Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 20:07
Beste mede-Tweakers.

Ik heb zojuist een nieuwe televisie voor op de slaapkamer gekocht en heb hierbij nog het een en ander aan kabels nodig.
Na een beetje surfen op internet ben ik er achter gekomen dat het nogal een heel gedoe schijnt te zijn om goed knap beeld te krijgen boven. Ik vraag me dan ook af of er een van jullie zichzelf hier onlangs in heeft verdiept.

Het gaat om een Samsung UE46F8000. Hier moet een netwerk kabel en een coax antenne kabel naartoe.
Ik lees op internet dat er vanaf 10 meter een versterker NODIG is. (voor de antenne kabel) Is dit echt zo? En wat voor versterker is hiermee aan te raden? De afstand vanaf het kastje naar televisie bedraagt ongeveer, met mooi weggewerkt, 25 meter.

Ook vraag ik me af welke netwerk kabels ik het beste kan gebruiken? CAT5 of CAT6, flexibel of vaste kern?

Als een van jullie mij hiermee kan helpen ben ik die gene onwijs dankbaar!
Wil het graag goed hebben, en niet later opnieuw alles moeten trekken.

Alvast bedankt!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

coax van 25 meter, redelijk aannemelijk dat er degradatie is. gewoon proberen, is het singaal te slecht. kun je altijd nog een versterker ervoor zetten (zo dicht mogelijk bij het a.o.p.)

Cat5e is genoeg cat 6 en hoger is meer toekomstvoorbereid. wat vind ej zelf handig. de verkoop can cat6 is redelijk normaal geworden. (let op geen cca kabel kopen is aluminium troep) en liefts 24 awg
flexibele nemen als het een verplaatsbare draad is. in een instalatie(buis) een vaste kern

Iperf

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:42
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat je met >10m al met analoge TV ruis te pakken hebt (dikke kans dat digitaal dan helemaal niet werkt), met een versterkertje al opgelost.

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11 13:17
Zoiets heb je nodig om het te gaan versterken:
https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1104285

• Moogie
Bedankt voor de reacties!

Ik neem een cat6, verschil is 13 euro op 50 meter. Dus maar beter gelijk goed doen.

Coax kabel heb ik deze op t oog:

http://www.allekabels.nl/...-coaxkabel-per-meter.html

Moet wel goed zijn voor de doeleinde die ik ermee heb. Digitaal kaartje komt er ook in.

.Kaas, deze versterker moet goed zijn? Want dan bestel ik die maar voor de zekerheid aangezien ik het gewoon goed wil hebben!

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 20:53

LocalJoost

plaatje hieronder

Ik heb zelf recent een nieuwe TV op de slaapkamer geplaatst.
Hier heb ik op de kamer zelf ook een meter of 6 aan Coax, plus 3 meter naar beneden, plus de afstand naar de meterkast.

Dit is zeker meer dan 15 meter bij elkaar. Ik heb digitaal perfect beeld (CI+). Analoog heb ik niet getest.
Ben het eens met de stelling, probeer het eerst eens zonder, en doe er een versterker tussen als het nodig blijkt te zijn. ;)
Ik heb overigens gewoon standaard coax kabel van de bouwmarkt, niet het allergoedkoopste, maar zeker niet de beste.

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
voor digitale TV, met alle functies (dus ook interactief e.d.) zul je een bidirectionele digitale versterker nodig hebben. Deze moet je, zoals fish ook al aangaf, zo dicht mogelijk op de bron van het signaal (dus punt van binnenkomst van je Tv-signaal) plaatsen, omdat je anders ook alle corrupte data (wat in analoog als ruis is, en digitaal als corrupte datablocks is) gaan versterken, en dat wil je dus juist niet. De versterkers van Ziggo zelf zijn op zich goed, maar valt niet zo heel veel aan te regelen. Er is wel het nodige voor op de markt, maar vraag je van tevoren dan wel goed af wat het mag gaan kosten. Goedkoop is het namelijk allemaal niet.
Wat de kabel zelf betreft ben je het beste af met KOKA779 bekabeling. Zorg wel voor goede connectoren, omdat dit vaak een van de belangrijkste oorzaken van storingen is.
Voor je netwerk-bekabeling is Cat5e prima. Als het om een installatie-situatie gaat (dus netjes in leidingen weg gewerkt, wall-outlet op de muur en aan de andere kant op een patch-panel) dan is een massieve kern aan te raden. Vanaf wall-outlet kan je dan weer patch-kabels gebruiken (gevlochten kern) om de boel aan te sluiten.

iRacing Profiel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die coax ziet er meer dan prima uit.

