Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meerdere DNS servers vermeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet zeker of dit topic hier thuishoort maar ik vermoed van wel.
Vandaag kwam een desktop op mijn bureau te staan die niet meer werkte.
Ik kreeg geen verdere uitleg en ging op zoek wat er precies fout zat.

Al snel zag ik dat deze PC een tiental DNS servers had staan.
Mijn eerste reactie was, hier zit een leuk virus op te draaien.
Malwarebytes laten lopen en geen virus gevonden.
Combofix vond ook geen virussen op het systeem.

Ik keek de IP-instellingen na en deze stonden op automatisch toewijzen.
Echter, als ik manueel een IP adres ingeef, wordt ik verplicht van de PC te rebooten.
Als de PC dan terug reboot, staat weer alles op automatisch toewijzen.

Belangrijke noot: de aanwezige DNS servers zijn niet malicious. Staan ondermeer de google dns servers als deze van ISP in.

Maar hoe worden deze DNS-servers toegewezen aan deze PC? Ik heb geen idee.
De NIC is een realtek PCI GBE. Ik heb al de firmware upgedate maar dit haalt ook niets uit.

Ik wil voorlopig afwachten om OS te herinstalleren omdat ik niet op hetzelfde probleem wil stuiten hierna.
Doordat meerdere scanns niets aangeven ben ik van mijn "virus-diagnose" afgestapt.

Iemand die raad heeft wat nog te kunnen uitvoeren?
Op google vind ik geen gelijkaardig probleem terug.
En ook het feit dat je na het wijzigen van de IP instellingen steeds moet rebooten vind ik ook nergens terug. Heb het zelf ook nog nooit meegemaakt.

Dank bij voorbaat.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Echter, als ik manueel een IP adres ingeef, wordt ik verplicht van de PC te rebooten.
Over welk OS hebben we het dan? De laatste waar ik dit tegenkwam was Windows 98!

Maar de DNS-servers komen hoogstwaarschijnlijk van je DHCP-server, of ze staan ingesteld in de netwerkinstellingen.

Overigens kun je ook mét DHCP gewoon de DNS-servers overrulen. Het updaten van de firmware van je netwerkkaart heeft hier trouwens inderdaad weinig mee te maken ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RlWk0Uf.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:04:
[...]
Over welk OS hebben we het dan? De laatste waar ik dit tegenkwam was Windows 98!

Maar de DNS-servers komen hoogstwaarschijnlijk van je DHCP-server, of ze staan ingesteld in de netwerkinstellingen.

Overigens kun je ook mét DHCP gewoon de DNS-servers overrulen. Het updaten van de firmware van je netwerkkaart heeft hier trouwens inderdaad weinig mee te maken ;)

[afbeelding]
Is een Win7 met SP1 op geïnstalleerd.
Wél dat is net hetgeen ik geprobeerd heb. Als ik manueel DNS server wil ingeven, word ik verplicht de PC te rebooten. Na reboot staat alles terug op auto assigned met de lijst DNS servers terug aanwezig.

• Room42
  • Niet online
Doe eens in een cmd:
ipconfig /release && ipconfig /renew

En check de configuratie van de DHCP-server.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 00:57:
Beste Tweakers,

Ik weet niet zeker of dit topic hier thuishoort maar ik vermoed van wel.
Vandaag kwam een desktop op mijn bureau te staan...
Euh, welk bureau?
Als in: je hebt kennelijk de PC ingeplugged in een netwerkoutlet, waar waarschijnlijk een DHCP server de scepter voert. Die DHCP server deelt de IP-adressen uit èn de DNS servers. Als jij dan vervolgens waarneemt dat er tien DNS servers opgegeven worden, denk ik dat die gewoon door die DHCP server uitgedeeld worden; heeft niets met eventuele problemen op de PC in kwestie te maken

Besides: een PC op je bureau betekent dat je kennelijk beroepsmatig PC's herstelt. Dat doe je door de aanwezige dokumenten naar een veilige plaats te kopiëren en vervolgens de harde schijf grondig te wipen.
Vanwaar überhaupt deze vraag?

offtopic:
.
Evanescent wijzigde deze reactie 01-01-1970 00:00 (0%)
Whoah, 'k wist niet dat 't topic zo oud was ;o)

[ Voor 6% gewijzigd door Brahiewahiewa op 21-05-2014 01:31 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:26:
Doe eens in een cmd:
ipconfig /release && ipconfig /renew

En check de configuratie van de DHCP-server.
Reeds uitgevoerd, alsook flushdns. Haalt niets uit.

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@Brahiewahiewa, ik vind jouw sig trouwens ook leuk :)
Brahiewahiewa schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:27:
[...]

