HTPC euro 250-350

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Hallo allemaal,

Door een financiele meevaller ga ik hoogstwaarschijnlijk na bespreking mijn ouders een HTPC cadeau doen. Zelf ben ik tot de volgende 2 varianten gekomen een intel build en een AMD

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-6300 Boxed€ 36,51€ 36,51
1MSI FM2-A55M-E33€ 34,99€ 34,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,-€ 47,-
1LC-Power LC-1410mi€ 41,-€ 41,-
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU€ 34,93€ 34,93
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,33

En
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 95,90€ 95,90
1ASRock H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,-€ 47,-
1LC-Power LC-1410mi€ 41,-€ 41,-
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU€ 34,93€ 34,93
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,22

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij zal vooral worden gebruikt voor het bekijken van films, netflix, en zo nu en dan minecraft voor mijn neefje die wel eens bij ons slaapt

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Assembleren zal ik zelf doen. En ik denk dat met een prijs tussen de 250 - 350 wel goed zit met een htpc. Slim inkopen is natuurlijk altijd goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model
Op het moment alleen de TV maar hier zal nog een Logitech wireless keyboard met touchpad bij komen deze heb ik nog van iemand tegoed. En een externe HD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-processor
-Kast (bevat reeds voeding)
-moederbord
-HDD (optioneel kan ook met een externe worden opgelost heb ik nog liggen)
- SSD
- DVD speler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Totaal niet, looks zijn hier niet belangrijk buiten de kast. Maar deze staat hoogstwaarschijnlijk toch in de TVkast

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst zo stil mogelijk alleen weet ik dan niet of het verstandig is de processor koeler aan te passen. Films vraagt volgens mij niet zoveel van de hardware dus deze zal hoogstwaarschijnlijk niet voluit draaien en hij staat in een kunststenen kast dat ook wat demping meegeeft.

Verder is de voeding die meegeleverd wordt een 200watt, ikzelf kan eerlijk gezegd geen info vinden over capacitors of die slecht zijn. Volgens mij moet men wel Capxom meiden.

Ga je overklokken?
Neen

Als ik kijk op CPUBOSS dan komt de i3 beter uit de verf in benchmarks. In single core performance en een dubbele score in passmark. Alleen weet ik niet of ik iets zal merken van de geïntrigeerde GPU of hier nog verschil in zit.

Verder is het beter een Blu-ray speler in te bouwen of gewoon de DVD te behouden. We kijken wel sporadisch gehuurde blurays maar hier hebben we ook een Bluray speler voor staan.

Verder heb ik de rest van de componenten geselecteerd op prijs aangezien dat ik niet verwacht dat het moederbord veel te verduren krijgt evenals de DVD speler . En dat ik me minder zorgen hoef te maken over ‘slechtere’ onderdelen die hierop zitten.

Nog een laatste vraag is op het gebied van OS ik heb op het moment geen licentie van windows liggen en denk erover om er een Ubuntu bak van te maken.

Is het dan verstandiger om voor Intel te gaan dan voor Intel of AMD. Omdat ik zo hier en daar lees dat er wel eens problemen kunnen voordoen wanneer men met AMD aan de slag gaat, of zijn dit alleen de GPUs?

Alvast bedankt!

Split

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Ik zou zelf voor een AMD A6 kiezen, met een 5400RPM HDD (WD Green). Dat volstaat al prima voor een HTPC, en zeker als je dit op basis van bijvoorbeeld OpenElec doet. Een SSD is leuk, maar voegt niet veel toe behalve kortere boottijden. OpenElec is een OS dat van zichzelf al heel snel boot, dus een SSD is dan redelijk overbodig, en zeker een 120GB SSD is dan een overkill. Wel zou ik een bord met minimaal een A75 chipset nemen; deze ondersteund toch net effe wat meer (zie Wikipedia: Comparison of AMD chipsets). Daarbij zou ik zeker als het voor je ouders is, er een CEC-adapter aan toevoegen, zodat ze gewoon de remote van de TV kunnen gebruiken om de HTPC te bedienen. Dit geeft over het algemeen een veel grotere acceptatie door gebruikers.

