Low Power PCI-e kaart met genoeg power om spellen te spelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:07

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig om uit een mini industrie PC (deze) een low power game PC te maken die als aanvulling op mijn niet al te zuinige game PC dient (Die BF4 makkelijk aan kan).

Dus voor wat oudere en nieuwe grafisch niet al te veeleisende spellen. Ik speel b.v. graag Point and click adventures en die hebben geen BF4 power nodig. (als ik naar de specs kijk wordt meestal een 128 of 256 MB kaart gevraagd die DirectX 9 ondersteund)

De industrie PC heeft een Core2Duo mobile uitvoering en verbruikt full stressed tussen de 51 en 55 watt. Heeft helaas een Intel videokaart die voor de oude spellen wel voldoende is maar niet voor de nieuwe spellen. Al met URU heeft deze onboard kaart problemen. Gelukkig heeft die machine 1 PCI-e slot, er kan dus een andere videokaart in. Maar dat wel eentje die voldoende kracht heeft maar toch weinig stroom verbruikt.

Vroeger in de tijd van AGP had je mobile videokaarten (ik heb b.v. nog een AGP Mobile Radeon hier liggen) Maar als ik zo bij alternate e.d. kijk vind ik geen PCI-e kaarten met mobile chips erop. Wel b.v. een HD 5450 met 19 watt en een HD 6450 met 27 watt.(ik had bijna altijd ATI kaarten in mijn systemen). Ik zoek iets wat zo max 25-30 watt verbruikt, natuurlijk komen ook oudere kaarten in aanmerking. Zo kan ik van iemand een X300 krijgen, deze verbruikt dan 18 watt, maar heeft met 64 mb wat te weinig geheugen.

Op http://www.videocardbenchmark.net zie je ook door de bomen het bos niet meer.

Matrox heeft d'r een die zuinig is, maar met ruim 200 euro veel te duur. Dus dat is geen optie. Zelf zat ik aan een X1600 o.i.d. te denken. Of een nvidia kaart (maar daar ben ik helemaal niet op de hoogde van).

Dus wie heeft er een idee? Is er ergens een lijst van videokaarten en stroomverbruikt? En dan niet alleen met nieuwe kaarten, maar ook oudere.

/edit: Link gewijzigd naar fabrikant machine.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regi
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 17:01
Misschien een nvidia 750 kaartje? Weet niet het exacte verbruik, maar volgens mij heeft die voldoende aan alleen de stroom van het pci expres slot. Volgens nvidia is het verbruik 55wat.

[ Voor 11% gewijzigd door regi op 21-05-2014 10:24 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:49
Vraag me af of het wel mogelijk is om in dat dingetje een GPU te plaatsen... Kun je es een foto van de binnenkant maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja dat past wel. Zelf met zalman koeler erop gemonteerd, mits de kaart niet te lang is. (getest met mijn X1950GT, alleen doet die het niet zonder extra stroom), De HD 4870 past er niet in, die is gewoon te lang, en heeft nog meet stroom nodig).

Maar ik wil dat ding in een andere kast (SGI Powerworkstation kast) bouwen.

[ Voor 32% gewijzigd door Roman op 21-05-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Je zegt wel op welk vermogen gericht moet worden, maar zou wel nuttig zijn te weten wat voor vermogen de voeding kan leveren. Is dat gewoon een laptop-achtige 65 W adapter? Een GTX 750 is waarschijnlijk ook wat duur voor je, en zal teveel verbruiken, maar voor 55W is dat wel de best presterende videokaart.

Een R7 240 zoals deze gebruikt 30W: http://tweakers.net/price...ddr5-boost/specificaties/, neem wel een versie met GDDR5 en niet DDR3, zelfs al is dat 1GB tegenover 2GB. Concurrent bij nVidia is de GT 640 maar die is er in meerdere versies met dezelfde naam maar andere architecturen en kloksnelheden, zou ik gewoon vanaf blijven. Wat goedkoper en zuiniger bij AMD is de R5 230, wat ongeveer een HD6450 is. Een R7 240 presteert wel veel beter, is zeker geen game kaart, maar denk niet dat er beter is met 30W verbruik.

Ik zie niet echt een reden om voor een oude DirectX9 kaart te gaan, die verbruiken veelal meer dan nieuwe kaarten, vooral in idle. Adventures maken een revival mee en het kan zijn dat over een paar jaar je dan weer een andere videokaart moet zoeken. Bv The Wolf Among Us vereist 512MB videogeheugen, tijdens de X1600 generatie was dat high end. Met een (relatief) nieuwe videokaart met voldoende videogeheugen zit je wel voor een paar jaren zoet denk ik.

Voor het geld van die videokaart koop je wel bijna een goedkoop AM1 moederbord met APU, kan ook een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Voeding is te vervangen (weet niet wat de standaard voeding van dat ding heeft). De machine kan tussen 9 en 30 volt aan, dus kan er gewoon een 12 volt voeding op passend maken.

De R7 240 zag ik ook, ziet er interessant uit, wel ook een beetje prijzig. De R5 230 ben ik nog niet tegen gekomen, de HD6450 die ik gevonden heb heeft maar 64-bit geheugen op 1 of 2 gig. Als de R5 dat ook heeft is dat niet echt handig.

Als ik een keer een spel tegen kom wat hier niet op draait heb ik nog altijd mijn andere Game PC.

Vind eigenlijk jammer dat zo'n Intel GMA 950 niet genoeg power heeft voor wat spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Anders gewoon streamen met Steam vanop je game pc? Lag maakt weinig uit bij het soort games dat je op de pc wou spelen lijkt me. Ik stream zelf al geregeld op mijn vrij low power laptop (Core i3 van eerste generatie, geen eigen GPU), moet beetje zien waar ik zit tegenover de router maar verder perfect te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Streamen.. dat betekend dat mijn game PC ook aan moet staan. Das nou juist niet de bedoeling, dan kan ik direct op de game PC spelen. Is juist de bedoeling om stroom te sparen als ik een spel speel wat mindere specificaties nodig heeft.

Krijg vandaag (als de post meespeelt) een X300 (18 watt) en Gforce 8600GT (43 watt).

Trouwens heeft de voeding 6,34 amp, dus 120 watt. ga eens kijken wat het dan effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Moderne kaarten zijn meestal in idle een stuk zuiniger, vroegah (lees: voor de GT 400 of Radeon 5000-serie) verbruikten dergelijke GPUs in idle rustig 20-30W, tegenwoordig kunnen ze zich bijna compleet uitschakelen en is een paar Watt max. Vandaar dat ik iets heel simpels als een AMD 6450 of Geforce 610 zou pakken, met als voordeel dat je dan ook modernere spellen kunt draaien, mits die low-power zijn ;) Zie bijvoorbeeld hier.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1