Wanneer
- je analoog ruis ziet.
- digitaal niet alle kanalen kant kan ontvangen (dus sommigen op zwart gaan)
- je kaartje geen updates krijgt en daardoor helemaal geen enkel kanaal meer mag decoderen.
dan is het tijd voor een versterker

En idd zoals boven gezegd vereisen interactieve diensten (waarbij informatie terug gestuurd kan worden) een retourgeschikte versterker

Iperf

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb zelf thuis hier ook een TV op de slaapkamer (+-20M coax) en heb geen centje ruis.
Alles wel netjes op een versterker aangesloten :)
Signaal aan het einde van de kabel bedraagt 68db (SPM Meter van de UPC).
Zelfs zonder versterker had ik uitgekomen op 62, maar had op sommige zenders (MTV) lichte ruis en dat wilde we niet hebben.

Zorg wel voor een goede coax kabel en breek hem niet! (had ik vaak last van als monteur van de UPC als mensen problemen hadden). En zorg voor goede connectoren http://www.televes.com/si...les/fotos/proeasyf-en.jpg

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• Moogie
Top mensen! Hier heb ik wat aan.

Ik ga het dan eerst proberen zonder versterker, misschien heb ik wel geluk haha. Je weet het nooit!

Mensen ook ervaring met ophangbeugels? Wil hem zo strak mogelijk tegen de muur hebben maar wel mogelijk tot een kleine kantel ivm kijkhoek.

Dit iets moois? Of toch voor wat duurders kijken?

http://www.allekabels.nl/...tv-beugel-tm-47-inch.html

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Nope, mijne hangt aan het plafond :P
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/vr7er5mhff8z64a/2012-10-12%2021.32.12%20%28Medium%29.jpg?dl=1&token_hash=AAHNWke91gmDe6hlSXt2YFpwKkAQ4kQkb2OqG2Jtgzb7fg&expiry=1400674456

Wel in een hoek :)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• Moogie
Ziet er ook goed uit Brielle! Welke heb je hiervoor gebruikt? En welke tv heb je als ik vragen mag?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Moogie schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:04:
Top mensen! Hier heb ik wat aan.

Ik ga het dan eerst proberen zonder versterker, misschien heb ik wel geluk haha. Je weet het nooit!

Mensen ook ervaring met ophangbeugels? Wil hem zo strak mogelijk tegen de muur hebben maar wel mogelijk tot een kleine kantel ivm kijkhoek.
Ik heb m bij mij strak tegen de muur zitten, en dat bevalt eigenlijk wel prima, maar een kleine hoek zou inderdaad toch wel prettig zijn.
Dit iets moois? Of toch voor wat duurders kijken?

http://www.allekabels.nl/...tv-beugel-tm-47-inch.html
Deze heb ik ook even in gebruik gehad, maar was er niet heel enthousiast over. De ophanging was meer dan lastig, maar zou met een eenmalige gebeurtenis nog wel te overzien zijn geweest. Groter probleem vond ik de ruimte tussen TV en muur. Deze was imho te groot met 39mm wat de looks, zeker vanaf de zijkant, niet ten goede kwam. De dunste die ik kon vinden was toen bij de MediaMarkt met 19mm, maar ook dat was me nog te dik. De oplossing bleek uiteindelijk super-eenvoudig te zijn. Achterop de VESA-mounts van de TV heb ik 2 metalen strips geschroefd, die net boven de TV uitsteken, en daar zit deze weer in de muur. Aangezien er toch een plank boven de TV kwam, was een heel kleine uitsparing daarin maken voldoende om de boel onzichtbaar opgehangen te krijgen. Het is echter niet een klusje voor 1 persoon, want gaten boren, pluggen plaatsen, en bouten erin draaien met 1 hand terwijl je in de andere hand met een grote tv staat te balanceren op een keukentrapje is wel redelijk een recept voor in dat hilarische programma van Hans Kraay Jr terecht te komen ;)

iRacing Profiel

• Moogie
Haha Kroegtijger, bedankt voor je uitleg.

Lijkt me inderdaad niet echt een strak plan om te gaan doen. Zeker niet aangezien ik niet zo ''handig'' ben.
Zoek gewoon een wandbeugel die aan de eisen voldoet en waarbij de TV niet al te ver naar buiten steekt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

> CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1