Wat betreft het OS is Ubuntu een mogelijkheid, maar waarom zelf aan de slag gaan, als anderen het al (beter) voor je gedaan hebben? Zo is er XBMCbuntu (officiele release van XBMC.org), maar ook OpenElec, wat naar mijn mening nog beter functioneert. Alle2 zijn via een live boot-cd even te testen, en ik dacht ook vanaf USB3 stick te gebruiken (XBMCBuntu weet ik dat niet zeker van; OpenElec iig wel).

iRacing Profiel

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 01:03:
Ik zou zelf voor een AMD A6 kiezen, met een 5400RPM HDD (WD Green). Dat volstaat al prima voor een HTPC, en zeker als je dit op basis van bijvoorbeeld OpenElec doet. Een SSD is leuk, maar voegt niet veel toe behalve kortere boottijden. OpenElec is een OS dat van zichzelf al heel snel boot, dus een SSD is dan redelijk overbodig, en zeker een 120GB SSD is dan een overkill. Wel zou ik een bord met minimaal een A75 chipset nemen; deze ondersteund toch net effe wat meer (zie Wikipedia: Comparison of AMD chipsets). Daarbij zou ik zeker als het voor je ouders is, er een CEC-adapter aan toevoegen, zodat ze gewoon de remote van de TV kunnen gebruiken om de HTPC te bedienen. Dit geeft over het algemeen een veel grotere acceptatie door gebruikers.

Wat betreft het OS is Ubuntu een mogelijkheid, maar waarom zelf aan de slag gaan, als anderen het al (beter) voor je gedaan hebben? Zo is er XBMCbuntu (officiele release van XBMC.org), maar ook OpenElec, wat naar mijn mening nog beter functioneert. Alle2 zijn via een live boot-cd even te testen, en ik dacht ook vanaf USB3 stick te gebruiken (XBMCBuntu weet ik dat niet zeker van; OpenElec iig wel).
Bedankt voor de tips! Verder ga ik ook nog even kijken naar het HTPC topic, dat ik met mijn stomme kop over het hoofd heb gezien. (lees: overgeslagen)

Ik zal even naar XBMCBuntu of openElec kijken.
Die CEC zal ik ook even bekijken was niet zeker of zoiets nodig was.

Verder nog een vraagje wanneer ik bijvoorbeeld een smartcard reader wil toevoegen voor het kijken van tv via de HTPC zal ik hoogstwaarschijnlijk wel moeten overstappen naar Windows of werkt dit ook op Linux?

Dan kan de reciever naar de slaapkamer.

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-04 01:01

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Let wel dat Netflix niet zomaar op een Linux OS zal werken.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
PL3X4N schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:36:
Let wel dat Netflix niet zomaar op een Linux OS zal werken.
Meen ergens gelezen te hebben dat er voor ubuntu een App is die het mogelijk maakt om toch netflix te kijken die werkt via Wine.

http://www.howtogeek.com/...-the-netflix-desktop-app/

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Splitinfinitive schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor de tips! Verder ga ik ook nog even kijken naar het HTPC topic, dat ik met mijn stomme kop over het hoofd heb gezien. (lees: overgeslagen)

Ik zal even naar XBMCBuntu of openElec kijken.
Die CEC zal ik ook even bekijken was niet zeker of zoiets nodig was.
“nodig” is het ook niet, maar het is een stukje gebruiksgemak. Je kan natuurlijk ook een smartphone gebruiken. Zelf vond ik dat nogal onhandig, omdat je niet blindelings kan bedienen op een touchscreen.
Verder nog een vraagje wanneer ik bijvoorbeeld een smartcard reader wil toevoegen voor het kijken van tv via de HTPC zal ik hoogstwaarschijnlijk wel moeten overstappen naar Windows of werkt dit ook op Linux?

Dan kan de reciever naar de slaapkamer.
Dat is geen enkel probleem op linux (is zelfs nog beter / makkelijker dan op windows ook imho).

Wat wel een probleem kan zijn is wat PL3X4N al aanhaalde, om Netflix draaiend te krijgen. Het is niet onmogelijk, maar makkelijk schijnt anders te zijn….

iRacing Profiel

Pagina: 1