Besides: een PC op je bureau betekent dat je kennelijk beroepsmatig PC's herstelt. Dat doe je door de aanwezige dokumenten naar een veilige plaats te kopiëren en vervolgens de harde schijf grondig te wipen.
offtopic:
Waar is dit nou weer voor nodig? :-(

Ontopic: Check ook met een tool als Netscan.exe of er niet meerdere DHCP-servers in het netwerk zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 21-05-2014 03:01 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:30:
[...]

Reeds uitgevoerd, alsook flushdns. Haalt niets uit.
Hoe constateer je trouwens die tien geconfigureerde DHCP-servers?

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:27:
[...]

Euh, welk bureau?
Als in: je hebt kennelijk de PC ingeplugged in een netwerkoutlet, waar waarschijnlijk een DHCP server de scepter voert. Die DHCP server deelt de IP-adressen uit èn de DNS servers. Als jij dan vervolgens waarneemt dat er tien DNS servers opgegeven worden, denk ik dat die gewoon door die DHCP server uitgedeeld worden; heeft niets met eventuele problemen op de PC in kwestie te maken

PC is al op meerdere netwerken met verschillende dhcp servers aanwezig aangesloten geweest, de lijst met DNS servers die ik steeds terugvind veranderd niet. Ik kan morgen hem aansluiten op uw netwerk en nog steeds zullen diezelfde DNS servers terug te vinden zijn. Probleem ligt specifiek bij PC, anders PC's op hetzelfde netwerk hebben geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:32:
[...]

Hoe constateer je trouwens die tien geconfigureerde DHCP-servers?
Onder ipconfig /all staan deze opgelijst. Of onder netwerkverbindingen doorklik op details vind ik deze ook terug. De kern van mijn probleem is dat ik het IP manueel niet kan instellen. Van zodra ik dit doe, moet er gereboot worden waarna alles weer op automatisch staat.

• Room42
  • Niet online
Maar dan is er dus een ander probleem, want DNS moet je zonder reboot kunnen wijzigen.

Je kunt dit nog even proberen: http://superuser.com/questions/463096/change-dns-with-script
Primary DNS value:
netsh interface ipv4 set dns "Local Area Connection" static 192.168.0.2

Secondary value:
netsh interface ipv4 add dns "Local Area Connection" 192.168.0.3 index=2

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Room42 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:31:
Waar is dit nou weer voor nodig? :-(
Ik probeer vast te stellen wat de TS wil bereiken
Het enige wat we tot nu toe weten is dat er een PC is die "niet werkt" en dat TS ziet dat er 10 DNS servers toegewezen worden. 10 DNS servers hoeft geen probleem te zijn; d'r wordt er maar één gebruikt en als die geen reactie geeft wordt er overgeschakeld naar de volgende, that's it
Of onder netwerkverbindingen doorklik op details vind ik deze ook terug.
Kun je daar eens een screenshotje van posten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 23:48
Is het een Windows machine die in een domein stond met Group Policies? Wie weet staat er nog een policy die de IP settings overruled.

edit: en eigenlijk de meest simpele verklaring - waar ik vanuit ga dat je er al goed naar gekeken hebt - is dat er een firewall / virusscanner / security programma'tje draait wat de settings terug zet

[ Voor 45% gewijzigd door dipje2 op 21-05-2014 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neen, is geen PC in een domein.
Ik denk ook dat er inderdaad bepaalde software de IP settings instelt. (kan haast niet anders)

Enkele screens:

ip settings:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zn0mkn.jpg

Wanneer ik manueel ip settings wil wijzigen:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/aw3nnc.jpg

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

M'n frans is niet zo goed, maar ik zou toch die "Determistic Network Enhancer" en die "Jumpstart Wireless Filter Driver" er maar afgooien; er van uitgaande dat als het MS producten waren, ze wel in het frans benoemd zouden zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou die 2 ook maar eens verwijderen inderdaad of even zoeken op internet wat het is (dat is denk ik wel te vinden), maar ze horen er standaard niet in te zitten.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Dat word toch meestal bij VPN verbindingen gebruikt?

Staat er geen programma op die PC dat is voor VPN client software? Dat zou ook verklaren waarom je settings steeds veranderen.
Dan zou ik die er eerst afgooien en de DNS/Network settings opnieuw flushen en opnieuw opstarten...

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
BAS80 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 19:16:
Dat word toch meestal bij VPN verbindingen gebruikt?

Staat er geen programma op die PC dat is voor VPN client software? Dat zou ook verklaren waarom je settings steeds veranderen.
Dan zou ik die er eerst afgooien en de DNS/Network settings opnieuw flushen en opnieuw opstarten...
Bij VPN word TAP windows Adapter gebruikt die staat in het lijst van adapters niet daar in.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
De Determenistic Network Enhancher klinkt als iets dat beslist dat 10 dns servers slim is

DNE is een onderdeel van VPN software of comodo firewall
De jumpstart wireless driver schijnt ook niet erg goed gebouwd te zijn

[ Voor 42% gewijzigd door lordgandalf op 23-05-2014 14:51 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1