd hebben om stagiares te begeleiden is ook altijd een optie natuurlijk. Je bent nu al tijd aan het besteden waarvan je niet eens weet of dat zich (in welke vorm dan ook) ooit terug zal betalen en die je hoogstwaarschijnlijk beter aan rendabele projecten zou kunnen besteden
Ik denk dat de wereld blij mag zijn dat niet iedereen zo denkt...hoe zouden er ooit stages kunnen zijn als niemand zich er aan waagt? Ja, de eerste keer kost dit even wat meer werk en tijdens de stage wordt er vaak weinig/niks opgelevert wat ook daadwerkelijk nuttig gaat zijn. Dat hoeft toch ook niet? Stagiaires hebben is werken aan de toekomst en als het wederzijds bevalt heb je veel kans dat ze later terugkomen. Bij ons is denk ik meer dan 25% binnen de IT afdeling begonnen als stagiair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben ik volledig met je eens. Echter:
- Ik lees een ontwikkelclub van 4 man. Das dus een redelijk kleine club. Daarvan mag je redelijkerwijs aannemen dat ze redelijk vol in het werk zitten.
- ALs je een stagiaire aanneemt met het oog op de toekomst, moet dat wel in lijn zijn met de toekomstverwachting van het bedrijfs zelf (groei van de developmentafdeling in dit geval). Dat lees ik nergens terug. En zeker met een relatief klein bedrijf lijkt het me dat een dergelijke toekomstverwachting lastig om in te schatten danwel waar te maken, ook richting een stagiair :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook een stagiair nemen omdat je wilt bijdragen aan de maatschappij. Het hoeft niet persé voordeel voor je eigen bedrijf te hebben.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ons bedrijf heeft een kleine ontwikkelafdeling, maar we doen ook nog meer. Op de serviceafdeling hebben we vaker stagiaires.

De filosofie van het bedrijf is investeren in de toekomst. Dit betekend ook een beetje investeren in nieuw personeel/aanbieden van stages.

Ik ben zelf als HBO stagiair binnen gekomen en dat was al een trial voor de softwareafdeling. Nu diende er een sollicitatie aan op een MBO-stage en hier is toch weer kijken naar wat we kunnen bieden. Omdat we nog geen stagiaires hebben gehad hebben met deze achtergrond op onze afdeling, wilde ik van te voren al een beetje onderzoek doen en ervaringen van anderen weten.

En natuurlijk heb je de kans dat je een stagiair aan neemt wat geen succes brengt. Dat is het risico van het aannemen van een stagiair. Maar als geen enkel bedrijf de moeite neemt om stagiaires te begeleiden, dan kan er ook niemand een diploma halen en dan haal je ook geen gediplomeerde mensen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 10-06 15:26
The Eagle schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:44:
Ben ik volledig met je eens. Echter:
- Ik lees een ontwikkelclub van 4 man. Das dus een redelijk kleine club. Daarvan mag je redelijkerwijs aannemen dat ze redelijk vol in het werk zitten.
- ALs je een stagiaire aanneemt met het oog op de toekomst, moet dat wel in lijn zijn met de toekomstverwachting van het bedrijfs zelf (groei van de developmentafdeling in dit geval). Dat lees ik nergens terug. En zeker met een relatief klein bedrijf lijkt het me dat een dergelijke toekomstverwachting lastig om in te schatten danwel waar te maken, ook richting een stagiair :)
Daar heb je gelijk in, zeker iets wat wel meespeelt. Wij nemen ook alleen stagiaires aan binnen de groepen waar we verwachten dat groei komt (of waar een achterstand in kleine, makkelijke taken is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
TS, stop met het gebruiken van de term stagiaires als je het overduidelijk hebt over stagiairs. We spreken ook niet over kapsters als we het hebben over de mannelijke kapper.
Pagina: 1